راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از 60 ابربدهکار بانکی طبق فهرست جدید بانک مرکزی / تأمین‌کنندگان کالاهای اساسی؛ بزرگ‌ترین بدهکار بانک‌ها

بانک مرکزی جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی تا پایان شهریورماه 1402 را منتشر کرد. بررسی فهرست تسهیلات غیرجاری بانک‌ها نشان می‌دهد که نام شرکت‌های دولتی در بین سه بدهکار بزرگ بانک‌ها تکرار شده است. شرکت بازرگانی دولتی، سازمان تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام از بین این شرکت‌ها به‌عنوان تأمین‌کنندگان کالاهای اساسی در کشور، بزرگ‌ترین بدهکار بانک‌ها هستند؛ این‌گونه که شرکت بازرگانی دولتی به‌ دفعات از پنج بانک کشاورزی، سپه، اقتصاد نوین، رفاه کارگران و پست‌بانک وام کلان گرفته و نامش در لیست بدهکاران غیرجاری این بانک‌ها تکرار شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، تسهیلات ریالی و ارزی متعددی با نرخ و مدت بازپرداخت‌های متفاوت پرداخت شده و بخش قابل توجهی از آنها به صورت بدهی غیرجاری ثبت شده است. این فهرست به این دلیل که بدهی غیرجاری بانک‌ها را به معوق، مشکوک‌الوصول و سررسیدشده تقسیم نکرده و مشخص نیست این بدهی‌ها در کدام دسته قرار دارند، با انتقاداتی مواجه است.

انتقاد دیگر هم این است که فعلاً اطلاعاتی از تسهیلات غیرجاری بانک ملت، ملی، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، آینده، صادرات، مؤسسه مالی و اعتباری نور، رسالت و مهر ایران منتشر نشده است.

از سوی دیگر، این‌ بار هم در فهرست جدید بانک مرکزی، نام‌های آشنای بدهکاران بزرگ بانک‌ها تکرار شده و بنیاد تعاون ناجا، شرکت بازرگانی دولتی، مپنا، عبدالحسین چراغی، شرکت نفت پترو تار فراساحل، کارخانه ذوب‌آهن سهند غرب، شرکت توسعه بازار صنايع خلاق برهان، شرکت صانیر، شرکت نوآوران ترلان طلوع كيش، شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی، شرکت سیمان جوین، نوین‌آبان فناور، تجهيز و توسعه صنايع هنگام قشم، لیزینگ دی، نگین تجارت اسپادانا (بهروز ریخته‌گران)، افق رهباد خاوران توس، اورینتال اویل کیش و پروژه عمران شهر جديد پرديس ازجمله بدهکاران بزرگ بانک‌ها هستند.

همچنین، عمده‌ بدهکاران بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی همچون شرکت بازرگانی دولتی، بنیاد تعاون ناجا، پشتیبانی امور دام، مپنا و… هستند که چندین‌مرتبه با مبالغ کلان وام گرفته‌اند. این در حالی است که سهم فعالان بخش خصوصی به نسبت کمتر از بخش‌های دولتی بوده و دسترسی کمتری به تسهیلات بانکی داشته‌اند.

علاوه بر این، اکثر بدهکاران بانک‌ها در حوزه کشاورزی، نفت، پتروشیمی و صنایع فولاد فعال هستند.

نکته دیگر اینکه در مواردی زیرمجموعه‌های بانک‌ها نیز جزو ابربدهکاران بانک بوده‌اند. به‌عنوان‌ مثال، لیزینگ دی یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی دی، ابربدهکار بانک است.

مشاهده فهرست تسهیلات غیرجاری بانک‌ها نشان از ساختار معیوب تسهیلات‌دهی بانک‌ها، هم در حجم تسهیلات و بازگشت آن و هم در تضامین دارد؛ این‌گونه که در مواردی، تضامین درخواستی برخی بانک‌ها رقمی به‌مراتب کمتر از رقم تسهیلات پرداختی است.

