راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی شش رویداد فناوری و مالی در دنیا

ماهنامه عصر تراکنش / رویداد و نمایشگاه ماهیت سختی دارد. این طور برنامه‌ها هر چند روز که باشند، از یک‌روزه گرفته تا چندروزه، یک‌هفته‌ای یا 10روزه و هر موضوع و حوزه‌ای را هم که بخواهند پوشش دهند، سختی‌های خودشان را دارند. به چنین برنامه‌هایی برچسب بین‌المللی هم که زده شود، سختی‌ها دوچندان می‌شود. این سختی‌ها فقط مختص کشور ما یا کشورهای در حال توسعه و جهان سوم هم نیست و یک ویژگی جهانی است، اما خودمان خوب می‌دانیم که در ایران همه این مسائل شاید ضرب‌ در هزار بشود و همه ‌چیز دست به دست هم بدهد یا در هم ادغام شود تا حتی جلوی اولین رویداد بین‌المللی کشور هم گرفته شود.

با این وجود رویداد داخلی بانکداری و نظام‌های پرداخت را داریم که توانسته هفت سال متوالی پابرجا باشد و همه‌ساله تقریبا در یک دوره زمانی مشخص برگزار شود.

هفتمین همایش بانکداری و نظام‌های پرداخت با موضوع نوآوری، بازیگران جدید و کارایی درکسب‌وکار مالی برگزار شده است؛ رویدادی که هم جنبه پرداخت دارد و هم جنبه بانکداری و در هر دو صنعت طی این سال‌ها تاثیرات انکارنشدنی خودش را داشته است.

می‌خواهیم در ادامه نگاهی بیندازیم به رویدادهای مشابه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خودمان، اما خارج از این مرزوبوم؛ البته منظور از مشابه، بیشتر شامل حوزه و صنعتی که تحت پوشش است، می‌شود و نه بزرگی و ابعاد و تعداد مخاطب و شرکت‌کنندگان.

.

قدمت نمایشگاه و بازارهای مکاره شش‌هزارساله

تاریخ نمایشگاه‌ها ارتباط و پیوند تنگاتنگی با تاریخ بازرگانی و دادوستد بشر دارد. بازارهای مکاره از شش هزار سال پیش وجود داشت. فینیقی‌ها که یکی از اقوام سامی‌تبار بودند، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازرگانان زمان خودشان نخستین نمایشگاه‌ها را در ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد برپا کردند.

در سال ۱۸۳۰ نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه، مهندس ایفل باپرچ (برج ایفل) را در میانه نمایشگاه برای نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد.

در سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال ۱۸۸۰ میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط 50 سال گذشته بود و چهار میلیون نفر هم از این دو نمایشگاه دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیت‌آمیز بود.

در ایران نیز بیشتر نمایشگاه‌های سده‌های گذشته در کنار بندرهای بزرگ یا شهرهای بزرگ که بر سر راه کاروان‌ها جای گرفته بودند، برگزار می‌شدند. جدا از بندر و شهرهای بزرگ، در مسیر راه‌های بازرگانی همچون جاده ابریشم که از ایران گذر می‌کرد نیز نمایشگاه برپا می‌شد.

شرکت ایران در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای نخستین بار در نمایشگاه سال 1851 در کاخ بلورین لندن و در فضایی به وسعت 92 مترمربع رخ داد که با فراخوان امیرکبیر، صنعتگران در این نمایشگاه شرکت و کالاهای ایران؛ از جمله پارچه‌های قلمکار، فرش و صنایع دستی، کاشی و انواع خشکبار را به نمایش گذاشتند.

در خارج از خاک عزیز چه خبر است

از همین بیخ گوش خودمان گرفته تا مرزهای دورتر آسیا و اروپا و آمریکا، فراوانی رویداد و همایش و نمایشگاه داریم. از رویدادهای یک‌روزه گرفته تا یک‌هفته‌ای؛ از رویدادهای تک‌شعبه‌ای گرفته که فقط مختص یک کشور است تا رویدادهایی که علاوه بر کشور اصلی خودشان، در دیگر کشورها هم برگزار می‌شوند.

.

بزرگ‌ترین نمایشگاه کامپیوتر آلمانی

با سبیت (CEBIT) شروع می‌کنیم؛ رویدادی که در سال 1970 و در شهر هانوفر آلمان متولد شد و همچنان به کارش ادامه می‌دهد. در سال‌های گذشته سبیت هر سال چشم‌ها را خیره کرده است؛ رویدادی که 20 هزار شرکت‌کننده از 70 کشور دنیا را به سمت خودش جذب کرده است.

