راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 10 روند برتر بانکداری در سال 2017 / خلاصه گزارش کپجمینای

با گسترش فناوری، مشتریان در دنیایی مملو از ارتباطات دیجیتال زندگی می‌کنند و تجربه‌ای که از صنایع دیگر به دست می‌آورند، انتظارات آن‌ها را از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر به رشد و تکامل ارتباط مشتریان با بانک‌ها می‌انجامد و این ضرورت را برای بانک‌ها ایجاد می‌کند که مشتری محورتر عمل کنند تا بتوانند انتظارات روزافزون مشتریان را برآورده سازند.

به گزارش وب‌سايت گروه تحول ديجيتال، بانک‌ها در برآورده ساختن انتظارات مشتریان خود با چالش‌هایی مواجه شده‌اند که از آن جمله می‌توان به چالش‌های فناورانه و چالش‌های فرهنگی اشاره کرد.

درحالی‌که فناوری، به‌عنوان عاملی توانمند ساز برای بانک‌ها عمل می‌کند تا آن‌ها بتوانند در مسیر اقدامات صحیح حرکت کنند، همچنین باعث رشد شرکت‌های غیر سنتی با نام مستعار فین‌تک نیز شده‌اند. شرکت‌هایی که از فناوری، برای ارائه ساده، آسان، راحت و مقرون‌به‌صرفه محصولات و خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند.

ازآنجاکه ظهور فین‌تک‌ها تأثیر قابل‌توجهی هم در صنعت فناوری و هم در ارائه خدمات داشته است، روند رو به رشدی در صنعت بانکداری ایجاد شده که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به تمرکز بر نوآوری می‌پردازد.

هدف از این گزارش نیز، تحلیل و درک روندهای موجود در صنعت بانکداری است که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، اکوسیستم بانکداری را تحت تأثیر خود قرار دهند.

روند 1

شرکت‌های فین‌تک، بیش از آن‌که به‌عنوان رقیب شناخته شوند، به‌عنوان شریک نگریسته می‌شوند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بانک‌های سنتی، می‌توانند با ارائه زیرساخت مالی، سرمایه و امکان دسترسی به پایگاه عظیم مشتریان خود، به فین‌تک‌ها کمک کنند تا کسب‌وکار خود را گسترش دهند.
  • فین‌تک‌ها می‌توانند نوآوری و فناوری‌های تحول‌آفرین را به بانک‌ها ارائه دهند. این امر به بانک‌ها کمک می‌کند تا تجربه مشتریان را بهبود بخشند.
  • بانک‌ها قادر خواهند بود به ارائه ارزش‌ها و خدمات جدید بپردازند، به‌طوری‌که این ارزش‌ها و خدمات جدید، با سرعت بیشتری به بازار وارد شوند، هزینه‌های کمتری را در برگیرند و از نرخ بازگشت سرمایه بالاتری برخوردار باشند.
  • این همکاری، هم به بانک‌های سنتی و هم به فین‌تک‌ها کمک می‌کند تا بر قابلیت‌های کلیدی خود متمرکز شوند و در حوزه‌هایی که در آن متخصص هستند با یکدیگر به همکاری بپردازند تا به نتایج مشترک مطلوب‌تری دست یابند.

روند 2

بانک‌ها در حال استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی باز هستند. رابط‌های برنامه‌نویسی باز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات خود را با اپلیکیشن‌های طرف سوم یکپارچه سازند و به مشتریان، تنوعی از محصولات و خدمات گوناگون را از طریق اکوسیستم بانکی ارائه دهند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتظار می‌رود که تعداد رو به افزایشی از اتحادها و اکتساب‌ها پیرامون رابط‌های برنامه‌نویسی شکل بگیرد.
  • بانک‌ها قادر خواهند شد تا به ارائه محصولاتی متمایز و خدماتی با ارزش‌افزوده بپردازند.
  • می‌تواند باعث جلب مشارکت گسترده مشتریان و جوامع در راستای نوآوری‌های جمعی مانند هکاتون‌ها و جمع سپاری شود.
  • این امکان را در اختیار کسب‌وکارها و مشتریان قرار می‌دهد تا به‌صورت لحظه‌ای، به تمام داده‌های بانکی دسترسی داشته باشند و اطلاعات مالی دقیق و به‌روزی را کسب نمایند.
  • با کمک رابط‌های برنامه‌نویسی باز، فرصت‌های بی‌شماری درزمینهٔ برقراری ارتباط بین مشتریان و خدمات از طریق اکوسیستم بانکی مهیا خواهد شد.

