راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیانیه نخستین میزگرد بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش ردپای اکولوژیک

میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش ردپای اکولوژیک» برای نخستین بار در کشور و به میزبانی شرکت کارت اعتباری ایران کیش، با هدف «جلب توجه رسانه‌ها و شبکه بانکی به موضوع محیط‌زیست و اهمیت کاهش ردپای اکولوژیک» برگزار شد و در پایان این نشست، «صادق فرامرزی» به نمایندگی از کارشناسان مدعو و رسانه‌های جمعی حاضر، بیانیه پایانی را قرائت کرد.

.

در این بیانیه آمده است:

نخستین میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش رد پپای اکولوژیک» به میزبانی شرکت کارت اعتباری ایران کیش، با هدف «جلب توجه رسانه‌ها و شبکه بانکی به موضوع محیط‌زیست و اهمیت کاهش ردپای اکولوژیک» در تاریخ 18 آذر 1393 برگزار شد. هدف از برگزاری این میزگرد برانگیختن و استفاده از پتانسیل بسیار بالای رسانه‌های جمعی و شبکه بانکی برای تجمیع دانش و توان ایشان در راستای بهینه‌سازی فرایندهای سبز در سازمان‌های مربوطه است.

سرعت و شدت گرفتن تخریب محیط‌زیست با دخالت عوامل انسانی مثل آتش‌سوزی و تخریب جنگل‌ها، هنگامی که با رویه‌های نادرست و بهینه‌سازی نشده‌ای نظیر چاپ و صدور قبض‌های متعدد، چاپ و امحای میلیون‌ها قطعه اسکناس در سال، افزایش جمعیت بزرگ‌سال و افزایش ترددهای درون‌شهری، اصرار بر استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه از نوع غیراستاندارد، فقدان فرهنگ مراقبت از محیط‌زیست به خاطر نسل‌های آینده و بسیاری عوامل دیگر همراه شود، مسئله‌ای نگران‌کننده به وجود خواهد آورد.

بر همین اساس، با تقدیر از اهتمام به برگزاری این نشست با حضور ارزشمند مدیران عالی‌رتبه سازمان حفاظت محیط‌زیست و اساتید گرامی، مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیک و نمایندگان رسانه‌های جمعی، موارد زیر را به‌عنوان بیانیه پایانی میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش ردپای اکولوژیک» اعلام می‌داریم:

1. حفاظت از محیط‌زیست بنا بر اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه عمومی است بر همین اساس و با توجه به هدف از برگزاری این نشست، کلیه رسانه‌های جمعی فعال در قلمرو این قانون و مجموعه شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانکی کشور را به بذل‌توجه لازم و کافی نسبت به این اصل مهم، دعوت می‌کنیم.

2. بر اساس این مفهوم از حفاظت محیط‌زیست كه نسل امروز و نسل‌های بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، رسانه‌های جمعی و مجموعه شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانکی کشور را به اهتمام هر چه بیشتر در جهت حمایت از اقدامات در دست انجام یا برنامه‌ریزی‌شده به این منظور، دعوت می‌کنیم.

3. باور داریم که رسانه‌های جمعی به‌عنوان بازوی قدرتمند جوامع در زمینه آگاهی‌بخشی و کنترل و نظارت بر عملکرد حکومت‌ها به نمایندگی از مردم، توانایی لازم در شناسایی و طرح نیازمندی‌ها و چالش‌های فراروی محیط‌زیست را دارا بوده و با اتکا به این توانمندی، ایشان را به برجسته‌سازی موضوع رد پای اکولوژیک و جلب توجه نهادهای قانون‌گذار ازجمله مجلس شورای اسلامی در راستای فراهم‌سازی بسترهای قانونی لازم دعوت می‌کنیم.

4. باور داریم که شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک با شاخه‌های گسترده خود در سراسر کشور و دسترسی مستقیم به عموم مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان خود، از پتانسیل عظیمی جهت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط‌زیست برخوردارند، بنابراین دعوت می‌کنیم با عمل به این مسئولیت اجتماعی مهم و رعایت انگاره‌های محیط‌زیستی در تبلیغات و فرایندهای درون‌سازمانی خود، الگو و آگاهی‌بخش مردم و مشتریان باشند. علاوه بر نقش نهادهای دولتی، اصناف و پذیرندگان فروشگاهی نیز می‌توانند سهم بسزایی در ترویج فرهنگ استفاده هرچه بیشتر از خدمات بانکداری نوین داشته باشند.

5. نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه حفاظت از محیط‌زیست را به همکاری و ارائه مشاوره‌های لازم به شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک دعوت می‌کنیم تا علاوه بر اطلاع‌رسانی و تشویق اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های کنونی ایشان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و کاهش رد پای اکولوژیک، به تدوین استراتژی‌های نوین و تعریف خدمات جدید نظیر ارائه تسهیلات اجرای پروژه‌های سبز به مشتریان و پذیرندگان، اعطا یا تخفیف سود تسهیلات راه‌اندازی مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های سبز کمک رسانند. ارائه تسهیلات مذکور و انجام سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این حوزه میسر نخواهد شد مگر با مساعدت کلیه ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت پرداخت به‌ویژه متولیان این صنعت.

6. شرکت کارت اعتباری ایران کیش با درک مسئولیت اجتماعی خود در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، برای ایفای نقش در بهبود فضای حیات اجتماعی و حفظ محیط مناسب زندگی برای نسل‌های آتی، اعلام آمادگی کرده و تشکیل انجمن مشترک نمایندگان رسانه‌های جمعی، فعالان محیط‌زیست و شبکه بانکی و پرداخت را پیشنهاد می‌نماید.

 منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.