طیف وسیعی از کمپانی‌ها، سازمان‌ها و مراکز معتبر پژوهشی مرتبط با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در نمایشگاه کامپیوتر آلمان حضور دارند و دستاوردهای تخصصی خودشان را در معرض دید عموم و کارشناسان این صنعت قرار می‌دهند.

نمایشگاه فناوری اطلاعات هانوفر معروف به سبیت که مورد توجه سیاستمداران نیز هست، فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان محصولات و خدمات فناوری اطلاعات برای عرضه و فروش آنها به تمام دنیاست.

هرچند هیچ رویداد فناوری در اروپا؛ نه در قدمت و نه در گستردگی به پای سبیت نمی‌رسد، اما شاید بزرگ‌ترین ضعف سبیت در سال‌های گذشته گستردگی حوزه‌های تحت پوشش این رویداد بود. سال گذشته آخرین سالی بود که سبیت در آخرین روزهای اسفند و ابتدای فروردین برگزار شد.

رویداد 2018 سبیت، اولین دوره از سری رویدادهای سبیت است که در نیمه اول سال و در روزهای گرم و آفتابی آلمان برگزار می‌شود. سبیت امسال 11 تا 15 ژوئن؛ یعنی 21 تا 25 خردادماه 1397 و البته با سروشکلی جدید در هانوفر آلمان برپا می‌شود. این سبیت جدید چهار بخش اصلی دارد؛ d!conomy، d!tech، d!talk و d!campus.

d!conomy رویداد، پلتفرمی است مختص دیجیتالی کردن کسب‌وکارها و دولت‌ها. بخش d!tech هم روی آینده دیجیتال ما متمرکز است. بخش سوم هم d!talk است و شامل مجموعه کنفرانس‌هایی می‌شود که در آن در مورد مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صحبت می‌شود که ناشی از همین روندهای دیجیتال‌سازی موجود است.

بخش چهارم و البته جذاب‌تر رویداد سبیت هم d!campus است که قلب تپنده نمایشگاه است و جایی است که فناوری‌های دیجیتالی را می‌توان به‌طور زنده و هیجان‌انگیزی تجربه کرد.

اما سبیت هم جزء همان رویدادهای چندشعبه‌ای است. یک شعبه دیگر آن در استرالیا برگزار می‌شود. سبیت استرالیا بزرگ‌ترین رویداد و نمایشگاه B2B آسیا ـ اقیانوسیه است و قرار است 15 هزار متخصص از شرکت‌ها، دولت، SMEها و استارت‌آپ‌ها 15تا 17 ماه مه 2018 که به تاریخ شمسی می‌شود 25 تا 27 اردیبهشت 1397 در شهر سیدنی استرالیا دور هم جمع شوند.

در سال 2018 سبیت استرالیا هفدهمین سال برگزاری‌اش در استرالیا را جشن می‌گیرد و به‌عنوان یک رویداد موفق توانسته به‌خوبی جلب توجه کند.

CeBIT Bilisim EURASIA هم ورژن اوراسیایی سبیت است که در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. سبیت در هند را هم داریم که البته در سایت رویداد گفته شده که رویداد 2017 آن کنسل شده است.

البته سبیت آمریکا در نیویورک را هم داریم که این رویداد در سال‌های 2003 و 2004 برگزار، اما بعدا در سال 2005 لغو شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

لاس‌وگاس

لاس‌وگاس یا به اختصار وگاس مشهورترین قمارخانه‌ها، میخانه‌ها و روسپی‌خانه‌ها را دارد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز سرگرمی در دنیا است. اسم این شهر در زبان اسپانیایی به معنی مراتع سبز است، اما برخلاف نام آن، به‌‌دلیل قرار گرفتن در صحرای نوادا، آب‌وهوای خشک و بی‌آبی دارد. وگاس در سال 1911 به‌طور رسمی شهر اعلام شد و عنوان بزرگ‌ترین شهر تاسیس‌شده در آمریکا در قرن بیستم را دارد.

[/mks_pullquote]

 

CES در صدر نمایشگاه‌های عالم

از آلمان کوچ می‌کنیم به سمت آمریکا و با قدیمی‌ترین رویداد این کشور یعنی CES آشنا می‌شویم. CES مخفف عبارت Consumer Election Show است که عمده کار آن در زمینه عرضه نوآوری‌ها در زمینه تکنولوژی است که نسخه 2018 آن 9 تا 12 ژانویه که به تاریخ شمسی می‌‌شود 19 تا 22 دی‌ماه در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. قدمت این نمایشگاه به 50 سال پیش و 24 ژوئن 1967 برمی‌گردد که از همان زمان تاکنون توسط انجمن فناوری مصرف‌کننده، همه‌ساله برگزار می‌شود.

