راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ستاره‌های یک‌سال بی‌فروغ / ستاره‌های سال ۹۹ در بخش اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / در فهرست ستاره‌های این شماره به‌دنبال چه هستیم؟ هدف‌مان از فهرست‌کردن کسب‌وکارها، اپلیکیشن‌ها و چهره‌های سال ۱۳۹۹ چیست؟ برای این کار دلیل ساده‌ای داریم؛ فهرست‌ها همیشه راه جذابی برای بررسی بوده‌اند. انواع جشنواره‌ها و رویدادها در دنیا فهرست‌هایی را ارائه می‌کنند و هدف این فهرست‌ها صرفاً ارائه کوتاهی است از سالی که گذشت.

قطعاً فهرست‌ها به‌دلیل محدودیت‌های ذاتی‌شان این امکان را ندارند که جامع و کامل باشند؛ فهرست‌ها همیشه نواقصی دارند. همیشه در فهرست‌ها نام‌هایی است که جا افتاده‌اند و بعضی نام‌ها هم ممکن است که به مذاق برخی خوش نیایند، ولی کار فهرست‌ها همین است که حساسیت‌ها را زیاد کند. در تهیه فهرست‌ بهترین‌های سال ۱۳۹۹ تلاش کردیم بهترین کسب‌وکارها، بهترین اپ‌ها و مهم‌ترین چهره‌های تأثیرگذار این سال را معرفی کنیم.

این فهرست کامل نیست و قطعاً می‌توان ایرادات زیادی در آن پیدا کرد. با این وجود ما تلاش کردیم انتخاب‌هایی داشته باشیم که قابل قبول باشند. چه در زمینه کسب‌وکارها، چه در زمینه اپ‌ها و خدمات و محصولات و چه در زمینه افراد تأثیرگذار در حوزه فناوری‌های مالی تلاش کردیم انتخاب‌هایی انجام دهیم که کمترین نقد به آنها وارد باشد. امیدوارم بتوانیم راهی را که شروع کرده‌ایم، در ادامه قوی‌تر ادامه دهیم و بتوانیم فهرست‌های دقیق‌تری ارائه کنیم. لطفاً به ما کمک کنید تا بتوانیم با کمک همدیگر این فهرست‌ها را دقیق‌تر کنیم.


آپ، محبوب‌ترین اپلیکیشن پرداختی

هم مردم و هم فعالان صنعت و هم آمارهای رسمی نشان می‌دهند که آپ محبوب‌ترین اپلیکیشن پرداختی کشور است. اپلیکیشن آپ با بیش از 12 میلیون نصب در کافه‌بازار، در سال 1399 امکان دریافت کد بورسی را به‌صورت کاملاً غیرحضوری فراهم کرده که در سال جاری امکان خرید هر دو صندوق‌های ETF دولتی و همچنین آزادسازی سهام عدالت را به کاربران خود نیز ارائه کرد.

همچنین در جشنواره برترین‌های سال 13۹۸ پارک فناوری پردیس، به‌دلیل فعالیت مستمر در بخش‌های نیکوکاری و امور خیریه، از آپ به‌عنوان شرکت پیشگام در نیکوکاری تقدیر شد. در اپلیکیشن آپ که از ماه‌های گذشته، ثبت‌نام سجام امکان‌پذیر بود، در صفحه دوم، گزینه‌ای به نام سجام و احراز هویت فعال است که کاربر می‌تواند کد بورسی خود را به‌صورت غیرحضوری دریافت کند.

شرکت آسان‌پرداخت پرشین در گزارش ژوئن 2020 نیلسون ریپورت به‌عنوان یکی از برترین پذیرندگان منطقه خاورمیانه و آفریقا معرفی شد و در شماره 1183 این نشریه در سپتامبر 2020 از بین فهرست 150 شرکت پذیرنده برتر جهان در سال 2019، در رتبه 23 قرار گرفت. در قانون جدید بانک مرکزی که زیرمجموعه قانون صدور چک مصوب مورخ 13 آبان‌ماه 1397 مجلس شورای اسلامی است، چک‌ها به‌صورت الکترونیکی مدیریت می‌شوند که عموم مردم می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن آپ نیز، امور مربوط به مدیریت چک را انجام دهند.


مایکت رقیب سرسخت کافه‌بازار

مایکت یکی از فروشگاه‌های اندرویدی در کشور است که در سال جاری، 25 میلیون نصب فعال داشته که نظر ما را برای بررسی سایر ویژگی‌هایش جلب کرد. تمامی حقوق این فروشگاه اندرویدی متعلق به شرکت دانش‌بنیان «هوشمندگستر هوتن پارس» است. مایکت از سال 1390 فعالیت خود را شروع کرده که بیش از ۳۵۰ هزار بازی و برنامه دارد. با توجه به آمار و ارقام، این فروشگاه اندرویدی ۱۰ میلیون کاربر فعال در ماه و همچنین روزانه 2.3 میلیون جست‌وجو دارد.

همچنین ترافیک دانلود و به‌روزرسانی برنامه‌های مایکت برای کاربران ایرانی به‌صورت نیم‌بهاست. هر برنامه‌ای که به مایکت اضافه شود، توسط سه برنامه امنیتی مختلف (از جمله آنتی‌ویروس لوک‌اوت) چک می‌شود تا برای دستگاه کاربران مخرب نباشد. علاوه بر بررسی توسط آنتی‌ویروس‌ها، توسط کارشناسان مایکت نیز تست می‌شود تا از سلامت کارکرد آن اطمینان حاصل شود.

بیش از ۲۲ هزار توسعه‌دهنده ایرانی و خارجی با مایکت همکاری می‌کنند که برنامه‌ها و بازی‌های تولیدشده توسط آنها، پس از بررسی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و توسعه‌دهندگان در صورتی که امتیازات فنی مورد نیاز را دریافت کنند، توسط مایکت به همه کاربران پیشنهاد می‌دهند. همچنین امکان پرداخت ریالی برای دریافت امکانات برنامه‌های خارجی هم وجود دارد. حالا مایکت به یک رقیب سرسخت و جدی برای کافه‌بازار که تا پیش از این یکه‌تاز این صنعت بوده است، محسوب می‌شود.


کاهش مراجعه به شعب سامان با موبایلت

موبایلت در ادامه همکاری تنگاتنگ قبلی خود با بانک سامان، از ابتدای سال 1399 همکاری عمیق‌تری را با تیم محصول بانک سامان آغاز کرده و با اضافه‌شدن خدمات جدیدی به این اپلیکیشن که پیش از این برای دریافتش مشتری باید به شعبه مراجعه می‌کرد، دیگر نیازی به حضور مشتری در شعبه برای این سرویس‌ها نیست.

