راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه کرونا؛ اولین سرویس فرابوم در حوزه بیمه به‌عنوان راهکار پسا قرنطینه

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و شروع مجدد ارگان‌ها و کسب‌وکارها جهت بازگشت به روال عادی و به‌منظور ارائه خدمات تخصصی در حوزه طرح‌های حمایتی بیمه، شرکت فرابوم با همکاری شرکت ایمن همراه ویستا اقدام به ارائه وب‌سرویس‌های خدمات بیمه کرده است.

«ایمنتا» پلتفرمی است که قصد دارد محدودیت فاصله‌گذاری اجتماعی در این روزها را به فرصت تبدیل کند. درحقیقت امکان خرید بیمه آنلاین کرونا فرصتی است که این دو شرکت برای ارائه خدمات به‌صورت غیر حضوری فراهم کرده‌اند تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد برای بیمه نباشد. در این خصوص و برای آشنایی بیشتر با این سرویس گفت‌وگویی با کاوه رعدی، معاون کسب‌وکار فرابوم داشتیم.


تمرکز ما ارائه خدمات بر بستر API است


رعدی درباره دلیل اینکه فرابوم به حوزه بیمه وارد شده گفت: «هدف ما توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر API است، از این‌رو مدت‌ها بود برای صنعت بیمه به‌عنوان یکی از بازارهای مالی که با حوزه تخصصی ما یعنی بانکداری باز، پیوندی ناگسستنی دارد در حال برنامه‌ریزی بودیم. به‌صورت کلی با توجه به تغییر راهبرد فرابوم از بانکداری باز به نوآوری باز، در سال 99 از ورود ما به حوزه‌های جدید بیشتر خواهید شنید.»

به‌گفته او ما به‌عنوان یک پلتفرم مأموریت داریم ارائه خدمات سرویس‌دهنده‌ها در بستر API را برای دریافت و توسعه سرویس‌گیرنده‌ها میسر کنیم. این سرویس که امکان پوشش خدمات بیمه‌ای برای مبتلایان به کرونا را فراهم می‌کند از طریق ایمن همراه ویستا در اختیار فرابوم قرار گرفته است. با توجه به اینکه اکوسیستم نوآوری باز حول فرابوم شکل گرفته امیدواریم بتوانیم از اثرات شبکه‌ای مثبت برای ترویج و بهره‌مندی سریع‌تر افراد بهره‌مند شویم.

رعدی درباره مزیت این سرویس و تاثیری که دارد گفت و توضیح داد: «به‌عنوان یک شهروند بیش از اینکه نگران ابتلای خودم یا اطرافیانم به کرونا باشم نگران اثرات مخرب آن هستم. به اثرات مخرب کرونا بر کسب‌وکار و اقتصاد بسیار پرداخته شده، اما چیزی که از آن غافل بوده‌ایم اثر آن بر روحیه و امنیت روانی افراد جامعه است. در علوم رفتاری می‌گویند شما برای ایجاد یک عادت جدید به سه هفته استمرار در انجام یا عدم انجام کاری نیاز دارید و بعد از آن عادت خلق یا جایگزین می‌شود. اگر این مدت تا 3 ماه ادامه یابد عملاً سبک زندگی شما تغییر کرده است.»

او ادامه داد که اگر به اثرات کرونا برگردیم؛ بدیهی است کرونا، اضطراب و نگرانی از ابتلای به آن در حال خلق مجموعه‌ای عادت و سبک زندگی جدید برای ما است که لزوماً خوب هم نیستند. کرونا ما را به تنهایی بیشتر عادت می‌دهد و پس از کرونا ما با جامعه‌ای مواجه خواهیم شد که دیگر معاشرت نکردن با بقیه برایش طبیعی شده است. اصول پیشگیری از کرونا در حال ایجاد عادت‌هایی هستند که در علوم روانشناسی از آنها تحت عنوان «وسواس» یاد می‌شود و یک اختلال روانی محسوب می‌شوند.


یک راه نوآورانه برای پیشگیری از اثرات کرونا


معاون کسب‌وکار فرابوم معتقد است که پوشش خدمات بیمه خاص موارد ابتلا به کرونا، می‌تواند حس آرامش و امنیت روانی را برایمان ایجاد کند تا از اثرات مخرب آن در امان بمانیم. به‌خصوص اکنون که جامعه در حال بازگشت به روال پیش از آن است. از طرف دیگر ما زمان ورود به بازار و چرخه ارائه این خدمت خاص را برای تأمین‌کننده آن به شدت کاهش داده‌ایم. تصور کنید در شرایط محدود ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی این خدمت از طریق شعب، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه ارائه می‌شد؛ قطع به یقین شانس زیادی برای موفقیت نداشت.



رعدی با بیان اینکه برای سرویس‌گیرنده‌ها خدمت نوآورانه هم فراهم کرده‌ایم، توضیح داد: «با این کار سعی داریم که آنها بتوانند اثرات رکود ناشی از شرایط اپیدمی ویروس را بر کسب‌وکارشان کمرنگ کنند و یک جریان درآمدی جایگزین داشته باشند. به بیان دیگر این خدمت جدید شرایط بُرد-بُرد-بُرد ایجاد می‌کند.»

از رعدی این سوال را پرسیدیم که آیا این سرویس با محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی منطبق می‌شود یا نه؛ او پاسخ داد که صدور بیمه‌نامه به‌صورت کاملاً دیجیتالی انجام می‌شود و منطبق با اصول فاصله‌گذاری اجتماعی است. در مرحله پوشش و جبران خسارت نیز مترصد ارتباط دیجتالی و مبتنی بر API با پایگاه‌های رسمی این حوزه برای اطلاع از مشخصات فرد مبتلا هستیم تا بتوانیم پوشش را نیز به‌صورت دیجیتالی و بدون نیاز به حضور و پیگیری فراهم سازیم.

به‌گفته او این سرویس در حال حاضر توسط برخی از سرویس‌گیرندگان منتخب فرابوم در حال ارائه است که غالباً اپلیکشن‌های پر کاربرد کشور هستند. ما آمادگی ارائه این سرویس را به سایر اپلیکشن‌ها نیز داریم.

1 دیدگاه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.