یادداشت

تجربه بانکداری و پرداخت الکترونیک در بانک انصار

نوشته شده توسط رضا قربانی

مهندس کاظم نراقیان معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار یادداشتی در روزنامه امروز دنیای اقتصاد نوشته است. او در این یادداشت درباره تجربه بانکداری الکترونیکی در بانک انصار گفته است. در ادامه این نوشته منتشر می‌شود که نگاهی است به تجربه بانک انصار در زمینه بانکداری و پرداخت الکترونیک. اهمیت این نوشته از این نظر است که می‌توان بررسی کرد و دید که بانک‌های کشور چگونه به موضوع بانکداری و پرداخت الکترونیک ورود می‌کنند.

بانک انصار بعد از انجام مطالعات تطبیقی داخلی و خارجی و با اتخاذ سیاست برون سپاری و ایجاد بستر مناسب در جهت رشد و بومی‌سازی نرم‌افزار جامع بانکداری الکترونیک، کلیه خدمات نرم‌افزاری بانکداری الکترونیک را از شرکت‌های داخلی کشور که مبتنی بر عقود اسلامی است تهیه کرده و لیکن با نظارت و حرکت متخصصین داخلی در مرزهای دانش جهانی نسبت به تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها اقدام کرده و با پیگیری آموزش کارکنان و ایجاد فرهنگ مطالعه نسبت به ارتقای مهارت‌های فنی آنان اقدام کرده است.

 

خدمات شبکه پرداخت الکترونیکی

بانک انصار با حرکت در مرزهای استاندارد ارائه خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک حرکت کرده و با داشتن کلیه خدمات موجود در سیستم بانکداری الکترونیک اقدام کرده است از جمله کارت شهروندی جهت استفاده شهروندان به عنوان پرداخت‌های خرد با استفاده از تکنولوژی RFID در بانک انصار در حال ارائه است. کلیه خدمات بانکداری مدرن شامل اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک، ایمیل بانک، SMS بانک، و… و خدمات بانکداری الکترونیک شامل ATM، دستگاه‌های POS و دستگاه‌های وب کیوسک در بانک انصار قابل ارائه است.

 


ابزارهای بانکداری الکترونیکی

بانک انصار از بهترین نرم‌افزارهای موجود در سطح کشور استفاده کرده که شامل کلیه خدمات مبتنی بر کارت از قبیل اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و… و نرم‌افزارهای ATM و POS و… است. در زمینه سخت‌افزار نیز با استفاده از برندهای شاخص توانسته خدمات مناسبی را ارائه کند. همچنین با تجزیه و تحلیل و طراحی و تجهیز کانال‌های ارتباطی مطابق با آخرین تکنولوژی و پروتکل‌های مخابراتی کشور توانسته با ارتباطی امن و مستمر نسبت به ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در چارچوب بانکداری الکترونیک به مشتریان بانک اقدام کند.

 

دستگاه‌های خودپرداز فعال

بانک انصار هم‌اکنون تعداد ۹۴۰ دستگاه خودپرداز که شامل خودپردازهای مستقر در شعب و مراکز خرید و تعداد ۳۵ دستگاه خودپرداز سیار دارد که پس از مقایسه با آمار خودپردازهای بانک‌های کشور، بانک انصار در جایگاه دهم در تعداد خودپردازها قرارگرفته می‌گیرد. بانک انصار هم‌اکنون دارای تعداد ۳۵ هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی در مراکز مختلف خدمات رفاهی و فروشگاهی کشور است که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۱ به ۷۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

 

فرهنگ‌سازی استفاده از بانکداری الکترونیکی

راهبردهای بانک انصار در زمینه گسترش و ارتقای فرهنگ مشتریان برای استفاده از خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک در چارچوب اطلاع‌رسانی و تبلیغات عبارتند از: چاپ بروشور و کاتالوگ ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارائه آن به مشتریان در شعب و با گسترش تبلیغات هدفمند در رسانه‌های جمعی در جهت استفاده مشتریان بانک انصار و عموم مردم از خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک.

 

تامین امنیت اطلاعات مشتریان

بانک انصار در راستای تحقق اهداف امنیتی خود در بانکداری الکترونیک نسبت به تهیه طرح امنیت در ICT MP بانک اقدام کرده و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و با توجه به زیرساخت موجود در شبکه مخابراتی کشور نسبت به پیاده‌سازی طرح ISMS اقدام نموده است.

 

 

افزایش کیفیت خدمات

دلیل عمده مشکلات قطعی سوئیچ بانک‌ها مربوط به عواملی همچون عدم پوشش و کندی شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمات مخابراتی متناسب با کیفیت مورد نیاز عملیات بانکی و درضمن تغییرات اجتناب‌ناپذیر در نرم‌افزارهای بانکی در جهت به‌روز‌رسانی آن و زمانبر بودن تغییرات با توجه به حساسیت سامانه‌های بانکی و… است که البته بانک انصار با اتخاذ ایجاد سایت‌ها و سوئیچ‌های پشتیبان و ایجاد بستر مخابراتی پشتیبان نسبت به، به حداقل رساندن قطعی‌ها اقدام کرده است.

 

 

سامانه بانکداری متمرکز

بانک انصار از بدو فعالیت خود در شبکه بانکی پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی دارای سیستم بانکی متمرکز (Core Banking) بوده است. این مهم در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان از طریق ارائه محصولات و خدمات متنوع و افزایش بهره‌وری عملیاتی و نیروی انسانی به دنبال تصمیم استراتژیک بانک انصار در ارتباط با طرح ریزی و پیاده‌‌سازی نظام جامع بانکداری در موسسه در سال ۱۳۷۹و پس از چند سال درخصوص تغییر در شیوه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین رایانه‌ای به دنبال تدوین طرح جامع اتوماسیون، اقدام به برگزاری مناقصه نمود که در زمان خود یک طرح بی‌نظیر و به موقع، شجاعانه، جامع و کلی‌نگر و واقع‌بینانه بود که در صنعت بانکداری کشور در یک رقابت منطقی مطرح شد. در سال ۱۳۸۲ سیستم‌های بانکداری خرد به عنوان شعبه سیما افتتاح و اولین دستگاه خودپرداز موسسه در همان سال نصب و راه‌اندازی شد. در سال های ۱۳۸۲و ۱۳۸۳ بیش از ۱۴۰ باجه از شعب سیما در موسسه راه‌اندازی و اقدام به ارائه خدمات متمرکز بانکی کرد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ اطلاعات کلیه شعب بانک انصار به سیستم متمرکز تبدیل شد.

 

طرح شاپرک

شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) که از طرف شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان متولی و اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی پیگیری می‌شود، طرحی است که هدف آن ساماندهی پایانه‌های کارتخوان شبکه بانکی کشور و فراهم نمودن بستری در جهت نظارت موثر و مدیریت کارآ بر تراکنش‌های این شبکه می‌باشد، لذا بانک انصار از طریق شرکت فن‌آوا با حضور و مشارکت فعال در طرح شاپرک نسبت به پیگیری تحقق خواسته‌های خود اقدام کرده است.

 

isc-pr1-banner-95-11-16

درباره نویسنده

رضا قربانی

رضا قربانی نویسنده حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک و مدیرمسئول گروه رسانه‌ای شفق است. وبلاگ رضا قربانی را می‌توانید اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید