راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه یکپارچه پرداخت «شهر پی» با حضور شهردار تهران رونمایی شد

شهردار تهران: «سامانه پرداخت «شهر پی» فضایی یکپارچه است که رقابت یکسانی برای همه شرکت‌های پرداخت ایجاد می‌کند. امیدواریم با استفاده از اطلاعاتی که داریم بتوانیم جهت‌گیری‌های عمده تهران را بهینه‌تر هدایت کنیم.»

جلسه آنلاین رونمایی از پروژه‌های مرکز آمار و رصد شهری با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران در روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه برگزار شد. همچنین از اپلیکیشن «شهر پی» نیز با هدف فراهم‌کردن زیرساختی یکپارچه برای تعامل کیف‌پول‌های پرداختی در شهر تهران رونمایی شد.

به گزارش راه پرداخت، در ابتدای جلسه محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران به معرفی برنامه‌های این جلسه پرداخت و گفت: «مرکز رصدخانه شهری وظیفه تحلیل داده در شهر تهران را دارد. ما سعی داشتیم در مرکز آمار تغییرات رویکرد داشته باشیم و از جمع‌آوری آمار به سمت تحلیل برویم که دراین‌خصوص از ابزارهای مختلف و تکنولوژی‌های مختلفی استفاده کردیم. گام بعدی این بود که به سمت تشخیص داده برویم تا شهرداری بتواند ریشه مسائل را پیدا کند. می‌توان گفت که ما به سمت پیش‌بینی نیز در حال حرکت هستیم و در پروژه‌هایی که هستند می‌توان دید که بعضی از آنها در خصوص آینده است تا ان‌شاءالله در ادامه بتوانیم با پیش‌بینی آینده این داده‌ها را تجویز کنیم.»

فرجود در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: «در بخش دیگر برنامه از یک پلتفرم شهری بسیار مهم رونمایی می‌کنیم. پلتفرم «شهر پی» که در واقع پلتفرم یکپارچه شهری که زیرساختی برای انواع پرداخت‌های خرد شهری است. در این پروژه ما زیرساختی را فراهم کردیم که تمامی کیف پول‌های شهری بتوانند بر بستر آن باهم تعامل کنند. ازیک‌طرف ما بتوانیم پذیرنده‌هایی مثل تاکسی، میادین تره‌بار و آنچه که در زیست‌بوم شهر تهران در شهرداری وجود دارد را به ابزارهای پرداختی که در اختیار مردم است متصل کنیم. به‌جای استفاده از پول نقد ان‌شاءالله مردم بتوانند از تلفن همراه خودشان به‌راحتی خدمات پرداخت را انجام دهند. ویژگی مهم این پلتفرم آماده‌کردن زیرساختی است که بخش خصوصی بتواند روی آن کسب‌وکار خود را انجام دهد. همه این کیف پول‌ها می‌توانند بر بستر آن عمل کنند و مردم با استفاده از آن دیگر محدود و متصل به یک اپلیکیشن خاص نیستند.»

در این نشست همچنین، مدیران اپ‌های پرداختی ریالو، ایزی پی، فون پی، سیمرغ تجارت، دیجی پی، همراه کارت، آپ، به پرداخت ملت (اپ سکه)، ایران کیش، تاپ، بانک شهر و شرکت فاش به‌صورت آنلاین در این رونمایی حضور داشتند.

در بخش اول مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی که به‌صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت گفت: «رقابت واجب است و ما هم به آن اعتقاد داریم اما در برخی حوزه‌ها اینکه بازار کامل آزاد گذشته بشود تا شرکت‌هایی بزرگ جلو رشد شرکت‌های کوچک‌تر را بگیرند این موضوع را صلاح نمی‌دانیم و به همین دلیل بحث تنظیم‌گری اهمیت ویژه دراین‌خصوص دارد. بسیار خوشحالیم در فاوا شهرداری این پلتفرم یکپارچه را به وجود آوردند و در شهریورماه با همیاری که در شورای پول و اعتبار انجام شد موفق شدیم کیف پول‌ها را به‌صورت قانونی از حلقه بسته به حلقه باز دربیاوریم. کیف پول‌هایی که در کشور فعالیت دارند می‌توانند بعدازاین موضوع در واقع با محدودیت اندک و نظارت دقیق بانک مرکزی در هر حوزه‌ای در پرداخت خرد اقدام کنند. فضا برای بازیگران و سرمایه‌گذاری که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، باز است. نکته مهم در این مصوبه، بحث تعامل پذیری کیف پول‌ها است و ۶ ماه برای این تعامل پذیری زمان داده شده است و ما سوئیچ تعامل پذیری را در بانک مرکزی ایجاد خواهیم کرد. این اقدام شهرداری برای این پلتفرم عملاً یک باری را از روی دوش ما برمی‌دارد و یک مقدمه خوب در این راستا است. حتماً جلسات فنی با حوزه فاوا شهرداری برای توافق جزئیات بیشتر برگزار خواهد شد.»


