راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه می‌توانیم از خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده کنیم؟ / از چگونگی دریافت خدمات غیرحضوری تا مشاهده سوابق بیمه

به‌طور ساده بیمه‌ها در زمانی که درآمد افراد کم یا قطع شود، مانند ابتلا به بیماری، حادثه یا بازنشستگی، درآمد بیمه شده‌ها را تأمین می‌کنند. منابع بیمه را نیز دولت، کارفرما و فرد شاغل هر کدام به اندازه سهم مشخص خود پرداخت می‌کنند. بر این اساس افراد با درآمدهای متفاوت با هم شریک می‌شوند تا در زمان خطر با کمک دولت و کارفرما از هم حمایت کنند.

سازمان تأمین اجتماعی ایران یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که کار آن پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، بیش از 14 میلیون نفر بیمه شده و بیش از 3.7 میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به 43 میلیون نفر می‌رسد.

در این گزارش به زبان ساده این موضوع را شرح داده‌ایم که سازمان تامین اجتماعی دقیقا چه خدماتی ارائه می‌دهد و ما چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟


درگاه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟


درگاه متمرکز خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی درگاهی است که اکنون به صورت آزمایشی در حال ارائه خدمات است. در این سامانه می‌توانید سوابق بیمه خود را مشاهده کنید، درخواست دفترچه بیمه دهید، فیش حقوقی مستمری خود را مشاهده کنید و کارگاه‌های خود را مدیریت کنید.

اگر قبلا به این سامانه وارد شده‌‌اید می‌توانید از طریق این لینک به درگاه وارد شوید و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید. پس از آن کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید.

اکر تاکنون به سامانه وارد نشده‌اید یا نمی‌دانید حساب کاربری شما به سامانه جدید منتقل شده یا نه، باید گزینه ثبت نام را انتخاب کنید و پس از آن کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

درصورتی که پیامی مبنی بر وجود حساب کاربری با این کد ملی دریافت کردید به آن معناست که حساب کاربری شما به سامانه جدید منتقل شده و نیازی به ثبت نام مجدد نیست.

کارفرمایان نیز اگر قبلا فرم تعهدنامه ابلاغ الکترونیک یا لیست اینترنتی را پر کرده باشند، نیازی به مراجعه دوباره به شعبه ندارند.

خدمات در این سامانه به سه دسته بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران تقسیم‌بندی شده و از طریق آن می‌توانید خدمات ارائه شده در این بخش‌ها را مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی می‌توانید ویدیوی آموزشی زیر را ببینید.


لیست حق بیمه تأمین اجتماعی را چگونه آنلاین ارسال و پرداخت کنیم؟


سازمان تأمین اجتماعی تمام کارفرمایان را مکلف کرده که حق بیمه مربوط به بیمه کارکنان خود را حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. برای پرداخت حق بیمه کارفرما باید لیستی را به سازمان ارائه کند تا میزان حق بیمه در آن مشخص شده باشد.

ما پیش از این درباره اینکه چگونه لیست حق بیمه تأمین اجتماعی را آنلاین ارسال و پرداخت کنیم و کد کارگاه جدیدی را ایجاد کنیم، گزارشی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از این لینک دنبال کنید.


بعد از گرفتن کد کارگاه، می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین تامین اجتماعی هرماه لیست بیمه کارگاه خود را به‌صورت اینترنتی ارسال کنید. در این گزارش ضمن آموزش نحوه گرفتن کد کارگاه بیمه تأمین اجتماعی یاد می‌گیرید چطور لیست حق بیمه را اینترنتی ارسال و پرداخت کنید


علاوه‌بر این ویدئوهای آموزشی این مرحله را هم می‌توانید در فایل‌های زیر ببینید.

دانلود و نصب نرم‌افزار ارسال لیست حق بیمه

ارسال لیست حق بیمه تامین اجتماعی به چه صورت است؟


چگونگی دریافت خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی


از طریق کد دستوری #۱۴۲* برای همراه اول و کد دستوری #۱۴۲۰*۴* برای ایرانسل و رایتل می‌توانید به خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی دسترسی داشته باشید. سرویس‌های «استعلام»، «خدمات»، «نوبت‌دهی شعب»، «نوبت‌دهی مراکز درمانی»، «قوانین»، «پرسش و پاسخ» و «معرفی سازمان» از طریق این کد، در دسترس هستند و هر یک از این سرویس‌ها شامل منوهایی هستند.