اپلیکیشن بانکی موبایلت در حال حاضر بیش از 550 هزار کاربر و بیش از 91 هزار میلیارد تومان تراکنش موفق داشته است. موبایلت امکان خرید غیرحضوری کارت هدیه و ارسال آن به آدرس منتخب را برای کاربران خود فعال کرده و برای سفارش دبیت‌کارت از طریق موبایلت دیگر نیازی به حضور فیزیکی در شعبه نیست. همچنین مشتریان بانک سامان که از قبل در بانک حساب داشتند، از طریق اپلیکیشن موبایلت می‌توانند به‌صورت غیرحضوری افتتاح سایر حساب‌ها را انجام دهند و از سال آینده هم امکان احراز هویت و افتتاح حساب غیرحضوری برای کسانی که هیچ حسابی در بانک سامان ندارند، فراهم خواهد شد.

خدمات پرداخت قبوض، خرید شارژ، پرداخت جریمه و. . . از دیگر امکانات این اپلیکیشن است تا کاربران در محیط موبایلت، برای استفاده از این امکانات مجبور نباشند به سرویسی جایگزین مهاجرت کنند. کاربران اندروید به‌راحتی امکان نصب این اپ را دارند و کاربران آی‌اواس هم می‌توانند از نسخه تحت وب (PWA) موبایلت با تجربه کاربری خوب استفاده کنند.


کدپرداز و توسعه کیوآر

در سال 13۹۹ تجارت الکترونیک پارسیان بخش مهمی از تمرکز خود در پرداخت موبایلی را روی تجهیز تاکسی‌ها به پرداخت مبتنی بر QR قرار داد. امسال ۱۰ پایانه اصلی تاکسیرانی در تهران و ناوگان تاکسیرانی و آژانس‌های کرایه استان‌های خوزستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، ایلام، زنجان، کهگیلویه، سیستان و بلوچستان به سیستم پرداخت از طریق QR مجهز شدند.

سرویس کدپرداز تاپ در اسفندماه 13۹۸ رونمایی شد و امکان استفاده از این سرویس در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، هفت، فروشگاه‌های مجهز به کارت‌خوان تاپ و بانک پارسیان، تاکسیرانی تهران و مشهد و دیگر شهرها فراهم شده است. به گفته احمد جعفری مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان راه‌اندازی پرداخت مبتنی بر QR در استان‌های مختلف از طریق ۵۰ نمایندگی فعال این شرکت امکان‌پذیر است. پرداخت وجه کالا یا خدمات، پرداخت انواع قبوض، پرداخت هزینه تاکسی، پرداخت خریدهای روزمره منزل و پرداخت پول به سایرین از امکاناتی است که از طریق کدپرداز تاپ انجام می‌شود.

در صفحه اول منوی اپلیکیشن تاپ، با استفاده از گزینه «کدپرداز» می‌توان بدون استفاده از وجه نقد، کارت و رسید، از طریق کد QR پرداخت را انجام داد. اپلیکیشن تاپ متعلق به شرکت تابان آتی‌پرداز و از شرکت‌های زیرمجموعه گروه داده‌پردازی بانک پارسیان است. کلیه خدماتی که از طریق اپلیکیشن ارائه می‌شود، تحت نظارت شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شاپرک و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.


نصف‌شدن کارمزد معاملات بیت‌کوین در اکسیر به بهانه هالووینگ

در اردیبهشت‌ماه سال جاری اکسیر به مدت یک ماه، به بهانه هالووینگ بیت‌کوین، به مدت دو هفته کارمزد معاملات بازار بیت‌کوین خود را نصف کرد؛ خبری که برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین جذابیت داشت که البته پیش از این، اکسیر از هشت فروردین‌ماه 1399 به مدت یک ماه کارمزد بازارهای اتریوم و بیت‌کوین‌کش خود را در همه سطوح کاربری و برای هر دو سر معامله (سفارش‌گذار و سفارش‌بردار) صفر کرد.

با انتشار نسخه جدید این پلتفرم در تیرماه سال جاری، امکاناتی از جمله ریفرال، اضافه‌شدن بازارهای جدید، تغییرات ظاهری و غیره همزمان با نسخه جدید پلتفرم، به مشتریان عرضه شد. پس از آن رونمایی از بازار کاردانو-تومان (ADA/IRT) به‌عنوان اولین بازار از مجموعه بازارهای کارمزد یکسان اکسیر (Flat Fee Markets) در روز چهارشنبه یکم مرداد 1399 صورت گرفت.

همچنین اکسیر با همکاری بنیاد ققنوس و به‌منظور اشاعه فرهنگ و دانش اقتصاد مبتنی بر توکن و بلاکچین اقدام به راه‌اندازی بازار مبادله توکن پیمان با توکن USDT کرد. بازار مبادله بیت‌کوین با تتر نیز که شاید محبوب‌ترین بازار مبادلاتی رمزارز در سراسر جهان باشد، به‌عنوان دهمین بازار به مجموعه بازارهای اکسیر اضافه شد. در شهریورماه نیز خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری روی توکن تزوس در بازار تزوس-تومان اکسیر، امکان‌پذیر شد.


نوبیتکس، پلتفرم صرافی رمزارز دیجیتال با بیش از 600 هزار کاربر

پلتفرم دانش‌بنیان نوبیتکس، یک صرافی ارز دیجیتال در کشور است که در سال جاری بیش از 600 هزار کاربر دارد و 5.5 میلیون معامله در بستر آن انجام شده است. نوبیتکس به‌منظور رفع نیاز کاربران ایرانی برای مبادله بی‌واسطه انواع دارایی‌های دیجیتال با پول رایج ایران ایجاد شده است.

در ادامه فعالیت این صرافی، قابلیت تبدیل دارایی‌های جزئی کیف پول رمزارزی به ریال، برای مقادیری که به سبب محدودیت سفارش قابل ثبت در بازار قابل معامله نیست یا از میزان قابل برداشت کمتر است، به نوبیتکس اضافه شد. همچنین در راستای توسعه ارزهای دیجیتال قابل معامله، امکان معامله داج‌کوین با ریال و تتر در بازار نوبیتکس فراهم شده که داج‌کوین در حال حاضر در رده ۴۴ ارز دیجیتال پرمعامله در دنیاست

در نوبیتکس امکان واریز و برداشت تتر روی شبکه ترون نیز ایجاد شده و کاربران می‌توانند از مزایای شبکه یعنی سرعت بالاتر و هزینه کمتر، برای انتقال تتر استفاده کنند. در مهرماه 13۹۹ از سیستم ریفرال دوطرفه نوبیتکس رونمایی شد که امکان ارائه تخفیف به کاربران جدید از سوی معرف وجود خواهد داشت و تخفیف ارائه‌شده روی کارمزد توسط معرف، بعد از انجام هر معامله، طبق قوانین ریفرال به حساب معرفی‌شونده واریز خواهد شد.


