راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از سرویس NFC ایرانسل و همراه اول+گزارش تصویری

نمایشگاه تلکام امسال برایمان از همیشه جذاب تر بود. جذاب تر به خاطر اینکه صنعت بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک در تمام گوشه کنارهایش به چشم می‌خورد. اما آنچه بیشتر از همه منتظرش بودیم استفاده از تکنولوژی NFC در صنعت پرداخت الکترونیک بود. ایرانسل به کمک شرکت اتیک و همراه اول به کمک شرکت جیرینگ بزرگترین شرکت‌هایی بودند که سرویس NFC خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند. در این گزارش به معرفی سرویس NFC این دو شرکت می پردازیم.

 

سرویس NFC ایرانسل

این سرویس یک کیف پول موبایلی است که به مشتری این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌های خرد را به کمک موبایلش به سادگی پرداخت کند. برای مثال، کاربر می‌تواند هنگام ورود به مترو یا اتوبوس به جای دادن پول نقد یا استفاده از کارت از موبایلش استفاده کند. یعنی دقیقا به جای استفاده از کارت موبایلش را روی دستگاه کارتخوان می‌زند و می‌رود.

برای استفاده از این سرویس موبایل کاربر باید مجهز به تکنولوژی NFC باشد در غیر این صورت باید یک آنتن NFC پشت باطری موبایل روی سیم کارت نصب کند تا بتواند از این سرویس استفاده کند. حکایت NFC همان حکایت بلوتوث است که در ابتدا خیلی همه گبر نبود باید روی گوشی‌ها نصب می‌شد اما از یک جایی به بعد دیگر تمام گوشی‌های متوسط به بالا به آن مجهز شدند.

نمونه یک آنتن NFC که زیر باطری و سیم کارت نصب می شود.

در شکل زیر چگونگی پرداخت کرایه اتوبوس به کمک سرویس NFC ایرانسل را مشاهده می‌کنید که کاربر فقط با نزدیک کردن موبایلش به دستگاه ریدر پرداخت را انجام می‌دهد.

مبلغ کم شده از حساب و باقیمانده حساب کاربر بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود.

این سرویس که تا کمتر از 3 ماه دیگر در دسترس هموطنان قرار خواهد گرفت فقط برای پرداخت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی نیست. هموطنان نه تنها می‌توانند از آن برای پرداخت هزینه پارکومترهای سطح شهر استفاده کنند. همچنین کاربر می‌تواند پرداخت‌های خرد خود در فروشگاه‌ها را نیز با آن بپردازد. برای این کار فقط کافیست مبلغ مورد نظر در دستگاه کارتخوان وارد شود و کاربر سپس موبایلش را روی دستگاه کارتخوان بزند تا پرداخت فورا انجام شود و رسیدش را دریافت کند.

مشتری مبلغ پرداخت را در دستگاه کارتخوان وارد می‌کند

کاربر موبایلش را روی کارتخوان می‌زند و پرداخت انجام می‌شود و رسید را دریافت می‌کند.

در حال حاضر برای شارژ کردن این سرویس کابر می‌تواند مبلغ مورد نظرش را از طریق دستگاه خودپرداز یا کاتخوان انتخاب کند و پس از نزدیک کردن موبایلش به دستگاه، وجه از کارت بانکی فرد وارد کیف پول موبایلی کاربر می‌شود. در آینده‌ای نزدیک هم امکان شارژ این سرویس از طریق خود موبایل به کمک کیف پول موبایلی ایرانسل فراهم خواهد شد.

از مزیت‌های کیف پول موبایلی این است که موبایل تقریبا همیشه یا در دستمان است یا از کیف پول دم‌دست‌تر است. یعنی دیگر لازم نیست فرد در کیف پولش دنبال پول خرد یا کارت مترو بگردد. با همان موبایلی که در دستش است پرداخت را انجام می‌دهد. علاوه بر این کاربر می‌تواند یک سقف برداشت برای کیف پول موبایلی خودش تعریف کند که اگر بخواهد بیشتر از آن پرداخت کند باید رمز وارد کند. این ویژگی باعث می‌شود در صورت گم شدن یا دزدیده شدن موبایل شخص، کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. در صورت دزدیده شدن موبایل، فرد می‌تواند حساب کیف پول موبایلی‌اش را مسدود کند تا کسی نتواند از آن استفاده کند.

البته لازم به ذکر است که این سرویس فقط بر روی سیم کارت‌های جدید ایرانسل که قابلیت تطابق با NFC را دارند ارائه می‌شود. این سرویس با همکاری شرکت اتیک و ایرانسل ارائه گردیده است و لاز به ذکر است که شرکت توسن Solution Provider این سرویس بوده است.

