راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر کنگره موبایل ایران از فرصت‌های برگزاری این کنگره گفت / برون‌رفت از بحران کنونی اقتصاد دیجیتال

درحالی‌که کمتر از یک ماه به برگزاری کنگره موبایل ایران، اولین رویداد مستقل زیست‌بوم موبایل و ارتباطات کشور باقی‌مانده است، دبیر کنگره مویابل ایران برگزاری این کنگره را فرصتی برای برون‌رفت از بحران کنونی اقتصاد دیجیتال می‌داند.

 به گزارش ستاد خبری کنگره موبایل ایران، محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران درباره فرصت‌های ناشی از برگزاری کنگره گفت: «وضعیت فعلی ارتباطات کشور به‌وضوح مطلوب نیست. کسب‌وکارهای زیادی در این شرایط آسیب‌دیده‌اند؛ به‌ویژه آن گروه از کسب‌وکارها که در بستر موبایل رشد کردند و از این بستر به‌عنوان سکوی توسعه خود استفاده می‌کردند یا گردش کاری خود را از این مسیر پیش می‌بردند، طبیعتاً به‌شدت آسیب دیدند. بااین‌وجود امیدواریم کنگره امکانی فراهم کند که از این تهدید، یک فرصت ساخته شود.»

او ادامه داد: «اگر دغدغه‌ها شناخته شوند و صاحب‌نظران در کنار فعالین شاخص زیست‌بوم موبایل و ارتباطات کشور تلاش کنند تا نقشه راه و چشم‌اندازی برای برون‌رفت از شرایط فعلی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شود، احتمالاً طی سال‌های آتی هم کمتر با بحران‌های این‌چنینی مواجه خواهیم شد.»

عالیان با بیان اینکه کنگره فرصت برای بیان دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی دایمی برای پرهیز از تکرار چنین خساراتی است، گفت: «در تمام این سال‌ها تمام ظرفیت‌ها را روی یخی بنا کردیم که ممکن بوده هر لحظه آب شود و وقتی کار از کار گذشته تازه به این فکر افتادیم که چرا مسیر و روش دیگر را انتخاب نکردیم؛ چرا راهی را انتخاب نکردیم که اثری از آن بماند، ماندگاری بیشتری داشته باشد و واقع یخی نباشد که با یک حرارت به‌سادگی آب شود. در این کنگره تمام افراد به‌عنوان صاحب‌نظران حوزه موبایل، ارتباطات و کسب‌و‌کارهای فعال در این بخش می‌توانند با تشریح دقیق دغدغه‌ها به دنبال ایجاد راه‌حل‌های پایدارتری باشند. باید چالش‌های آینده را بررسی کنند و برای ورود پیدانکردن به این چالش‌ها از همین حالا به‌دقت برنامه‌ریزی کنند.»


شرایط امروز بحرانی است اما …


دبیر کنگره موبایل ایران در ادامه بیان کرد: «وقتی بحث اقتصاد دیجیتال را مطرح می‌کنیم به‌روشنی می‌دانیم که بدون وجود شرایط پایدار و قابل‌اتکا در بخش دیجیتال، اقتصاد دیجیتال هم وجود نداشته و مفهومی ندارد. شرایط امروز بحرانی است؛ اما ما در این سال‌ها از پیچ‌های دشوارتری گذشته‌ایم و هر بار پس از گذشتن از سخت‌ترین گردنه‌ها گشایشی رخ‌داده است.»

او گفت: «برای مثال در فضای اقتصادی کشور طی دوره‌ای با انبوه فارغ‌التحصیلان دهه شصتی مواجه بودیم که نگرانی جدی برای ورود آنان به بازار کار وجود داشت؛ اما به‌مرور در آن دوران فرصت‌سازی‌هایی در سطوح مختلف عملی شد که از درونش تعداد زیادی استارت‌آپ و کسب‌وکار مهم و شناخته‌شده بیرون آمد و جوانان بسیاری را وارد بازار کارکرد. امروز هم وقتی می‌گوییم باید تهدید به فرصت تبدیل شود یعنی بتوانیم در فرصتی کنار هم قرار بگیریم و آن‌سوی پیچ خطرناک امروز را ببینیم.»