سرمایه‌گذاری در بورس از طریق پلتفرم مدیریت ثروت مانو

با توجه به اقبال مردم از ورود به بازار سرمایه، سامانه مدیریت ثروت مانو با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری تمام اقشار جامعه در بورس با پشتیبانی بانک سامان آغاز به کار کرد. بانک سامان با همکاری شرکت تحلیلگر امید با هدف تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری و بهره‌بردن از فرصت‌های آن، سامانه مدیریت ثروت مانو را راه‌اندازی کرد که این محصول علاوه بر اپلیکیشن مانو، روی اپلیکیشن 724 و موبایلت بانک سامان نیز وجود دارد. مانو، متناسب با شرایط هر فرد و با توجه به درجه ریسک‌پذیری آنها، سبدهای سرمایه‌گذاری متنوعی ارائه می‌کند و افراد می‌توانند با هر سطح از سرمایه و دانش مالی، بدون نگرانی از نوسانات بازار، سرمایه‌گذاری کنند.

فرایند سبدگردانی اختصاصی در مانو تحت مجوز سبدگردانی از سازمان بورس اوراق بهادار توسط تأمین سرمایه «کاردان» انجام می‌شود؛ اما نسبت به روش‌های سنتی بسیار متفاوت است. مانو با رتبه اول معاملات الگوریتمی در کشور، با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و منحصربه‌فرد خود، فرایند سبدگردانی را بهینه می‌کند. طرح سرمایه‌گذاری طاووس مانو، همان سرویس سبدگردانی اختصاصی است. در این طرح همه افراد، مشاوران اختصاصی خود را خواهند داشت که علاوه بر این طرح، سه طرح «ققنوس»، «سیمرغ» و «هما» وجود دارد. مانو بیش از صد هزار کاربر و بیش از 3000 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد.


دریافت وام کمتر از هشت دقیقه از طریق اپلیکیشن سِت

روابط عمومی شرکت سیمرغ تجارت با اعلام دریافت وام کمتر از هشت دقیقه از طریق اپلیکیشن ست توجهات زیادی را در سال 13۹۹ به خود جلب کرد. این اپلیکیشن به حوزه ارائه تسهیلات و اعتبار با نام «پادیز» ورود کرده که کاربران می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و در کمتر از هشت دقیقه وام خود را دریافت کنند و فاز اول اعتباردهی پادیز برای سازمان‌ها از دی‌ماه سال جاری آغاز شد.

در سال 13۹۹ اپلیکیشن ست (محصول شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت) با ارائه ۱۵ خدمت، بیش از یک ‌میلیون نصب در گوگل‌پلی داشته است. در کنار انتشار نسخه جدید سِت با قابلیت‌های جدیدی که داشت، هویت بصری آن هم دستخوش تغییراتی شد. اپلیکیشن ست طی یک سال گذشته خدماتی نظیر استعلام و پرداخت جریمه خودرو و موتورسیکلت، استعلام و پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق، تلفن، گاز و همراه اول)، استعلام و پرداخت بدهی طرح ترافیک، استعلام مانده روزهای طرح آلودگی هوا، استعلام و پرداخت بدهی عوارض آزادراهی، استعلام نرخ روز اجزای بازار سرمایه (طلا، ارز، سکه، شاخص بورس و. . . )، شارژ سیم‌کارت و بسته اینترنت، احراز هویت سجام، پرداخت الکترونیک تاکسی‌های شهر تهران (مبتنی بر فناوری QR)، روزنامه‌خوان، بیمه کرونا، شارژ کارت شهروندی، سرویس یادآور و… را ارائه کرده است. در راستای توسعه استفاده از کیف پول آنلاین سیمرغ تجارت (سِت)، اپلیکیشن سفرهای گروهی «به‌همراه» به کیف پول سِت مجهز شد.


همراز؛ اکوسیستمی تحول‌گرا در صنعت بیمه

بهره‌برداری از سامانه مناقصات اکوسیستم همراز بیمه رازی خبری بود که توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد. همراز اکوسیستمی تحول‌گرا در صنعت بیمه کشور است که نوآوری در زنجیره ارزش بیمه را هدف قرار داده و در تلاش است جایگاه خود را به‌عنوان یکی از معدود پلتفرم‌های بیمه‌گر دیجیتال در میان شرکت‌های بیمه کشور تثبیت کند.

این اکوسیستم متشکل از بخش‌های متنوعی است که در تکمیل هر کدام از آنها تلاش شده تا قسمتی از زنجیره ارزش بیمه (شامل فرایندهای طراحی محصول، فروش بیمه‌نامه، فرایندهای صدور، مدیریت خسارت، سازمان‌دهی شبکه فروش بیمه رازی و ارتباط با مشتریان) پوشش داده شود. همچنین در سال جدید فروش محصول جدید بیمه آتش‌سوزی بیمه رازی، با عنوان «طرح رازمان»، روی اکوسیستم دیجیتال همراز آغاز شد.

با خرید این بیمه‌نامه مشتریان می‌توانند خانه و وسایل ارزشمند خود را با حق بیمه و پوشش مناسب بیمه کنند. بیمه‌نامه رازمان سه طرح متنوع دارد و مشتریان می‌توانند با انتخاب هر کدام از آنها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، سیل و توفان بیمه شوند. سرویس استعلام و نرخ‌دهی هوشمند آتش‌سوزی، ابزاری است که به‌دنبال دریافت بازخورد نمایندگان در اپلیکیشن موبایلی همراز ایجاد شد. لینک بازاریابی، سرویسی دیگر از همراز است که نمایندگان از طریق آن مشتریان خود را افزایش داده و با کد نمایندگی خود، خدمات بیمه‌ای مورد نظر ایشان را ارائه می‌کند.


فروش قسطی اعتبار خرید در قسطا

«الان بخر، بعداً بپرداز!»، شعاری است که قسطا برای خود انتخاب کرده است. در واقع این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا با تکیه بر قسطا تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید اقساطی برای هر محصولی که نیاز دارند و از هر فروشگاهی که دل‌شان می‌خواهد، داشته باشند. قسطا یک فروشگاه اینترنتی است که به کاربر اعتبار می‌فروشد و مشتری با استفاده از «قسطاکارت» می‌تواند نه‌تنها از فروشگاه‌های اینترنتی؛ بلکه از فروشگاه‌های فیزیکی هم خرید کند که این سرویس در شهرستان‌ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.

یکی از دلایل توجه بیشتر به قسطاکارت در شهرستان‌ها این است که از طرفی مردم امکان خرید نقد ندارند و از سویی دیگر فروشنده هم امکان فروش اقساطی کالا را ندارد. فروشنده به پول نقد نیاز دارد تا بعد از فروش کالا، تأمین کالا انجام دهد. با توجه‌ به امکانات قسطاکارت فروشگاه فیزیکی بی‌آنکه درگیر ریسک دریافت قسط شود، محصول را می‌فروشد و پول نقد را از قسطا دریافت می‌کند.

