راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لطفاً قورباغه‌تان را بخورید!

بی‌سوادی و صدای بلند و رسای بی‌سوادان مطمئناً باسوادان خاموش را دیوانه می‌کند. معمولاً رابطه معکوسی بین طنین صدا و بی‌سوادی وجود دارد. باسوادان به هنگام قضاوت نیاز به تحلیل‌های متعدد دارند و همین آن‌ها را کند می‌کند و کسانی که کندند در دنیای سریع امروز محکوم‌به نشنیده شدن. به همین دلیل کسانی که چشم‌هایشان را می‌بندند و دهان‌هایشان را باز می‌کنند شنیده می‌شوند و دیده می‌شوند و باورکردنی نیست که انسان‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که چیزی را که زیاد می‌شنوند و می‌بینند را باور می‌کنند. مشاهده طلوع هرروز خورشید ما را به این باور می‌رساند که خورشید هر صبح طلوع خواهد کرد و ما شک نمی‌کنیم در این ایمانمان به طلوع خورشید. بسیاری از شطحیات همین‌گونه به باور و ایمان تبدیل می‌شوند و در دنیایی که گفته می‌شود در طول یک سال آن به‌اندازه کل تاریخ بشریت اطلاعات تولید می‌شود تشخیص سره از ناسره سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

در روزها و هفته‌های گذشته خوشبختانه موضوع فناوری‌های مالی (Fintech) موردتوجه رسانه‌ها قرارگرفته و مطالب متنوعی درباره این حوزه جدید نوشته و منتشر می‌شود. حالا که چند سالی هست که تب استارتاپ‌ها به ایران هم رسیده تلاقی استارتاپ‌ها و بانکداری و صنعت مالی دنیای جدیدی را ایجاد کرده است که هرروز ابعاد مختلفی پیدا می‌کند. به‌زودی کاسبانی در این فضا یافت می‌شوند که آخرین متدهای تأسیس استارتاپ در حوزه فناوری‌های مالی را از طریق دوره‌های رنگارنگ آموزش خواهند داد. دوره‌هایی به‌صرف شکلات و شیرینی و یک عالم خوشحالی به سبک برنامه خندوانه.

خوشحالم که توجه به فضای جدید بیشتر از قبل شده. اما می‌ترسم از توجه سطحی و روزمره. می‌ترسم از اینکه از فردا دکان‌های متعدد استارتاپی باز شود و در آن‌ها راه‌های رسیدن به موفقیت را آموزش دهند و ما با خیل عظیم افرادی مواجه شویم که باد شده‌اند. به‌اندازه کافی همین‌الان در صنعت فناوری اطلاعات بانکی دچار غرور کاذب هستیم.

بین عمق و جذابیت نه همیشه اما معمولاً رابطه عکس وجود دارد. عمیق جذاب نیست. تصور بسیاری از مردم از مدیریت کتاب‌های آدم‌هایی مثل برایان تریسی و قورباغه‌ات را قورت بده است. البته چند سالی هست که تب این کتاب‌های ساخت مدیر در یک دقیقه فروکش کرده اما تب نخوابیده است. گفته می‌شود برای تخصص در یک موضوع نزدیک به ده هزار ساعت کار پیوسته لازم است. وقتی ما مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پریم و فرصت تمرین پیدا نمی‌کنیم چگونه می‌خواهیم در موضوعی متخصص شویم؟ انسان‌های ناآگاه دشمن همه آن چیزهایی هستند که نمی‌شناسند.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.