راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز پنج‌‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه

نگاهی به مهم‌ترین محتواهای راه پرداخت در هفته گذشته

روزهای پنج‌شنبه نیمه تعطیل است و مرور رسانه‌ها در این روز را به شکل متفاوتی انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم مهم‌ترین روندهای هفته را بگوییم و این که در هفته گذشته مهم‌ترین روندهای صنایع مالی که در رسانه‌ها منعکس شده چه بوده است. همچنین سعی می‌کنیم نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین محتواهای راه پرداخت در هفته گذشته. می‌خواهیم روز جمعه هم مهم‌ترین روندهای رسانه‌های بین‌الملی را بررسی کنیم. پس روال این شد: شنبه تا چهارشنه، مرور رسانه‌های چاپی هفته، پنج‌شنبه، جمع‌بندی و جمعه مرور رسانه‌های خارجی. تا ببینیم آینده چه خوابی دیده است. هدف ما از مرور رسانه‌ها هم این است که به مخاطبان راه پرداخت بگوییم مهم‌ترین روندهایی که در رسانه‌ها منعکس شده چه بوده است.

ماجرای افشای اطلاعات کاربران کارگزاری آگاه چه بود؟ / زلزله‌ای که احساس نشد
هفته گذشته شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که اطلاعات ۱۱ هزار نفر از کاربران کارگزاری آگاه لو رفته و در گوگل قابل جست‌وجو است؛ در این گزارش ابعاد ماجرا بررسی شده است.

بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟
این روزها که بحث سرمایه‌گذاری مخصوصا سرمایه‌گذاری در بورس داغ است، از سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی گفته‌ایم که کمتر درباره آن صحبت می‌شود. ما از ورود مردم به بورس دفاع می‌کنیم و گسترش مفاهیم سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور را به فال نیک می‌گیریم ولی به جد معتقدیم بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است؛ حتی حرفه‌ای‌ها هم از این راه‌ها استفاده می‌کنند.

محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت شد

مراسم تودیع شهریار خلیلی، مدیرعامل پیشین شرکت به‌پرداخت ملت و معارفه محمدرضا نمازی، مدیرعامل جدید این شرکت روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه با حضور علی حکیم‌جوادی، مدیرعامل هلدینگ فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا و تعدادی از اعضای هیأت‌مدیره شرکت به‌پرداخت ملت در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد.

نگاهی به وضعیت شرکت داده ورزی سداد در دوران کرونا / کرونا و کسب‌وکارها به روایت تصویر

از هفته گذشته انتشار گزارش‌های ویدیویی و تصویری از کسب‌وکارهای فعال در زمینه فناوری‌های مالی ایران را شروع کردیم. هدف این گزارش‌ها نمایش تصویری از وضعیت کسب‌وکارهای ایرانی در روزهای درگیر با کرونا است. این گزارش‌ها با استقبال خوب شما مخاطبان مواجه شده و آن را ادامه خواهیم داد.

به جز سداد گزارش‌هایی درباره پلنت، لندو، سیمرغ تجارت، اکسیر و فن‌آوا کارت منتشر شده است.

مقایسه سرویس انتقال وجه مبتنی بر کارت در مسترکارت و ویزا با اکوسیستم کارتی ایران

پویا پوراعظم کارشناس و مشاور امنیت اطلاعات در صنایع مالی یادداشتی جالب و کاربردی برای راه پرداخت نوشته است.دو سرویس تقریباً جدید از اکوسیستم‌های ویزا و مسترکارت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رونمایی شدند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ تعداد تراکنش‌های روی این بستر افزایش چشم‌گیری داشته باشد. پویا نوشته است: «برای فعالان و متخصصان صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیکی در ایران بحث جذابی است، علی‌الخصوص این روزها که سرویس مشابه آن در ایران موضوع داغی است که بسیار هم با چالش و انتقاد مطرح بوده و خواهد بود.»

یادداشت‌های آریو شمس از تجربه‌هایش در بورس تهران هم با استقبال شما مواجه شده است. این یادداشت‌ها را در ستون ۵۰۰ درصد بخوانید.

۴ روز دیگر سومین هالوینگ اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود / چه بر سر قیمت بیت‌کوین خواهد آمد؟

هاوینگ بیت‌کوین هم اتفاق افتاد و آسمان به زمین نرفت و زمین هم به آسمان. در زمان نوشتن این یادداشت بیت‌کوین در حدود قیمت ۹۵۰۰ دلار است. مطلب بالا را ثنا جهاندار از فوربس ترجمه کرده است.