در این زمینه، بانک‌های خصوصی در رعایت تناسب مبلغ تضامین با وام‌های کلان عملکرد بهتری در مقایسه با بانک‌های دولتی دارند که این وضعیت، به‌ نوعی تأثیر نفوذ و ارتباط تسهیلات‌گیرندگان کلان با بانک‌ها را در دریافت وام‌های کلان تأیید می‌کند.


شرکت‌ بازرگانی دولتی؛ نامی پرتکرار در فهرست بدهکاران بانک‌ها


برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در نوبت‌های مختلف از بانک‌های متفاوت وام‌های کلانی دریافت کرده‌اند که شرکت‌های تأمین‌کننده کالاهای اساسی همچون شرکت بازرگانی دولتی یکی از این موارد است. این شرکت از بانک سپه، اقتصاد نوین، پست‌بانک، رفاه کارگران و کشاورزی چندین بار تسهیلات دریافت کرده است.

انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی و پیگیری وصول این مطالبات، همواره چالش جدی نظام بانکی بوده و طبق آخرین اعلام، مطالبات غیرجاری بانک‌ها 270 هزار میلیارد تومان است. اما برای اولین‌بار، در مناظرات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با ارائه کاغذی دست‌نوشته نام ۱۱ بدهکار عمده بانکی را در اختیار سید ابراهیم رئیسی قرار داد.

پس از آن و با روی کار آمدن دولت رئیسی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاییز سال 1400، از بانک مرکزی خواست که بانک‌ها را به انتشار هر سه ماه یکبار فهرست ابربدهکاران در سایت خود ملزم کند. به مرور زمان، بانک‌ها فهرست بدهکاران خود را در سایت‌شان منتشر کردند و با انتقاد کارشناسان مواجه شدند.

در نهایت، بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال گذشته اطلاعات بدهکاران ۱۴ بانک خصوصی و دولتی را منتشر کرد و تاکنون این روند را ادامه داده است، اما کارشناسان همواره به روند نامنظم این انتشار، منسجم نبودن اطلاعات، نبود اطلاعات برخی بانک‌ها و… انتقاد دارند.

اطلاع از میزان بدهی‌های غیرجاری بانک‌ها از این جهت که چه میزان پول در شبکه بانکی قفل شده و دست بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات جدید می‌بندد، مهم است. حالا بانک مرکزی جدیدترین فهرست بدهکاران بانکی 24 بانک و مؤسسه اعتباری را منتشر کرده است. بررسی این فهرست از بدهی غیرجاری مشتریان این بانک‌ها نشان می‌دهد که بانک سپه، کشاورزی، پارسیان به ترتیب با 95، 35 و 15.5 هزار میلیارد تومان بدهی غیرجاری، بیشترین بدهکار از نظر مبلغی را دارند و اطلاعاتی از تسهیلات غیرجاری بانک ملت، ملی، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، آینده، صادرات، مؤسسه مالی و اعتباری ملل، نور، رسالت و مهر ایران منتشر نشده است.


بنیاد تعاون ناجا؛ بدهکار بزرگ بانک سپه


در ادامه این گزارش به بررسی جزئیات تسهیلات غیرجاری ریالی هر یک از بانک‌ها می‌پردازیم. بانک سپه بیشترین مطالبه غیرجاری از نظر مبلغ را دارد. مجموع تسهیلات غیرجاری این بانک تا پایان شهریورماه سال 1402، تقریباً 95 هزار میلیارد تومان است و بنیاد تعاون ناجا با 138 نوبت، از نظر تعداد بیشترین وام را دریافت کرده و در بین سه بدهکار بزرگ این بانک از نظر مبلغی نیز قرار دارد.

نام مشتریتعداد وام بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین مانده بدهی غیرجارینرخ سود مدت قراردادجمع ارزش وثایق
بنیاد تعاون ناجا138 بار12.4 هزار میلیارد تومان12.4 هزار میلیارد تومان26.7 درصداعلام نشده9860 میلیارد تومان
پشتیبانی امور دام کشوریک بار4127 میلیارد تومان4127 میلیارد تومان18 درصداعلام نشده5978 میلیارد تومان
شرکت بازرگانی دولتی۱۰ بار2315 میلیارد تومان2315 میلیارد تومان18 درصداعلام نشده2655 میلیارد تومان

