راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعداد کاربران ارزهای رمزنگاری شده به بیش از 3 میلیون نفر رسید

ارزهای رمزنگاری‌شده، پلی بین شکاف سیستم‌های مالی و کارشناسان کامپیوتری هستند که با خونسردی در حال به دست آوردن مارکت‌های روز هستند. در این سیستم‌های پرداخت نظیر به نظیر، برای انجام و تأیید تراکنش‌ها، از فناوری زنجیره بلوک استفاده می‌شود. ازآنجاکه عملکرد این شبکه به‌صورت غیرمتمرکز است، هیچ مرجعی برای تعیین قانونی بودن یا نبودن تراکنش‌ها در آن وجود ندارد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق بیت‌کوین، کوشیده است با استفاده از رایانه‌های خود کاربران، بخشی از پازل رمزنگاری‌شده را حل کند. کمک به حل مشکل، از طریق تأیید زنجیره بلوک صورت گرفته و مجوز دسترسی به میزان مشخصی یا کسری از بیت‌کوین را صادر می‌کند. اگر چه این موضوع قدری پیچیده به نظر می‌رسد ولی به‌صورت تئوری، هر فردی با در اختیار داشتن هر نوعی از رایانه می‌تواند وارد بازار ارزهای رمزنگاری‌شده شود. در ابتدا جلب‌توجه در این ارزها روند کُندی داشته است ولی پژوهش‌های اخیر، عکس این مطلب را نشان می‌دهد.

 

3 میلیون کاربر

گزارش اخیر مرکز Cambridge Center for Alternative Finance موسوم به CCAF حاکی از آن است که ارزهای رمزنگاری‌شده بیش از تصورات اولیه، موردپذیرش کاربران قرار گرفته است. تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر به‌طور فعالانه این نوع ارزها را استخراج، جمع و نگهداری می‌کنند. چیزی که باعث تعجب می‌شود آن است که برآوردهای قبلی، این رقم را حدود یک میلیون نفر تخمین زده بود.

CCAF برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، اطلاعات جمع‌آوری شده از حدود ۷۵ درصد صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده (از بیش از ۱۰۰ شرکت در ۳۸ کشور) را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده است. یافته‌های این پژوهش مهم، از رشد بی‌سابقه ارزهای رمزنگاری‌شده حکایت دارد. اگر چه بیت‌کوین پس از عرضه در سال ۲۰۰۹، چند صباحی بازار را در قبضه خود گرفت اما ورود دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده به عرصه باعث شده اخیراً این رقم به ۷۲ درصد کاهش یابد.

ورود هر چه بیشتر کسب‌وکارها به این عرصه که البته پدیده خوبی است، شاه‌کلید بقا و ماندگاری بیت‌کوین در دراز مدت به شمار می‌رود. با افزایش تعداد شرکت‌هایی که بیت‌کوین را به‌عنوان یک شیوه پرداخت تأیید می‌کنند، دیدگاه‌ها نسبت به این ارز دستخوش تغییر خواهد شد و مردم معمولاً از آن کمتر به‌عنوان یک سرمایه (مانند سهام) استفاده می‌کنند بلکه بیت‌کوین را بیشتر به‌عنوان چیزی شبیه یک پول واقعی در نظر می‌گیرند.

روند صعودی پذیرش بیت‌کوین در بازارهای تجاری، برای مؤسسات غیرانتفاعی نیز امر مثبتی به شمار می‌رود زیرا در این حالت امکان پذیرش هدایای بیت‌کوینی برای آن‌ها فراهم می‌شود. اگر چه پذیرش اولیه بیت‌کوین به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد ولی اکنون بسیاری از نهادهای غیرانتفاعی، بیت‌کوین را چیزی فراتر از پول نقد می‌دانند و آن را یک درآمد جاری اضافی به شمار می‌آورند؛ زیرا هزینه پردازش این ارز دیجیتال بسیار کمتر از هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های کارت‌های اعتباری است. علاوه بر این، برخی تحلیلگران شخص ثالث، تراکنش‌های مربوط به مراکز غیرانتفاعی را بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌دهند و این امر به نوبه خود امکان پرداخت‌های مالی توسط خیرین واقع در خارج از مرزها را بسیار آسان می‌سازد.

شاید جالب‌ترین موضوع این باشد که چون IRS، بیت‌کوین‌ها را در زمره دارایی‌هایی که به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد دسته‌بندی کرده، لذا این ارزهای دیجیتال مشمول الزامات گزارش‌های مالیاتی نیستند؛ بنابراین در اکوسیستم مراکز غیرانتفاعی، بیت‌کوین‌ها هدایای غیرنقدی به شمار می‌روند که هیچ ارزش مشخصی به آن‌ها اختصاص نیافته است. آینده ارزهای رمزنگاری‌شده پا به پای افزایش تعداد کاربران ارزهای دیجیتالی، سیستم باید برای وفق دادن خود با آن‌ها دچار تغییر و تحول شود.

حل مشکل حریم خصوصی یا همان Privacy یکی از مباحث اصلی در این خصوص در سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود. در حال حاضر، با در دست داشتن اطلاعات صحیح، ارتباط دادن یک آدرس بیت‌کوین به یک مالک، کار بسیار آسانی است. این امر بالقوه باعث می‌شود راه دسترسی غیرقانونی به اطلاعات شخصی افراد فراهم شود. ما همچنین ممکن است شاهد ظهور آموزشگاه‌هایی باشیم که بر ارزهای رمزنگاری‌شده تمرکز دارند؛ از قبیل آن چه که در دانشگاه اوهایو مشاهده می‌کنیم. در این دانشگاه، دانشجویان می‌توانند شهریه‌شان را در قالب بیت‌کوین پرداخت کنند. از منظر کلی، آینده ارزهای رمزی روشن به نظر می‌رسد. با برخورداری از سه میلیون کاربر فعال (که این رقم رو به افزایش است) کسب‌وکارهای فعال در یک کشور ممکن است از این نوع ارزها به‌عنوان یکی از شیوه‌های پرداخت استفاده کنند.

نهادهای غیرانتفاعی در خصوص دریافت خیریه‌ها انعطاف بیشتری خواهند داشت و دانشجویان نیز برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی، گزینه‌های بیشتری پیش روی خود خواهند دید. در مورد دلار آمریکا باید گفت فقط گذشت زمان، وضعیت آینده آن را مشخص می‌سازد.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.