راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل بانک مسکن چهار هدف کلیدی این بانک را تشریح کرد

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه بانک مسکن تنها بانک توسعه‌ای تخصصی در حوزه تأمین مالی بخش مسکن و ساختمان است گفت: «ما در این دوره، تحقق چهار هدف کلیدی را دنبال می‌کنیم.»

محمود شایان در تشریح اهداف کلیدی چهارگانه در بانک مسکن گفت: «هدف اول ما ایفای نقش مهم و مؤثر در توانمندسازی مالی فاقدین مسکن در سراسر کشور است. همچنین هموارسازی مسیر مالی اجرای برنامه‌های مربوط به طرح‌های توسعه‌ی دولت در حوزه ساخت و تولید مسکن، بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده یکی دیگر از اهداف کلیدی بانک مسکن است.

در کنار این دو هدف عالیه، بانک مسکن مأموریت اعطای تسهیلات جهت تأمین مسکن تمامی خانوارهای نیازمند خانه و همچنین ارائه خدمات مالی، اعتباری و مشاوره­ای به فعالان، توسعهگران، سازندگان و کلیه شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان را نیز دنبال می‌کند.»

شایان با تاکید بر اینکه بانک مسکن، بیشترین سهم را در بین سایر بانک‌ها در تأمین مالی بخش مسکن و ساختمان در اختیار دارد افزود: «قائل به سهم فعلی نیستیم بلکه باید سهم­ بانک مسکن را در عرصه نظام تأمین مالی مسکن افزایش دهیم. در این مسیر اقداماتی را همچون استفاده بیشتر از امکانات و ابزارهای بازار سرمایه و استفاده عملی از اعتبار و شهرت بانک مسکن شروع کرده‌ایم. البته افزایش سرمایه بانک و تخصیص منابع مالی بخش عمومی و دولتی می‌تواند در این مسیر به ما و اهداف‌مان کمک کند.»

مدیر عامل بانک مسکن درباره شکل تأمین منابع مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی نیز گفت: «بانک مسکن با پیش‌بینی منابع در دسترس و همچنین از محل میزان وصولی اقساط و ورود منابع از محل واریزی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و همچنین تمرکز منابع پیمانکاران نزد بانک مسکن و لحاظ این موضوع که برخی از پروژه‌های مذکور فارغ از این طرح نیز جهت تأمین مالی به بانک مراجعه می‌کردند، در حال حاضر تمهیدات لازم جهت تأمین مالی ساخت 140 هزار واحد طی سال‌های 1399 و 1400 را انجام داده است و روند پرداخت تسهیلات ساخت به پروژه‌ها نیز از ماه گذشته شروع شده و در جریان است.»

شایان درباره مهمترین موضوع مورد پیگیری در بازار مسکن که همان تسهیلات خرید خانه است نیز بر دو موضوع تاکید دارد. مدیرعامل بانک مسکن درباره فرآیند افزایش تسهیلات خرید مسکن اعلام کرد: «معمولاً مؤسسات مالی و اعتباری در همه جای دنیا برای توجه به قدرت خرید مسکن در دوره‌‌های تورمی سراغ افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن می‌روند تا انگیزه در سمت تقاضا برای ورود به بازار معاملات خرید و فروش خانه ایجاد شود و چرخه رونق ساخت و تولید مسکن برقرار شود.

اما در این مقطع،‌ موضوع افزایش سقف تسهیلات با لحاظ عوامل پیرامونی و اقتصاد کلان کشور از دو جنبه قابل بحث است. نخست، افزایش سقف تسهیلات با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و عدم تناسب با قدرت مالی متقاضیان، مبلغ اقساط ممکن است به‌کلی از استطاعت گروه هدف بانک (طبقه میان‌درآمدی) و به‌ خصوص خانه اولی‌ها خارج شود.

نکته بعد آنکه، از آنجایی که تولید مسکن امری زمان‌بر محسوب می‌شود و از سویی امکان تنظیم بازار از سایر طرق ممکن از جمله واردات مسکن نیز وجود ندارد، بنابراین اعمال هر گونه سیاست تحریک تقاضا در این بازار، به دلیل نبود امکان پاسخ‌گویی از طرف عرضه، منجر به ایجاد تورم مضاعف در این بخش خواهد شد. علی‌ایحال، در همین راستا اقدامات دیگری بدون افزایش سقف تسهیلات، نظیر افزایش عمر بنای واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات، صورت پذیرفت و اقدامات دیگری نیز در حال انجام است که پس از اخذ مجوزهای لازم به اطلاع عموم خواهد رسید.

ضمناً با توجه به سیاست‌های کلان کشور در خصوص خانه‌دار کردن مردم با اولویت اقشار میان‌درآمد و کم‌درآمد، طرح‌هایی نظیر اقدام ملی در حال اجرا و پیگیری می‌باشد که با توجه به تعاملات صورت پذیرفته، بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی دولت در تأمین مالی بخش مسکن، نقش مهمی را در این خصوص عهده‌دار می‌باشد.»

منبع پایگاه خبری بانک مسکن هیبنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.