راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها ابلاغ شد /  سقف تسهیلات کارکنان بانک‌ها در سال 1402: هفت‌برابر حداقل حقوق

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها، آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان مؤسسات اعتباری را ابلاغ کرد. طبق این آیین‌نامه، مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارکنان در هر سال نباید از 20 میلیون و 760 هزار تومان بیشتر شود.

طبق تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی باید آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان را تدوین و ابلاغ می‌کرد. اکنون این آیین‌نامه ابلاغ شده و حدود و نحوه اعطای تسهیلات، نرخ سود و سقف تسهیلات و ضمانت اجرا ازجمله سرفصل‌های مطرح‌شده در آیین‌نامه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌هاست.

در ابتدای این آیین‌نامه آمده که «مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارکنان در هر سال به‌استثنای تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن، نباید از ۴۰ برابر سقف تعیین‌شده در تبصره ذیل ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری که معادل هفت‌برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر (موضوع‌ بند ۴_۱ این آیین‌نامه) است، فراتر شود.»

بنابراین، با توجه‌ به اینکه بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های شاغلین موضوع قانون خدمات کشوری، دو میلیون و 965 هزار و 800 تومان است، مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارکنان در هر سال نباید از 20 میلیون و 760 هزار تومان بیشتر شود.


سقف تسهیلات خرید مسکن: 550 میلیون تومان


طبق این آیین‌نامه، فاصله زمانی پرداخت تسهیلات به کارکنان نباید کمتر از یک سال باشد. همچنین، سقف تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در ادامه این آیین‌نامه، ذکر شده که حداقل نرخ سود تسهیلات برای کارکنان بانک‌ها بر اساس بند ۴ مصوبه یک هزار و دویست و بیست و دومین جلسه شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

علاوه بر این، مدت بازپرداخت تسهیلات، نحوه بازپرداخت تسهیلات و حداقل مدت حضور کارکنان در مؤسسه اعتباری برای دریافت تسهیلات مطابق شرایطی است که با تفاهم شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تدوین می‌شود و به تصویب هیئت‌مدیره هریک از مؤسسات اعتباری می‌رسد.

در بخش دیگری از آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها، استفاده از منابع سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز توسط مؤسسه اعتباری برای پرداخت تسهیلات ممنوع اعلام شده است.

همچنین، طبق این آیین‌نامه تسهیلات کارکنان بانک‌ها باید از محل منابع مالکانه مؤسسه اعتباری تأمین شود. علاوه بر این، اعطای تسهیلات به کارکنان بانک‌های قرض‌الحسنه در قالب عقد مرابحه و صرفاً از محل حقوق مالکانه آنها امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، میزان و شرایط اعطای تسهیلات به همسر و فرزندان تحت تکفل کارکنان از جمله نرخ سود و کارمزد، مدت‌زمان بازپرداخت، دوره تنفس، وثایق، دریافت وجه التزام، تأخیر و تأدیه دین مطابق با ضوابط مقرر در خصوص سایر مشتریان مؤسسه اعتباری است.


جرایم تخلف در پرداخت تسهیلات به کارکنان


در بخشی از آیین‌نامه تسهیلات کارکنان بانک‌ها، وظایفی برعهده مؤسسه اعتباری قرار گرفته که انتشار اطلاعات مربوط به تسهیلات کارکنان در سامانه سمات یکی از این موارد است و در این زمینه آمده است: «مؤسسه اعتباری باید میزان و جزئیات تسهیلات اعطایی به کارکنان را در سامانه سمات بانک مرکزی درج کند. همچنین، میزان تسهیلات اعطایی به کارکنان باید به‌صورت یک یادداشت مستقل در یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی مؤسسه اعتباری افشا شود.»

علاوه بر این، در این آیین‌نامه طبق ماده 44 قانون پولی و بانکی کشور، مجازات‌های انتظامی برای بانک‌ها در صورت تخلف در پرداخت تسهیلات به کارکنان تعیین شده که شامل تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان متخلف، پرداخت مبلغ روزانه تا حداکثر 20 هزار تومان برای ایام تخلف و ممنوع کردن بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم است.

طبق این گزارش، بانک مرکزی در روزهای گذشته آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود را منتشر کرد. در این گزارش آمده که معادل ۱۶۱ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان ۲۷ بانک شبکه بانکی و شرکت‌های وابسته پرداخت شده است.

در پی واکنش‌ها به تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها، رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستور داد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارف در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

همچنین، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها ضمن بیان اینکه تخلفی در پرداخت تسهیلات به کارکنان صورت نگرفته، پرداخت تسهیلات میلیاردی به کارکنان بانک‌ها را تکذیب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.