راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ روز دیگر سومین هالوینگ اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود / چه بر سر قیمت بیت‌کوین خواهد آمد؟

بیت‌کوین که بین سال‌های 2007 و 2008  و در بحبوحه بحران مالی جهانی به دنیا آمد، در حال حاضر، گوی سبقت را از بازار طلا و سهام ربوده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، رویداد هالوینگ بیت‌کوین طی چهار روز آینده انجام خواهد گرفت؛ هالوینگ اتفاقی است که طی آن، پاداش استخراج بیت‌کوین به نصف کاهش پیدا می‌کند. این موضوع، باعث شده چشم‌ها به سمت این رمزارز، که تنها 21 میلیون عدد از آن در کل جهان وجود دارد، خیره شوند.

در پدیده هالوینگ پیش رو، پاداش بلوک‌ها از 12.5 به 6.25 کاهش خواهد یافت. ماینرهای بیت‌کوین برای جبران ضرر و زیان کاهش پاداش بلوک، فروش بیت‌کوین‌هایشان را تا چندین ماه و شاید تا یک سال به تعویق خواهند انداخت تا با قیمت بالاتری آن‌ها را به فروش برسانند.

با انجام این کار، مقدار عرضه بیت‌کوین ماه به ماه کاهش پیدا خواهد کرد و به ازای هر یک ماه که از پدیده هالوینگ بگذرد، بیت‌کوین کمیاب‌تر از گذشته خواهد شد. در نتیجه، با فرض ثابت ماندن تقاضا، قیمت بیت‌کوین به شکل طبیعی رو به افزایش خواهد گذاشت و هر ماه بیشتر از ماه قبل خواهد شد. این، دقیقا همان روندی است که طی دو هالوینگ قبلی اتفاق افتاده بود.

  • اولین هالوینگ بیت‌کوین در سال 2012 اتفاق افتاد و در نتیجه آن، قیمت این رمزارز از 11 دلار به هزار دلار افزایش پیدا کرد.
  • دومین هالوینگ بیت‌کوین بین سال‌های 2016 و 2017 اتفاق افتاد و در نتیجه آن، قیمت این رمزارز از 700 دلار، به 20 هزار دلار جهش کرد.
  • سومین هالوینگ بیت‌کوین طبق برنامه‌ریزی‌ها در تاریخ 12 می سال 2020 اتفاق خواهد افتاد و هنوز مشخص نیست چه تاثیری بر قیمت این رمزارز خواهد گذاشت.

پیش‌بینی می‌شود قیمت بیت‌کوین به شکل نجومی افزایش پیدا کند و رکورد بزند. دن مورهد، مدیر عامل پنترا کپیتال معتقد است به احتمال 50 درصد، قیمت بیت‌کوین روندی صعودی را تجربه خواهد کرد و در اوت سال 2021، به رقم بی‌سابقه 500 هزار دلار خواهد رسید.


چرا هالوینگ پیش رو، با هالوینگ‌های قبلی فرق دارد؟


فقط گذر زمان است که می‌تواند مشخص کند پیش‌بینی مورهد درست از آب درخواهد آمد یا خیر. چیزی که مشخص است، این است که بیت‌کوین، بیت‌کوین است و در دنیای بیت‌کوین‌ها، هر اتفاقی می‌تواند بیفتد. به علت وجود عواملی که در ادامه بیان خواهیم کرد، سومین هالوینگ بیت‌کوین با دو هالوینگ گذشته تفاوت خواهد داشت:

  1. یک رکود اقتصادی جدید، که جای رکود بزرگ اقتصادی قبلی را بگیرد.
  2. سقوط دوباره بازار سهام
  3. شیوه موج دوم بیماری کووید-19
  4. فدرال رزرو همچنان به چاپ و تزریق تریلیون‌ها دلار اسکناس به رگ‌های اقتصاد ادامه می‌دهد.
  5. وقوع تورم منفی که به یک تورم شدید منجر خواهد شد.
  6. بی‌ثباتی فضای سیاسی و بانکداری. به عنوان نمونه، گزارش شده که ارز محلی کشور لبنان، 60 درصد از ارزشش را از دست داده است؛ در اثر این اتفاق، ساکنین این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند، اعتراض کرده‌اند و بانک‌ها را به آتش کشیده‌اند. این موضوع باعث شده گروه عظیمی از مردم به رمزارزهایی مانند بیت‌کوین پناه بیاورند.
  7. تاثیرات دلارهای دیجیتال، یوآن دیجیتال و لیبرا
  8. کاهش قیمت دلار
  9. جنگ. ری دالیو که یک اقتصاددان است، در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشت، به شکل جزئی به احتمال وقوع جنگ اشاره کرد.
  10. تدوین و تصویب قانون برای استیبل‌کوین‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس بیت‌کوینی و مواردی از این دست.

یک بدهی بی‌سابقه


فدرال رزرو به تازگی اعلام کرده که قصد دارد سه تریلیون دلار اسکناس چاپ کند و از این طریق، پشتوانه لازم برای اقتصاد را تامین کند. ساعت نمایشگر بدهی ملی ایالات متحده آمریکا، نشان می‌دهد که بدهی این کشور به زودی رکورد 25 تریلیون دلار را خواهد زد. در صورتی‌که فدرال رزرو به چاپ کردن پول ادامه بدهد، احتمال دارد در آینده نزدیک، از اعتماد مردم به پول کاسته شود.