 

روند 3

با فعالیت بانک‌ها به‌عنوان پلتفرم‌هایی برای بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، تغییر عمده و جدیدی در مدل‌های کسب‌وکار بانکداری ایجاد شده است. تغییر عمدهای در مدل کسب‌وکار بانکداری است که به‌طور مستقیم با (BaaP) بانک‌ها به‌عنوان یک پلتفرم فین‌تک‌ها در ارتباط است و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به ارائه مراکز یک مرحله‌ای برای مشتریان بپردازند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با کمترین میزان توسعه زیرساخت، این امکان را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا به جریان درآمدی کاملاً جدیدی دست یابند.
  • شرکت‌های فین تک، به پایگاه عظیم مشتریان و شبکه عظیم مالی از بانک‌های سنتی دست می‌یابند.
  • بانک‌ها قادر خواهند بود خدمات خود را یکپارچه نمایند و به ارائه خدمات جدیدی بپردازند که از منظر هزینه، عملکرد، سرعت و راحتی، در وضعیت بهتری قرار دارند.

 

روند 4

با افزایش تهدیدات سایبری، بانک‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر سیستم‌های امنیت سایبری هستند. گسترش ارتباطات و قابلیت‌های دیجیتال، منجر به افزایش رخدادهایی از قبیل شکاف داده شده است که بانک‌ها را مجاب ساخته تا به تقویت سیستم‌های امنیتی خود بپردازند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نهادهای قانون‌گذاری از بانک‌ها انتظار دارند تا به ایجاد لایه‌های چندگانه امنیتی بپردازند.
  • بانک‌ها ناچارند تا با سرمایه‌گذاری عظیم بر امنیت سایبری و سایر فناوری‌های امنیتی مانند احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیکی، به حملات سایبری پاسخ دهند.
  • بانک‌ها باید به مقوله امنیت سایبری، نه به‌عنوان یک مسئله فناوری اطلاعات بلکه به‌عنوان مسئله‌ای کسب‌وکاری بنگرند، چراکه ضعف در امنیت، تنها باعث ایجاد هزینه و یا دعاوی قضایی نمی‌شود بلکه همچنین اعتماد مشتریان به سازمان را نیز به خطر می‌اندازد. بانک‌ها به‌صورت روزافزون، به سمت بهره‌برداری از زیرساخت‌های بانکی عمومی و مبتنی بر ابر حرکت می‌کنند.

 

روند 5

بانک‌ها به‌صورت روزافزون، در حال به‌کارگیری خدمات عمومی مبتنی بر ابر هستند، چراکه این خدمات، انعطاف‌پذیری و چابکی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • باعث ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری در فرایندهای میانی و پشتیبان بانک‌ها می‌شود و این امکان را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد تا نه‌تنها فرایندهای بیرونی، بلکه کل کسب‌وکار خود را به‌طور کامل دیجیتال کنند.
  • بسیاری از بانک‌ها، در نظر دارند که با پیاده‌سازی زیرساخت ابری، تعداد مراکز داده خود را کاهش دهند.
  • برخی از بانک‌ها نیز با احتیاط بیشتری حرکت می‌کنند و خدمات عمومی مبتنی بر ابر را به‌صورت آزمایشی و یا در حوزه‌هایی که کلیدی نیستند به کار می‌گیرند.

