راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه باکریمان کارها دشوار نمی‌شود؟ / معرفی بات جمع‌آوری پول باهمتا

سرویس باکریمان محصولی از استارت‌آپ باهمتا است که به عنوان یک بات تلگرامی از یکم بهمن ماه 1396 مشغول به فعالیت است. کاربران تلگرام با استفاده از این سرویس می‌توانند در رابطه با موضوعات خیریه و متنوع پول جمع‌آوری کنند. کودکی که برای درمان بیماری نادر خود به کمک هزینه نیاز دارد، زندانیان نیازمندی که برای آزادی کمک لازم دارند، دختران و پسران جوانی در خانواده‌های کم بضاعتی که برای شروع زندگی مشترک به حمایت مالی نیاز دارند همگی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. البته می‌توان گستره فعالیت وسیع‌تری برای باکریمان در نظر گرفت. پروژه‌های مختلفی مانند کمک به فعالان محیط زیست، فعالان مدنی و برنامه‌های حمایت از حقوق حیوانات و رخدادهایی مانند اینها که به جمع‌آوری پول نیاز دارند شامل استفاده از باکریمان نیز می‌شوند. اما این سرویس چگونه کار می‌کند؟

 

شفافیت در جمع‌آوری پول

فردی که می‌خواهد برای موضوعی پول جمع‌آوری کند می‌تواند وارد بات باکریمان شود و با توجه به راهنمایی‌های داخل بات یک پروژه خیریه و نیکوکاری تعریف کند و در نهایت لینکی را که بات باکریمان در اختیار او قرار داده، در گروه‌ها و کانال‌های مختلف تلگرام به اشتراک بگذارد. با کریمان از کاربرانی که مسئول جمع‌آوری پول هستند، شماره تماس و شماره شبا می‌خواهد. در نتیجه شماره کارت کاربر در اختیار هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد.

تا پیش از این، کاربران مجبور بودند در پایان پیام درخواست پول، شماره کارت خود را درج کنند. این کار علاوه بر آنکه به لحاظ امنیتی ایمن نبود، شفافیتی در میزان کمک‌های جمع‌آوری شده نداشت. در صورتی که بات تلگرامی در عین حال که در صورت واریز پول، آن را به مسئول جمع‌آوری پول، اعلام می‌کند، می‌تواند گزارشی از وضعیت جمع‌آوری نیز ارائه دهد. مانند اینکه چه کسانی تاکنون چه میزان پول واریز کرده‌اند و در کل چقدر جمع‌آوری شده است.

گروه‌های تلگرامی زیادی در اثر پیگیری وضعیت یک پروژه تشکیل می‌شوند. مانند کمپین‌های حمایت از خانواده‌های زلزله‌زده در شهرهای مختلف. بات باکریمان می‌تواند یکی از اعضای گروه‌ها باشد و مطابق خواسته‌های اعضای گروه اطلاعات در اختیار آنها قرار دهد. به عنوان مثال حین واریز پول علاوه بر مسئول پروژه، به آنها نیز خبر دهد. همچنین با توجه به خواسته کاربران می‌توان مبلغ واریز شده یا نام واریزکننده را گمنام نگه داشت.

 

متفاوت با کرادفاندینگ

از آنجایی که از کاربر تنها شماره شبا گرفته می‌شود، دیگر اهمیتی ندارد که چه نوع حسابی در بانک است، جاری، قرض الحسنه، سرمایه‌گذاری، یک امضا، دو امضا یا چند نفره. زمانی که کاربر شماره شبا را وارد می‌کند باهمتا می‌تواند از بانک مورد نظر نام او را دریافت کند. با نمایش نام هم کاربر مطمئن می‌شود که شماره را درست وارد کرده است و هم حین پرداخت کاربران دیگر می‌توانند از شفافیت بهره ببرند و مطمئن باشند مبلغی که واریز می‌کنند به حساب شخص مورد نظر ارسال می‌شود.