شرکت بازرگانی دولتی؛ بزرگترین بدهکار بانک کشاورزی


اطلاعات منتشرشده در سایت بانک مرکزی نشان می‌دهد که مجموع مطالبات غیرجاری بانک کشاورزی معادل 30 هزار میلیارد تومان است. از این میزان مطالبه غیرجاری، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران بیشترین بدهی غیرجاری را در بین بدهکاران این بانک دارد و تقریباً ۲۰ بار با مبالغ مختلف از بانک کشاورزی وام گرفته است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین مانده بدهی غیرجارینرخ سود مدت قراردادجمع ارزش وثایق
شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران19 بار4946 میلیارد تومان4000 میلیارد تومان18
درصد
12 ماهه7200 میلیارد تومان
شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشوریک بار3405 میلیارد تومان3000 میلیارد تومان18 درصد12 ماهه 540 میلیارد تومان
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایرانیک بار631 میلیارد تومان480 میلیارد تومان18 درصد265 ماهه864 میلیارد تومان

مپنا؛ بدهکار بزرگ بانک پارسیان


علاوه بر این، بانک پارسیان نیز معادل 15.5 هزار میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که مپنا، شرکت ایران توسعه و شرکت توسعه اعتماد مبین ازجمله بدهکاران این بانک هستند.

نام مشتریتعداد وام دریافتیبیشترین خالص تسهیلاتبیشترین مانده بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
مپنایک بار3269 میلیارد تومان1930 میلیارد توماناعلام نشده60 ماهه438 میلیارد تومان
شرکت ایران توسعهیک بار2445 میلیارد تومان812 میلیارد توماناعلام نشده 12 ماهه812 میلیارد تومان
شرکت توسعه اعتماد مبینیک بار690 میلیارد تومان619 میلیارد توماناعلام نشده3 ماهه8300 میلیارد تومان

یک شرکت سیمانی؛ بزرگترین بدهکار بانک تجارت


بانک تجارت نیز معادل 10.8 هزار میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد که در جدول زیر، سه بدهکار این بانک با بیشترین بدهی غیرجاری آمده است:

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
سیمان جوینهفت بار818 میلیارد تومان102 میلیارد توماناعلام نشده114482 میلیارد تومان
درخشان ماکارون پارسیک بار124.5 میلیارد تومان611 میلیارد توماناعلام نشده98 ماهه246 میلیارد تومان
سرامیک برلیانیک بار552 میلیارد تومان552 میلیارد تومان26 درصد60 ماهه163 میلیارد تومان

سه بدهکار بزرگ بانک پاسارگاد


بانک پاسارگاد نیز 7220 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت تجهيز و توسعه صنايع هنگام قشم، گروه مپنا و توسعه اعتماد مبین سه بدهکار با بیشترین بدهی غیرجاری این بانک هستند.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین مبلغ پرداختیبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
تجهيز و توسعه صنايع هنگام قشمدو بار 4.2 هزار میلیارد تومان633 میلیارد تومان 9 درصد48 ماهه20.3 هزار میلیارد تومان
گروه مپنایک بار442 میلیارد تومان442 میلیارد تومان18 درصد24 ماهه1376 میلیارد تومان
توسعه اعتماد مبیندو بار400 میلیارد تومان423 میلیارد تومان18 درصد3 ماهه3410 میلیارد تومان

سایپا؛ دومین بدهکار بزرگ بانک اقتصاد نوین


طبق فهرست جدید بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، بانک اقتصاد نوین معادل 6872 میلیارد تومان بدهی غیرجاری دارد که شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با هفت نوبت وام و 1315 میلیارد تومان بدهی غیرجاری، بزرگ‌ترین بدهکار بانک اقتصاد نوین است.

