راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام دیگر گوگل برای پرداخت همراه

پرونده گوگل ولت روی میز راه پرداخت؛

در هفته‌ای که گذشت راه پرداخت پرونده‌ای منتشر کرد تحت عنوان گوگل ولت و پرداخت همراه که در آن سعی کردیم اطلاعات کاملی از سامانه گوگل ولت و دیگر رقبایش در حوزه پرداخت موبایلی ارائه کنیم. این پرونده مصادف بودبا هفته‌ای که گوگل قدمی دیگر برای پیشرفت و توسعه کیف پول الکترونیکی و همراه گوگل ولت برداشت.

 

یک قدم نزدیکتر

تا چندی پیش گوگل ولت فقط بر روی موبایل Sprint Nexus S 4G قابل نصب و استفاده بود؛ اما در اواسط هفته‌ای که گذشت گوگل یک مدل قفل نشده از Galaxy Nexus را با قیمت 399 دلار به صورت آنلاین برای فروش ارائه کرد. این تنها کار مثبت گوگل نبود. علاوه بر این مدل قفل نشده که قابلیت نصب گوگل ولت را دارد، گوگل از ورود 3 مدل موبایل جدید با نام‌هایGalaxy Nexus، LG Viper 4G LTE و LG Optimus که گوگل ولت از پیش بر روی آنها نصب شده است خبر داد.

در این 3 مدل جدید، اپلیکیشن گوگل ولت از پیش بر روی آنها نصب شده و هر کدام 10 دلار اعتبار هدیه اولیه نیز در خود دارند و علاوه بر تمام ویژگی‌های قبلی می‌توانند از شبکه‌های پرداختی تی-موبایل و AT&T نیز استفاده کنند.

یکی از مدیران ارشد گوگل می‌گوید:

“هنوز روزهای اول پرداخت موبایلی است و ما همه این را خوب می‌دانیم که ایجاد یک اکوسیستم پرداخت موبایلی به زمان نیاز دارد اما ما مصمم هستیم که این هدف را به سرانجام برسانیم و توسط پیشرفت‌های بزرگی که تاکنون داشته‌ایم انرژی می‌گیریم.

او علاوه بر این اظهار امیدواری کرده است که گوگل به دنبال گسترش دادن این تکنولوژی در کشورهای دیگر است. گوگل با گسترش گوگل ولت رقیب سر سختی است برای کیف پول پرداخت موبایلی ویزا.

 

دیگران

تاکنون در میان کیف پول‌های الکترونیکی ارائه شده، برخی هم هستند که فقط مختص یک گروه خاص فعالیت می‌کنند. یعنی فقط برای اهدافی خاص یا کاربرانی خاص طراحی شده و قابل استفاده هستند. از موفق‌ترین‌های این نوع کیف پول موبایلی می‌توان اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی استار باکس، آمریکن اکسپرس و شرکت مرسدس بنز را نام برد. اپلیکیشن پرداخت موبایلی استار باکس در طول کمتر از یک سال و نیم به 42 میلیون تراکنش موبایلی دست یافته است. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد که هزینه خرید خود از فروشگاه‌های قهوه استار باکس را با موبایل‌شان پرداخت کنند و علاوه بر این از ویژگی‌های خاص خودش برخوردار است. اپلیکیشن آمریکن اکسپرس نیز از سوی بانک و شرکت پستی آمریکن اکسپرس  و برای تسهیل امور پرداختی کاربرانشان طراحی شده است که قابلیت‌های محدودی هم دارد. شرکت مرسدس بنز نیز اپلیکیشن موبایلی‌ای ارائه کرده است که مشتریانش با استفاده از آن بتوانند بسیاری از امور مالی و حقوقی اتوموبیل‌های خود را با موبایل‌هایشان دنبال کنند؛ مثلا اقساط خرید اتومبیل خود را بپردازند.

 

ایران

خب، این تمام ماجرا نیست! جای خوشحالی دارد که ایران هم از این قافله جا نمانده است. از ایران نیز گروه‌ها و شرکت‌هایی برای راه‌اندازی سیستم پرداخت موبایلی پیش‌قدم شده‌اند. یکی از مهمترین بازیگران این حوزه شرکت ایرانسل است که با کمک شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس و بانک پاسارگاد در صدد راه‌اندازی سیستم پرداخت‌های موبایلی NFC در ایران هستند.

حال با توجه به آمار و ارقامی که در پرونده گوگل ولت و پرداخت همراه سایت راه پرداخت ارائه شد، آنچه که محتمل است کنار رفتن کیف پول‌های چرمی است و اینکه روزی موبایل تنها وسیله‌ای خواهد بود که افراد هنگام بیرون و خرید رفتن نیاز دارند. اما آنچه که سوال است این است که این تکنولوژی تا چند سال دیگر در دنیا همه‌گیر خواهد شد و چه زمانی در ایران همه‌گیر خواهد شد و دولت چه اقداماتی برای گسترش این تکنولوژی انجام خواهد داد؟

دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.