نیکولای اشکلف، مدیر عامل زلوین می‌گوید: «در حال حاضر، بسیاری از مردم معتقدند صدور پول جدید، هیچ ارزشی ایجاد نمی‌کند و خلاف قوانین اقتصادی است. در حقیقت، چاپ کردن پول را می‌توان معادل با چاپ کردن کاغذهای آب‌نبات دانست. به همین دلیل، بدیهی است که مردم به دنبال منابع مالی جایگزین، از قبیل کریپتو بروند.»

وارن بافت در واکنش به اقدامات فدرال رزرو در قبال بدهی شرکتی اعلام کرد: «به اعتقاد من، در حالت کلی، آن‌ها کار درست را انجام می‌دهند، ولی اقداماتشان پیامدهایی نیز به دنبال خواهد داشت. اگر بیش از حد فشار بیاورند، آسیب خواهیم داد؛ ولی اگر دست روی دست بگذارند و این کارها را انجام ندهند، باز هم عواقب بدی در انتظارمان خواهد بود.»


استیبل‌کوین‌ها و معادل‌سازی کریپتو با دلار


چندی پیش، هیئت ثبات مالی گزارشی را منتشر کرد و در آن، توصیه‌هایی برای نظارت بر «استیبل‌کوین جهانی» ارائه داد. بخش عظیمی از جامعه کریپتو، از این گزارش چنین برداشت کردند که به دلیل پیچیدگی بالای استیبل‌کوین‌های مبتنی بر فیات و کریپتو، ممنوعیت‌هایی بر استفاده از آن‌ها اعمال خواهد شد.

استیبل‌کوین‌ها، جایگاهی حیاتی در اکوسیستم رمزنگاری دارند؛ به طور ویژه، ساکنان کشورهای محروم از خدمات بانکی و تاجران کریپتو، بیش از بقیه می‌توانند از مزایای این ارزها بهره‌ ببرند. کسانی که در کشورهای محروم از خدمات بانکی زندگی می‌کنند، از استیبل‌کوین‌ها برای مقابله با تورم محلی استفاده می‌کنند. تاجران کریپتو نیز از استیبل‌کوین‌ها، به عنوان یک نقدینگی استفاده می‌کنند و در زمان‌هایی که قیمت رمزارزها افت کرده باشد، استیبل‌کوین‌هایشان را می‌فروشند تا بیت‌کوین یا انواع دیگری از رمزارزها را بخرند.

فردریک جوهانسون، بنیان‌گذار لیبونومی، عنوان کرد: «ظهور استیبل‌کوین‌ها همان مرحله گذار از ارز فیات به رمزارزها به شمار می‌رود. استیبل‌کوین‌ها درست مثل سایر رمزارزها بر مبنای بلاکچین کار می‌کنند، کاربری راحتی دارند و افراد می‌توانند به صورت ناشناس به خرید و فروش آن‌ها بپردازند؛ از طرف دیگر، قیمت ثابتی دارند و برای ذخیره کوتاه‌مدت سرمایه، ابزار مناسبی به شمار می‌روند.»

جوهانسون در ادامه اشاره کرد: «دولت از این می‌ترسد که با گذشت زمان، مردم و شرکت‌های بیشتری به سمت استیبل‌کوین‌ها و سایر رمزارزها کشیده شوند و این موضوع باعث شود کنترل اکوسیستم مالی از دست دولت در برود؛ اما به اعتقاد من، این فرآیند اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توانیم جلویش را بگیریم. هر سال به تعداد اعضای جامعه کریپتو افزوده می‌شود و ممنوعیت‌ها راه به جایی نخواهند برد.»


سخن پایانی


میلتون فریدمن یک استاد اقتصاد مشهور آمریکایی است و برنده جایزه نوبل شده است. او یک نقل‌قول معروف دارد که می‌گوید: «به نظر من، اینترنت نقش پررنگی در کم‌رنگ کردن نقش دولت‌ها ایفا خواهد کرد. جای یک چیز این وسط خالی است که به زودی ظهور خواهد کرد و آن، یک پول نقد الکترونیکی قابل‌اعتماد است.» آیا منظور از این پول نقد الکترونیکی همان بیت‌کوین است یا یک ارز دیگر؟ در اینجا چند پرسش مهم مطرح می‌شود که باید به آن‌ها فکر کنیم:

در صورتی که فدرال رزرو طی یک الی دو سال آینده به چاپ کردن پول ادامه بدهد و 10، 50 یا 100 تریلیون دلار جدید چاپ کند، در چه مقطعی اعتماد مردم از دلار سلب خواهد شد؟ وضعیت فعلی اقتصاد جهان، طی پدیده هالوینگ، چه تاثیری بر قیمت بیت‌کوین خواهد گذاشت؟ آیا این احتمال وجود دارد که پدیده هالوینگ، با عدم قطعیت حاکم بر فضای کنونی اقتصاد ترکیب شود و گروهی از میلیونرهای جدید از دل این اتفاقات بیرون بیایند؟

منبع Forbes
نویسنده / مترجم لوک فیتزپاتریک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.