راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

من 250 دلار بیت‌کوین خریدم و این تمام چیزی است که آموختم

سث فیِگرمن، CNNMoney / برخی افراد در فرودگاه‌ها برای گذران وقتشان به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف سر می‌زنند اما کاری که من تصمیم گرفته‌ام انجام دهم، خرید بیت‌کوین است.

قبل از هرچیز لازم است به شما بگویم که من به همان اندازه که از ارتفاع و پرواز با هواپیما وحشت دارم، از دست دادن پول هم به همان اندازه برای من ترسناک است.

با همه این تفاسیر، چند روز پیش زمانی که در فرودگاه منتظر زمان پروازم به نشویل بودم، با اپلیکیشنی به نام کوین‌بیس آشنا شدم که برای خرید و فروش بیت‌کوین استفاده می‌شد. آن زمان درست وقتی بود که بیت‌کوین توانسته بود تا مرز 10 هزار دلار هم برسد و خبرهای رشد چشمگیر بیت‌کوین همه جا ازجمله در خبرگزاری CNN هم دیده می‌شد.

به مدت 15 دقیقه در فرودگاه من مدام قیمت بیت‌کوین را چک می‌کردم تا ببینم در این مدت تغییری می‌کند یا نه. من مدام نواسانات قیمت بیت‌کوین را به همسرم اطلاع می‌دادم و او هم از من می‌خواست تا یک وقت کار احمقانه و نسنجیده‌ای انجام ندهم.

هر دوی ما شنیده بودیم که جیمی دایمون مدیرعامل جی‌پی مورگان بیت‌کوین را یک کلاه‌برداری خوانده بود و گفته بود افرادی که آن را خریداری می‌کنند یک مشت احمق هستند. وارن بافت هم در سال 2014 بیت‌کوین را  سرابی می‌دانست و به شدت به افراد توصیه می‌کرد تا جای ممکن از آن دوری کنند.

اما از زمان هشدار وارن بافت تاکنون می‌شود گفت که بیت‌کوین حدود 10 برابر افزایش قیمت پیدا کرده است. چند وقت پیش یکی از دوستانم به من گفت که ده‌ها هزار دلار روی یک ارز رمزنگاری‌شده دیگری سرمایه‌گذاری کرده است.

زمانی که شنیدم قیمت بیت‌کوین به 9500 دلار کاهش پیدا کرد، باوجود مخالفت‌های همسرم و نقل‌قول‌های دو نفر از افراد برجسته صنعت مالی، تصمیم به خرید آن گرفتم و صد دلار، معادل 0.0101 بیت‌کوین خریدم. چند روز بعدش هم 150 دلار دیگر بیت‌کوین خریداری کردم.

.

چه اتفاقی افتاد؟

هیجان‌انگیرترین و ساده‌ترین سرمایه‌گذاری بود که انجام دادم. چند وقت پیش بیت‌کوین حدود هزار دلار کاهش پیدا کرد اما کمی بعد به مرز 12 هزار دلار هم رسید و بعد از آن به‌شدت اوج گرفت. حتی قیمت بیت‌کوین در برخی صرافی‌ها به 17 هزار دلار هم رسید. دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده هم با اینکه به اندازه بیت‌کوین خریدوفروش نمی‌شود اما آن‌ها هم چنین رشدی را تجربه کردند.

عوامل بسیاری هم برای توضیح چنین اتفاقی وجود دارد. تعداد زیادی از صندوق‌های پوشش‌دهی ریسک امسال راه‌اندازی شدند تا امکان تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین را برای افراد فراهم آورند. نزدک و بازار تجارتی شیکاگو هم امکان تجارت بیت‌کوین فیوچرز را برای افراد فراهم کردند که به این ترتیب ممکن است سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بیشتری را به سمت خودشان جذب کنند.

این میان هستند کسانی که رشد بیت‌کوین را به حباب دات کام سال 1997 تشبیه کرده‌اند. حتی کسانی مانند دایمون هم بدتر از آن را درنظر گرفته‌اند و گفته‌اند که موضوع بیت‌کوین از حباب اقتصادی گل لاله دهه1600 میلادی هم خطرناک‌تر است.