فعال‌سازی غیرحضوری رمز اول و دوم پویا در سامانه‌های کیلید و پیشخوان بانک آینده و پرداخت الکترونیک سپهر در سال ۹۸ چه دستاوردهایی داشت؟ از مطالب پربازدید این هفته بودند.

آخرین مطلبی هم که در فهرست پربازدیدها هفته به آن اشاره می‌کنیم گزارش برنامه‌های زنده اینستاگرام راه پرداخت است. گزارش برنامه زنده اینستاگرام راه پرداخت با حمیدرضا مختاریان با عنوان روش‌های موجود تامین مالی در کشور آینده خوبی ندارد؛ چاره چیست؟ یکی از این گزارش‌ها است که مورد توجه شما هم قرار گرفته است.

برنامه‌های زنده اینستاگرام راه پرداخت را به بهانه شروع ۱۰ سالگی راه پرداخت شروع کردیم و در شب‌های پیش هر هفته یک برنامه داشتیم. در ادامه در روزهای زوج این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم. ویدیو تمام برنامه‌ها را می‌توانید در کانال اینستاگرام راه پرداخت مشاهده کنید. گزارش‌ها هم به مرور در وب‌سایت منتشر می‌شود.

از میان یادداشت‌هایی هم که مورد توجه شما قرار گرفته این ۴ مورد بیشتر دیده شد.

تبدیل «شستا» به یک شرکت سهامی عام؛ یک واگذاری تلخ دیگر در تاریخ (نیما نامداری)

آیا فین‌تک و ولث‌تک ایران باید از رفتن شاپور محمدی و آمدن حسن قالیباف اصل خوشحال باشد؟ (رضا قربانی)

سخنی با نوسهامداران و تازه واردان به بورس تهران و کسانی که به زودی اولین اصلاح قیمت زندگی‌شان در بورس را تجربه می‌کنند (رضا قربانی)

چه شباهت‌هایی میان تب بیت‌کوین و واقعه گلد راش وجود دارد؟ (مهدی دریایی)


مرور برخی مطالب مهم هفته گذشته


بالاخره پروژه TON تلگرام به درب بسته خورد و خیال بسیاری راحت شد! روایت پاول دورف از این ناکامی را از زبان خود او در راه پرداخت بخوانید.

توانستیم به یک تکنولوژی دست پیدا کنیم که امکان تبادل باز، آزاد و غیرمتمرکز ارزش و ایده را مهیا می‌کند و از بابت این نتیجه، به خودمان می‌بالیدیم. اگر TON را با تلگرام ادغام می‌کردیم، می‌توانستیم انقلابی در شیوه ذخیره‌سازی و انتقال وجه و اطلاعات ایجاد کنیم. اما متاسفانه یک دادگاه در ایالات متحده آمریکا، مانع از فعالیت TON شد.

نشریه آمریکایی وایرد مطلب خوبی منتشر کرده با عنوان بیماری همه‌گیر کرونا می‌توانست به شانسی برای درخشش بیت‌کوین تبدیل شود؛ ولی هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است / دلیلش چیست؟ این مطلب را ثنا جهاندار ترجمه کرده که می‌توانید در راه پرداخت بخوانید.

انتظار می‌رود طی چند سال آینده، تورم ارز فیات بیشتر شود و هزینه‌های دولت افزایش پیدا کند؛ در نتیجه، محتمل است که سرنوشت نهایی بیت‌کوین، طی همین یک دهه آینده رقم زده شود. هنوز مشخص نیست این ارز، به یک گمنامی دچار خواهد شد و از یادها خواهد رفت یا توسعه پیدا خواهد کرد و به یک ذخیره ارزش غیر سیاسی و ابزار مبادله تبدیل خواهد شد.

ویروس کرونا به تمام لایه‌های اقتصاد کشور کم و بیش حمله کرده است. رونق از کسب‌و‌کارها و میل به خرید هم در سبد خانوارها کمتر شده است. عملکرد شرکت‌های پرداخت الکترونیک کارتی نیز چنگی به دل نمی‌زند. خزان در بهار / تاثیر کرونا بر صنعت پرداخت ایران هم عنوان گزارشی است از مسعود شاه‌حسینی در این زمینه.