 

روند 6

بانک‌ها در حال آزمایش واقعیت افزوده برای ایجاد بهبود در تجربه مشتری هستند. بانک‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر واقعیت افزوده هستند، چراکه این فناوری آن‌ها را قادر می‌سازد تا به ارائه راه‌حل‌های یکپارچه به مشتریان بپردازند و همچنین این فرصت را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد تا نسبت به سایرین متمایز شوند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بانک‌ها را قادر می‌سازد تا با استفاده از خدمات مکان محور و بصری سازی همه‌جانبه داده‌ها، خدمات مشتریان خود را ارتقا دهد.
  • اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، می‌توانند به صنعت بانکداری کمک کنند تا دسترسی به حساب‌ها و خدمات پرداخت را تسهیل کند.
  • در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک، بانک‌ها احتمالاً شعب فیزیکی سنتی خود را با شعب مجازی جایگزین خواهند نمود که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

 

روند 7

بانک‌ها با همکاری یکدیگر، در حال شناسایی و درک موارد استفاده از فناوری دفتر توزیع‌شده هستند. بانک‌ها در حال بررسی به‌کارگیری فناوری دفتر توزیع‌شده از طریق همکاری و شراکت با استارت‌آپ‌ها و یا از طریق ایجاد انکوباتورها و آزمایشگاه‌های نوآوری هستند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بانک‌ها به‌منظور شناسایی فرصت‌ها، در حال همکاری با یکدیگر در سیستم‌های دفتر توزیع‌شده هستند.
  • نقل و انتقالات برون‌مرزی، سریع‌تر و ارزان‌تر خواهند شد.
  • این فناوری، از طریق حذف گلوگاه‌های مستندسازی‌ها باعث کاهش هزینه و پیچیدگی خواهد شد.

 

روند 8

بانک‌ها با حرکت به سمت بانکداری شناختی قصد دارند تا از رقبایشان متمایز شوند. هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی، بانک‌ها را قادر می‌سازند تا سرعت ابتکارات دیجیتال خود را افزایش دهند و به ارائه محصولات و خدمات هدفمند و سفارشی بپردازند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با ظهور شرکت‌های فین تک، بانک‌ها امکان استفاده از هوش مصنوعی را به‌منظور بهبود کارایی و تجربه مشتری
  • موردبررسی قرار خواهند داد.
  • به‌کارگیری هوش مصنوعی، از طریق کاهش هزینه‌های رایانش ابری میسر خواهند شد.
  • پیش‌بینی می‌شود که به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط بانک‌ها، تأثیر قابل‌توجهی بر شناسه شغلی کارمندان خواهد گذاشت.

 

روند 9

بانک‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بر خودکارسازی فرایند روباتیک، در حال تلاش برای افزایش کارایی و بهره‌وری هستند. خودکارسازی فرایند روباتیک (آر پی‌ای)، روش بسیار مؤثری است که به بانک‌ها کمک می‌کند هزینه‌های فناوری اطلاعات خود را بدون به خطر افتادن ارائه خدمات، کاهش دهند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خودکارسازی فرایند روباتیک، می‌تواند به بهبود فراوانی در کارایی عملیاتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شود.
  • خودکارسازی فرایند روباتیک باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود و همچنین دسترسی ۲۴ ساعته به منابع مجازی، می‌تواند به انجام عملیات/ فرایندهایی با ظرفیت بسیار بالاتر بینجامد.

 

روند 10

بانک‌ها در حال استفاده از ابزارهای احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک (بایومتریک) به‌منظور مقابله با دزدی‌ها و کلاه‌برداری‌ها هستند. احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک، به بانک‌ها کمک می‌کند تا با دزدی‌ها مقابله کنند، امنیت تراکنش‌ها را ارتقا دهند و تجربه مشتری را بهبود بخشند.

از آثار و پیامدهای این روند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در سال‌های آتی احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک به یک جریان اصلی تبدیل خواهد شد.
  • ارائه خدمات ایمن‌تر به مشتریان و درعین‌حال بهبود تجربه مشتری، باعث افزایش سطح اعتماد مشتریان به بانک خواهد شد.
  • احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک همچنین می‌تواند به‌صورت گسترده در سطح داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا مانع از دزدی‌ها و کلاه‌برداری‌ها گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.