ببینید: مفصل درباره شهرپی در گفت‌وگو با عماد ایرانی / نحوه اتصال کیف پول‌های الکترونیکی به شهرپی چگونه است؟


احمد جعفری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان (تاپ) که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت نیز گفت: «پرداخت‌های مبتنی بر کارت و کارت‌خوان مشکل‌های متعددی دارند. زمانی که بحث‌های کیف پول مطرح شد شرکت تاپ به‌عنوان شرکت پیشرو وارد این حوزه شد. برای ایجاد پارادایم جدید در سطح کشور تاپ ورود پیدا کرد به‌طوری‌که بالغ‌بر ۷۰۰ هزار نقطه داریم که می‌شود از طریق کیو‌آر و موبایل پرداخت را انجام داد. به خیلی از بخش‌ها از جمله تاکسیرانی شهرهای مختلف و شهرهای دیگر وارد شدیم که البته زیرساخت شهرداری است و محدودیتی وجود ندارد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، طرح انجمن‌های خیریه و در بسیاری از دانشگاه‌ها وارد شدیم.

از سال گذشته با جناب قنادان جلسه داشتیم و طرح‌هایی که مدنظر تاکسیرانی بود بررسی و اعلام آمادگی کردیم که حضور داشته باشیم و کمک کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل آن را انجام دهیم و به‌عنوان اولین اپلیکیشن افتخار داشتیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. بالغ‌بر ۲۰ پایانه از طریق شرکت تاپ تجهیز شدند که این روند به‌سرعت پیش می‌رود. برای ایجاد فرهنگ استفاده از خدمات کیف پول از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنیم و طبق آخرین خبرها هم تاپ آماده شده است برای اینکه بتواند در سایر زیرساخت‌هایی که در «شهر پی» مطرح است فعالیت داشته باشد.»

جواد عطاران،معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات بانک شهر در ادامه این نشست گفت : «حدوداً ۸۰درصد  از تراکنش‌های نظام بانکی در کشور تراکنش خرد است. بابت این تراکنش‌ها تمام بانک‌ها به سیستم شاپرک کارمزد پرداخت می‌کنند و مشتریان بابت برخی از این تراکنش‌ها هم کارمزد پرداخت می‌کنند. بانک شهر پلتفرمی طراحی کرد که هم خودش کارت الکترونیک پرداخت شهروندی باشد و هم سایر پلتفرم های پرداخت خرد را مدیریت کند یعنی ما پلتفرم پرداخت خردی نداریم که نتواند از بستر زیرساخت شاتوت بهره‌مند شود. با همکاری معاونت فناوری شهرداری تهران و برخی کلان شهرها سرویس‌های خوبی در حوزه پرداخت خرد فراهم کردیم. یکی از آنها سرویسی است که زیرساخت آن را بانک شهر تدارک دیده و از این زیرساخت می‌تواند تمامی سرویس‌هایی که در حوزه مالی مربوط به شهرداری‌ها پیمانکارها و شرکت‌های وابسته است که سرویس می‌دهد.»

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز که در این نشست حضور داشت گفت: «در کلان‌شهر عظیم تهران با مسائل زیادی مواجه هستیم که با روش‌های سنتی امکان مقابله با مسائل پیشرو نیست. باید آمار و اطلاعات به‌روزی داشته باشیم. مدیران شهری در این مدیریت کمک می‌کنند تا بابهره‌گیری صحیحی از آمار،‌ شناخت و مقابله با تهدیدها را راحت‌تر کند. مهم‌تر از همه در امتداد شعار «تهران شهری برای همه» شرایط عادلانه برای همه باید وجود داشته باشد. داشتن اطلاعات به‌روز ایجاد رانت می‌کند اما اگر این اطلاعات عادلانه در دسترس باشد از مشکلات جلوگیری می‌کند. در آستانه  بازنگری در طرح جامع راهبردی تهران هستیم و برای چشم اندازهایی که برای تهران تعریف شده اکشن‌پلن‌هایی را داریم.

اطلاعاتی که تولید می‌کنیم اگر با شاخص‌های بین‌المللی تهیه بشود مارا راهنمایی می‌کند برای اینکه بدانیم در مقایسه با سایر کلان شهرها در چه وضعیتی هستیم. شهرداری تهران با زیرساخت هایی که از اواسط دهه ۷۰ فراهم کرده پرچم‌دار هوشمندسازی بوده است. استفاده از شرکت‌های فعال در خدمات موبایل هم می‌تواند مکمل شهرداری باشد. سامانه پرداخت «شهر پی» فضایی یکپارچه است که رقابت یکسانی برای همه شرکت‌های پرداخت ایجاد می‌کند. امیدواریم با استفاده از اطلاعاتی که داریم بتوانیم جهت‌گیری‌های عمده تهران را بهینه‌تر هدایت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.