راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران
آرشیو سالانه

۱۳۹۴

احمد میردامادی از پرداخت نوین استعفا داد

طبق شنیده‌ها احمد میردامادی که از اوايل سال 92 تاکنون به‌عنوان مدیرعامل شرکت پرداخت نوین فعالیت داشت از سمتش در شرکت پرداخت نوین استعفا داد. میردامادی، متولد دهه ۱۳۴۸ در شهر اصفهان است. او دوره ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش گذرانده و…

اولین موبایل بانک دنیا کجا، کی و چگونه شکل گرفت؟

احتمالاً اگر به شما بگویند اولین موبایل بانک دنیا به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد شوکه می‌شوید و با خودتان می‌گویید آن موقع موبایل کجا بود که موبایل بانکش باشد! حق با شماست، اما ترکیب Mobile Bank دو معنای متفاوت دارد. اولین معنی آن به…

عرضه کارت خوان جدید غیرلمسی برای اپل پی

شرکت Square از همکاری با شرکت اپل برای عرضه کارت خوان غیرلمسی تازه ای خبر داده که به همه گیر شدن سیستم پرداخت همراه اپل پی کمک می‌کند. این سیستم از طریق فناوری بی سیم ان اف سی و استفاده از کارت های اعتباری عمل می کند و هر چند قادر به قرائت…

بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی

هرچند وقت یک‌بار آمارهایی که معمولاً منبع آن‌ها وب‌سایت بانک مرکزی است درباره توسعه ابزارهای بانکداری و پرداخت در ایران منتشر می‌شود که خبر از رشد و توسعه می‌دهند. البته اگر رشد و توسعه را در افزایش تعداد کارت‌خوان و کارت و خودپرداز ببینیم…

همه‌چیز درباره کدهای QR در صنعت بانکداری و پرداخت

فناوری تلفن‌های همراه در چند سال اخیر شاهد پیشرفت‌ها و ابداعات حیرت‌انگیزی بوده است. تلفن همراه از گذشته توانمندتر شده‌، به طوری که تلفن هوشمند نام مناسبی برای آن به نظر می‌رسد؛ دستگاهی هوشمند که قابلیت‌های آن فراتر از یک تلفن است. از…

چکاوک چرا مهم است؟

همزمان با معرفی اندرویدپی و اعلام ورود اپل‌پی به انگلستان، چکاوک در ایران رونمایی شد. به زبان غیرعلمی و غیردقیق چکاوک سامانه‌ای است برای انتقال تصویر چک، و نه اطلاعات دیجیتالی شده چک، از یک بانک به بانکی دیگر. چون بانک مرکزی این سامانه را…

گوگل با تخم‌مرغ شانسی به جنگ اپل می‌رود

گوگل که در فضای پرداخت موبایلی مدتی است از اپل عقب مانده است حالا با معرفی اندروید پی تازه نفس می‌خواهد به رقابت با اپل پی برود. از ورود گوگل به حوزه پرداخت موبایلی با گوگل ولت چهار سالی می‌گذرد اما حالا با معرفی محصولی جدید وارد میدان بازی…

انتقال وجه به شماره موبایل به‌جای شماره کارت

هفته گذشته بانک قوامین طرحی را راه‌اندازی کرد که از طریق آن مشتریان این بانک می‌توانند در انتقال وجه به‌جای شماره کارت مقصد، شماره موبایل صاحب کارت را وارد کنند. البته این طرح فعلاً روی خودپردازها بهره‌برداری شده است و به‌زودی قرار است…

۳ درصد از مشتریان ملی از ساپتا انصراف دادند

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی، گفته گذشته خبر از انصراف سه درصد از مشتریان بانک ملی از دریافت پیامک مربوط به ساپتا بانک ملی داد. سید ولی‌الله فاطمی پیش‌بین کرد دستکم ۵ درصد از مشتریان این بانک از دریافت سرویس ویژه پیامک این…

بازتاب جهانی حضور ایرانیان در کنفرانس پل برلین

14 خرداد کنفرانسی در برلین آغاز به کارکرد با عنوان «آی‌بریج» که در ایران معروف به کنفرانس پل برلین است. در این کنفرانس کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات ایران با فعالان ایرانی سیلیکون ولی دیدار داشتند تا ایده‌های خود را شرح دهند و از تجربیات…

کیف پول بانک مرکزی خالی است

فاز یک سامانه پرداخت سیار به اتمام رسید اما هنوز مقررات مربوط به صدور کیف پول الکترونیکی نهایی نشده است. هر چند مدیران بانک مرکزی بارها به لزوم پیاده‌سازی و تدوین قوانین مربوط به کیف پول الکترونیکی تاکید کرده‌اند اما هنوز این قوانین نهایی…

وقتی ورق بر می‌گردد

حتما شما هم زمانی را که کارت‏‌های هوشمند بانکی (یا به اصطلاح رایج، کارت‏های عابربانک) دوران تولد خود را در کشور آغاز ‏کردند، به خاطر دارید. زمانی که کارت هوشمند بانکی هنوز به این میزان شناخته شده نبود، افراد هیچ حسی از این ابزار بانکی و تا…

تعیین کارمزد دستگاه کارتخوان توسط بانک مرکزی، مغایر قانون است

قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال 1362 و ماده 20 آن اساسا مربوط به کارمزد بانکی است که توسط فقط بانک‌ها از مشتریان حضوری یا غیر حضوری دریافت میشود و جایی که یک طرف آن بانک و طرف دیگر مشتری حضوری یا غیر حضوریِ بانک نباشد را شامل نمی‌شود.…

آینده بانکداری و راهبردهایی برای نظام بانکداری کشور

با توجه به‌‌ مشکلات عدیده در صنعت بانکداری کشور و مدیریت حاکم بر آنها به ‏صورت کلی و بدون درنظرگرفتن عملکرد تک‏تک بانک‏ها، نگرانی‏ها و دغدغه‌هایی وجود دارد که آیا نظام بانکداری کشور در مسیر درستی گام برمی‏دارد و از رویکردهای روز مدیریتی…

کدام کشورها اولین دستگاه‎های خودپرداز را نصب کردند؟

دستگاه‎های خودپرداز که امروزه بخش جدا نشدنی از زندگی روزمره ما شده‌اند تاریخچه طول و درازی دارند (+) تا این چنین امروز بتوانند خدمات مختلفی را به آسانی و با کیفیت بالا به مشتریان ارائه دهند. خودپرداز نیز مانند هر نوآوری دیگری سال‌ها طول…

همه چیز درباره دستگاه خودپرداز؛ تاریخچه دستگاه خودپرداز در دنیا و ایران

خودپرداز Automated Teller Machine که‌ گاه زود‌پرداز، عابر بانک و آنی بانک هم نامیده شده دستگاهی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد که در هر زمان دل‌خواه به ‌وسیله قرار دادن کارت خاصی در دستگاه و وارد کردن یک گذرواژه از حساب خود پول…

چم و خم دریافت ایزو ۲۰۰۰۰ از زبان معاون طرح و برنامه شرکت توسن

استاندارد ايزو 20000 امکان تعامل راحت‌تر را ميان سازمان و مشتري نهايي ايجاد کرده و مشتري را از استقرار و استمرار کيفيت خدمات سازمان مطمئن می‌کند. ايزو 20000 معتبرترين استاندارد جهاني در زمينه ارائه سرویس‌های IT است و با کسب اين گواهينامه…