راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده صنعت پرداخت در دستان هوش مصنوعی است؟

صنعت پرداخت در حال تجربه روزها و ماه‌های متفاوت و بعضاً پیچیده‌ای است. اگرچه شرایط امروزی به پیچیدگی روزهایی نیست که اعمال قرنطینه‌های طولانی‌مدت، آغازگر تغییرات ناگهانی در این صنعت بودند، اما شکل فعلی این صنعت نیز شباهت کمتری به آنچه که پیش از کرونا داشته، دارد؛ هم ابزارهای پیشرفته‌تری ایجاد و هم چالش‌های جد‌ی‌تری به این صنعت اضافه شده که در برخی موارد اولویت‌ها را تغییر داده است؛ امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران، نحوه احراز هویت و … از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر کمابیش مطرح شده که کاهش آن‌ها مستلزم به‌‎کارگیری روش‌های نوآورانه و تطبیق نیازها و انتظارات شکل‌گرفته کاربران با ابزارهای پیشرفته است.

به گزارش روابط عمومی جیبیت، یکی از این روش‌ها ترکیب هوش مصنوعی در پرداخت‌هاست که نه‌تنها یک‌روند بلکه گامی مؤثر و بلند به سمت ایجاد اکوسیستم پرداختی امن، کارآمد و از همه مهم‌تر مشتری‌محورتر خواهد بود. در واقع ادغام ابزارهای هوش مصنوعی در صنعت پرداخت، مزایایی مانند ساده‌سازی عملیات با خودکارسازی آن‌ها، کاهش خطاهای انسانی همچنین تمرکز بیشتر صاحبان کسب‌وکارها بر مسئولیت‌های استراتژیک دارد.  البته که نباید از این نکته غافل شد که تشخیص و پیشگیری از تقلب در انجام تراکنش‌ها نیز از دیگر موارد ترکیب هوش مصنوعی در صنعت پرداخت است. الگوریتم‌های یادگیری ماشین با توانایی شناسایی تراکنش‌های مشکوک و پردازش شمار زیادی از تراکنش‌ها، می‌توانند آن دسته از تراکنش‌هایی که غیرمجاز شناخته می‌شوند (با توجه به الگوریتم‌های آن) مسدود کنند. ازاین‌جهت می‌توان ادعا کرد که به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت پرداخت، یک تغییردهنده بازی و شرایط به برد – برد است.


انتظار تغییرات بیشتر در صنعت پرداخت


برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پیش از ورود به 2030 میلادی، عملا تمایز میان پرداخت‌های درون فروشگاهی و آنلاین از بین رفته و یکپارچه‌سازی بیشتری رخ دهد. چرا که فروشگاه‌های آنلاین در حال استفاده از ابزارهای پرداخت یکپارچه‌ای هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد روش پرداخت را به سلیقه و صلاحدید خود، انتخاب کنند. این امکان می‌تواند بوسیله یک گوشی هوشمند در خانه، محل کار و حتی در وسایل حمل و نقل عمومی برای کاربر فراهم شود.

در تمام فرایندهای طراحی و توسعه ابزارهای پرداخت فراهم‌آوردن تجربه‌ای بدون اصطکاک در تمام طول مسیر تا زمان تکمیل تراکنش یک اصل مهم به شمار می‌آید.

زمانی می‌توان جنبه‌های مثبت را در روش‌های پرداخت وارد کرد که از ابزارهای به‌روز و نوینی را به صنعت پرداخت وارد کرد؛ هوش مصنوعی مهم‌ترین ابزار است که می‌تواند یک مرحله جدید در اکوسیستم مالی و صنعت پرداخت ایجاد کند.


هوش مصنوعی در پرداخت‌ها به چه معناست؟


بهره‌مندی از هوش مصنوعی در پرداخت‌ها به استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای پردازش، مدیریت و تأمین امنیت تراکنش‌های دیجیتال اشاره دارد.

ازآنجایی‌که ماشین‌ها می‌توانند با سرعت بسیار زیادی حجم عظیمی از داده‌های مالی را بررسی کنند، امکان شناسایی خطرات بالقوه و پرداخت‌های غیرمعمول را نیز بالا می‌برند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها در صنعت پرداخت می‌تواند راهکاری برای تشخیص ریسک‌های ناخواسته و مخاطرات باشد.


هوش مصنوعی چه نقشی در تغییر روش‌های پرداخت ایفا می‌کند؟


هوش مصنوعی نقشی محوری در فراگیرشدن روش‌های پرداخت آنلاین همچنین در محوشدن پرداخت‌های حضوری دارد. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند ترجیحات و رفتار مصرف‌کننده را به‌منظور ارائه گزینه‌ها و توصیه‌های بهتر در پرداخت‌های شخصی تحلیل کنند. بدین معنا که با هوش مصنوعی می‌توان روش پرداخت منحصربه‌فردی را به کاربر پیشنهاد داد.

هوش مصنوعی تنها برای ارائه راهکار پرداخت یا تسهیل آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌تواند در فرآیندهایی مانند بررسی وضعیت تراکنش و یا حتی به‌روزرسانی اطلاعات پرداخت نیز به کمک کسب و کارها و کاربرانشان آید.


مزیت‌های هوش مصنوعی برای صنعت پرداخت


افزایش امنیت، تشخیص و کاهش تقلب همچنین تجربه کاربری بهینه از جمله مزیت‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت پرداخت وارد کند. موارد گفته شده می‌تواند اعتماد مشتریان به روش‌های نوین پرداخت را افزایش داده که در نهایت حجم معاملات نیز بالا می‌رود.

نمی‌توان این نکته را انکار کرد که یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در پرداخت‌ها، تشخیص فعالیت‌های مشکوک است؛ بدین معنا که الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در یک‌زمان، میان تراکنش‌های بالقوه مشکوک و واقعی را شناسایی کنند.

با احراز هویت چندعاملی و بایومتریک نیز می‌توان امنیت تراکنش‌ها را افزایش داد؛ این مورد در سرویس‌های پرداختی که مستقیماً به‌حساب بانکی کاربر متصل است (مانند دایرکت دبیت) قابل‌مشاهده خواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال برای هر بار پرداخت، کاربر با حسگر زنده‌بودن (مانند اثر انگشت یا اسکن چهره که در ذیل احراز هویت بایومتریک شناخته می‌شود) برای هر بار پرداخت اجازه را صادر می‌کند.

افزایش کارایی و بهره‌وری نیز از دیگر مواردی است که هوش مصنوعی باعث شکل‌گیری آن می‌شود؛ با به‌کارگیری این ابزار به‌راحتی می‌توان بر بخش‌های پیچیده و اهداف استراتژیک سازمان تمرکز کرد که در نهایت به بالارفتن کارایی و بهره‌وری کلی شرکت منجر می‌شود.


آینده هوش مصنوعی در صنعت پرداخت


پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی نقش به سزایی در آینده صنعت پرداخت ایفا می‌کند؛ خرده‌فروشی‌ها، وام‌دهندگان آنلاین، شرکت‌های فین‌تکی و..از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که هوش مصنوعی بر آن‌ها تأثیرات به سزایی می‌گذارد.

البته نباید از این مهم غافل شد که کاربران طیف وسیعی از روش‌های پرداخت به‌خصوص نوع شخصی‌سازی‌شده آن را برای خود می‌پسندند. سازمان‌ها و کسب‌وکارها باید بدانند که روش‌های پرداخت جایگزین یا Alternative Payment methods یکی از انتظارات کاربرانشان است که به‌واسطه ابزارهای پیشرفته محقق می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.