راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل داتین گزارش عملکرد این شرکت را ارائه کرد / پیش‌بینی‌ رشد 80درصدی درآمد داتین در سال 1403

شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین) بازوی توسعه فناوری‌های حوزه مالی هلدینگ فناپ است. مدیرعامل این شرکت در نشست خبری ضمن بیان اینکه ویپاد در 20 ماه معادل هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد پرداخت کرده، پیش‌بینی‌ می‌کند که درآمدهای این شرکت در سال ۱۴۰۳ رشد ۸۰درصدی داشته باشد.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در نشست خبری خود به بیان عملکرد این شرکت به‌عنوان بازوی توسعه فناوری‌های حوزه مالی هلدینگ فناپ پرداخت. او حوزه فعالیت داتین را در تأمین بسترهای زیرساختی نهادهای مالی و ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده اعلام کرد و توضیح داد: «الگوی فکری داتین از ابتدای شکل‌گیری در سرفصل‌هایی همچون ترسیم اهداف جسورانه و چشم‌انداز جذب‌کننده، فعالیت در حوزه‌های مختلف و تنوع‌بخشی به سبد محصولات در راستای حل مسائل فناورانه بانکی و بیمه و نگرش مقیاس‌پذیر در توسعه محصول بوده است.»

نژادصداقت در ادامه به تشریح الگوی فکری داتین که در 42 محصول و خدمت پیاده شده، پرداخت و بیان کرد: «این 42 محصول و خدمات داتین شامل راهکارهای سازمانی، راهکارهای امنیت و زیرساخت، راهکارهای بانکی، راهکارهای بیمه‌گری و راهکارهای تحلیلی می‌شود.»


سهم 48درصدی خانم‌ها از نیروی انسانی داتین


مدیرعامل داتین در بخش دیگری از صحبت‌های خود آماری از نیروی انسانی داتین ارائه داد و برنامه توسعه این شرکت برای تعداد سرمایه انسانی تا سال 1405 را افزایش از 1700 نفر به 2500 نفر اعلام کرد. طبق گفته مدیرعامل داتین، 82 درصد از نیروی انسانی این شرکت در بخش فنی مشغول فعالیت هستند و 52 درصد از سرمایه انسانی داتین را آقایان و 48 درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

نژادصداقت با بیان اینکه میانگین سنی همکاران داتین 32 سال است، مطرح کرد که از طریق مدرسه داتین 100 نفر جذب این شرکت شده‌اند.

او در ادامه به بیان جزئیات راهکارهای داتین برای بانک‌ها پرداخت و گفت: «داتین به هفت بانک پاسارگاد، توسعه تعاون، گردشگری، رسالت، رفاه کارگران، سپه و کارآفرین راهکارهای جامع بانکی ارائه می‌دهد. راهکارهای جامع بانکی داتین برای بانک رفاه کارگران به حوزه اعتباری و تسهیلات محدود می‌شود و راهکارها و سامانه‌های داتین برای بانک کارآفرین نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.»


سهم 20درصدی داتین از تراکنش‌های بانکی


طبق گفته مدیرعامل داتین، این شرکت 20 درصد سهم بازار از تراکنش‌ها و شعب بانکی را دارد و سالانه 20 میلیارد تراکنش در داتین پردازش می‌شود. پردازش تراکنش‌ها در سال 1400 معادل 18 میلیارد تومان بوده که در سال 1402 با رشد 11درصدی مواجه شده است. همچنین داتین درخواست‌های بیش از 100 میلیون کارت‌ بانکی فعال را پشتیبانی و مدیریت کرده است.