برای دریافت اعتبار در قسطا کاربر نیازی به ضامن ندارد و راهکار اصلی قسطا برای پیگیری‌های اعتبارسنجی بر اساس شیوه‌های استوار بر هوش مصنوعی است. بیش از ۷۰۰ فروشگاه فیزیکی برای مدل فروشگاهی و ۶۰ سازمان برای مدل سازمانی در قسطا ثبت‌نام کرده‌اند.


وام غیرحضوری ۲۰ میلیونی دیجی‌کالا از دیجی‌پی

اپلیکیشن دیجی‌پی، یک برنامه پرداخت موبایلی است. دیجی‌پی خدماتی مانند انجام تراکنش‌های مالی، خرید، پرداخت قبوض، کارت‌به‌کارت، خرید شارژ و خرید اینترنت را ارائه می‌دهد.

یکی از نکات مثبت دیجی‌پی قابلیت‌های کیف پول آن است که برای انجام یک تراکنش مالی با آن، نیازی به وارد کردن مجدد اطلاعات کارت بانکی نیست. در واقع فقط یک بار، آن هم برای افزودن اعتبار به کیف پول، اطلاعات وارد می‌شود و تا زمانی که کیف پول، اعتبار کافی برای انجام تراکنش را داشته باشد، به هیچ‌گونه عملیات جدید ثبت اطلاعات نیازی نیست.

امکان انتقال اعتبار به کیف پول دوستان، یکی دیگر از قابلیت‌های کیف پول دیجی‌پی است. این انتقال موجودی از کیف پول، کاملاً رایگان بوده و هیچ کارمزدی بابت انجام آن اخذ نمی‌شود. دیجی‌پی سرویس‌های مختلف بازپرداخت وجه روی تمام درگاه‌های پرداخت خود را یکپارچه‌سازی کرده و یک رابط نرم‌افزاری واحد را ارائه می‌دهد. به این ترتیب این امکان وجود دارد که به‌سادگی نسبت به بازپرداخت وجه مشتریانی که کالا یا خدمات مرجوعی دارند، اقدام شود و مبلغ مورد نظر به کارت مبداء خرید، شماره شبای کاربر یا کیف پول او واریز شود.

همچنین با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعتبار خرید اقساطی از دیجی‌کالا، بدون نیاز به ضامن و تنها با داشتن چک صیادی به نام شخص متقاضی یا اقوام درجه‌یک دریافت کنند. همچنین تمامی مراحل ثبت‌نام از جمله احراز هویت و بررسی سوابق بانکی تا پرداخت اقساط، همگی غیرحضوری انجام می‌شود.


ایزی‌تریدر؛ اپلیکیشن محبوب معامله‌گران حرفه‌ای

ایزی‌تریدر کارگزاری مفید یکی از اپلیکیشن‌های محبوب فعالان حرفه‌ای و حتی آماتور بازار بورس ایران است. اپلیکیشنی که اکنون بیش از یک میلیون نصب در کافه‌بازار دارد و میانگین امتیاز 3.7 را از کاربران خود دریافت کرده است. همچنین ایزی‌تریدر رفته‌رفته اپلیکیشن خود را برای بهبود عملکرد آن در گوشی‌های اپل به‌صورت وب‌اپلیکیشن ارائه داد تا کاربران بتوانند به‌آسانی و از طریق مرورگرهای تلفن همراه از آن استفاده کنند.

در این اپلیکیشن نام تمام نمادها به‌طور کامل نمایش داده می‌شود. همچنین حجم خریدوفروش سهام شرکت‌ها را به‌طور همزمان، هم به‌صورت حجمی و هم به‌صورت عددی و به تفکیک حقیقی و حقوقی‌ها نمایش داده و تعداد نمادهای مثبت، بدون تغییر و نمادهای منفی در بورس و فرابورس را در اختیار کاربر می‌گذارد. قابلیت ذخیره پیش‌نویس سفارش خریدوفروش در برنامه وجود دارد.

سرعت بالا در تغییرات قیمت و نوسان قیمت در لحظه حس اعتماد کامل را به کاربر می‌دهد که سهام را با قیمت بازار در آن لحظه خریدوفروش می‌کند. کارگزاری مفید در اپلیکیشن خود در بخش تحلیل نمودار بسیار قدرتمندتر از رقبای خود عمل کرده و ابزارهای لازم و کاربردی را در اختیار کاربران گذاشته است. این قابلیت‌ها شامل استفاده از اندیکاتورها در نمودارها و ابزار مقایسه دو یا چند نماد با هم هستند. ابزارهای کامل و کاربردی که برای رسم خطوط مختلف روی نمودارها، نمایش افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی در تاریخچه نموداری شرکت از ابتدای ورودش به بورس، قابلیت تغییر نمودارها به هفت صورت را دارد و این ابزارها در تحلیل تکنیکال بسیار مؤثر است.


ساده‌سازی عملیات بانکی به روش همراه بام

همراه بام بانک ملی را شاید بتوان یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین اپلیکیشن‌های بانکی دانست. این موضوع در رضایت کاربران همراه بام ملی نیز نمایان است. در کافه‌بازار همراه بام بیش از دو میلیون نصب فعال دارد و میانگین امتیاز 4. 8 را از کاربران خود دریافت کرده است. همچنین طبق گزارشی که روابط عمومی بانک ملی ایران در مهرماه امسال ارائه کرد، همراه بام در مجموع پنج میلیون نصب فعال را به خود اختصاص داده است.

در اپلیکیشن بام می‌توانید صورت‌حساب خود را مشاهده کنید و به‌راحتی پرداخت تسهیلات خود و هر شخص دیگری در بانک ملی را انجام دهید. علاوه بر فعالیت‌های رایج در خصوص انتقال پول از حساب، تأیید انتقال پول، تاریخچه انتقال پول، کارت‌به‌کارت، تاریخچه کارت‌به‌کارت، مانده کارت، مدیریت قبوض، پرداخت قبوض، تاریخچه پرداخت قبض؛ می‌توانید استعلام برگه چک، خرید شارژ مستقیم، خرید بسته اینترنت، شارژ خودکار، نیکوکاری، دفترچه تماس، فعال‌سازی رمز پویا، افتتاح حساب، تنظیمات حساب و خرید سهام دولتی را نیز در این اپلیکیشن انجام دهید.

ناهید مهرابی، مدیرارشد پروژه‌های بانکداری نوین شرکت داده‌ورزی سداد در خصوص قابلیت‌های اپلیکیشن بام می‌گوید: «طراحی این محصول بر پایه مراحل فرایند تفکر طراحی نظیر درک همدلانه مسائل و نیازهای مشتری، تعریف مسائل، ایده‌پردازی، مدل‌سازی نمونه اولیه و آزمایش محصول صورت گرفته است. »

او یادآور شد: «آزمون کاربردپذیری این محصول با حضور طیف متنوعی از کاربران مبتدی تا خبره و با نظارت کارشناسان شناخته‌شده در این حوزه انجام ‌گرفته است. طبق ارزیابی تست‌های انجام‌شده، میزان رضایت‌مندی کاربران از این محصول ۹۴ درصد است.»


زرین‌پال؛ درگاهی امن برای خریدی مطمئن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام پرداخت برای یک خرید، شک داشته باشید که آیا می‌توانید به آن درگاه پرداخت اطمینان داشته باشید یا خیر. اما در حال حاضر زرین‌پال یکی از امن‌ترین درگاه‌های پرداخت را به خود اختصاص داده است. اگر هم سری به کافه‌بازار بزنیم، اپلیکیشن زرین‌پال بیش از 20 هزار نصب دارد که به‌طور میانگین نمره 4 را از کاربران خود دریافت کرده است.

زرین‌پال امکان انجام تراکنش‌های مالی از طریق اینترنت را به‌صورت ساده و امن میسر می‌سازد. شما به وسیله زرین‌پال امکان انجام کلیه تراکنش‌های مالی از طریق اینترنت یا خرید از طریق وب‌سایت‌های پذیرنده زرین‌پال از طریق درگاه پرداخت زرین‌پال را دارا هستید.

همچنین اگر شما فروشنده کالا در وب باشید، زرین‌پال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از طریق درخواست درگاه پرداخت، اقدام به فروش کالا یا سرویس خود از طریق اینترنت در چارچوب سیاست امنیت اطلاعات زرین‌پال و قوانین زرین‌پال و جمهوری اسلامی ایران کنید و تجارت خود را رونق بخشید. به زبان ساده، اگر قصد انجام تراکنش‌های مالی و جابه‌جایی پول در اینترنت را دارید، فارغ از نگرانی‌های گذشته با زرین‌پال می‌توانید تجارت خود را آغاز کنید.


دریافت سفته و تضامین الکترونیکی با ایوا

ایوا یک اپلیکیشن پرداخت است که از طریق آن خدمات متنوعی مانند خرید شارژ، کارت‌به‌کارت، دریافت موجودی تمام کارت‌های بانکی، استعلام و پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت جریمه‌های خودرو، خرید بلیت اتوبوس، خرید بیمه‌نامه‌های مختلف و کمک به مؤسسات خیریه معتبر انجام می‌شود.

سرویس نشان بانک، خدمت جدیدی است که روی اپلیکیشن ایوا برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا از طریق گوشی موبایل، حضور در شعبه بانک را تجربه و خدمات مورد نیاز مالی و بانکی خود را به‌سادگی انجام دهند.

این سرویس شامل احراز هویت مجازی، نشان اعتبار جهت استفاده از تسهیلات بانک ملی، صدور کارت بانکی مجازی، افتتاح حساب، نرخ آنلاین ارز، گواهی امضا، دریافت تسهیلات، پرداخت اقساط تسهیلات، خدمات چک و استعلام وضعیت چک، استعلام شبا و همچنین 40 خدمت از سرویس‌های مورد نیاز در دفاتر پیشخوان دولت است. دریافت تمامی این خدمات نیازمند امضای الکترونیکی و احراز هویت است که با ورود کد ملی، سریال پشت کارت ملی و تاریخ تولد، اخذ عکس سلفی در اپلیکیشن ایوا و ورود اطلاعات تکمیلی بر پایه هوش مصنوعی انجام می‌شود.

ارائه این خدمات، باعث کاهش و به حداقل رسیدن مراجعات حضوری به شعب بانک و دفاتر پیشخوان دولت شده که در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا بسیار اهمیت دارد.


همراه‌کارت؛ رقیب جدی قدیمی‌ترهای پرداخت

اپلیکیشن همراه‌کارت در زمینه ارائه خدمات روزمره بانکی فعالیت می‌کند. همراه‌کارت، امسال با ورود به بازه مثبت دو میلیون نصب در کافه‌بازار و پنج میلیون دانلود در گوگل‌پلی دومین اپلیکیشن پرداخت کشور از لحاظ این شاخص‌ها شد. در حال حاضر مجموع کاربران اندروید و آی‌اواس این اپلیکیشن در مارکت‌های مختلف ۱۰ میلیون است.

 اصلی‌ترین خدمات ارائه‌شده در همراه‌کارت، عبارت‌اند از: کارت‌به‌کارت از مبدأ ۳۰ بانک، خرید شارژ و بسته اینترنت، استعلام و پرداخت قبوض، دریافت موجودی کارت بانکی و پرداخت جریمه رانندگی.

اپلیکیشن همراه‌کارت در سال جاری، با همکاری شهرداری تهران در راستای کمک به حفظ سلامت جامعه، امکان پرداخت کرایه تاکسی با اسکن بارکد را برای کاربران خود فراهم کرد که در شرایط شیوع کرونا این قابلیت با استقبال عمومی مردم روبه‌رو شد.

در آخرین نسخه این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند علاوه بر کمک به خیریه‌های شناخته‌شده‌ای مانند مؤسسه محک و آسایشگاه کهریزک، در کمپین‌های نیکوکاری نیز شرکت کنند. در این کمپین‌ها به‌طور مشخص برای یک موضوع خاص مانند تجهیز آزمایشگاه یا کتابخانه یک واحد آموزشی در مناطق محروم، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌شود. امکان پرداخت قبض‌های خدماتی مثل قبض تلفن ثابت خانواده‌های نیازمند از قابلیت‌های آینده همراه‌کارت است.


معاملات آنلاین با اپلیکیشن همراه‌پلاس کارگزاری مفید

همراه‌پلاس سامانه معاملات برخط کارگزاری مفید، با استفاده از پروتکل امن SSL برای آسان‌تر شدن معاملات آنلاین طراحی شده است. در اپلیکیشن همراه‌پلاس می‌توان انواع اوراق بهادار مانند سهام، حق‌تقدم سهام، اوراق با درآمد ثابت، اختیار معامله و همچنین صندوق‌های قابل معامله (ETF) را خریدوفروش کرد و هر روز مقدار سود، ضرر و سرمایه خود را زیر نظر داشت.

اپلیکیشن همراه‌پلاس امکان نمایش پرتفوی پیشرفته با سه حالت را داراست و کاربر را از تعداد، ارزش و مقدار بازدهی هر سهم خود به‌آسانی و در سه حالت متنوع مطلع می‌کند. به‌علاوه کاربر در هر زمانی از شبانه‌روز می‌تواند وجه مورد نظر خود را واریز، درخواست برداشت وجه خود را ثبت و اطلاعات شاخص بازار، خریدوفروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و سابقه معاملات همه سهم‌ها را ارزیابی کند. همه اطلاعات مهم هر نماد شامل قیمت‌ها، حجم و ارزش خرید، اطلاعات کدال و پیام‌های ناظر برای هر سهم اپلیکیشن همراه‌پلاس قابل ‌دسترسی است.