نام مشتریتعداد وام دریافتیبیشترین خالص تسهیلاتبیشترین مانده بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایرانهفت بار 1000 میلیارد تومان1315 میلیارد تومان18 درصداعلام نشده3960 میلیارد تومان
سایپا10 بار266 میلیارد تومان266 میلیارد تومان18 درصداعلام نشده400 میلیارد تومان
ترانسفورماتور توزيع زنگان13 بار75 میلیارد تومان70 میلیارد تومان15 درصددو ماهه104 میلیارد تومان

یک شخص حقیقی؛ بزرگترین بدهکار بانک شهر


بانک شهر نیز تقریباً 6241 میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد که در جدول زیر سه بدهکار این بانک با بیشترین بدهی غیرجاری ذکر شده است:

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
عبدالحسین چراغی یک بار795 میلیارد تومان795 میلیارد تومان18 درصد60 ماهه1910 میلیارد تومان
فرآوری مس درخشان تخت گنبددو بار390 میلیارد تومان390 میلیارد تومان23 درصد3 ماهه888 میلیارد تومان
اقتصادی نگین گردشگردی ایرانیانیک بار325 میلیارد تومان325 میلیارد تومان22 درصد 18 ماهه253 میلیارد تومان

ریخته‌گران؛ همچنان بزرگترین بدهکار بانک سرمایه


در فهرست بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری، مطالبات غیرجاری بانک سرمایه تقریباً 6200 میلیارد تومان اعلام شد و بهروز ریخته‌گران همچنان رتبه اول در بدهکاران بانک سامان را دارد.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
نگین تجارت اسپادانا (بهروز ریخته‌گران)سه بار791 میلیارد تومان175 میلیارد تومان24 درصد36 ماهه120 میلیارد تومان
صادرات تجهيزات و خدمات صنايع آب و برق ايران صانيریک بار337 میلیارد تومان117 میلیارد تومان10 درصد12 ماهه178 میلیارد تومان
شايان شيمی خوزستان- زال‌پوریک بار389 میلیارد تومان115 میلیارد تومان31 درصد4 ماهه410 میلیارد تومان

شرکت بازرگانی دولتی؛ بدهکار 1300میلیاردی بانک رفاه کارگران


بررسی تسهیلات غیرجاری بانک رفاه کارگران نشان می‌دهد که این بانک 4354 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد و شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، گروه سایپا و ترانسفورماتور توزیع زنگان بیشترین بدهی را به این بانک دارند.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایرانهفت بار1000 میلیارد تومان1315 میلیارد تومان18 درصدیک ماهه3960 میلیارد تومان
سایپا۱۰ بار266.8 میلیارد تومان266.8 میلیارد تومان18 درصدیک ماهه400 میلیارد تومان
ترانسفورماتور توزيع زنگان۱۳ بار75 میلیارد تومان70 میلیارد تومان15 درصددو ماهه104 میلیارد تومان

پروژه عمران شهر پردیس؛ بزرگترین بدهکار بانک مسکن


طبق اطلاعات بانک مرکزی، بانک مسکن نیز تقریباً 4100 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد و بیشترین مطالبه غیرجاری این بانک از نظر مبلغی نیز پروژه عمران شهر جدید پردیس است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
عمران شهر جديد پرديسیک بار1530 میلیارد تومان1530 میلیارد تومان18 درصد36 ماهه1420 میلیارد تومان
شركت سامان پيشرو كرمانشاهیک بار 413.5 میلیارد تومان413.5 میلیارد تومان18 درصد24 ماهه84 میلیارد تومان
شركت سهامی پشتيبانی امور دام كشوریک بار268 میلیارد تومان268 میلیارد تومان18 درصد12 ماههاعلام نشده

سه بدهکار بزرگ بانک خاورمیانه کیست؟


طبق این گزارش، بانک خاورمیانه 2138 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که بخش زیادی از آن به صورت تسهیلات ارزی از نوع دلار و یورو پرداخت شده است. ساختار معیوب پرداخت تسهیلات در تضامین درخواستی نیز مشهود است. در اینجا، مبلغ تضامین درخواستی بانک خاورمیانه به شرکت نوین آبان فناور رقمی به‌مراتب کمتر از رقم تسهیلات پرداختی به این شرکت است؛ 73 میلیارد تومان وثیقه در قبال 304 میلیارد تومان وام!