برای دریافت خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی ابتدا با توجه به اپراتور تلفن همراه خود هر یک از کدهای دستوری #۱۴۲* (همراه اول) یا #۱۴۲۰*۴* (ایرانسل و رایتل) را از طریق موبایل خود شماره‌گیری کنید.


راهنمای کامل دریافت خدمات غیر حضوری سازمان تأمین اجتماعی در این لینک آمده است


برای دیدن ویدیوی آموزشی این قسمت درباره نوبت‌دهی نیز می‌توانید روی فایل زیر کلیک کنید.


چگونگی تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی


یکی از کارهایی که ممکن است در ارتباط با دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود با آن مواجه شوید این است که قبل از اتمام اعتبار دفترچه، برگه‌های آن تمام شود که برای تعویض آن باید به یکی از کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک لازم، دفترچه بیمه خود را تعویض کرد؛ اما بیمیتو و بیمه بازار امکان تمدید، تعویض و صدور آنلاین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی را فراهم کرده‌اند.

در این لینک می‌توانید ببینید که برای تعویض آنلاین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی چه مراحلی را باید طی کرد و تعویض آنلاین از بیمیتو چه شرایطی دارد.


توجه داشته باشید که مراحل تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده اصلی و بیمه‌شده فرعی متفاوت است، همچنین مدارک لازم برای ارائه به سامانه آنلاین بیمیتو نیز برای بیمه‌شده اصلی و فرعی و افراد مختلف متفاوت است


مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی


مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با اهداف مختلفی صورت می‌پذیرد. برای ما این موضوع مهم است که بدانیم تاکنون چقدر سابقه بیمه داریم و آیا همه سوابق بیمه برای ما اعمال شده است یا خیر؟

اگر سابقه پرداخت حق بیمه را دارید قطعا برای مشاهده سوابق بیمه خود به سایت تامین‌اجتماعی مراجعه کرده‌اید، با تغییرات جدیدی که در این سایت اتفاق افتاده تنها با وارد کردن کد ملی، دسترسی به سوابق بیمه امکان‌پذیر خواهد بود. برای مشاهده سوابق بیمه اول باید در سایت بیمه تامین اجتماعی ثبت‌نام کنید. در صورتی‌که قبلا در سایت تامین ثبت‌نام کرده‌اید، اینجا را کلیک کنید و با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید.

اگر قبلا در سایت ثبت نام نکرده‌اید باید گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. پس از درج کد ملی (کد بیمه شده) و انتخاب اپراتور، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه وارد شده باید متعلق به شخص شما (بیمه شده) باشد. در غیر این صورت جهت فعال‌سازی نام کاربری به شعبه مراجعه کنید. پس از وارد کردن این موارد، گزینه «ثبت نام» را انتخاب کنید.

پس از آن فرایند ثبت نام را طبق شکل زیر تکمیل کنید و در ادامه گزینه «ثبت نام» را انتخاب کنید.

پس از ورود به سامانه می‌توانید سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید. به این ترتیب که روی گزینه «بیمه شدگان» و پس از آن «خدمات سابقه» کلیک کنید.


بیمه بیکاری چیست و چه زمانی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟


بیمه بیکاری از جمله تعهدات کوتاه‌مدت مقرر در طول دوران بیکاری در قانون تامین اجتماعی است که به بیمه شده فاقد شغل پرداخت می‌شود. بیکار از نظر قانون بیکاری بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار است.

بیمه‌شدگانی که بدون میل و اراده خود بیکار شده باشند، در صورتی که دارای حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شوند.

مدت پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان واجد شرایط به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنها بستگی دارد. در هر حال مدت آن از 36 ماه برای بیمه‌ شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متاهل و متکفل بیشتر نیست.

برای اینکه درباره این نوع بیمه بیشتر بدانید، می‌توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.