راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی

یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک وجود سیستم بانکداری الکترونیکی است. یکی از ریسک‌های مهم شناسایی شده درزمینه‌ی فعالیت بانکداری الکترونیکی، ریسک عملیاتی است. درک درست و دقیق بانک‌ها از مفهوم ریسک عملیاتی جهت مدیریت و کنترل مؤثر این رده خاص ریسک، حیاتی است.

به گزارش فارس، از همین رو تحقیقی در خصوص بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن انجام شده است.

این تحقیق به شناسایی و رتبه‌بندی پنج عامل امنیت، دسترسی به سیستم، زیرساخت تکنولوژیکی، کنترل‌های داخلی و صحت داده‌ها به‌عنوان عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن می‌پردازد.

جامعه آماری تحقیق، کارشناسان و متخصصان شاغل در بخش‌های مرتبط با فعالیت بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن هستند جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای با استفاده از مبانی نظری تحقیق، تهیه‌شده است.

روش آماری تحلیل سؤالات پژوهش شاخص‌های آمار توصیفی است؛ درحالی‌که برای آزمون فرض‌ها از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه با استفاده از آماره t در سطح معنی‌داری پنج درصد استفاده به عمل آمده است؛ جهت رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی از آزمون فریدمن استفاده شده است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که شش عامل برون‌سپاری، امنیت، دسترسی به سیستم، زیرساخت تکنولوژیکی، کنترل‌های داخلی و صحت داده‌ها بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن مؤثر است.

نویسندگان این مقاله رضا سپهوند، مسعود بهدادفر و محسن عارف نژاد هستند و این مقاله در  دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی – دوره جدید، سال بیست و دوم، شماره 6، پاییز و زمستان 1394 منتشر شده است.

متن کامل این مقاله را در راه پرداخت از اینجا ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.