راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

 عیدی‌های یک بانکدار

احسان باقری،‌ کارشناس بانکی / آغاز سال نو برای ایرانیان با نو شدن طبیعت و آغاز بهار مقارن است. این نو شدن سال و نو شدن طبیعت الهام‌بخش آدمی است تا او هم نو شود. نو شدنی که تفسیر رمزهای ناگشوده است. این خواست در دعای آغاز سال نو هم زمزمه می‌شود که حول حالنا الی احسن الحال. یعنی خدایا حال ما را به حال بهتر تغییر ده. اما خواست و تمنای تنها کافی نیست. باید برای نو شدن تلاش کرد.

در این میان رسومی هم برای کمک به این نو شدن شکل‌گرفته‌اند. عیدی شاید به تعبیری یکی از این رسوم است. هدیه‌ای که می‌توان بخشید تا انگیزه و وسیله‌ای شود برای نو شدن. این عیدی البته در شکل‌های دیگری هم ظهور و نمود یافته است. اما فلسفه اصلی شاید همان مهیاکردن زمینه‌های لازم برای نو شدن باشد. شکل عیدی و نوع آن البته بسته به شرایط و افراد تفاوت دارد. اما در شکل ارزشی آن و به فراخور کسب‌وکاری که در آن هستیم عیدی‌هایی قابل‌تعریف و اهدا است. این یادداشت به همین بهانه به برخی از این عیدی‌ها اشاره دارد. این عیدی‌ها در ۷ عیدی به بهانه هفت‌سین نوروزی و در ۶ فصل که ذی‌نفعان بانک را در بر می‌گیرد تنظیم شده است. اما بی شک عیدی و مخاطبان به آنچه برشمرده‌ایم محدود نیست .


 عیدی ما به خودمان


۱- تعهد: (معنای آن احترام و پابندی به ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای است).

 کسی که تعهد دارد همیشه مورداعتماد و اطمینان است. این پایبندی و تعهد است که ضامن درستی و راستی انسان‌ها در تمام عرصه‌های زندگی چون کار است .

۲- توکل: (به معنای اعتقاد و ایمان به قدرتی بالاتر از تمام قدرت‌ها است.)

همیشه در کار لحظاتی است که انسان خود را درمانده و شکست‌خورده و تنها می‌یابد. در پرتو این اعتقاد امیدآفرین و آرامش‌بخش است که زندگی کاری مقدور و ممکن می‌شود. این توکل در پیروزی‌ها و افتخارات که احتمال لغزش بسیار است باز نجات‌بخش انسان از غرور و سرمستی است .

۳- تکامل: (به معنای کمال‌جویی است)

هستند کسانی که کار خود را تکراری می‌بینند و تلاشی برای بهتر و کامل‌تر شدن آن در پیش نمی‌گیرند. کمال‌جویی در کنار امیدواری، پویایی و استواری، توانایی و دانایی می‌تواند سرآمدشدن را در کار و شغل امکان‌پذیر سازد .

۴- تخصص: (تخصص حاصل تجربه و علم است.)

 دانایی و توانایی نماد آن است. تلاش برای افزودن بر تجربه و علم (رسمی و غیررسمی) می‌تواند از ما متخصصانی بسازد که جامعه رفع مشکلاتش را بر دوشمان خواهد گذاشت .

۵- تحول: (به معنی دگرگون‌شدن است.)

تغییر در همه ابعاد زندگی این تحول را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. پس با دوراندیشی و درست‌اندیشی باید در پی تحول بود تا روزآمد و پیشرو بود .

۶- تداوم: (پایداری و ماندگاری در راه رسیدن به اهداف است.)

تحقق هر هدفی حاصل تلاش‌های پی‌درپی است که بدان پشتکار گویند. در پرتو این تداوم است که موفقیت، اعتبار و تجربیات ارزشمند حاصل می‌آید .

۷- تعلق: (به معنای پیوند احساسی و عاطفی با کار است.)

هیچ کاری بدون عشق و علاقه دوام نخواهد داشت. این عشق و علاقه نیرویی به نام شوروشوق را آزاد می‌کند. نیرویی که ضمن آفرینش محیطی آرام و دلچسب برای کار خستگی و شکست را قابل‌تحمل کرده و ورزیدگی و بالندگی را به ارمغان می‌آورد .


 عیدی ما به مشتریانمان


۱- اعتقاد: (یعنی باور اینکه مشتری نقطه شروع و انجام هر کسب‌وکاری است.)