بر همین اساس امکان مشاهده پرتقاضاترین سهم‌های بازار به‌صورت جداگانه، مقایسه سهم‌های هر صنعت در کنار هم و طبقه‌بندی نمادهای مورد علاقه برای کاربران همراه‌پلاس فراهم شده است.


سوپراپلیکیشن اوانو برای انجام فعالیت‌های روزمره

در سال 13۹۹ شرکت «همراه کسب‌وکارهای هوشمند» زیرمجموعه سازمان «همراه اول»، اپلیکیشنی برای انجام امور روزانه و ضروری به نام اوانو عرضه کرد. سوپراپلیکیشن «اوانو»؛ با ارائه مجموعه‌ای از سرویس‌های کارآمد و پرتقاضای روز، برای پاسخگویی به نیازهای کاربران ساخته شده است. در این اپلیکیشن، تلاش شده تا فرایندهای خرید، پرداخت قبض، انتقال وجه و چندین سرویس ضروری دیگر، ساده‌تر و کارآمدتر از پیش در اختیار کاربران قرار بگیرد. تمامی کاربران اپلیکیشن اوانو می‌توانند از همه خدمات ارائه‌شده در اپلیکیشن استفاده کنند.

البته کاربران اپراتور همراه اول، می‌توانند با استفاده از «اعتبار کیف پول اوانو» که همراه اول به آنها اختصاص داده، به‌صورت آنلاین و حضوری خرید کنند. به این ترتیب که بعد از تخصیص اعتبار از سوی همراه اول، کاربران می‌توانند بدون شارژ کیف پول اوانو و فقط با داشتن اعتبار، خریدها و پرداخت‌های آنلاین خود را انجام دهند.

همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از اسکنر کد QR که در اپلیکیشن قرار داده شده، از همه فروشگاه‌هایی که دستگاه کارت‌خوان شرکت‌های «به‌پرداخت ملت» و «تجارت الکترونیک پارسیان» را دارند، به‌صورت حضوری خرید کنند و مبلغ آن را روی قبض شماره همراه خود پرداخت کنند.


حذف پول نقد با شهرپی

شهرپی پلتفرم یکپارچه شهری با زیرساختی برای انواع پرداخت‌های خرد شهری است. شهرپی به‌منظور مدیریت فضای پذیرندگی پرداخت‌های شهری، همچنین نقش رابط بین سرویس‌های شهری و سامانه‌های مالی و خدمات عمومی طراحی شده است. دستاورد مهم این پلتفرم آماده‌کردن زیرساختی است که بخش خصوصی بتواند در بستر آن کسب‌وکار خود را انجام دهد. به این معنا که همه کیف پول‌ها می‌توانند بر بستر آن کار کنند و مردم با استفاده از آن دیگر محدود و متصل به یک اپلیکیشن خاص نیستند.

پذیرنده‌هایی مثل تاکسی، میدان‌های تره‌بار و آنچه در اکوسیستم شهر تهران در شهرداری وجود دارد، به ابزارهای پرداختی که در اختیار مردم است، متصل می‌شوند و مردم از طریق تلفن همراه خودشان به‌راحتی خدمات پرداخت را انجام می‌دهند. در حال حاضر امکان پرداخت کرایه تاکسی از طریق بیش از ۱۰ اپلیکیشن و کیف پول متصل به این سامانه فراهم شده است.

البته امکانات این سامانه به تاکسی و تره‌بار محدود نشده و در ادامه سایر پرداخت‌های مرتبط با شهرداری مانند برج میلاد، مکان‌های ورزشی و فرهنگی به شهرپی اضافه می‌شود. حذف استفاده از پول نقد به‌خصوص در شرایط بحرانی شیوع کرونا، ایجاد شفافیت، انحصارزدایی و فراهم‌سازی فضای فعالیت و هم‌پذیرندگی برای تمامی بازیگران در حوزه پرداخت از دیگر اهداف این سامانه است.


بازگشت مبلغ پرداختی خرید با پول‌تو

پولِ‌تو یک سامانه بازگشت وجه نقد است. تخفیفان با ارائه این سامانه بستری را برای مشتریان خود فراهم کرده تا با خرید از فروشگاه‌های آنلاین از جمله دیجی‌کالا، 1.5 تا ۱۸ درصد از مبلغ پرداختی به حساب‌شان بازگردانده شود. به‌طور مثال اگر کالایی ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و سهم برگشت وجه آن در سامانه پولِ‌تو ۱۸ درصد است، با خرید آن کالا در این سامانه، ۱۸ هزار تومان وجه نقد به مشتری پرداخت می‌شود.

برای استفاده از پول‌تو ابتدا باید وارد حساب کاربری در سایت تخفیفان شد و سپس صفحه دیجی‌کالا در قسمت پول‌تو و کد تخفیف را انتخاب کرد تا سایت دیجی‌کالا باز شود. پس از نهایی‌شدن خرید، درصدی از مبلغ پرداختی به حساب کاربری در سایت تخفیفان به شکل اعتبار برمی‌گردد که می‌توان با آن خرید کرد یا بعد از ۶۰ روز پول را از طریق شبا برداشت کرد. البته امکان درخواست برگشت وجه زمانی فراهم می‌شود که حداقل موجودی بازگشت داده‌شده ۵۰ هزار تومان باشد.

پولِ‌تو نه فقط بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در هنگام خرید از دیجی‌کالاست؛ بلکه می‌تواند در بلندمدت و با توجه‌ به گستردگی محصولات در این فروشگاه آنلاین، به منبع درآمدزایی کوچکی برای خریداران تبدیل شود.


امکان افتتاح حساب آنلاین با بانکینو

بانکینو نام تجاری نئوبانک خاورمیانه و در تعریفی بهتر اپلیکیشن بانکداری دیجیتال است. این اپلیکیشن تلاش کرده خدمات بانکی را همه‌جانبه و بدون نیاز به حضور مشتری در شعبه انجام دهد.

بانکینو با بهره‌گرفتن از استانداردهای جهانی و سرویس‌های مربوطه داخلی، فرایند احراز هویت را به‌صورت کاملاً دیجیتالی برای کاربران پیاده‌سازی کرده و آنها از طریق تلفن همراه می‌توانند فرایند احراز هویت را در هر کجا و هر زمان انجام دهند.

بر همین اساس افتتاح حساب بانکی و درخواست صدور کارت نقدی عضو شبکه شتاب برای مشتریان بانکینو به‌راحتی از طریق این اپلیکیشن قابل انجام است. علاوه بر ویژگی‌های مذکور، بانکینو یک کیف پول الکترونیکی است که اطلاعات سایر حساب‌ها و کارت‌های بانکی کاربر را ذخیره می‌کند. این کیف پول بدون داشتن شماره‌حساب و کارت بانکی امکان انتقال وجه را دارد.

