راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج روند اصلی پرداخت‌های موبایلی در سال ۲۰۱۴

صنعت پرداخت به لطف کیف پول‌های موبایلی که قابلیت تبدیل شدن به ابزارهای پرداخت روزمره را دارند آرام آرام به سمت نقطه اوج درحال حرکت است. هرروز مصرف کنندگان بیشتری با مفهوم پرداخت‌های موبایلی آشنا می‌شوند و شرکت‌های بیشتری سرمایه گذاری در زمینه پرداخت‌های موبایلی را آغاز می‌کنند. در ادامه پنج روند اصلی مرتبط با پرداخت‌های موبایلی در سال جاری میلادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

.

امکان انجام موبایلی تمام امور مالی

این نخستین روزهایی است که موسسات مالی و شرکت‌های پرداخت قادرند با مشتریان‌شان در تمام جنبه‌های زندگی مالی آن‌ها در ارتباط باشند. پیشرفت‌های فناوری مانند سرعت بالا‌تر اینترنت، قدرت بیشتر پردازش، و ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی عموم مردم، امکان ارائه خدمات متنوع‌تر مالی روی گوشی‌های موبایل را فراهم آورده‌اند. درحال حاضر کاربران در کشورهای مختلف قادرند از طریق گوشی‌های موبایل سابقه حساب‌های خود را چک کنند، برای دوستان خود پول ارسال کنند، و چک‌های دریافتی را به حساب خود واریز کنند.

تکامل روزافزون اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی و استقبال فراوان کاربران از این اپلیکیشن‌ها حاکی از آنست که پرداخت‌های موبایلی روزی به روش اصلی پرداخت تبدیل خواهند شد. واقعیت این است که بانکداری موبایلی کاربران را مقید به استفاده از گوشی‌های موبایل برای انجام تراکنشهای مالی می‌کند، و این بدان معناست که اپلیکیشن‌های آینده بانکداری موبایلی قادرند روزی تمام انواع پرداخت را دربرگیرند.

لبته قابلیت گوشی‌های موبایل تنها در تغییر ارتباط میان کاربران و موسسات مالی از طریق اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی نیست، بلکه در مفهوم وسیع‌تر روش خرید و پرداخت هزینه کالا و خدمات را نیز دگرگون ساخته است. با گذر زمان و انجام سرمایه گذاری‌های بیشتر، آمادگی کاربران برای استفاده از روش پرداخت‌های موبایلی در خریدهای داخل فروشگاهی نیز افزایش خواهد یافت.

.

نامحسوس‌تر شدن پرداخت‌ها به مدد موبایل

تراکنش پرداخت درحال تبدیل شدن به نامحسوس‌ترین قسمت فرآیند خرید است. دو عامل اساسی را می‌توان در پروسه کم رنگ شدن تراکنش پرداخت موثر دانست. اول، بسیاری از شرکت‌های خدمات پرداخت درحال کشف این واقعیت هستند که پرداخت تنها جزئی از تعامل کلی با مشتری است و به‌منظور ماندن در رقابت مجبورند خدمات جانبی دیگری، شامل عناصری که وفاداری کابران را تقویت می‌کنند یا تجربه آن‌ها را بهبود می‌بخشند، ارائه کنند. فناوری‌های موبایل امکان بهره برداری از این نوع تعاملات را بیشتر می‌سازند.

عامل دوم در کم رنگ‌تر شدن فرایند پرداخت، افزایش استفاده از موبایل‌ها در انجام پرداخت و نیاز به کاهش مراحل خرید است. اگرچه تعداد تراکنش‌های انجام پذیرفته توسط موبایل در حال رشد است، تعداد تراکنش‌های انجام یافته توسط رایانه‌ها رقم بسیار بیشتری را نشان می‌دهد.

چالش عمده برای بسیاری از کاربران وارد کردن جزئیات مربوط به خرید در صفحه کوچک گوشی‌های موبایل است. به همین خاطر، شرکت‌ها درحال برطرف کردن این مشکل از طریق استفاده از عملگرهای یک‌کلیکی هستند، که کاربران را قادر می‌سازد تا بسادگی و تنها با یک کلیک پرداخت را انجام دهند. کیف پول‌های الکترونیکی مانند Checkout متعلق به ویزا و یا MasterPass متعلق به مسترکارد دقیقا همین کار را می‌کنند. در ‌‌نهایت، کیف پولهای الکترونیکی امنیت و سهولت را برای کاربران نهایی به ارمغان آورده‌اند، و بخشی جداناپذیر از هر پلتفرم موبایلی را تشکیل می‌دهند.

.

«تجارت کاناپه‌ای» در میان کاربران کشورهای توسعه یافته

از آنجا که کاربران اغلب هنگام استفاده از تبلت‌ها برای انجام پرداخت روی کاناپه دراز می‌کشند، از تبلت‌ها به‌عنوان «ابزارهای کاناپه‌ای» (Couch Devices) یاد می‌شود. این‌گونه خرید‌های موبایلی مبتنی بر تبلت‌ها تبدیل به روند اصلی در بسیاری از کشورهای پیشرفته شده است.