این اعتقاد باید با توجه، پاسخگویی و جلب رضایت مشتری همراه باشد. مردم‌داری از رموز موفقیت کسب‌وکارهایی است که این اعتقاد را در عمل به معرض نمایش گذاشته‌اند. این اعتقاد است که انتظار و ایده و انتقاد مشتری را چراغ راه ما برای کسب‌وکار می‌کند .

۲- امانت‌داری: (به معنای پایبندی است.)

این پایبندی و امانت‌داری هم در حفظ سرمایه و پول است هم در عهد و قراری که با مشتری می‌بندیم. پایبندی بیشتر و بهتر در گفتار و عمل به آنچه وعده کرده‌ایم در نهایت مشتری را به ما پایبند می‌کند .

۳- اطمینان و اعتماد: (به معنی آن است که ما به مشتری خود، نظرات و اعمالش اطمینان و اعتماد داریم.)

ما باید به کسی که نان‌آور و نام‌آور ماست اعتماد و اطمینان کنیم تا این نان و نام همیشگی باشد. محافظت از موقعیت و منزلت یکایک مشتریان این اطمینان و اعتماد را مستمر می‌سازد .

۴- انتخاب: (به معنی حق انتخاب است.)

 مشتری حق انتخاب دارد. این امر ناظر به این واقعیت است که با خلق انتخاب‌های بیشتر این حق را احیا می‌کنیم. زمانی که گزینه‌ای برای انتخاب نیست این حق هم پدیدار نمی‌اید تا کسی در صدد احقاق آن برآید. کار و خلاقیت ما زمینه‌ساز بهره‌مندی مشتری از این حق اساسی است .

۵- ارزش‌آفرینی: (به معنی خلق فایده‌ای بیشتر از هزینه‌های مشتری است.)

ارزش‌آفرینی بیشتر در قالب کم‌کردن هزینه‌ها و افزایش فایده‌ها میسر است. این ارزش‌آفرینی بیشتر در قیاس با رقبا کافی نیست. هدیه و عیدی ما ارزش‌های بیشتر نسبت آنچه مشتری تا به امروز دریافت می‌کرده است .

۶- احترام و ادب: (به معنی احترام به خود او و حقوق او است.)

احترام به مشتری با این پیش‌فرض که او یک انسان است. هر انسانی به لحاظ انسان بودنش از حق احترام و ارزشمندی برخوردار است. از سوی دیگر به دلیل آنکه مشتری ماست واجد حقوقی است که واجب است دیده شده و به رسمیت شناخته شود. خوش‌اخلاقی، خوش‌رفتاری و خوش‌رویی از مصادیق این احترام است که می‌توان به مشتری ارزانی داشت .

۷- ارتباط و آگاهی‌بخشی: (به معنی ارتباط دائمی و مستقیم با مشتری و دادن آگاهی و مشاوره لازم در پرتو این ارتباط است.)

هر اندازه این ارتباط عمیق‌تر، انسانی‌تر و صمیمانه‌تر باشد منافع هر ۲ طرف بیشتر و بهتر برآورده خواهد شد. اثرگذاری و اثرپذیری، تفهیم و تفاهم از دستاوردهای این ارتباط است. مشاوره و راهنمایی بر پایه صداقت و درستی هم زمینه‌ساز ارتباط‌های سازنده و ماندگار است.


عیدی ما به همکارانمان


۱- همیاری: (به معنی کمک و مساعدت در حل مسائل و بحران‌ها است)

عضو یک شعبه یا یک واحد بودن همیاری را رقم نمی‌زند. کار تیمی نشان همیاری است. کاری تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد گروه با هم تشریک‌مساعی دارند. مسائل هریک از اعضا را مسئله گروه و نهایتاً مسئله خود می‌دانند و در تلاش‌اند تا آن را به بهترین شکل حل‌وفصل کنند .

 ۲- همدلی: (به معنی به اشتراک گذاشتن احساسات و عواطف است.)

گروه‌ها مجموعه‌ای از انسان‌ها هستند. انسان‌هایی که احساس و عاطفه دارند و همراه با آن پا به درون گروه می‌گذارند. نمی‌توان و نباید انتظار داشت که این ساحت را در گروه نادیده بگیرند. باید از آن برای بهتر کارکردن بهره گرفت. آن را به اشتراک گذاشت و به مدد آن بر مشکلات چیره شد .

۳- همکاری: (به معنی پذیرش مسئولیت‌ها و وظایف است.)

