راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلبشوی پرداختِ ایران / نگاهی به صنعت پرداخت ایران

ماهنامه عصر تراکنش / این عکس به‌خوبی تصویرگر آن چیزی است که در پرداختِ ایران حاکم شده است. نتیجه فرهنگ‌سازی و هزینه‌های فراوان و بی‌حساب‌وکتاب برای آن، شد این! اسکناس‌های کثیف و مچاله، کارت‌های پلاستیکی، رول‌های کاغذ و جعبه رول‌ها در گوشه بالا و سمت چپ تصویر، کارت‌خوان و مودم اینترنت به‌خوبی امروز را تصویر می‌کنند.

طراحی باجه هم جوری است که مردم چاره‌ای ندارند رمز کارتشان را به متصدی بگویند. این‌همه گفتند که رمز یک داشته شخصی است که نباید به کسی گفت؛ منتها دیگر کیست که رمزهای ما را نداند! نکته مهم اینجاست که این سیستم کار هم می‌کند. این طرز فکر MBA ای‌ها است که چیزی می‌سازند که کار کند. خیلی از آن‌ها احتمالاً هیچ مشکلی با این تصویر ندارند. تصور می‌کنند خیلی هم خوب است؛ ولی این یک بلبشو است؛ یک به‌هم‌ریختگی.

درست است که کار می‌کند اما زیبا نیست. برای خیلی‌ها زیبا بودن اولویت نیست. برای خیلی‌ها که این سیستم‌ها را طراحی کردند آن چیزی که آخرین اولویت را دارد زیبایی است. احتمالاً حق هم دارند. آن‌ها می‌گویند راه بنداز، جا بنداز. چه اهمیتی دارد که یک کار زمخت انجام شود؟ مهم این است که انجام می‌شود.

چقدر زیباتر بود که همان کارت‌های بانکی کیف پول داشت و بلیت الکترونیکی هم بود. چقدر زیبا بود که همان کارت‌ها کیف پول خرد هم بود و به‌صورت آفلاین می‌شد هزینه خریدهای خرد را پرداخت کرد. چقدر زیبا بود اسکناس و سکه را نمی‌خواستیم حذف کنیم و در جای مناسب از آن‌ها استفاده می‌کردیم. زیبایی مفهوم گمشده این روزهای پرداخت ایران است. در بلبشو کسی وقت و حوصله زیبایی را ندارد.

عکاس: جواد گلزار

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    چه ربطی به MBA داشت؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.