راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رفع نیاز به چک‌پول با توسعه ابزارهای مبادله الکترونیک / لزوم توجه به مقوله امضای دیجیتال

خبرگزاری فارس نوشت: یک کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی نیاز به اسکناس درشت‌تر به وجود می‌آید، گفت: در صورت گسترش سیستم‌های الکترونیکی در بخش بانکداری، حذف چک پول خللی در روند معاملات و مبادلات اقتصادی ایجاد نمی‌کند.

محمود اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس (توانا) با اشاره به ابزارهای مختلف پرداخت در مبادلات پولی و مالی اظهار داشت: یکی از این ابزار‌ها، پول فیزیکی است که معمولاً در معاملات خرد و کلان از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط تورمی در اقتصاد ارزش مبادله پول کاهش می‌یابد و نیاز به چاپ اسکناس‌های درشت‌تر ایجاد می‌شود.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به علت انتشار چک‌پول در چند سال گذشته گفت: نیاز به اسکناس درشت‌تر به دلیل کاهش ارزش سایر اسکناس‌ها بود تا در معاملات کلان مبادله تسهیل شود.

وی با بیان اینکه برای معاملات کلان و خرد در اقتصاد امروزه از روش پرداخت الکترونیک استفاده می‌شود، افزود: متأسفانه تاکنون زیر‌ساخت مبادله الکترونیکی پول‌های کلان از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و قانونی ایجاد نشده اما تا حدودی در پرداخت‌های خرد فرهنگ سازی پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

اللهیاری گفت: در معاملات کلان باید پرداخت کننده و دریافت کننده پول مشخص باشد تا بتوان منشا پول را تشخیص داد که این یکی از الزامات قانون مبارزه با پولشویی است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و بانک‌ها باید شرایطی را به وجود آورند که مبادله پول تنها از طریق سیستم بانکی انجام شود و خارج از کنترل دولت هیچ مبادله‌ای صورت نگیرد تا بتوان منشا پول را تشخیص داد.

این کار‌شناس اقتصادی تصریح کرد: باید ابزارهای قانونی برای وصول و پرداخت الکترونیکی معاملات کلان ایجاد شود تا افراد با امنیت و اطمینان بیشتری به این اقدام دست بزنند.

وی با اشاره به سیستم‌های پرداخت الکترونیکی پول مانند RTGS و اتاق پایاپای، گفت: این ابزارهای الکترونیکی را که پول دیجیتال گفته می‌شود، تاکنون استفاده مناسبی از آن‌ها نشده زیرا فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: در صورت گسترش سیستم‌های الکترونیکی در بخش بانکداری دیگر نیازی به چاپ اسکناس‌های درشت‌تر نیست و حذف چک پول خللی در روند معاملات و مبادلات اقتصادی ایجاد نمی‌کند.

اللهیاری تصریح کرد: در بخش پرداخت‌های کلان مدتی است بحث امضای دیجیتال مطرح است تا با این اقدام احراز هویت شخص ارسال کننده وجوه مشخص شود اما از این ابزار الکترونیکی چندان استفاده نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.