بافت هم در سال 2014 عنوان کرد که: «به نظر من این طرز فکر که بیت‌کوین خودش یک ارزش ذاتی دارد جوکی بیش نیست. بیت‌کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد و توسط هیچ قانون و دولتی پشتیبانی نمی‌شود. همچنین هیچ سودی هم به دنبال ندارد.»

.

چرا اصلا افراد از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟

بیت‌کوین شکل جدیدی از ارز در عصر دیجیتال است. می‌توان از آن در جای‌جای مختلف جهان استفاده کرد و هیچ نیازی هم به پشتیبانی بانک یا هیچ دولتی ندارد. یا حداقل می‌توان گفت این همان وعده‌ای بود که در سال 2009 و در زمان ساخت بیت‌کوین داده شده بود. افزایش و نواسانات بیت‌کوین که امسال اتفاق افتاد ممکن است برای کسانی که پیش‌تر روی این ارز سرمایه‌گذاری کرده بودند اتفاق خوب و عالی باشد اما امکان نگه داشتن بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز را تضعیف می‌کند.

در حال حاضر من می‌توانم با استفاده از بیت‌کوینی که دارم خریدهایم در اووراستاک را پرداخت کنم و یا ازطریق اکسپدیا هتل رزرو کنم. اما نکته دیگری که درباره بیت‌کوین وجود دارد این است که بیت‌کوین بیشتر از اینکه یک ارز باشد، به آن به چشم یک دارایی نگاه می‌شود که به امید برگرداندن بازده بسیار خوبی در آینده توسط افراد خریدوفروش می‌شود.

.

آیا هیچ چیز ارزشمندی درباره بیت‌کوین وجود دارد؟

بله و آن تکنولوژی است که پشت این ارز وجود دارد. بیت‌کوین روی فناوری زنجیره بلوک ساخته شده است؛ دفترکل عمومی که شامل داده‌های تراکنشی افرادی است که از بیت‌کوین استفاده کرده‌اند. تراکنش‌ها به بلوک‌های موجود اضافه و روی آن‌ها ذخیر می‌شود.

حتی مخالفان بیت‌کوین مانند جیمی دایمون هم گفته‌اند که آن‌ها از استفاده از فناوری زنجیره بلوک برای انجام پرداخت‌ها پشتیبانی می‌کنند.

.

راه قانونی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین وجود دارد؟

درباره صرافی‌های بیت‌کوین باید گفت که تاریخ کمی پرفرازونشیبی دارند. Mt.Gox که بزرگ‌ترین صرافی در این حوزه بود، در سال 2014 و بعد از اینکه معادل صدها میلیون دلار بیت‌کوین خودش را از دست داد، فعالیتش متوقف شد.

امروزه بزرگ‌ترین صرافی که در زمینه بیت‌کوین وجود دارد، استارت‌آپی به نام کوین‌بیس است که توانست 200 میلیون دلار سرمایه از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دست آورد.

سرویس پرداخت اسکوئر هم در حال راه‌اندازی محصولات بیت‌کوینی خودش است. حتی یک سری دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین هم به کمک شرکت‌هایی مانند Coinsource در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نصب شده‌اند. این دستگاه‌های خودپرداز به شما این امکان را می‌دهند تا از طریق اسکن کد QR کیف پول دیجیتالی‌تان، بیت‌کوین خودتان را به پول نقد و یا بالعکس تبدیل کنید.

اگر شما با صرافی کوین‌بیس سروکار دارید اول باید اجاز دهید تا اپلیکیشن به حساب بانکی شما دسترسی داشته باشد. اگر قرار باشد این کار را از طریق دیگر صرافی‌ها انجام دهید، کارمزد کمی هم بابت انجام تراکنش و خریدوفروش بیت‌کوین پرداخت می‌کنید و حتی ممکن است تراکنشتان هم کمی طولانی‌تر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.