همکاری در پذیرش مسئولیت‌ها و وظایف زمانی اتفاق می‌افتد که همکاران به هم اعتماد و اطمینان دارند. انگیزه و علاقه برای موفقیت‌های شغلی می‌تواند در سایه یک همکاری صادقانه و صمیمانه زودتر، بهتر و کم‌هزینه‌تر محقق گردد.

۴- همراهی: (به معنی یافتن هدفهای کاری مشترک است.)

 آرزومندی و هدفمندی برای ساختن آینده‌ای دلخواه خالق امیدواری است. امیدی که همه ما برای زندگی بدان نیازمندیم. انسان بی امید هیچ ندارد و با امید صاحب همه چیز. اهدای امید ارزشمندترین چیزی که می‌توان بدان اهتمام ورزید .

۵- هم‌فکری: (به معنی بیان دیدگاه‌ها و نظرات و تفکرات است.)

جمله معروف هیچ‌کس باهوش‌تر از همه ما نیست ناظر بر این واقعیت است که هم‌فکری و مشورت نه‌تنها به حل مسائل کمک می‌کند خود زمینه‌ساز ایجاد پیوندهای عمیق‌تر و دوستانه‌تر نیز هست. هم‌فکری مشارکت داوطلبانه افراد در حل مسائل است .

۶- هم‌رازی: (به معنی رازدانی است.)

روزها و ساعت‌های طولانی کار، همدلی و هم‌فکری زمینه‌ساز آگاهی از رازهایی است که وظیفه ما حفظ آن است. تلاشی که خود باز بر همدلی و هم‌فکری می‌افزاید. باز رازهای دیگر و باز نزدیکی بیشتر تا دوستی‌هایی از دل آن شکل می‌گیرد که سالیان دراز ادامه می‌یابد .

۷- هم پذیری: (به معنی درک متقابل و احترام متقابل به تفاوت‌ها و نهایتاً حفظ حریم‌ها است.)

پذیرش همکارانمان با باور این که با هم تفاوت‌هایی داریم. این تفاوت‌ها در صورت توجه، شناخت و احترام بر خلاف تصور رایج باعث نزدیکی بیشتر می‌شود. نزدیکی که با حفظ حریم‌های مشخص هر کس شکل می‌گیرد. نزدیکی که از آفت ورود به حریم‌ها که منجر به دفع می‌شود در امان است .


 عیدی ما به مدیرانمان


۱- نگرش: (به معنی التزام و اعتقاد ما به کار و ابتکار و پشتکار است.)

 اعتقادی که بر این پایه استوار گشته که کار بیشتر و بهتر همراه با ابتکار و پشتکار ارزش است. این نگرش و ارزش زائیده آن نویدبخش یک کار ارزشمند است .

۲- انگیزش: (به معنی شوروشوق درونی برای کار است.)

شعله‌ای که به گرمایش برای کاری سخت و دشوار نیاز است. شعله‌ای که جایگاه آن در قلب‌هایی است عاشق کار و انسان‌ها هستند. شعله‌ای که فروزان روشنایی‌بخش کسب‌وکار است .

۳- دانش: (به معنی دانستن و آموزش است.)

آموختنی که هم‌خوان و همراه با وسعت، سرعت و شدت تحولات زمینه‌ای است برای به‌انجام‌رساندن اهداف. دانشی که از یادگیری حاصل می‌شود و نویدبخش تغییر رفتارها در جهت بهبود است .

۴- روش: (به معنای به‌کارگیری مجموعه‌ای از عوامل ابزاری و رفتاری است.)

عواملی را که با هوشمندی، زیرکی و چابکی به کار گرفته خواهد شد تا به همراه تجربه و بصیرت و کسب‌وکاری بهتر ساخته شود .

۵- بینش: (به معنی رویکردی است که بر پایه درست‌کاری و همکاری شکل‌گرفته است.)

 موفقیت پدیده‌ای یافتنی و ساختنی است. ساختن و یافتنی که بر پایه درستکاری و همکاری شکل‌گرفته باشد ماندنی و ارزشمند است .

۶- پرسش: (به معنی پرسش‌گری و جستجوی گری است.)

مریدیت چاره کار نیست. باید به مدیریت پرداخت. مسائل را زیر و رو کرد و زیرورو شدن (تغییر) را سرلوحه افکار و رفتار خود قرارداد .

۷- ارزش: (به معنی شناخت و احترام به‌تمامی ارزش‌ها است.)

مدیران گنجینه‌ای از تجربیات‌اند. حفظ و شناخت بیشتر این گنجینه‌ها از اولویت‌ها است. این اولویت از باوری بر می‌خیزد که موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها ناشی از پیوندهای عاطفی و کاری با مدیران است .