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
نوین آبان فناوریک بار304 میلیارد تومان304 میلیارد تومان4 درصد103 ماهه73 میلیارد تومان
فرهیختگان زرنامپنج بار286 میلیارد تومان286 میلیارد تومان9 درصدسه ماهه612 میلیارد تومان
ول سرویسز ایران متدهای شلومبرژهدو بار142 میلیارد تومان142 میلیارد تومان18 درصد12 ماهه150 میلیارد تومان

برنج آوازه؛ دومین بدهکار بزرگ بانک گردشگری


در فهرست بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری بانک گردشگری در مجموع 2004 میلیارد تومان اعلام شده که شرکت نوآوران ترلان طلوع کیش از بزرگ‌ترین بدهکاران این بانک است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
نوآوران ترلان طلوع كيشیک بار308 میلیارد تومان245 میلیارد توماناعلام نشده اعلام نشده1831 میلیارد تومان
کشت و صنعت برنج آوازهیک بار270 میلیارد تومان232 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده705 میلیارد تومان
تجارت مرواريد سولدوزیک بار200 میلیارد تومان176 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده300 میلیارد تومان

لیزینگ دی؛ بزرگ‌ترین بدهکار بانک دی


بانک دی نیز 1637 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت لیزینگ دی به‌عنوان زیرمجموعه بانک دی بیشترین بدهی به این بانک را دارد و بانک دی ابربدهکار خودش است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلات بیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
لیزینگ دییک بار602 میلیارد تومان602 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشدهاعلام نشده
سرمایه‌گذاری توليدی بین‌المللی گروه پرواز تجارت ايرانيانچهار بار106 میلیارد تومان82.7 میلیارد تومان22 درصد12 ماهه173 میلیارد تومان
خدمات بازرگانی و صنايع غذايی آسان انديشان شفق (خونه به خونه)شش بار103 میلیارد تومان80 میلیارد تومان22 درصد12 ماهه97.5 میلیارد تومان

مطالبه 270 میلیاردی مؤسسه اعتباری ملل از افق رهباد خاوران


بررسی مطالبات غیرجاری نیز نشان می‌دهد که مؤسسه اعتباری ملل 1421 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد و سه بدهکار این بانک با بیشترین مبلغ بدهی غیرجاری در جدول زیر آمده است:

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
افق رهباد خاوران توسسه بار353 میلیارد تومان272.5 میلیارد توماناعلام نشده12 ماهه1765 میلیارد تومان
توسعه توس بان امیندو بار304 میلیارد تومان235 میلیارد توماناعلام نشده 12 ماهه1296 میلیارد تومان
خاوران جم گسترش تابرانیک بار210 میلیارد تومان162 میلیارد توماناعلام نشده12 ماهه1050 میلیارد تومان

بدهی 437میلیاردی یک شرکت نفتی به بانک ایران‌زمین


بانک ایران‌زمین معادل 1339 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که شرکت نفت پترو تار فراساحل با پنج نوبت و 437 میلیارد تومان، بیشترین بدهی غیرجاری را به این بانک دارد. جزئیات مربوط به سه بدهکار بزرگ بانک ایران‌زمین در جدول زیر آمده است:

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
نفت پترو تار فراساحلپنج بار437 میلیارد تومان437 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده1311 میلیارد تومان
پالايشگاه نفت پترو ماد کيشیک بار236 میلیارد تومان236 میلیارد توماناعلام نشده اعلام نشده708 میلیارد تومان
گروه سرمایه‌گذاری توليدی و بازرگانی ميامی نگين تيسانشش بار122 میلیارد تومان122 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده366 میلیارد تومان

یک کارخانه ذوب‌آهن؛ بزرگترین بدهکار بانک سامان


در فهرست بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری، مطالبات غیرجاری بانک سامان معادل 1212 میلیارد تومان اعلام شده که در جدول زیر جزئیات مربوط به سه بدهکار این بانک با بیشترین میزان بدهی غیرجاری ذکر شده است:

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
ذوب آهن سهند غربسه بار164 میلیارد تومان164 میلیارد تومان14 درصد126 ماهه902 میلیارد تومان
خدمات تجاری هوشمند تسهيل کارسه بار158 میلیارد تو مان93 میلیارد تومان18 درصد24 ماهه97 میلیارد تومان
شرکت نوبين آزمادو بار167 میلیارد تومان90 میلیارد تومان21 درصد9 ماهه195 میلیارد تومان