همان‌طور که گفتیم اولین رویداد در سال 1967 و البته در شهر نیویورک برگزار شد که نزدیک به 14 کمپانی در آن حضور داشتند و بیشتر به محلی برای نمایش محصولات شرکت‌های ژاپنی تبدیل شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

گذری بر اتفاقات سال‌های برگزاری CES

سال 1992 آخرین سالی بود که اپل در نمایشگاه CES حضور داشت. در این سال جان اسکالی رایانه ناموفق نیوتن اپل را در سخنرانی خودش معرفی کرد. در سال 1995، چهار بار نمایشگاه CES برگزار شد. اولین نمایشگاه در وگاس، دومین و سومین در شیکاگو و چهارمین درمکزیکوسیتی برپا شد.

[/mks_pullquote]

 

تلویزیون 1/5 اینچی پاناسونیک، محصول مورد توجه دومین نمایشگاه سال 1969 CES نیویورک بود. سال 1971 بود که رویداد CES کوله‌بارش را در شهر شیکاگو پهن کرد و تا سال 1977 در همان شهر مستقر ماند.

اما در سال 1972 این رویداد توانست رکورد 40هزار نفری شرکت‌کنندگان را بزند و در سال 1977 هم تعداد شرکت‌های حاضر در CES به 700 کمپانی رسید و البته نکته جالبی که در این سال وجود دارد، این است که ساعت‌های دیجیتال با استقبال خوبی مواجه شد و یک نمونه از آن ساعت 20 دلاری تگزاس اینسترومنت بود.

سال 1978 اتفاقات جدیدی را برای CES به‌همراه داشت. با اینکه این رویداد در تابستان همین سال و در شهر شیکاگو برگزار شد، اما برای اولین‌بار در زمستان هم در شهر لاس‌وگاس برپا شد.

در سال 2009 و به‌دنبال اتفاقاتی که در جریان بحران بزرگ مالی رخ داده بود، تعداد بازدیدکنندگان CES هم تا 22 درصد کاهش پیدا کرد. سال 2015 را هم می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین CES در تاریخ با 3600 غرفه و 170 هزار شرکت‌کننده معرفی کرد.

تبلیغات، سرگرمی و محتوا، خانه و خانواده، رباتیک و هوش ماشینی، ورزش، اینترنت اشیا، خودرو، استارت‌آپ، طراحی محصول و تولید و بهداشت و سلامت از موضوعات اصلی مطرح‌شده در CES 2018 خواهد بود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

دزدی در روز روشن

در رویداد CES سال 2017، با وجود مراقب‌های امنیتی شدید، اما دو نمونه اولیه از لپ‌تاپ‌های سه‌بعدی رِیزر در خود نمایشگاه دزدیده شد. شرکت رِیزر هم برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به شناسایی و دستگیری سارق شود، 25 هزار دلار مژدگانی پیشنهاد داد.

[/mks_pullquote]

 

صنعت پرداخت و هنر در یک شهر

سال 2015 آخرین سالی بود که رویداد چندین و چندساله کارتس با همین نام کارتس در شهر پاریس برگزار شد، اما با گسترش و توسعه سریع فناوری؛ به‌ویژه در حوزه موبایل، تصمیم‌ها بر این شد تا کارتس به تراستک تغییر نام دهد و با این کار، تراستک مکانی برای انعکاس سریع فناوری‌های جدید، با تمرکز امنیت بشود.

در واقع تمرکز تراستک بر فناوری‌های امنیتی بوده و هست و نگاهی که به صنعت پرداخت دارد، بیشتر با زاویه امنیتی است. اروپایی‌ها و به‌خصوص فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته جزء پیشروهای فناوری‌های پرداخت بوده‌اند.

آنها در حوزه‌های سخت‌افزاری و امنیتی در دنیا هم پیشگام و پرچم‌دار هستند. بنابراین به‌صورت طبیعی تا همین چند سال پیش شناخته‌شده‌ترین نمایشگاه فناوری‌های پرداخت متعلق به آنها بود.

