راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گوگل با تخم‌مرغ شانسی به جنگ اپل می‌رود

گوگل که در فضای پرداخت موبایلی مدتی است از اپل عقب مانده است حالا با معرفی اندروید پی تازه نفس می‌خواهد به رقابت با اپل پی برود. از ورود گوگل به حوزه پرداخت موبایلی با گوگل ولت چهار سالی می‌گذرد اما حالا با معرفی محصولی جدید وارد میدان بازی شده است.

یکی از اهداف گوگل برای معرفی محصول جدید یکپارچه و کاربردی‌تر کردن گوگل ولت است. این شد که حدود دو هفته پیش طی کنفرانس I/O که در آن اندروید جدید رونمایی شد اپلیکیشن اندروید پی (Android Pay) را نیز معرفی کرد.

.

اپل پی در راه انگلستان

از طرف دیگر خبرهایی از اپل شنیده می‌شود که این شرکت در حال گسترش اپل پی خارج از مرزهای آمریکا است. آن‌طور که بویش می‌آید اولین کشور میزبان اپل پی نیز انگلستان خواهد بود که گفته می‌شود در دنیا بهترین سیستم‌های پرداخت را دارد حتی بهتر از آمریکا. فروشندگان انگلستان علاقه زیادی به پرداخت‌های غیر تماسی دارند و همین هم باعث شده است که تعداد قابل‌توجهی از فروشگاه‌های این کشور مجهز به پذیرنده‌های غیر تماسی باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد کار اپل پی در انگلستان چندان هم مشکل نباشد. اپل برای سیستم حمل‌ونقل عمومی انگلستان هم برنامه دارد و شنیده‌ها حاکی از رایزنی‌های اپل با شرکت Oyster برای پرداخت بلیت اتوبوس، قطار و مترو است.

.

جزئیات اندروید پی

اندروید پی یک پلتفرم متن‌باز است و کاربران آن می‌توانند از اپلیکیشن‌های گوگل و یا از اپلیکیشن‌هایی که از طریق بانک در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند. با استفاده از قابلیت اندروید پی خریدهای In-App یا درون برنامه‌ای و همچنین خریدهای tap-to-pay امکان‌پذیر خواهند بود. گفته می‌شود تمرکز اندروید پی بر روی تراکنش‌های فردبه‌فرد است. کیف پول جدید گوگل این امکان را به کاربران می‌دهد که مستقیماً به یکدیگر از طریق حساب‌های بانکی متصل پول بفرستند. گوگل ولت انتقال پول را انجام می‌داد اما روند آن بسیار زمان‌بر بود اما در اندروید پی انتقال مبتنی بر بانک به‌طورقطع سریع‌تر خواهد بود؛ بنابراین گویا قرار است اندروید پی تمام چاله‌چوله‌های ولت را پر می‌کند.

Google-Android-Pay-index-way2pay-94-03-24 ش

این بار به‌جای اینکه شما اپلیکیشن را با استفاده از پین باز کنید، اندروید این امکان را به شما می‌دهد تا فقط با ضربه‌ای بر روی موبایل خود در یک پایانه NFC بتوانید خرید را تأیید کنید؛ امکانی که در اپل پی نیز دیده می‌شود. علاوه بر آن گوگل این امکان را به اندروید پی می‌دهد تا با دیگر اپلیکیشن‌هایی مانند Lyft، Grubhub و Wish ترکیب شود تا کاربر به‌راحتی بتواند کارهای پرداخت خود را انجام دهد.

اما این وسط تکلیف حساب‌های گوگل والت چه می‌شود؟ گوگل برای آن‌ها هم فکری کرده است و بنابراین دارندگان حساب گوگل می‌توانند تمام کارت‌های متصل به ولت را به اندروید پی انتقال دهند.

.

پذیرندگان اندروید پی

اما یک سؤال دیگر، کجاها می‌توان از اندروید پی استفاده کرد؟ قرار است به زودی قابلیت پرداخت با اندروید پی در ۷۰۰.۰۰۰ فروشگاه ایالات متحده ایجاد شود. اندروید پی در محصولات اندرویدی که از کیت کت بهره می‌گیرند نیز قرار خواهد گرفت.

اندروید پی توسط شبکه‌های پرداخت مانند ویزا، مستر کارت، امریکن اکسپرس و دیسکاور و بانک‌هایی ازجمله چیس، سیتی بانک و US بانک پشتیبانی می‌شود. اندروید پی با تمام تلفن‌های اندروید 4.4 یا بالاتر سازگار خواهد بود و خود گوگلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند کسانی که تلفن‌های اندروید دارند بیشتر از اپلیکیشن اندروید پی استفاده کنند تا کسانی که تلفن‌های آیفون دارند از اپلیکیشن اپل پی.

Google-Android-Pay-index-way2pay-94-03-24

نکته دیگر این اپلیکیشن استفاده از قابلیت تشخیص هویت از طریق اثر انگشت است که به‌این‌ترتیب کاربران به‌راحتی می‌توانند برنامه اندروید پی خود را باز کنند. یکی از دستگاه‌های شناخته‌شده با این قابلیت تلفن‌های سامسونگ گلکسی S6 و گلکسی نوت 4 است.

اپل پی، خودش است، همان نام آشنایی که اندروید پی را هم از روی آن برداشته‌اند. بااینکه ممکن است کار کردن با این اپلیکیشن بسیار راحت و برای خود گوگل قدم بسیار بزرگی باشد اما انگار آن‌طور که باید توجه‌ها را به خود جلب نکرده و آن سروصدایی که اپل پی با آمدنش همه‌جا ایجاد کرد را اندروید پی با خود نداشت. شاید به خاطر همین تشابه اسمی و چه‌بسا تشابه خدماتی که دارد است که باعث شده کمتر موردتوجه قرار گیرد. به‌هرحال باید منتظر ماند تا دید چه می‌شود.

محدثه ده‌باشی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.