نام بیمارستان امید در میان سه بدهکار بزرگ بانک کارآفرین


میزان مطالبات غیرجاری بانک کارآفرین به میزان 664 میلیارد تومان است که صادرات تجهيزات و خدمات آب و برق ايران صانير، گروه پزشكی بهزيست بيمارستان اميد و توسعه راهکارهای هوشمند امین بدهکارهای بزرگ این بانک هستند.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
صادرات تجهيزات و خدمات آب و برق ايران صانيریک بار191 میلیارد تومان130 میلیارد تومان12 درصد3 ماهه8 میلیارد تومان
گروه پزشكی بهزيست بيمارستان اميدیک بار148 میلیارد تومان88.4 میلیارد تومان18 درصد88 ماهه463 میلیارد تومان
توسعه راهكارهای هوشمند امينپنج بار75 میلیارد تومان62 میلیارد تومان18 درصد3 ماهه378 میلیارد تومان

بدهی 500 میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی به پست‌بانک


پست‌بانک در کل معادل 500 میلیارد تومان بدهی غیرجاری دارد که این بدهی متعلق به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایراندو بار476 میلیارد تومان300 میلیارد تومان18 درصد36 ماهه460 میلیارد تومان

93 میلیارد تومان؛ مطالبه غیرجاری بانک ایران‌ونزوئلا


بانک ایران‌ونزوئلا نیز تقریباً 93 میلیارد تومان مطالبات غیرجاری دارد که شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی با 38 میلیارد تومان بدهی غیرجاری، بیشترین بدهی را به این بانک دارد.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلاتبیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
سرزمین جلگه‌های آسمانییک بار301 میلیارد تومان38 میلیارد تومان18 درصد36 ماهه715 میلیارد تومان
پلی استایرن انتخابشش بار55 میلیارد تومان5.8 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده134 میلیارد تومان
سرمه فیروزآبادهشت بار38.8 میلیارد تومان4.1 میلیارد توماناعلام نشدهاعلام نشده151 میلیارد تومان

بزرگترین بدهکاران بانک سینا


بانک سینا 73 میلیارد تومان مطالبه غیرجاری دارد که عمده این بدهی برای شرکت توسعه بازار صنايع خلاق برهان است.

نام مشتریتعداد وام دریافتی بیشترین خالص تسهیلات بیشترین بدهی غیرجارینرخ سودمدت قراردادجمع ارزش وثایق
توسعه بازار صنايع خلاق برهانیک بار54 میلیارد تومان54 میلیارد تومان18 درصد18 ماهه280 میلیارد تومان
توسعه اعتماد مبينیک بار18.9 میلیارد تومان19 میلیارد تومان18 درصد61 ماهه42 میلیارد تومان
خانه ايرانيانیک بار2.1 میلیارد تومان323 میلیون تومان18 درصد37 ماهه8.5 میلیارد تومان

با این تفاسیر، بررسی اطلاعات بانک مرکزی از تسهیلات غیرجاری نشان‌دهنده تداوم ساختار معیوب و ناعادلانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و روند افزایشی تسهیلات غیرجاری در مقایسه با آخرین آمار منتشرشده است. این موضوع از این جهت که همچنان بخش قابل‌توجهی از پول و منابع بانک‌ها در دست عده‌ای خاص مسدود شده و پرداخت تسهیلات جدید را برای بانک‌ها با مشکل مواجه می‌کند، اهمیت دارد.

به همین منظور، یکی از راه‌حل‌های مؤثر، تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات بانکی، اصلاح ساختار تسهیلات‌دهی و وصول مطالبات است؛ زیرا بخش قابل‌ توجهی از منابع مسدودی بانک‌ها را آزاد می‌کند.

1 دیدگاه
  1. مجتبی می‌گوید

    خوب این آمار بیانگر اینه که تمام شرکت‌های ایرانی با اتکا به وام سر پا هستن یعنی خیلی اوضاع اقتصاد خر تو خره مردم بایست مواظب پول خود در بانک ها باشن چو طبق این آمار دیگه پولی تو بانک ها نمونده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.