راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی ضوابط همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار را ابلاغ کرد / ممنوعیت واریز وجه اقساط تسهیلات به حساب لندتک‌ها

بانک مرکزی الزامات ناظر بر نحوه همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار را ابلاغ کرد. طبق این الزامات، وجه تسهیلات از طریق مؤسسه اعتباری، نه تسهیلات‌یار به حساب مشتری واریز می‌شود و واریز وجه اقساط تسهیلات به حساب تسهیلات‌یار نیز ممنوع است‌.

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر از تنظیم‌گری بخش‌های مختلف فین‌تک در ره‌نگاشت این بانک خبر می‌داد و طبق گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این بانک با تمرکز و حمایت از نوآوری قرار است به رگولاتوری فناوری‌های مالی ورود کند تا سرانجام در همایش بانکداری الکترونیک از این ره‌نگاشت رونمایی شد.

حالا، پس از اینکه آیین‌نامه فعالیت نئوبانک‌ها را در آذرماه به مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد و با واکنش‌های منفی فعالان این حوزه مواجه شد، ضوابط همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار را ابلاغ کرده است‌.

این الزامات بانک مرکزی در راستای ضابطه‌مند کردن نحوه تعامل مؤسسات اعتباری با تسهیلات‌یاران و تسهیل فرایند و ارتقای سهم تسهیلات خرد ابلاغ شده است. طبق این ضوابط، مؤسسه اعتباری مجاز به واریز وجه تسهیلات اعطایی به حساب تسهیلات‌یار نیست و موظف است وجه مزبور را مستقیم به حساب تأمین‌کننده کالا و خدمات واریز کند.

علاوه بر این، مؤسسه اعتباری باید اقداماتی انجام دهد تا وجوه واریزی بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات توسط مشتری مستقیم به حساب مؤسسه اعتباری واریز شود، زیرا واریز وجوه مزبور به حساب تسهیلات‌یار ممنوع است.


کارمزد تسهیلات لندتک‌ها


از سوی دیگر، کارمزد دریافتی مؤسسه اعتباری از مشتری حداکثر معادل کارمزد مقرر در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی در خصوص کارمزد خدمات بانکی‌ریالی و الکترونیکی است. در این زمینه بانک مرکزی، مؤسسه اعتباری را موظف کرده تا در صورت اخذ کارمزد از مشتری توسط تسهیلات‌یار، از ادامه همکاری با آن تسهیلات‌یار خودداری کند.

همچنین مؤسسه اعتباری در اعطای تسهیلات به مشتری ار طریق تسهیلات‌یار موظف به رعایت تمامی قوانین و مقررات موضوعه ازجمله نرخ سود تسهیلات اعطایی مصوب شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات اعطایی به مشتری، اخذ تأمین کافی، استفاده از فرم‌های یکنواخت قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی و ثبت هر فقره تسهیلات اعطایی به مشتری از طریق تسهیلات‌یار در دفاتر آن مؤسسه اعتباری است.

علاوه بر این، تصمیم نهایی درباره اعطا یا عدم اعطای تسهیلات‌ به مشتری برعهده مؤسسه اعتباری است.

بانک مرکزی همکاری مؤسسه اعتباری با تسهیلات‌یار را مشروط به نداشتن بدهی مالیاتی و بدهی غیرجاری، چک برگشتی رفع سوءاثرنشده و نداشتن سوء‌پیشینه کیفری اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل تسهیلات‌یار کرده است.

انتشار اسامی تسهیلات‌یارهای همکار با مؤسسه اعتباری در سایت، ارائه اطلاعات و گزارش‌ها درباره جزئیات تسهیلات اعطایی از طریق تسهیلات‌یار همچون نرخ سود، مبلغ کارمزد، نحوه اعتبارسنجی مشتری و مانده تسهیلات اعطایی مذکور از دیگر الزامات بانک مرکزی برای مؤسسات اعتباری در راستای همکاری با شرکت‌های تسهیلات‌یار است.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.