بانک‌های دنیا در دوران کرونا برای سرویس‌دهی به مشتریان خود چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ این موضوع گزارشی است از ثریا حقی با عنوان توسعه دنیای جذاب نئوبانک‌ها.

در چیزهای رایگان چه چیزی نهفته است که ما نمی‌توانیم در برابر آن مقاومت کنیم؟ چرا چیزهای رایگان ما را خوشحال می‌کند؟ مفهوم «رایگان» پیامدهای عظیمی به‌دنبال دارد؛ نه‌تنها در حوزه تخفیف قیمت‌ها و تبلیغات، بلکه همچنین در مورد اینکه تا چه حد مساله «رایگان» می‌تواند به ما کمک کند تا تصمیمی بگیریم که به نفع خودمان و جامعه تمام شود. این موضوع یادداشتی بسیار زیبا از دن آریلی اقتصاددان شناخته شده است که با عنوان هزینه چیزهای بی‌هزینه هفته گذشته در راه پرداخت منتشر شده است.

حسین عبده تبریزی هم که این روزها به کمک فناوری تلاش کرده به اطلاع‌رسانی پیوسته درباره سرمایه و سرمایه‌گذاری در ایران بپردازد در همایشی که هفته گذشته به صورت مجازی حاضر شده بود صحبت‌هایی مطرح کرده بود که خلاصه‌ای از آن در راه پرداخت منتشر شده است.

حسین عبده تبریزی می‌گوید: سیستم بانکی ایران برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا بسیار ضعیف است؛
به باور عضو سابق شورای عالی بورس و اوراق بهادار دولت ایران باید سیاست خود را برای کمک به بخش‌های مختلف به طور شفاف اعلام کند. شرکت‌های بزرگ از این عرضه خارج هستند و باید دید منابع موجود چطور بین شرکت‌های کوچک توزیع می‌شود، البته سیستم بانکی ایران برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا و کمک به دولت بسیار ضعیف است.

و در انتهای این بخش نگاهی بیندازیم به برخی از مطالب مرتبط با کسب‌وکارهای فناوری مالی ایران.

مجمع عمومی عادی سالیانه به‌پرداخت ملت برگزار شد / تقسیم سود ۱۴۵۳ ریالی به ازای هر سهم

راز و رمز ققنوس / کنسرسیومی‌ برای ورود بانک‌ها به عصر بلاک‌چین

باشگاه ملوان بندرانزلی به جمع دارندگان باشگاه هواداری ایران کیش و پارس فرناک پیوست

فاز اول بانکداری دیجیتال بانک دی در فصل بهار اجرا می‌شود

ارائه‌ خدمات مالی و بانکی در قالب وب‏ سرویس‌ در بانک‌پاسارگاد فراهم شد

امکان‌ پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در اپلیکیشن پات فراهم شد

تغییر نام واحد پولی ایران، از گذشته تاکنون


نگاهی به مطبوعات امروز


وب‌سایت بانک مرکزی ایران امروز خبری منتشر کرد با این عنوان: «افزایش ۴۸ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما طی هفته گذشته». این خبر به نوعی پاسخ بانک مرکزی بود به التهاب بازار ارز هفته گذشته. پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی هم به مردم برای ورود به بازار ارز هشدار داده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد امروز یادداشتی دارد از فاطمه نجفی با عنوان مشق نانوشته حکمرانی که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

ایجاد ظرفیت‌های اجرایی و اعتماد کلان دو محور بنیادی در حکمرانی خوب به حساب می‌آیند. این محورها توانمندی‌هایی نیستند که با نبوغ یک مدیر یا هزینه‌های چندبرابری به‌صورت یک‌شبه در بخش عمومی ایجاد شوند، بلکه حرکتی مستمر و متوازن طی سال‌های طولانی را طلب می‌کند.
مدیریت بحران بیش از هر چیز نیازمند ایجاد آمادگی و پیشگیری‌ است.۷ برای مثال اگر ما پیش از بحران با صف‌های طویل پذیرش در بیمارستان‌های دولتی رو‌به‌رو بودیم، این انتظار که این صف‌ها در هراس ناشی از کرونا طویل‌تر نشود، عقلایی نخواهد بود.
یا اگر جامعه را عادت دادیم که تحت پوشش نامتوازن بیمه، به‌دلیل هزینه کم‌، استفاده بی‌رویه از دارو را جایگزین صبر و مراقبت در درمان کند و هزینه آن را به‌صورت تصاعدی از جیب بودجه عمومی پرداخت کردیم، نباید انتظار داشته باشیم که جوان مبتلا به کرونا طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی به‌جای تماس تلفنی و رعایت دو هفته‌ای قرنطینه به سوی بیمارستان روانه نشود. یا ساده‌تر آنکه چه کسی می‌تواند حرف سیاست‌گذاری را باور کند که تعامل شفاف را مشق نکرده است؟