بانکینو شرایطی را مهیا کرده تا کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد هر ماه بتوانند تا ۵۰ درصد از حقوق خود را یک ماه زودتر از طریق بانکینو دریافت کنند؛ مساعده دریافتی به‌صورت خودکار در زمان پرداخت حقوق ماه بعد تسویه خواهد شد. در راستای توسعه خدمات خاص و متفاوت، همچنین این امکان را فراهم کرده تا مشتریان بانکینو در هنگام استفاده از اپلیکیشن به کسب امتیاز بپردازند و با جمع امتیازات کسب‌شده، امکاناتی مانند دریافت کارت اعتباری را برای خود فعال کنند.


پرداخت کیوآر ایزی‌پی در تاکسی‌های ویژه معلولین

اپلیکیشن ایزی‌پی، محصول شرکت توسن سهاست. خدمات این اپلیکیشن شامل شارژ بلیت اتوبوس و مترو، خرید بلیت تک‌سفره متر، رزرو پارکینگ‌های شهر روی پارکومتر، خرید مجوز ورود به طرح ترافیک، خرید بلیت بازدید از طبقات برج میلاد، خرید شارژ تلفن همراه و پرداخت قبوض است. در این اپلیکیشن قسمتی با عنوان «شهر من» وجود دارد که اطلاعات آب‌وهوایی و اطلاعات آلایندگی هوا را در قسمت‌های مختلف شهر تهران نمایش می‌دهد.

توسن سها، روز 13 آذر امسال مصادف با روز جهانی معلولین کدهای کیوآر را داخل حدود ۱۰۰ ون مخصوص حمل‌ونقل افراد معلول که برای استفاده با ویلچر یا دیگر ابزارها متناسب‌سازی شده، نصب و راه‌اندازی کرد. این افراد می‌توانند کیف پول ایزی‌پی‌شان را شارژ و کرایه روزانه خود را با اسکن این کدها در ایزی‌پی پرداخت کنند.

مجموع کرایه‌ها هم روزانه با رانندگان تسویه می‌شود. به‌علاوه اپلیکیشن ایزی‌پی، کد کیوآر صندوق‌های فروشگاهی مجهز به این سیستم را پشتیبانی کرده و خریداران تنها با اسکن کد کیوآر قادر به انجام پرداخت‌هایشان هستند. خرید بدون کارت بانکی و حذف نیاز فیزیکی به آن، انتقال وجه آسان‌تر با داشتن شماره همراه و بدون نیاز از اطلاعات حساب بانکی از دیگر قابلیت‌های ایزی‌پی به‌شمار می‌رود.


ثبت و انتقال چک صیادی در ۷۲۴

اپلیکیشن ۷۲۴ یکی از برترین و باسابقه‌ترین اپلیکیشن‌های خدمات پرداخت است. ۷۲۴، امسال برای دومین سال پیاپی، به‌عنوان برند محبوب ایرانی‌ها در عرصه خدمات پرداخت انتخاب شد. اپلیکیشن ۷۲۴ گستره قابل ‌توجهی از خدمات مالی نظیر کیف پول، کارت‌به‌کارت، پرداخت از طریق کد QR، استعلام انواع قبوض، شارژ و بسته اینترنت موبایل، مدیریت سهام عدالت، رزرو و خرید انواع بلیت، بیمه و… را پوشش می‌دهد.

مطابق قانون جدید چک و الزام ثبت الکترونیکی آن در سامانه صیاد، این اپلیکیشن به‌عنوان اپلیکیشن مورد تأیید بانک مرکزی ایران امکان ثبت، تأیید و انتقال چک در سامانه صیاد را به‌عنوان یکی از اولین اپ‌های کشور فراهم کرده است.

صادرکنندگان چک می‌توانند با ۷۲۴، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند و متقابلاً دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت‌شده به نفع خود را از طریق این اپلیکیشن داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تأیید یا رد کنند. به‌علاوه مشمولان سهام عدالت که روش سهام‌داری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با ورود به اپلیکیشن ۷۲۴ وضعیت سهم‌های موجود در سبد دارایی‌هایشان را مشاهده کنند.


تشخیص درخواست‌های غیرواقعی برای حفظ امنیت با ابر دراک

ابر دراک ارائه‌دهنده مجموعه‌ای از سرویس‌های ابری در لایه زیرساخت است و به‌صورت تخصصی روی ارائه شبکه توزیع محتوا یا همان CDN کار می‌کند. این فناوری، توزیع محتوا در نقاط مختلف جغرافیایی را انجام می‌دهد؛ یعنی زمانی که وب‌سایتی از سیستم ابر دراک استفاده می‌کند، محتوای وب‌سایت روی سرورهای مستقر در مراکز داده‌های ابر دراک قرار گرفته و تمامی سرورها در کوتاه‌ترین زمان با هم سازگار می‌شوند؛ بنابراین محتوایی که کاربران در هر جای دنیا دریافت می‌کنند، کاملاً مشابه با یکدیگر است.

افزایش و حفظ امنیت از کارکردهای اصلی سامانه ابر دراک است. مانند زمانی که تعداد زیادی درخواست در قالب حمله به وب‌سایت ارسال می‌شود و وب‌سایت به‌دلیل کمبود منابع نمی‌تواند به‌صورت همزمان جوابگو باشد، در اینجا نیز شبکه توزیع محتوا جلوی درخواست‌های غیرواقعی را می‌گیرد و فقط درخواست‌های سالم و معتبر را که از طریق یک کاربر، نه از طرف یک روبات ارسال شده‌اند، پاسخ می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای ابر دراک زمانی است که هکرها تلاش می‌کنند به سرور اصلی و به اطلاعات موجود دسترسی پیدا کنند. در این حالت شبکه مذکور IP وب‌سایت را پنهان و با مکانیسم‌های امنیتی مانند فایروال اجازه شناسایی سرور اصلی وب‌سایت را نمی‌دهد. پخش زنده و گزارش آماری از دیگر سرویس‌هایی است که در بستر ابر دراک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


پاس؛ پرداخت امن ساده

در سال جاری پس از گذشت مدت کوتاهی از انتشار اپلیکیشن پاس در کافه‌بازار، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم از طریق این برنامه موبایلی امکان‌پذیر شد. پرداخت امنِ ساده، ویژگی اصلی اپلیکیشن پاس (محصول شرکت پرداخت الکترونیک سپهر) است و کاربران می‌توانند با استفاده از این محصول، تجربه‌ای متفاوت در پرداخت الکترونیکی داشته باشند.