  عیدی ما به جامعه


۱- منفعت: (به معنی ارزش‌آفرینی کارآفرینی فرصت‌آفرینی است.)

نفعی که از ارزش‌آفرینی نصیب مشتریان می‌شود، از کارآفرینی نصیب جامعه و فرصت آفرینی نصیب صنعت و همه‌وهمه جزئی از این جامعه‌اند که بهره‌مند می‌شوند .

۲- مشارکت: (به معنی شرکت در توسعه و آبادانی جامعه است.)

 تلاش برای افزایش سهم خود در توسعه و آبادانی سالی پر رونق را رقم خواهد زد .

۳- مراقبت: (به معنی مراقبت از سرمایه‌های جامعه و مراقبت از درست‌کاری کسب‌وکار است.)

 اعتقاد به اینکه همیشه هر کسب‌وکاری زیر ذره‌بین جامعه قرار دارد و کوچک‌ترین عمل آن از چشم تیزبین جامعه به‌دور نخواهد بود. صداقت و سلامت برای سربلندی کسب‌وکار از اهم واجبات است .

۴- مهارت: (به معنی مهارت و تخصص در رفتار، ابزار، ساختار و آثار است.)

با افزایش بر مهارت و تخصص ضمن انجام رسالت اجتماعی الگویی ساخته خواهد شد برای همه کسانی که پای در راهی می‌گذارند که به مقصد ایرانی آباد رهسپار است . .

۵- مداومت: (به معنی تداوم زایندگی و سازندگی است.)

زایندگی اندیشه‌ها وقف سازندگی کشور سربلند ایران است. زایندگی در فکر و سازندگی در عمل رشد و شکوفایی را پدیدار می‌کند .

۶- معنویت: (به معنی امین‌تر و درستکارتر و انسان‌تر و ارزش‌مدارتر است.)

باور آن است که هر کسب‌وکاری بر محور معنویت بچرخد مطلوب‌تر و مقبول‌تر خواهد بود. مطلوبیت و مقبولیت جامعه یعنی اجازه و توان خدمت‌رسانی برای کسب‌وکار فراهم است .

 ۷- منزلت: (به معنای تلاش برای حفظ اعتبار و خوش‌نامی ایران و ایرانی است.)

 گام‌هایی استوار تا داشته‌های را در سطحی جهانی پشتوانه اعتبار و خوش‌نامی ایران سازد .


 عیدی ما به رقبا


۱- رقابت: (منظور از رقابت هم چراغی است.)

هم چراغی یعنی وقتی رقیبی به بازار می‌آید با روشن‌کردن چراغ کسب‌وکارش بر روشنایی بازار می‌افزاید. روشنایی که در پرتو آن هم مشتری بهتر خرید می‌کندهم کسب‌وکار رونق و روشنی می‌یابد .

۲- رفاقت: (به معنی پیکاری است که به حقوق دیگران تجاوز نمی‌شود.)

پیکاری منصفانه در سالی جدید که تحول و پویایی و رشد را به ارمغان خواهد آورد .

۳- رعایت: (به معنی رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در رقابت است.)

توفیق در رعایت اصول و ارزش‌ها جز از راه اهتمام و باور به دستاوردهای آن محقق نخواهد شد. اثر رعایت اصول بلندمدت اما انکارناپذیر است .

۴- رسمیت: (به معنی به‌رسمیت‌شناختن رقیب است.)

آرزوی پایداری و ماندگاری برای رقبا. به‌رسمیت‌شناختن یعنی حق حیات قائل‌شدن. حقی که مسئولیت‌های بسیاری خلق می‌کند و التزام به آن را طلب می‌کند .

۵- رزاقیت (به معنی قدرت روزی رساندن است.)

فکرها و تلاش‌های اثربخش و ثمربخش روزی‌رسانی به همه ذی‌نفعان را مقدور و مطلوب می‌سازد .

۶- رفعت: (به معنی جایگاه بلند و رفیع است.)

بلندی جایگاه در پیشگاه خداوند و در پیشگاه جامعه اتفاق می‌افتد. جایگاه بلند و رفیع تک‌تک اعضای یک صنعت به معنی جایگاه آن صنعت و کسب‌وکار است .

۷- رحمت: (به معنی رحم‌کردن بر کسی است که مشکلی را تجربه می‌کند.)

وقتی یکی از اعضای صنعت به مشکلی گرفتار می‌شود دیگر اعضا او را تخریب نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند تا کمک کنند تا توان خود را باز یابد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.