بیشترین سرانه هزینه برای خریدهای موبایلی مبتنی بر تبلت‌ها در سال جاری میلادی مربوط به کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا، هلند، و دانمارک می‌باشد. درمقابل، این سرانه برای کشورهایی مانند ویتنام، هند، فیلیپین، مراکش، و کلمبیا بسیار ناچیز است. اگرچه ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در کشورهای درحال توسعه درحال افزایش است، بازار تبلت در بسیاری از این کشور‌ها نسبتا محدود است.

.

انگلستان محملی برای پرداخت‌های موبایلی

سال گذشته انگلستان رتبه نخست در مجموع تجارت موبایلی را کسب کرد که یک موفقیت اولیه برای پرداخت‌های موبایلی به حساب می‌آید. یورومانیتور تخمین می‌زند که کاربران به طور سرانه ۸۲۴ دلار از طریق پرداخت‌های موبایلی هزینه کنند که ۸۰ درصد از این خرید‌ها از طریق تبلت‌ها صورت خواهد پذیرفت. پرطرفدار بودن این قبیل دستگاه‌ها و افزایش آشنائی با خریدهای آنلاین باعث رشد نجومی تجارت موبایلی گردیده است. به‌علاوه، ظهور مفهوم «یک کلید تا دریافت کالای مورد نظر» که کاربران را قادر می‌سازد تا به‌صورت آنلاین پرداخت کنند و سپس با مراجعه به فروشگاه کالای خود را دریافت کنند، مزیتی برای فعالان خرده فروشی اینترنتی بوده است.

جدا از رشد تجارت موبایلی مبتنی بر خرید از طریق تبلت در این کشور، انگلستان همچنان رتبه بالایی در هردو پرداخت‌های از راه دور و نزدیک از طریق گوشی‌های موبایل دارد. تا حدودی می‌توان گفت که دلیل این امر پرطرفدار بودن بازار پرداخت‌های غیرتماسی به‌وسیله کارت‌های پلاستیکی است. این سیستم‌ها فضای مناسبی برای توسعه تراکنش‌ها از طریق فناوری NFC پرداخت موبایلی و ابزارهای پوشیدنی پرداخت فراهم می‌کنند.

از آنجا که محصولاتی مانند Zapp (نوعی کیف پول موبایلی ارائه شده توسط ETF‌ها) در شرف ورود به بازار هستند، انتظار می‌رود پرداخت‌های نزدیک (Proximity payments) رشد مرکب سالانه ۳۶ درصدی را طی پنج سال آینده تجربه کنند. بعلاوه، چون درحال حاضر سیستم‌های حمل و نقل در انگلستان مانند مترو و اتوبوس پرداخت‌های غیرتماسی را می‌پذیرند، پرداخت‌های موبایلی غیرتماسی جایگاه ویژه‌ای در آینده نزدیک خواهند داشت.

.

افزایش توجه به پرداخت‌های موبایلی داخل فروشگاهی در کشورهای توسعه یافته

اگرچه مفهوم استفاده از گوشی‌های موبایل در فروشگاه‌ها برای پرداخت سروصدای زیادی طی سالیان اخیر به پا کرده است، این نوع از پرداخت‌های موبایلی در مقایسه با پرداخت‌های موبایلی دور (Remote mobile payment) کمتر رایج گردیده است، به‌طوریکه در اغلب کشور‌ها درصد استفاده از گوشی‌های موبایل برای انجام پرداخت‌های داخل فروشگاهی تک‌رقمی بوده است.

بیشترین سرانه پرداخت موبایلی نزدیک (Proximity mobile payment) در سه کشور توسعه یافته استرالیا، آمریکا و انگلستان به ترتیب ۲۲، ۱۶ و ۱۲ دلار بوده است. بیشترین گستردگی استفاده از پرداخت‌های موبایلی داخل فروشگاهی در استرالیا، و به لطف پذیرش عمومی گوشی‌های هوشمند در کنار استفاده بالا از سیستم‌های پرداخت غیرتماسی اتفاق افتاده است.

در نتیجه بانک‌ها و شرکت‌ها سیستم‌های غیرتماسی خود را به‌منظور استفاده بهینه از پرداخت‌های موبایلی غیرتماسی برد کوتاه (NFC) بخشیده‌اند، به‌طوریکه این گونه پرداخت‌ها چه از طریق چیپ‌های داخل گوشی و چه از طریق برچسب‌های پشت گوشی امکان‌پذیر باشد.

به‌عنوان مثال، بانک Commonweath که یکی از چهار بانک بزرگ استرالیایی محسوب می‌گردد، به‌منظور قادر ساختن کاربران به انجام پرداخت‌های موبایلی غیرتماسی برد کوتاه، اپلیکیشن بانکداری موبایلی خود را در پائیز ۲۰۱۳ و با نام Tap & Pay ارتقا بخشید. همچنین برای کاربرانی که گوشی‌های آن‌ها مجهز به سیستم NFC نبود، امکان استفاده از برچسب‌هایی که پشت گوشی نصب می‌شوند تا خرید موبایلی را امکان پذیر کنند، فراهم گردید.

در کنار فناوری NFC، سیستم‌هایی مانند کدهای QR و بلوتوث نیز به‌منظور انجام خریدهای موبایلی داخل فروشگاهی درحال ارتقا توسط بانک‌ها و سایر بازیگران عرصه پرداخت هستند.

محمد مهدی طوبائی

منبع: عصر ارتباط / Mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.