همان‌طور که می‌دانید سامانه معاملات یا همان هسته بورس تهران متعلق به شرکت آتوس فرانسه است که در سال‌های اخیر تقریبا از طرف آتوس به امان خدا رها شده است. یکی از مشکلات فناوری در بورس تهران هم همین هسته خسته بود که گفته می‌شود قرار است با یک سامانه ملی (ایرانی) جایگزین شود. این خبری است که تا امروز بارها تکرار شده است و هنوز کسی چیزی از سامانه ملی ندیده است.

بورس هنوز کلیدواژه مهم رسانه‌های ایران است؛ مطالب رسانه‌ها هم تحت تاثیر هیجان است و کم‌تر تحلیل منطقی برای این که چه باید کرد می‌بینیم. دنیای بورس گزارشی منتشر کرده است که همه آنهایی که در بورس فعالیت می‌کنند باید بخوانند.

IMF هم به اعضای خود پیامی اضطراری مخابره کرد؛ این دوستان به ما وام که ندادند شاید پیام‌شان به کار ما بیاید. رئیس صندوق بین‌المللی پول در آخرین اظهارنظر خود خطاب به کشورهای عضو توصیه کرد تا جایی که می‌توانند خرج کنند. این شاید مرهمی باشد برای زخمی که بیماری همه‌گیر کرونا برای اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال توسعه دنیا ایجاد کرده است. کریستالینا جورجیوا ارزیابی کرد که کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول به رقمی بیش از 5/ 2 هزار میلیارد دلار در مواجهه با این بحران نیازمند هستند. همچنین به اعتقاد او، در این شرایط اقدامات حمایتی در کشورهای عضو باید به‌صورت شفاف صورت گیرد تا مشکل نقدینگی کشورها باعث ایجاد بحران ورشکستگی نشود.

هفت صبح هم در گزارشی نوشته که مرهم زخم‌ها رسید؛ منظور هفت صبح تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا است.

در بین انبوه خبرها هم این دو خبر جالب بود: کارکنان توییتر می‌توانند تا همیشه دورکاری کنند! و سودآوری سونی ۷۵ درصد سقوط کرد!

بورس هنوز در کانون توجه است و سازندگی امروز در گزارشی با عنوان قربانگاه طبقه متوسط نوشته است: بازار سرمایه چه نقشه و برنامه‌ای در سر دارد و چه بلایی بر سر پس‌انداز طبقه متوسط می‌آورد؟ برکناری ناگهانی رضا رحمانی از وزارت صمت هم هنوز مورد توجه سازندگی است و در گزارشی با عنوان وزیر معزول در حاشیه تلاش کرده از دولت حمایت کند.

امروز تقریبا بسیاری از رسانه‌های اقتصادی تیترهای یکسانی درباره ورود مالکان ملک به دنیای بورس داشتند. رسانه‌ها نوشتند که برای همین رهن کامل مورد توجه مالکان قرار گرفته است.

سردبیر آفتاب یزد یادداشتی نوشته است با عنوان ؟؟؟ که در بخشی از آن روایت جالبی آمده است:

چند روز پیش، در نشست خبری رئیس جمهور آمریکا چالشی میان وی و یک خبرنگار چینی‌الاصل ساکن ایالات متحده رخ می‌دهد که جالب توجه است.
بهرحال همواره نشست‌های خبری ترامپ از آنجا که وی روحیات خاصی دارد و اصولا میانه خوبی با رسانه‌ها و خبرنگاران ندارد بی‌تنش نبوده اما مورد آخر که مورد اشاره این وجیزه کوتاه است قدری متفاوت است و پیام آموزنده‌‌ای دارد.
در خلال نشست خبری، خبرنگار مورد نظر، در خصوص وضعیت آمریکا در مقابله با کرونا، پرسشی را مطرح می‌کند اما رئیس جمهور آمریکا به نوعی از پاسخ دادن طفره می‌رود.
خبرنگار به طور مشخص از ترامپ می‌پرسد «وقتی هر روز کلی انسان جان خود را از دست می‌دهند چرا برای شما مانند یک رقابت است و هر روز می‌گویید امریکا در مبارزه با کرونا بهتر از هر کشور دیگری در جهان در عمل کرده؟» رئیس جمهور ایالات متحده، می‌گوید «این سوال را باید از چین بپرسی!» خبرنگار می‌پرسد «چرا این سوال را مشخصا از من می‌پرسی (منظورش این است چون من چینی هستم)».
ترامپ اشاره می‌کند به خبرنگار دیگری که سوال بعدی را بپرسد که در اقدامی‌پند آموز خبرنگاردر پاسخ به در خواست رئیس جمهور آمریکا می‌گوید «میخواهم اجازه دهم سوال همکارم تمام شود.» ترامپ وقتی متوجه می‌شود خبرنگار بعدی مقاومت می‌کند و حاضر نیست همکار خود را نادیده بگیرد و پرسشی را مطرح نمی‌کند فرار را برقرار ترجیح می‌دهد.

روزنامه ایران در گزارشی به موضوع فاصله‌گذار اجتمااعی در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور پرداخته و نوشته است: «برخی از مردم فاصله اجتماعی را در اتوبوس رعایت نمی‌کنند».

کیهان هم مانند سازندگی مهم‌ترین موضوع مورد توجه‌اش آشوب‌های این هفته وزارت صمت بود و نوشت: «سومین تغییر در وزارت صمت؛ مشکل از بازیکنان است یا مربی».

روزنامه شرق امروز یادداشتی منتشر کرده است از احمد عظيمي‌بلوريان استاد پيشين مريلند که سویه دیده‌نشده کرونا را تحلیل کرده است: کرونا کاتاليزور جنگ جهانی؟

کشورهاي رقيب نه‌تنها از حربه جاسوسي و تهمت‌زدن به يکديگر دست بر نخواهند داشت بلکه در رقابت بازار فروش از هيچ تلاشي خودداري نخواهند کرد. اين تا اينجاي قضيه. اما آنچه پابه‌پاي گسترش ويروس کرونا در جهان پيش مي‌رود، گسترش ويروس رقابت و دشمني سياسي است که از ديد همگان پنهان مانده است يا تاکنون جدي تلقي نشده است.

روزنامه اصول‌گرای جوان هم در گزارشی انتقادی با عنوان تور بانک‌ها برای سهام عدالت نوشت: «روز گذشته رئیس‌جمهور از تصویب فروش سهام عدالت مشمولان به صورت وکالتی توسط بانک‌ها با تصمیم شورای عالی بورس خبر داد و جالب آنکه سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: خرید و فروش وکالتی سهام عدالت صحت ندارد.»

روزنامه شهروند اما یادداشت تامل‌برانگیزی از جمشید نفر منتشر کرده است: اهمیت صادرات هنوز هم در ایران ناشناخته است. خطر افزایش نابرابری هم عنوان یادداشتی است از عباس عبدی در این روزنامه.

روزنامه فرهیختگان هم قیمت دلار و شاخص بورس در ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۴ سال گذشته را روی جلد مقایسه کرده است:

در روزنامه آسیای امروز هم یادداشتی از ایمان اسلامیان با عنوان فعالیت بانک‌های مجازی؛ از فرصت تا ضرورت منتشر شده است. روزنامه اسکناس هم یادداشتی از سید کمال‌الدین شهریاری نماینده مجلس منتشر کرده که ادعا می‌کند دلالان عامل آشفتگی بازار خودرو هستند! خدا این دلال‌ها را از ما نگیرد که اگر نبودند نمی‌دانستیم تقصیرات را گردن چه کسی بیندازیم. روزنامه تجارت هم یادداشتی از امین دلیری با عنوان ضرورت بازنگیر در رفورم پولی منتشر کرده است. روزنامه تفاهم هم این جمله را تیتر یک خود کرده است: «معامله برخی شرکت‌های بورسی با ۱۰ برابر ارزش ذاتی». روزنامه شروع هم سرمقاله‌ای به قلم علی دینی ترکمانی منتشر کرده که می‌گوید عملکرد اقتصاد ارزش پول ملی را مشخص می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.