نژادصداقت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پاسخگویی به نیازهای فناورانه کاربران اظهار کرد: «تعداد کاربران موبایل و اینترنت‌بانک داتین به ترتیب 14.8 و هشت میلیون نفر است. همچنین 14 هزار دستگاه کارت‌خوان به سامانه‌ها و هفت هزار شعبه بانکی به راهکار جامع داتین متصل شده‌اند. علاوه بر این، روزانه 65 هزار همکار شبکه بانکی از راهکار جامع بانکی داتین استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «برنامه داتین برای راهکار جامع بانکی این است که از CORE به CORELESS حرکت کند، فناوری‌های استفاده‌شده دائم بهبود و ارتقا پیدا کنند و بازار با جذب مشتریان و افزودن محصولات جدید توسعه یابد.»

مدیرعامل داتین به سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه محصولات تحلیلی هوشمند و ورود به این بازار اشاره کرد و گفت: «داتین از هوش مصنوعی در راهکارهای تحلیلی هوشمند برای کشف تراکنش‌های قمار، تشخیص حساب‌های اجاره‌ای، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی و محدودسازی خدمات و کشف تراکنش‌های نابهنجار استفاده می‌کند.»


مدیریت پنج میلیون قلم اموال منقول و غیرمنقول بانک‌ها


نژادصداقت درباره اتوماسیون فرایندهای اجرایی بانکی و مدیریت مالی کلان توضیح داد: «تجمیع و نگهداری اطلاعات سازمانی و خودکارسازی فرایندهای داخلی برای تحقق تحول دیجیتال در بانک‌ها ازجمله اهداف داتین است. در این زمینه تاکنون فرایندهای حوزه سرمایه انسانی 60 هزار نفر از همکاران شبکه بانکی و بیش از پنج میلیون قلم اموال منقول و غیرمنقول بانک‌های کشور مدیریت شده است.»

او در ادامه بیان کرد: «بانک پاسارگاد، گردشگری، بیمه پاسارگاد، بانک سرمایه، بانک سپه، بانک شهر و بانک سینا از مشتریان داتین در اتوماسیون فرایندهای اجرایی بانکی و مدیریت مالی کلان هستند.»

مدیرعامل داتین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راهکار جامع بیمه‌گری اشاره کرد و گفت: «داتین در حال حاضر برای پاسخگویی فناورانه به نیازهای زیرساختی بیمه‌ها با سه شرکت بیمه پاسارگاد، باران و بیمه حکمت همکاری می‌کند.»

او در پاسخ به سوال «راه پرداخت» درباره نحوه مدیریت اموال بانک‌ها توضیح داد: «فعالیت داتین در این زمینه فقط به تجمیع اطلاعات و تسهیل فرایندها محدود می‌شود. به‌عنوان‌ مثال در بانک سپه در زمان ادغام بانک‌های نظامی، اطلاعات و داده‌های آنها را تجمیع و کدگذاری کردیم. در مجموع، داتین این خدمت را به بانک‌ها برای نظارت و پیگیری وضعیت اموال بانک‌ها ارائه می‌دهد و نقشی در فروش و واگذاری این اموال ندارد.»

مدیرعامل داتین ادامه داد: «در گام‌های بعدی گسترش این خدمت داتین نیز در راستای فروش و مولدسازی اموال بانک‌ها صرفاً در تأمین اطلاعات و کنترل داده‌ها نقش خواهیم داشت.»


صدور 18 میلیون بیمه‌نامه با راهکار جامع بیمه‌گری داتین


نژادصداقت با انتقاد از رویکرد فناورانه در حوزه بیمه اعلام کرد: «سهم سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه به کمتر از سه درصد درآمدهای داتین می‌رسد. فاصله معناداری بین سطح بلوغ فناوری در شرکت‌های حوزه بانکی و شرکت‌های فعال در حوزه بیمه وجود دارد. هنوز نمی‌توانیم از تحول دیجیتال در حوزه بیمه صحبت کنیم. متأسفانه شرکت‌های بیمه هنوز نگاهی به فناوری و به‌کارگیری آن در این صنعت ندارند.»