دبیر کنگره موبایل ایران افزود: «این کنگره می‌تواند مثل یک آینه محدب بر سر یک پیچ خطرناک عمل کند. آینه‌ای که  می‌توان در آن، آن‌سوی وقایع امروز را دید. حال اینکه ذی‌نفعان بتوانند به‌درستی از این فرصت استفاده کنند، اینکه اساساً چقدر این پیچ فعلی را خطرناک ارزیابی کنند و اینکه تا چه حد به بهترین شیوه هم‌اندیشی برای آینده برسند را نمی‌توان از امروز تعیین کرد اما می‌توان ادعا کرد چنین امکانی از طریق برگزاری کنگره فراهم خواهد بود.»


چرا همه ذی‌نفعان باید در کنگره حضور داشته باشند؟


عالیان در ادامه تاکید کرد: «صاحب‌نظران، اتحادیه‌ها و ذی‌نفعان مختلف باید در شرایط فعلی از طریق فرصت‌هایی چون کنگره به‌نوعی همفکری و هم‌افزایی برسند تا اعضای گسترده کل این زیست‌بوم و کسب‌وکارهای مختلف بتوانند شرایط بحرانی را به‌سلامت پشت سر بگذارند. برگزاری این کنگره ضروری است چرا که یک گردهمایی این‌چنینی می‌تواند نگاه کسب‌وکارها را عینی‌تر کرده و فضای تصمیم‌گیری را از خلأ فعلی خارج کند.»

او در توضیح این نکات گفت: «چرا می‌گوییم اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و کل ذی‌نفعان باید در کنگره حضور داشته باشند؟ چون همفکری و هم‌افزایی کل این مجموعه‌ها ضروری است؛ آن‌ها هرکدام تعداد زیادی مسافر دارند؛ برای مثال اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی اعضای بسیاری دارد. انجمن‌های مختلف هرکدام صدها مسافر دارند. این گروه‌ها اگر نتوانند مسافران خود را به‌سلامت از این پیچ بگذرانند، طبیعتاً نمی‌شود انتظاری داشت کس دیگری و جای دیگری قادر باشد مشکلات را حل کند. کنگره امکانی است که باید با استفاده از آن درباره گذر از این وضعیت برنامه‌ریزی کرد و البته که این رویداد همان‌طور که اشاره کردم صرفاً نقش یک آینه را دارد. کنگره به‌خودی‌خود نمی‌تواند مسیری طراحی کند. نقشه راه توسط کنگره ترسیم نمی‌شود؛ بلکه بازیگران این اکوسیستم باید نقشه راه را ترسیم کنند.»

دبیر کنگره موبایل ایران در پایان خاطرنشان کرد: «گرچه شاید برخی برگزاری چنین رویدادی را نقد کنند و معتقد باشند در این وضعیت فعلی اینترنت و با توجه مسائل مختلف کشور چرا قصد برگزاری کنگره موبایل را دارید؟ اما برگزاری کنگره واقعاً دلایل قانع‌کننده‌ای دارد. مهم‌ترین دلیل اینکه امروز همه چیز در نوعی حالت خلا قرار گرفته است. تصمیم‌ها، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارها در وضعیت خلا قرار گرفته و باید فرصتی ایجاد شود تا کل این زیست‌بوم امکان بازیابی خودش را پیدا کند و از وضعیت خلا خارج شوند. کنگره قرار است ذی‌نفعان عمدتاً خصوصی را کنار هم قرار دهد تا امکانی برای خروج از این بحران ایجاد شود. هر کس به‌اندازه دانش، تجربه و تخصصش می‌تواند در این راه کمک کند. مسئله صرفاً ایجاد رونق در اقتصاد دیجیتال است و برگزاری کنگره هم در همین جهت خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.