کارتس که از سال 1985 همه‌ساله درشهر پاریس برگزار می‌شد، در سال 2015، سی‌امین دوره خودش را هم برگزار کرد تا نسخه سی‌ویکمش، هم با نامی جدید، هم در محلی جدید و هم با تمرکز بیشتری بر امنیت و اعتماد تشکیل شود و نتیجه‌اش هم شد نام تراستک در شهر کن و با موضوع تکنولوژی‌های مبتنی‌ بر اعتماد.

در واقع کارتس سال‌های گذشته به فناوری‌های کارت هوشمند پی ‌پرداخت، اما با ورود بیشتر و حضور پررنگ‌تر موبایل به عرصه پرداخت، رویداد جدید حوزه‌های گسترده‌تر پرداخت، احراز هویت و امنیت و اتصال را دربر گرفت.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چرا کن؟

شهر کن سال‌هاست که تجربه میزبانی رویدادهای بین‌المللی را دارد. البته ناگفته نماند که اولین خانه‌های مجلل فرانسوی در دهه ۳۰ قرن ۱۹ میلادی در این شهر کوچک ساخته شد و کن به‌مرور زمان تا به امروز به میعادگاه ثروتمندان و شخصیت‌های مشهور فرانسوی و بین‌المللی تبدیل‌شده است. شاید همین موضوع در کنار دیگر شرایط محیطی و جغرافیایی از نکاتی باشد که در جذب توریست به این منطقه کمک کرده است.

[/mks_pullquote]

 

بحث نوآوری در عرصه پرداخت که باز می‌شود، امکان ندارد اسمی از فین‌تک به میان نیاید و از آنجایی که همه‌چیز در کارتس تغییر کرده بود، باید بدون شک جایی هم برای استارت‌آپ‌های فین‌تک در ورژن جدید رویداد باز می‌شد.

به همین دلیل تراستک از سال 2016 با تمرکز ویژه روی بخش استارت‌آپ‌های فین‌تک قرار است که تا پنج سال آتی در شهر کن، خوشامدگوی فعالان صنعت پرداخت باشد. تراستک 2018 قرار است 27 تا 29 نوامبر؛ یعنی ششم تا هشتم آذرماه 1397 برگزار شود.

تراستک هم از همان رویدادهای چندشعبه‌ای است. از سال 2010 نسخه آسیایی آن در شهر هنگ‌کنگ و از سال 2012 هم نسخه آمریکایی آن در لاس‌وگاس برگزار می‌شود.

.

نزدیک‌ترین رویداد به ما از نظر جغرافیایی

در سال 2017، 18 دوره از برگزاری رویداد سیملس گذشت؛ رویدادی که هر 18 سالش در شهر امیرنشین دوبی برگزار می‌شود. سیملس هم مانند تراستک تجربه تغییر دارد؛ البته نه در مکان برگزاری؛ بلکه تغییر اسم داشته و از رویداد کارت و پرداخت به سیملس تغییر کرده است.

در سال 2016 و در هفدهمین دوره از برگزاری کارت و پرداخت، خبر از این تغییر اسم داده شد. سیملس به‌معنای یکپارچه است و مسلما این تغییر نام، به دنبال خود تغییر رویکرد نمایشگاه سال 2017 را نیز به‌همراه داشت.

در واقع اهم و مهم رویداد، کمی تغییر کرد و «یکپارچگی»، کلمه کلیدی نمایشگاه دوروزه بود که سه حوزه پرداخت، تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی را پوشش می‌داد.

سیملس دوبی بیشترین حضور ایرانی‌ها را تجربه می‌کند؛ مسلما برگزاری رویدادی در یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ما، چنین مزیت‌هایی هم دارد. البته همین جا بگویم که دوبی شعبه انحصاری رویداد کارت و پرداخت نیست و دیگر نسخه‌های آن در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی و همین‌طور در سنگاپور برگزار می‌شود.

مسلما این تغییر دیدگاه برگزارکنندگان رویداد از کارت و پرداخت به سیملس نشان از تغییر روندها از همان سال 2016 می‌داد، دیگر فناوری کارت و پرداخت اهمیت قبل را ندارد و کمرنگ شده است و دیگر نوبت به یک مفهوم جدید و آن ‌هم یکپارچگی رسید.

سیملس خاورمیانه 2018، 15و 16 آوریل؛ یعنی 26 و 27 فروردین‌ماه 1397 در مرکز نمایشگاه بین‌المللی دوبی برگزار می‌شود.

بعد از تغییر نام به سیملس، این رویداد سه بخش پرداخت، تجارت الکترونیکی و خرده‌فروشی را پوشش می‌داد و اتفاق جدیدی که در رویداد سال 2018 خواهد افتاد، این است که انگار سیملس هم با کمی تاخیر جای خالی فین‌تک را در برنامه‌هایش حس کرده و بخش سیملس فین‌تک را هم به‌عنوان بخش چهارم اضافه می‌کند.

