راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری در راه است و کارمزد کارت‌خوان‌ها در صف

به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ایران، نقشه راه بانک مرکزی الگویی است که سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری در چارچوب تحول در نظام بانکی برای خودشان تهیه کنند. این در چارچوب برنامه محور کردن سیستم بانکی است

کارت اعتباری؛ نوشداروی نظام بانکی

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه جامعه نسبت به بانک‌ها دیدگاه منفی دارد گفت: «یکی از نگاه‌های مردم به سیستم بانکی این است که ما خدمت خاصی به آن‌ها ارائه نمی‌دهیم و پولشان را می‌گیریم و همان پول را به‌عنوان تسهیلات به خودشان می‌دهیم، هرچند در دنیا نیز چنین نگاهی وجود دارد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه این نگاه منفی باید از بین برود گفت: «ما سیستم پرداخت تسهیلات در بانک‌ها را آسیب‌شناسی کردیم تا ببینیم چرا بانک‌ها سپرده‌های کلان می‌گیرند ولی تسهیلات خرد نمی‌دهند درحالی‌که در دنیا این‌طور بانک‌ها به مردم خدمت می‌دهند.»

حکیمی راه‌حل این مسئله را گسترش کارت‌های اعتباری دانست و گفت: «کارت اعتباری ازجمله خدماتی است که خیلی سریع و راحت می‌تواند در سیستم بانکی پیاده شود. حکیمی البته تاکید کرد که بررسی‌های کارشناسی این طرح در تمام ابعاد توسط بانک مرکزی انجام شده است و جزییات بیشتر را به همایش موکول کرد.»

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی مشکل اصلی بر سر راه عملیاتی شدن پروژه کارت اعتباری را سازوکار اطلاع‌رسانی دراین‌باره دانست و گفت: «مردم به نسبت اموالی که دارند می‌توانند از تسهیلات خرد استفاده کنند.»

حکیمی عدم دانش و مطالعه کافی را موجب توقف بسیاری از فعالیت‌های مثبت بانک مرکزی دانست و اشاره کرد در مصوبه سال 86 دولت هدف عددی برای گسترش کارت‌های اعتباری تعیین شد که متاسفانه این مصوبه به دلیل عدم ارتقاء دانش این نوع کسب‌وکار در سطح صوری متوقف شد. در این مصوبه آمده است که باید 80 میلیون کارت اعتباری در کشور توزیع شود که در حال حاضر تنها دو میلیون کارت اعتباری در کشور وجود دارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی فرهنگ‌سازی را گام اول در رسیدن به هدف دانست و افزود: «کارت‌های اعتباری قرص و شربت نیست که به بانک‌ها تجویز کنیم بلکه باید این مسئله بین بانک و مردم فرهنگ‌سازی شود. تغییر ذهنیت افراد در زمان کوتاه میسر نیست ولی تمام تلاش و برنامه بانک مرکزی این است که تسهیلات خرد در قالب کارت‌های اعتباری به‌عنوان نقشه راه بانک مرکزی و اهداف این بانک باشد.» وی در ادامه تاکید کرد بانک مرکزی گسترش کارت‌های اعتباری را در دستور کار خود دارد.

حکیمی بررسی مشکلات شرعی قراردادهای پشت کارت‌های اعتباری را نیز به زمان برگزاری همایش موکول کرد و گفت: «قوانین کارت‌های اعتباری با قوانین سایر کشورها تضادی ندارد اما ما باید به بحث شرعی آن نیز توجه کنیم تا شبهه دینی در استفاده از آن وجود نداشته باشد.»

 .

 بررسی طرح کارمزد کارت‌خوان‌ها، در صف انتظار شورای پول و اعتبار

حکیمی تاکید کرد که کارمزد از دستور شورای پول و اعتبار خارج نشده است. وی با اعلام این مطلب گفت: «شورای پول و اعتبار دستورهای دیگری را نیز در دست دارد و با توجه به اولویت‌ها آن‌ها بررسی می‌کند.» وی ضمن اظهار امیدواری برای بررسی این مسئله تا پایان سال گفت: «البته زمان دقیق بررسی را دبیرخانه شورای پول و اعتبار باید اعلام کند.»

حکیمی مبلغ کارمزدهای دریافتی برای تراکنش‌های روی دستگاه‌های کارت‌خوان را وابسته به تعداد و مبلغ تراکنش‌ها دانست و تصریح کرد نمی‌توان مبلغ دقیقی اعلام کرد؛ اما کارمزد در مقابل مبلغ تراکنش، رقم بسیار ناچیزی خواهد بود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: «کارمزد دیگر برای تمام تراکنش‌ها ثابت نخواهد بود و بر اساس نوع کسب‌وکار، نوع تراکنش، مبلغ تراکنش، تعداد تراکنش تعیین می‌شود. 10 تا 12 فاکتور مختلف برای تعیین مبلغ تراکنش مدنظر قرار می‌گیرد؛ اما درنهایت مبلغ کارمزد تراکنش‌ها به میزانی ناچیز است که خریدار و فروشنده را با مشکلی مواجه نمی‌کند اما مجموعه این کارمزدها امکان ایجاد ساختارهای مناسب را در سیستم بانکی فراهم می‌کند.»

حکیمی در خصوص زمان اجرایی شدن این مصوبه بازهم بر نقش اساسی شورای پول و اعتبار تاکید کرد و گفت: «زمان‌بندی اجرایی شدن این طرح در حیطه تصمیم شورا خواهد بود.»

 .

هک یا کلاه‌برداری

حکیمی مشکل نظام بانکی را کلاه‌برداری به شگردهای مختلف دانست و تاکید کرد نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است وی در تشریح این موضوع گفت: «در این کلاه‌برداری‌های ضمن تماس با مشتری وعده‌هایی چون برنده شدن سفر کربلا و مکه می‌دهند و مردم خیلی راحت گول می‌خورند و به‌حساب این افراد پول می‌ریزند. وی همچنین گفت: هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمی‌دهند.»

 منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 693

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.