سرویس NFC همراه اول

همراه اول هم به کمک جیرینگ یک سرویس NFC ارائه می‌کند. سرویس NFC جیرینگ با سرویس ایرانسل کاملا متفاوت است. در این سرویس دیگر نیازی به سیم کارت با قابلیت NFC و داشتن یک گوشی مجهز به NFC نیست. این سرویس در واقع یک تگ است که با چسباندن آن پشت هر گوشی موبایلی، کاربر می‌تواند پرداخت‌های خرد خود را انجام دهد. برای مثال در مترو و اتوبوس یا هنگام پرداخت هزینه پارکومتر خود به جای استفاده از پول نقد یا کارت موبایلش را می‌زند روی دستگاه ریدر و پرداخت انجام می شود.

اما آنچه برایم جای سوال داشت این بود که آخر هم نفهمیدیم این چیپ به سیم کارت هم ربطی دارد یا نه؟ یکی از مسئولین جیرینگ در نمایشگاه به ما گفت این تگ را روی هر وسیله‌ای می‌توان چسباند ولی بهترین جا چسباندن آن روی موبایل است چون موبایل همیشه در دسترس است. از طرفی هم گفت فرقی نمی‌کند که سیم کارت شما مال کدام اپراتور باشد ولی در حال حاضر این تگ را فقط به کاربرانی می‌دهیم که در جیرینگ عضو هستند و دیگر افراد می‌‎توانند آن را بیرون خریداری کنند. از طرف دیگر یکی دیگر از مسئولین در این غرفه به ما گفت که این تگ روی شماره موبایل شما کار می‌کند و نمی‌توانید آن را روی موبایل دیگری نصب کنید.

هر چه بود نیت کار خیلی خوب بود. در واقع این تگ مانند یک کارت مترو عمل می‌کند که پشت دستگاه موبایل شما می‌چسبد و به جای کارت از آن استفاده می‌کنید. در حال حاضر کاربر برای شارژ این تگ می‌تواند به ایستگاه‌های مترو و باجه‌های شارژ کارت مترو مراجعه کند و آن را شارژ کند. البته در آینده‌ای نزدیک امکان شارژ آن از داخل موبایل و از طریق حساب جیرینگ کاربر نیز فراهم می‌شود.

گزارش راه پرداخت از سرویس NFC رایتل را نیز می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

این گزارش در تاریخ 28/08/91 اصلاح شده است.

10 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    سوال: من خطم ایرانسله و گوشیم NFC داره، باید بازهم خطمو عوض کنم و اینجور ماجراها یا میشه از خود گوشی بی دردسر استفاده کرد؟

    1. رسول قربانی می‌گوید

      بله
      لازم هست که سیم کارت هم عوض بشه چون سیم کارت هم باید مجهز به ماژول ان اف سی باشه و مهم ترین بخشش هم سیم کارت هست.

  2. ستاره می‌گوید

    سلام خسته نباشین ممنون بابت اطلاعات مفیدتون .من گوشیم الجی هست و متاسفانه nfcنداره نمیخوام گوشیمو عوض کنم ولی میخوام که حتما nfcداشته باشه یه تحقیقاتی کردم و فهمیدم میشه یه کارایی کرد ولی بازم دقیق نفهمیدم چیکار کنم یا چی باید بخرم یا حتی از کجا بخرم .این ان اف سی همراه اول خیلی شرایطش خوبه الان میتونم بخرمش و استفاده کنم ؟لطفا راهنماییم کنین چون واقعا موندم چیکار کنم

    1. ناشناس می‌گوید

      عضو جیرینگ شو و برچسب جیرینگ بچسبون پشت گوشیت

  3. irani می‌گوید

    درج کیف پول ایرانسل در الکام 2017

  4. Frnaz می‌گوید

    ما چطوری باید خطمونو nfc دار کنیم

  5. ناشناس می‌گوید

    سلام.من دارای خط ایرانسل داعمی هستم برای تعویض خطم به سیم کارت nfc ایرانسل به نمایندگی آن در شهر خورموج از بوشهر مراجعه کردم ولی متا سفانه حتی اطلاعی دراین مورد نداشتند لطفا برای تعویض آن مر ا راهنمایی کنید به کجا مراجعه کنم.یا اگر از طریق اینترنتی هم این امکان وجوددا رد مر ا مطلع نمایید.آدرسم.استان بوشهر شهرستان دشتی شهر بادوله می باشد

    1. samane می‌گوید

      سلام برای خطوط ایرانسل این تکنولوژی فعلا در شهر های مشهد و قزوین هست.

      1. ناشناس می‌گوید

        nfc رو حتما باید تو گوشی فعال کرد یا بصورت خودکار فعال میشه وقتی سیم کارت nfcرو ساپرت کنه؟

  6. احسان شیخی می‌گوید

    سلام من گوشیم nfc نداره و سیمکارت nfc خریدم و میگه پشتیبانی نمیشه سیمکارتت چکار باید بکنم سیمکارتم ایرانسل nfc هس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.