خرید شارژ، پرداخت قبض، خرید بسته اینترنت، امتیازگیری، کارت‌به‌کارت، نیکوکاری، اعتبار بانکی، بیمه، کیف پول، سهام عدالت و توزیع سوخت از طریق این اپلیکیشن امکان‌پذیر است. امکان کارت‌به‌کارت از بانک‌های صادرات، تجارت، ملل، نور، شهر، اقتصاد نوین، حکمت، پست‌بانک، دی، انصار و توسعه نیز از طریق پاس فراهم شده است. یکی دیگر از امکانات این اپلیکیشن، امکان پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی برای کلیه دارندگان کارت شتاب از طریق QR Code به نام «همراه پرداز» است.

«همراه دریافت» یکی دیگر از بخش‌های اپلیکیشن پاس، امکانی است برای پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سپهر تا به جای استفاده از دستگاه کارت‌خوان با این اپلیکیشن، ‌QR Code تراکنش را تولید کنند و سپس خریدار با اسکن آن، عملیات پرداخت را انجام ‌دهد. همچنین بخش سجام به خدمات این اپلیکیشن اضافه شده و افرادی که نزد بانک صادرات حساب بانکی دارند، می‌توانند در سجام به‌منظور بهره‌مندی از کلیه خدمات بازار سرمایه، ثبت‌نام کنند.


سعدی، پرکاربردترین سامانه فروش سهام عدالت

سعدی، اولین سامانه فروش اینترنتی سهام عدالت است. این سامانه توسط کارگزاری فارابی راه‌اندازی شده و امکان مشاهده سهام عدالت، فروش اینترنتی و دریافت پول یا سرمایه‌گذاری مجدد پول حاصل از فروش سهام عدالت در بورس را مهیا می‌کند.

سعدی، تنها اپلیکیشنی است که می‌تواند فروش سهام عدالت را انجام دهد؛ بنابراین این سامانه بیشترین مراجعه‌کننده را نسبت به سایر سامانه‌های سهام عدالت کارگزاری‌ها داشته و فقط در کافه‌بازار ۸۰ هزار نصب داشته است.

مشاهده دارایی‌ها، امکان درخواست فروش، پیگیری پرداخت و وضعیت‌ها مواردی هستند که در همه سامانه‌ها مشترک است، اما چیزی که سامانه سعدی اضافه بر این خدمات دارد، این است که این سامانه، اطلاعاتی درباره سهام بورسی و وضعیت بازار شرکت‌ها به کاربر ارائه می‌دهد. این سامانه برای قشری که سواد دیجیتالی زیادی ندارند، طراحی شده است. بر همین اساس کار با سامانه سعدی نسبت به دیگر سامانه‌ها راحت‌تر است.

کاربران برای فروش سهام عدالت، در ابتدا دارایی‌های خود را در سعدی یا هر سامانه دیگری که از طریق سپرده‌گذاری این مجوز را داشته باشد، مشاهده کرده و سپس برایشان کارگزار ناظر در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین سهام‌داران از هر سامانه‌ای که ورود کنند و اقرارنامه را بپذیرند، آن کارگزار به‌عنوان ناظر تعیین می‌شود و درخواست فروش سهام عدالت آنها از سمت این کارگزار ناظر به سپرده‌گذاری ارسال می‌شود. بعد از آن اگر کارگزار فرد کارگزار دیگری باشد، اپلیکیشن سعدی این امکان را فراهم کرده تا آن را تغییر دهد.


ملی‌پلاس؛ بازطراحی شعب بانک ملی

دی‌ماه امسال بانک ملی، اولین شعبه ملی‌پلاس خود را افتتاح کرد. در شعب ملی‌پلاس، تمامی خدمات بانکی به‌جز خدمات مبتنی بر وجه نقد به‌صورت رایگان به ‌تمامی مشتریان بانک ملی ارائه می‌شود. در این شعب همه سامانه‌های بانکداری دیجیتال، از جمله روبات آلفا، خودگردان، خودبانک، خودپرداز، کیوسک چندمنظوره،CASHLESS  و VTM وجود دارد.

همچنین مشتریان می‌توانند با مراجعه به کارشناسان شعبه، ضمن دریافت مشاوره‌های بانکی، از فضای کتابخانه و کافی‌شاپ بهره‌مند شوند. می‌توان گفت این شکل جدید بانکداری مشاورمحور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های اعتبارات، سرمایه‌گذاری، بانکداری بین‌الملل، بورس اوراق بهادار و بانکداری الکترونیکی، آموزش و نحوه بهره‌گیری از تجهیزات و سامانه‌های غیرحضوری ارائه می‌شود.

همچنین خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حواله‌های بین‌بانکی و… از طریق تجهیزات مکانیزه قابل انجام است. شعب «ملی‌پلاس» تمام‌الکترونیک و بدون حضور بانکدار اداره می‌شوند که در برخی از این شعب، روباتی حضور دارد که با مشتری تعامل می‌کند. برای استفاده از امکانات ملی‌پلاس هیچ محدودیتی برای افراد وجود ندارد و حتی در صورتی که فردی، مشتری بانک ملی نباشد، با به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه می‌تواند به جمع مشتریان بانک بپیوندد.


خرید اعتباری با آپسان

اعتبار آپسان (تالی) روشی برای پرداخت است. در این روش پرداخت، میزان مشخصی اعتبار به کاربر تخصیص داده می‌شود و دارنده می‌تواند تا سقف تعیین‌شده از اعتبار خود، پرداخت انجام دهد. اعتبار آپسان روی اپلیکیشن آپ قرار دارد و افرادی که این اعتبار را در اختیار دارند، می‌توانند برای استفاده از آن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های آنلاین و خرد منتخب مراجعه کنند.

به دو روش می‌توان با اعتبار آپسان خرید کرد. روش اول اسکن بارکد است و روش دوم، استفاده از کد نشان پرداخت است. برای پرداخت، باید کد نشان پرداختی را که دستگاه نمایش می‌دهد، در اپلیکیشن آپ وارد و سپس مبلغ را مشخص کرد یا اینکه همان ابتدا کد کیوآر را اسکن کرد. در نهایت تراکنش موفق روی موبایل نمایش داده می‌شود و رسید تراکنش روی دستگاه کارت‌خوان چاپ می‌شود.

بازپرداخت کلیه تراکنش‌ها روی اپلیکیشن آپ انجام می‌شود. در اولین روز ماه بعد صورت‌حساب جدید برای خریدار صادر می‌شود و در صورتی ‌که او تا روز پنجم ماه بعد اقدام به پرداخت وجه کند، کارمزدی از او دریافت نخواهد شد و در صورت عدم پرداخت صورت‌حساب در زمان اعلام‌شده، کارمزد ماهانه‌ای از زمان ایجاد صورت‌حساب به بدهی شخص اضافه می‌شود. امکان بازپرداخت بدهی به‌صورت مقطعی و یکجا هم وجود دارد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.