راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از API چطور می‌تواند بانک‌های سنتی را از خطر نجات دهد

بانک‌ها زمانی بزرگ‌ترین بستر جریان فعالیت‌های مالی بودند. امروزه جریان پول نقد کم‌کم به سمت شرکت‌های واسط سرازیر می‌شود که خدماتی ارائه می‌دهند که بانک‌ها قادر به ارائه آن نیستند. این مسئله فقط ناشی از خطای بانک نیست (مقررات و فرآیندها دست و پای آن‌ها را بسته است) اما واقعیت این است که اگر آن‌ها با محیط موجود سازگار نشوند مؤسسات بانکداری تجاری به‌تدریج از بین خواهد رفت.

دیوید کخ (David Koch)، رئیس جدید بخش بازرگانی FI.SPAN چنین مشکلات مشابهی داشته است، او در یک مصاحبه با کارن وبستر توضیح داد که چگونه موقعیت‌های گذشته‌اش او را برای مبارزه با این مشکل در موقعیت جدیدش آماده کرده است و اینکه بانک‌ها برای اینکه پویا بمانند چگونه باید تغییر کنند.

کخ قبلاً در یکی از شرکت‌های پیشرو درزمینهٔ خدمات مالی مشغول به کار بوده است که امکان تجارت خارجی و ثابت نگه داشتن نرخ تبادلات ارز خارجی را از طریق یک رابط پروتکل برنامه (API) فراهم می‌کند که به بانک‌ها امکان افزودن توانایی‌های جدید و ارائه نرخ رقابتی را می‌دهد.

بااین‌حال، کخ متوجه شد یک API خوب تا زمانی که یکپارچه نباشد ارزش چندانی ندارد و متأسفانه او این مسئله را در معاملات شرکت با بانک‌های مختلف مشاهده کرد.

هم‌زمان کخ، زمان زیادی صرف یکپارچه‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات جهانی کرد و با مشکلی عکس مشکل قبل مواجه شد. بانک‌ها می‌خواستند این نرم‌افزار با API ها ادغام شود و زمانی که دریافتند نرم‌افزارهای قدیمی آن‌ها به‌راحتی با API ها ادغام نمی‌شوند انگیزه خود را از دست دادند.

کخ به وبستر گفت در FI.SPAN احساس می‌کند درجایگاهی قرار دارد که می‌تواند برخی از فشارهای ناشی از چنین مشکلاتی را کاهش دهد.

کخ می‌گوید:

«بسیار هیجان‌انگیز بود. بسیاری از تجارب قبلیم دقیقاً من را برای رسیدن به فرصتی که FI.SPAN به دنبال آن است، آماده کرده بود. FI.SPAN به کاهش اصطکاک‌های موجود کمک می‌کند. جریان اصلی فعالیت‌های این شرکت آن‌چه توسط تکنولوژی‌های موجود در سیستم‌های موجود تولید می‌شود، دریافت می‌کند و آن را برای خروجی API ترجمه می‌کند.»

کخ گفت برای بانک‌ها، جداکردن خدمات و سپردن API ها به شرکت‌های واسط منافع بسیاری خواهد داشت. این کار با نام بانکداری باز شناخته می‌شود.

اول آنکه امکان انتخاب آزادانه از بین گزینه‌های متعدد به‌جای یک راه‌حل یکتا وجود دارد. بانک‌ها می‌توانند خدمات خود را بر اساس سفارش مشتری ارائه کنند و ویژگی‌های جدید را به‌سرعت و به‌آسانی اجرا نمایند زیرا راهکارهای ارائه‌شده توسط شرکت‌های فین‌تک می‌توانند به‌راحتی از طریق اتصال API خدمات جدید را به سیستم‌های خود اضافه کنند.

کخ گفت: «این شیوه (به خصوص برای بانک‌های محلی متوسط) به‌اندازه کافی در دسترس است که بتوانند به این محصولات دست پیدا کنند و به مشتریان خود این خدمات را ارائه کنند.»

در همین راستا، داشتن گزینه‌های متعدد، فعالیت‌های بانک را بیمه می‌کند زیرا بانک‌ها بایستی یک گزینه دومی هم برای برنامه‌ها و کارهایشان داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال، اگر یک بانک خدمتی را از طریق Western Union ارائه کند و فعالیت این شرکت متوقف شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر این تنها گزینه بانک باشد آن وقت دیگر نمی‌تواند به مشتریان خدمتی ارائه کند. اگر یک ارائه‌کننده پشتیبان وجود داشته باشد سازمان در خلال مشکل ایجادشده هم می‌تواند همچنان به مشتریانش خدمت‌رسانی کند.

کخ می‌گوید:

«ما هرگز توصیه نمی‌کنیم تنها یک ارائه‌دهنده داشته باشید. داشتن ارائه‌کنندگان متعدد هزینه چندانی ندارد اما ریسک تجارت را به‌خوبی کاهش می‌دهد.»

وبستر یادآوری می‌کند: «منابع زیادی برای حفظ فعالیت بانک‌ها لازم است بنابراین شما احتمالا به آن‌ها کمک می‌کنید که نهایت استفاده را از درآمد حاصل از نوآوری‌ها داشته باشند.»

امنیت یکی دیگر از مزایای APIها است. تا زمانی که از بسترهای معتبری مانند AWS استفاده شود امنیت پلتفرم در سطح بالایی قرار خواهد داشت.

APIها توانایی تقویت تجارت برون‌مرزی را هم دارند زیرا APIها می‌توانند بدون نیاز به یکپارچه‌سازی، بانک‌ها را قادر به انجام عملیات پرداخت با ارزهای متفاوت می‌سازند.

تنها اشکالی که کخ دیده است منحنی یادگیری است. گاهی اوقات افراد با فهمیدن اینکه مسیر استفاده از API بدون مانع نیست ناامید می‌شوند.

وقتی کخ پرونده خود را می‌سازد کارش مانند کار معماران ارشد است. چون APIها راه‌حل‌های نقطه‌ای ارائه نمی‌کنند بلکه یک «راهکار معماری راهبردی» ارائه می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر شرکت‌ باید قبل از همکاری با FI.SPAN نیازهای زیرساختی خود را بشناسند.

طبق نظر کخ، این راهکار باید معماری شود. یکبار پیاده‌سازی راهکارهای API در طولانی‌مدت قابل اجرا نیست. او می‌داند چرا بانک‌ها می‌خواهند این رویه را پیش بگیرند. این یک راه خوب برای پیش افتادن سریع در بازی API است.

بااین‌حال، سازمان‌ها متوجه شده‌اند آن‌ها نیاز به بازسازی کامل سیستم‌های خود دارند و تغییر تنها در بخشی کوچک کافی نیست. به گفته کخ، مقیاس‌پذیری و اتصال سریع بخشی از آن چیزی است که FI.SPAN به مشتریان خود ارائه می‌کند.

کخ گفت:

«این فقط بازی درآمد نیست. این یک بازی استراتژیک است تا بانک‌ها بتوانند خدمات خود را مطابق با نیاز روز مشتری ارائه کنند. وقتی جریان پول از بانک نگذرد، بانک‌ها دید خود را از نیاز مشتری از دست می‌دهند.»

منبع: pymnts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.