هیچ‌کدام از مبالغ جمع‌آوری شده در حساب‌های باهمتا تجمیع نمی‌شود. شاپرک پول را با باهمتا تسویه می‌کند و این سامانه نیز توسط پایا پول را به حساب کاربر انتقال می‌دهد. باهمتا، از طریق بات باکریمان، گزارش واریز و تسویه را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این نکته یکی از مشخصه‌های بارز و تفاوت‌های اصلی باکریمان با سامانه‌ها و سایت‌های کرادفاندینگ است. کرادفاندینگ‌ها از نام و اعتبار خود استفاده می‌کنند، مبالغ جمع‌آوری شده را نزد خود نگهداری می‌کنند و بسته به مدل کسب‌وکاری خود، با پروژه‌های کرادفاند شده تسویه می‌کنند. اما باکریمان تنها یک ابزار است که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا لینک پرداخت خود را به اشتراک بگذارند. افرادی هم که با انتخاب لینک، پول را پرداخت می‌کنند، باکریمان را نمی‌بینند، بلکه توجه آنها جلب فضای انتخاب مبلغ پرداخت و نمایش نام فردی است که قرار است پول به شماره حساب او واریز شود. بنابراین این بات تلگرامی، نقش نظم‌دهی به پرداخت‌ها و واریزها و ایجاد شفافیت بیشتر را دارد.

 

دو فاکتور برای احراز هویت

میلاد جهاندار از هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ باهمتا درباره ایده فعالیت باکریمان می‌گوید: «کاربران زیادی در باهمتا فعالیت می‌کردند که با مسائلی مانند جمع‌آوری پول برای یک موضوع خاص مانند نیکوکاری مواجه بودند. ما نیز تلاش کردیم در بستری که فعالیت می‌کنند، به این نیاز آنها پاسخ دهیم.»

به گفته او شبکه‌های اجتماعی قدرتمند هستند و محصول باهمتا نیز زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد که در این بستر از آنها استفاده شود. جهاندار می‌گوید: «افرادی که از این بات استفاده کردند توانستند مبلغ مناسبی جمع‌آوری کنند. بات باکریمان همچنین فضای پویایی در محیط گروه‌ها به وجود می‌آورد و خبر از پیشرفت پروژه می‌دهد. در مجموع با بازخوردهایی که از کاربران داشتیم متوجه شدیم از این محصول راضی هستند.»

مدیر باهمتا درباره روش‌های احراز هویت کاربران این بات تلگرامی توضیح می‌دهد: «از دو فاکتور برای احراز هویت استفاده می‌کنیم. در ابتدا شماره تلفن تماس کاربر را می‌گیریم و یک کد اعتبارسنجی برای او ارسال می‌کنیم تا مطمئن شویم شماره همراه به او تعلق دارد. در ادامه، شماره حسابی را که روی سیستم بانکی به ما معرفی کرده شناسایی می‌کنیم. با این همه باکریمان به هیچ کاربری اعتباربخشی نمی‌کند و اینکه مردم برای کمک به پروژه نیکوکاری به کاربر اعتماد می‌کنند یا نه، به تصمیم و نظر خودشان باز می‌گردد.»

به عقیده جهاندار، با وجود فیلترینگ تلگرام، شرایط بی‌ثبات و سختی برای کسب‌وکارهای مختلف و متنوع به وجود آمده است و خیلی از کسب‌وکارها نمی‌دانند می‌توانند فعالیت کنند یا نه. او درباره حضور باکریمان در تلگرام می‌گوید:‌ «ما یک سرویس دهنده هستیم. در نتیجه جایی سرویس‌های خود را ارائه می‌کنیم که مردم حضور داشته باشند و هرجا باشند، سرویس‌های باهمتا را در آنجا ارائه می‌دهیم. در عین حال حفظ حریم خصوصی یکی از خطوط قرمز باهمتا است و نمی‌خواهیم کاربران خود را به سمت شبکه اجتماعی خاصی سوق دهیم.»

باهمتا پیش از بات باکریمان سرویس دیگری با نام باهم داشت. این سرویس تنها می‌توانست به خیریه‌های رسمی و سازمان‌های مردم نهاد سرویس‌دهی داشته باشد. باکریمان به گفته جهاندار، در عین حال که فضای پخته‌تر و بالغ‌تری دارد، با چنین محدودیتی مواجه نیست و افراد متنوعی می‌توانند از آن استفاده کنند. جهاندار می‌گوید: «در عین حال، باکریمان از زیرساخت خود باهمتا استفاده می‌کند. در ابتدا فضای جداگانه و مستقلی برای آن در نظر گرفته بودیم. اما از این جهت که می‌خواستیم در سرویس‌دهی بهتر تمرکز بیشتری داشته باشیم آن را روی زیرساخت باهمتا طراحی کردیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.