راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه TON تلگرام به درب بسته خورد / روایت پاول دورف از این ناکامی

روز گذشته، پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام، یادداشتی در پلتفرم وبلاگ‌نویسی تلگراف منتشر کرد و به صورت رسمی، خبر از توقف پروژه TON داد. در نوشته حاضر، می‌توانید رونوشت فارسی یادداشت دورف را از زبان او بخوانید.

حدود 2 سال و نیم بود که تعدادی از بهترین مهندسان ما، روی یک پلتفرم نسل جدید بلاکچینی به نام TON و یک رمزارز که قرار بود اسمش را گرام بگذاریم، کار می‌کردند. قرار بود TON همان اصول غیرمتمرکزسازی بیت‌کوین و اتریوم را در پیش بگیرد، ولی از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری از آن‌ها بهتر باشد.

توانستیم به یک تکنولوژی دست پیدا کنیم که امکان تبادل باز، آزاد و غیرمتمرکز ارزش و ایده را مهیا می‌کند و از بابت این نتیجه، به خودمان می‌بالیدیم. اگر TON را با تلگرام ادغام می‌کردیم، می‌توانستیم انقلابی در شیوه ذخیره‌سازی و انتقال وجه و اطلاعات ایجاد کنیم. اما متاسفانه یک دادگاه در ایالات متحده آمریکا، مانع از فعالیت TON شد.

می‌پرسید چگونه؟ تصور کنید تعداد زیادی از مردم پول‌هایشان را روی هم می‌گذارند تا یک معدن طلا بسازند و در مرحله بعدی، طلای استخراج شده را بین همه تقسیم کنند. اما ناگهان یک قاضی می‌آید و به سازندگان معدن می‌گوید: «تعداد زیادی از افراد، فقط به خاطر این‌که سود ببرند، در این معدن طلا سرمایه‌گذاری کردند؛ ولی آن‌ها طلا را برای خودشان نمی‌خواهند، بلکه قصد دارند آن را به دیگران بفروشند. به همین دلیل، شما نمی‌توانید به آن‌ها طلا بدهید.»

اگر این استدلال به نظرتان غیرمنطقی می‌رسد، باید بگویم که تنها نیستید و تقریبا هر کسی که داستان را شنیده، آن را غیرمنطقی توصیف کرده است؛ اما، متاسفانه TON که همان معدن ما بود، سرمایه‌گذاران آن و گرام که نقش طلا را بازی می‌کرد، همگی به این بلا دچار شدند. قاضی مربوطه از این استدلال استفاده کرد تا بگوید مردم حق ندارند گرام خرید و فروش کنند؛ درحالی‌که این همان کاری است که روی بیت‌کوین هم انجام می‌شود.

موضوع فقط به این‌جا ختم نمی‌شود. دادگاه ایالات متحده اعلام کرد گرام نه تنها در خود ایالات متحده، بلکه در سایر نقاط جهان هم نباید توزیع شود. می‌خواهید دلیلش را بدانید؟ آن‌ها گفتند در صورت راه‌اندازی پلتفرم TON، ممکن است یک یا چند شهروند آمریکایی ساکن خارج از کشور، از طریقی، روش دسترسی به آن را پیدا کنند؛ بنابراین مجاز نیستیم که گرام در نقاط مختلف جهان توزیع شود. طبق گفته آن‌ها، نتیجه می‌گیریم حتی اگر تمامی کشورهای کره زمین، با TON موافق باشند، باز هم اجازه نداریم آن را راه‌اندازی و مورد استفاده قرار بدهیم.

این تصمیم دادگاه نشان می‌دهد سایر کشورهای جهان اختیار تصمیم‌گیری ندارند و صلاح شهروندانشان را نمی‌دانند. برای مثال فرض کنید ایالات متحده به صورت ناگهانی تصمیم گرفته نوشیدن قهوه را ممنوع کند و با این استدلال که ممکن است یک شهروند آمریکایی، در ایتالیا به کافی‌شاپ برود و قهوه بنوشد، خواستار بسته شدن تمامی کافی‌شاپ‌های ایتالیایی شده است. به ندرت کسی پیدا می‌شود که با این استدلال موافقت کند.

با این وجود، ما یک تصمیم دشوار گرفتیم و آن، این بود که عملیات راه‌اندازی پروژه TON تلگرام را متوقف کنیم.

پروژه TON تلگرام

متاسفانه باید اعتراف کنم نظر دادگاه ایالات متحده، از یک جهت، صحیح است. آمریکایی‌های ساکن خارج از کشور، در انتخابات ریاست جمهوری و رای‌گیری انتخاب اعضای پارلمان شرکت می‌کنند و در مورد مسائل مالی و تکنولوژیکی به این کشور وابسته هستند. ایالات متحده می‌تواند از قدرت بالایی که در کنترل دلار و سیستم مالی جهان دارد، استفاده کرده و در هر نقطه از جهان، هر بانک یا حساب بانکی را که بخواهد، مسدود کند. این کشور همچنین کنترل زیادی روی کمپانی‌های گوگل و اپل دارد و به‌راحتی می‌تواند هر اپلیکیشنی را از اپ استور یا گوگل پلی حذف کند.

بنابراین، بله، سایر کشورهای جهان از اختیار تصمیم‌گیری کامل برخوردار نیستند و نمی‌توانند روی تمامی رخدادهای منطقه تحت تسلطشان، کنترل داشته باشند.

متاسفانه، زندگی ما، 96 درصد از مردم جهان که خارج از مرزهای ایالات متحده زندگی می‌کنیم، مستقیما به تصمیمات افرادی بستگی دارد که توسط جمعیت 4 درصدی ساکن در ایالات متحده انتخاب می‌شوند.

احتمال دارد این روند در آینده تغییر کند، ولی در حال حاضر، در یک چرخه معیوب قرار داریم و به علت چگالی بالای قدرت در یک نقطه از جهان، نمی‌توانیم در جهانی که به کلی ماهیت متمرکز دارد، تعادل ایجاد کنیم. ما تلاشمان را کردیم و مابقی را به نسل‌های بعدی کارآفرینان و توسعه‌دهندگان واگذار می‌کنیم تا بیایند، از اشتباهات ما درس بگیرند و راه را ادامه بدهند.

من این نوشته را می‌نویسم تا به صورت رسمی اعلام کنم همکاری تلگرام در پروژه TON متوقف شده است. ممکن است سایت‌هایی را ببینید که از نام من، برند تلگرام یا کلمه اختصاری TON برای تبلیغ پروژه‌های خودشان استفاده می‌کنند. به این سایت‌ها اعتماد نکنید و پول یا داده‌هایتان را در اختیارشان قرار ندهید. هیچ‌یک از اعضای سابق و فعلی گروه ما با این پروژه‌ها همکاری ندارند.

ممکن است برخی افراد با استفاده از تکنولوژی ما، دست به ایجاد شبکه‌‌هایی بزنند؛ از همین‌جا اعلام می‌کنم ما هیچ وابستگی به آن‌ها نداریم و از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنیم. بنابراین، مراقب باشید و اجازه ندهید کسی شما را فریب بدهد.

در پایان، برای تمامی کسانی که در مسیر خلق دنیایی غیرمتمرکز، متعادل و برابر تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت می‌کنم. شما طرف حق هستید و در راهی قدم گذاشته‌اید که شاید به مهم‌ترین نبرد نسل ما تبدیل شود. درست است که ما ناکام ماندیم، ولی امیدوارم شما به موفقیت دست پیدا کنید.

منبع Telegra.ph
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.