او در ادامه آمار عملکردی راهکار جامع بیمه‌گری داتین را اعلام کرد و گفت: «صدور 18 میلیون بیمه‌نامه گروهی و انفرادی، 17.5 میلیون پرونده خسارت بیمه‌ای و صدور دو میلیون معرفی‌نامه در همکاری با پنج هزار مرکز درمانی، صدور 64 هزار بیمه‌نامه الکترونیکی از طریق API و هفت میلیون بیمه اشخاص در رشته‌های بیمه‌ای اشخاص (اعم از درمان، عمر، سرمایه‌گذاری، عمر و حادثه) عملکرد داتین در راهکار جامع بیمه‌گری را نشان می‌دهد.»

طبق گفته نژادصداقت، ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده مسیر جدید داتین است که ویپاد به‌عنوان ترابانک پاسارگاد محصول این شرکت است. او در این زمینه بیان کرد: «از حدود دو سال پیش مسیر جدیدی را تعریف کردیم که طبق آن، وپیاد ترابانک پاسارگاد با هدف توسعه فراگیری مالی ایجاد و جامعه هدف آن، بخشی از جامعه که تاکنون قادر به دریافت خدمات بانکی به‌ویژه اعتباری نبوده‌اند و هموطنان‌مان در شهرهای کوچک و مناطق روستایی بدون نیاز به افتتاح شعبه تعریف شد.»

مدیرعامل داتین بیان کرد: «از خدمات ویپاد ارائه محصولاتی در حوزه‌های فراگیری مالی با بهینه‌سازی تمامی خدمات برای جامعه هدف است که این خدمات شامل ایجاد حساب و خدمات پرداخت مبتنی بر کارت‌ بانکی، اعتبارسنجی و ارائه اعتبار خرد به مشتریان بیمه و سرمایه‌گذاری و افتتاح سپرده بلندمدت می‌شود.»


پرداخت 7000 میلیارد تومان تسهیلات در ویپاد


مدیرعامل داتین در ادامه بیان کرد: «ویپاد به‌عنوان طرح بانک دیجیتال پاسارگاد در زمینه ایجاد حساب و خدمات پرداخت مبتنی بر کارت بانکی معادل دو میلیون افتتاح حساب انجام داده است. همچنین توانسته در روز معادل ۱۴ هزار فقره تسهیلات ارائه دهد.»

او میزان تسهیلات پرداختی ترابانک پاسارگاد را اعلام کرد و گفت: «ویپاد در 20 ماه معادل هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد پرداخت کرده است.»

نژادصداقت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درآمد داتین در سال ۱۴۰۲ را معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و در این زمینه توضیح داد: «پیش‌بینی‌ می‌شود که داتین در سال ۱۴۰۳ نیز رشد ۸۰درصدی در درآمدها داشته باشد. همچنین درآمد داتین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل چهاربرابر رشد داشته است.»

او درباره عملکرد مدرسه داتین بیان کرد: «مدرسه داتین با هدف آموزش مهارت‌های تولید نرم‌افزار برای افراد 15 تا ۲۴ساله راه‌اندازی شده که برای حداقل 10 هزار نفر امکان آموزش را فراهم کرده است.»

مدیرعامل داتین در پاسخ به سوال راه پرداخت درباره «تسهیلات برآیند» (طرح جدید ویپاد) پاسخ داد: «تسهیلات برآیند در ویپاد مبتنی بر عقود مراوده است و هدف داتین در این طرح این است که بتواند از ذخیره حقوق و درآمد ماهانه کاربران خود یک آورده برای آنها ایجاد کند.»

1 دیدگاه
  1. امین محمودخانی می‌گوید

    فکر کنم در قسمت “سهم ۲۰درصدی داتین از تراکنش‌های بانکی” اشتباه نوشتین. سهم تراکنش در سال 1400 برابر با 18 میلیارد تراکنش بوده نه 18 میلیارد تومان. اگه درست عرض میکنم لطفا تصحیح بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.