راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به نام شورای عالی فضای مجازی به کام مهدی صرامی

علیرضا شیرازی: چند روز پیش اس ام اسی برایم آمد که در هم اندیشی مدیران سایتهای کاربر محور در مرکز تحقیقات مخابرات شرکت نمایید. با دوستان همکارم در برخی سایتهای دیگر تماس داشتم و برای آنها نیز اس ام اس مشابهی ارسال شده بود با توجه به محل هم اندیشی و ارسال اس ام اس به تلفن همراه مدیران سایتها حدس ما این بود که به هر حال با یک هم اندیشی که متولی آن دولت یا نهادهای حکومتی هستند طرف هستیم. در هم اندیشی اشاره شده شرکت کردیم و در همان ابتدا مشخص شد که مدیر جلسه جناب آقای مومن نسب است که ایشان در مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد کار میکنند و همچنین یکی از مسئولین دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق نیز هستند بطوریکه نامه های ارسالی برای مسدود سازی وبلاگها معمولا توسط ایشان ارسال می شود. ایشان در مقدمه جلسه به سخنان رهبری و تشکیل شورالی عالی فضای مجازی اشاره کردند و اینکه قرار است مدیریت اینترنت به نوعی به فعالان اینترنت و مدیران سایتهای ایرانی منتقل شود و اینکه این هم اندیشی مقدمه ای برای تشکیل و مشارکت در شورای عالی فضای مجازی است و همچنین اشاره داشتند که اعضای شورای عالی فضای مجازی در جریان این هم اندیشی ها هستند و اینکه محل این جلسه که در سالن کنفرانس مرکز تحقیقات مخابرات است به دلیل عضویت یکی از مدیران این مرکز در شورای عالی فضای مجازی است. نه تنها من بلکه دیگر مدیران حاضر در جلسه نیز اینگونه تلقی کردیم که در واقع این هم اندیشی به نوعی توسط شورای عالی مجازی یا حداقل وزارت ارشاد برگزار شده است. همکاران بنده و مدیران سایتهای کاربرمحور در این جلسه و با این دید نظرات مختلفی که به نظر میرسید میتواند در پیشرفت اینترنت در کشور موثر باشد مطرح کردند، مواردی چون شفاف بودن سیاستهای حکومت نسبت به اینترنت و ایجاد بسترهای پیشرفت در اینترنت به جای حضور دولت به عنوان رقیب، نا امنی بخصوص از لحاظ حقوقی برای فعالیت و حضور و شرکت نمایندگانی از مدیران سایتهای ایرانی در تصمیم گیری های شورای عالی فضای مجازی از جمله مواردی بود مطرح شد و در نهایت متنی آماده شد تا به قول آقای مومن نسبت در اختیار اعضای شورای عالی مجازی قرار گیرد. آقای مومن نسب همچنین نسبت به برگزاری یک همایش بزرگ با حضور بسیاری از فعالان فضای مجازی خبر در اواخر اردیبهشت خبر دادند و از ما خواستند این که در این همایش شرکت کنیم.

چند روز پیش دعوت نامه این همایش به دست من رسید (به ایمیلی که به دبیرخانه کمیته تعیین مصادیق اعلام کرده بودم) و جالب این در این دعوت نامه خواسته شده بود که همایش مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی ایران شرکت کنید و از من و مدیران دیگر سایتها نیز خواسته شده بود که بنر مربوط به این همایش را هم به عنوان حمایت در سایت خود قرار دهیم و اما نکته جالب آنکه نام مدیر عامل این مجمع نیز در نامه آمده بود که آقای مهدی صرامی است. آقای صرامی مدیر سابق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد (تا همین چند ماه پیش) و نماینده وزارت ارشاد در کمیته فیلترینگ بودند. جالب بود که چنین مجمعی هنوز شکل رسمی نیافته و هنوز اولین همایش خود را برگزار نکرده و در واقع عضوی از فعالان فضای مجازی نگرفته مدیرعامل هم دارد. م برای برخی از همکاران اس ام اسی هم برای دعوت به این همایش آمده که از همان شماره ای بود که دعوت نامه برای هم اندیشی رسانه های کاربر نیز از آن ارسال شده بود. در واقع مشخص شد که آن جلسه هم اندیشی و همایش آتی توسط چند نفر خارج از نظر دولت و حکومت شکل گرفته است و البته از اطلاعات سایت ساماندهی (که به نوعی مدیران سایتها را مجبور به ثبت اطلاعات خود در این سایت کرده اندو حداقل انتظار آن است که اطلاعات آن محفوظ باشد) برای ارسال اس ام اس و ایمیل برای مصارف شخصی استفاده شده است و البته در آن جلسه هم اندیشی هیچ صحبتی از این مجمع نشده بود. سایت این مجمع نیز توسط آقای مومن نسبت ثبت شده بود حال جالب اینجاست که پس از انتشار خبر این همایش وزارت ارشاد در اطلاعیه ای این مجمع را فاقد وجاهت قانونی دانسته و اشاره داشته این مجمع هیچ ارتباطی با مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ندارد. همچنین مشخص است که این مجمع هنوز در روزنامه رسمی کشور نیز ثبت نشده است.

به نظر می رسد هنوز شورای عالی فضای مجازی شکل رسمی پیدا نکرده برخی برای آن کیسه دوخته اند و البته در این راه از هویت به دست آمده به دلیل تصدی در مقامهای دولتی و اطلاعاتی که کاربران در اختیار یک نهاد دولتی قرار داده اند برای پیشبرد هدف خود استفاده میکنند.

منبع: وبلاگ علیرضا شیرازی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.