راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت تا کی می‌خواهد میدان‌داری کند؟

ماهنامه عصر تراکنش / چند روز بعدازاین که معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ای دستوری به بانک مرکزی نوشت و گفت بانک مرکزی «موظف است»، اسحاق جهانگیری در رویداد سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی هم حاضر شد تا نشان دهد که آن نامه و این حضور خبر از علاقه دولت برای حضور بیشتر در فضای بانکی دارد. دولت علی‌رغم شعارهایی که می‌دهد و وعده‌های که داده است، هنوز علاقه دارد حضوری پررنگ در بانکداری ایران داشته باشد.

کسی نیست که به‌صورت صریح بگوید بانک مرکزی نباید مستقل باشد. همه در حرف می‌گویند بانک مرکزی باید مستقل باشد؛ اما اعمال چیز دیگری می‌گوید. بسیاری از دولتمردان تصور می‌کنند که اگر دولت حضور جدی در کسب‌وکارها نداشته باشد اقتصاد دچار مشکل می‌شود.

در ذهن بسیاری از دولتمردان ما این موضوع جاافتاده که دولت باید حضور جدی در عرصه‌های اقتصادی داشته باشد. استقلال بانک مرکزی و البته نظارت جدی مردمی بر این نهاد تا امروز محل بحث‌های زیادی بوده است. چند سالی هم هست که متنی نوشته‌شده که قرار است استقلال بانک مرکزی را بیشتر کند. منتها این متن هنوز در صف تصویب مانده و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بانکداری ایران در سال‌های گذشته تا عمق استخوان دولتی شده است و کمتر بانک مجوز داری هست که بتواند ادعا کند کاملاً خصوصی است. حضور دولت در بانکداری و البته حضور بخش‌های مختلف حاکمیت در بانکداری و کسب‌وکارهای زیرمجموعه در سال‌های گذشته نتایج خوبی نداشته است. در آستانه تشکیل دولت جدید باید پرسید آیا زمان استقلال فرا نرسیده است؟ آیا بانک‌ها باید پشت سر دولت حرکت کنند؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند و کسب‌وکار را به کسب‌وکارها بسپرد؟

عکاس: امین خسروشاهی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.