نمایشی از آینده در یک هفته

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فناوری منطقه باز هم در دوبی است. این بار از نیمه اول سال و فصل بهار به نیمه دوم سال و فصل پاییز کوچ می‌کنیم تا شاهد رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات جیتکس (GITEX) باشیم؛ رویدادی که بهترین فرصت و انتخاب برای حضور کسب‌وکارهای ایرانی در منطقه است.

جیتکس از سال 1981 همه‌ساله در شهر دوبی برگزار می‌شود. البته اولین‌بار این رویداد با نام GITE در سال 1981 در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد و از سال 1988 در این مرکز نمایشگاهی حضور دارد.

شاید جالب باشد بدانید که جیتکس قاهره هم در سال 1998 راه‌اندازی شد و به مدت سه سال هم فعالیت کرد و از سال 2002 فعالیت‌هایش متوقف شد.

جیتکس همه‌چیز را با هم دارد؛ 23 حوزه مختلف را پوشش می‌دهد، سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها و پنل‌های مختلف درباره بخش‌های خرده‌فروشی، مالی، تولید هوشمند، حمل‌ونقل، آموزش، شهر هوشمند، بهداشت و سلامت و بازاریابی همگی در رویداد Gitex Vertical Days که از سال گذشته در کنار نمایشگاه اصلی جیتکس برگزار می‌شود، قرار دارد.

مسلما از چند سال پیش، وقتی قرار شد پکیج رویداد و نمایشگاهی تکمیل باشد، باید اسمی از فین‌تک و استارت‌آپ هم در گوشه‌وکنار برنامه‌های آن رویداد به چشم بخورد.

همین هم بهانه‌ای شد تا از سال پیش بخش GITEX Future Stars، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی منطقه منا هم به جیتکس اضافه شود و به این ترتیب دیگر حضور بین‌المللی صرفا محدود به شرکت‌های بزرگ و پیشرو و بنام نباشد و به فرصتی برای حضور و رقابت صدها استارت‌آپ از سراسر دنیا تبدیل شود.

هم فال و هم تماشا را می‌توان در جیتکس دوبی تجربه کرد. علاوه بر اصل برنامه که جذابیت‌های خاص خودش را دارد، حاشیه و اتفاقات جانبی نمایشگاه هم می‌تواند به‌اندازه خود برنامه اصلی جالب و جذاب باشد.

به هر حال دوبی است و شهر امیرنشین‌های ثروتمندی‌ که عادت دارند در چنین برنامه‌هایی با آخرین ماشین‌های روز دنیا حاضر شوند و همین موضوع هم می‌تواند به نوبه خودش نمایشگاه اتومبیلی به راه بیندازد. در داخل خود نمایشگاه اصلی هم همه‌ساله از نوآوری‌های جدید و جذابی رونمایی می‌شود. برای مثال همین امسال که سی‌وهفتمین رویداد جیتکس برگزار ش

، نوآوری‌های پرداخت جریمه از طریق سرویس Drive thru، موتور پلیس بدون سرنشین و هواپیمای بدون سرنشین گشت‌زنی، خودروی گشت‌زنی اتوماتیک، ربات پلیس و تسلا مدل X و تونل‌های تشخیص چهره مسافرین، بخشی از دیدنی‌های نمایشگاه 2017 بود.

جیتکس 2018 هم 14 تا 18 اکتبر که می‌شود 22 تا 26 مهرماه 1397 در دوبی برگزار می‌شود.

.

پرسروصداترین رویداد فین‌تک دنیا

صفت پرسروصداترین قطعا درباره مانی 2020 صدق می‌کند، هم بزرگی و وسعت رویداد و هم اینکه در آمریکا، اروپا و آسیا شعبه زده است، مزید بر علت است. اگر بخواهیم یک توصیف یک‌خطی درباره مانی 2020 بنویسیم، می‌شود گفت که مانی 2020 جایی است که در آن تکنولوژی با پول، پول با مردم، مردم با ایده‌ها و درنهایت ایده‌ها با واقعیت روبه‌رو می‌شوند.

در واقع هر نسخه از مانی 2020 ترکیب قوی از افراد، تکنولوژی، پول و ایده است. هکاتونی هم که از سه سال پیش به مانی 2020 اضافه شد، نور علی ‌نور و بهانه‌ای شد تا توسعه‌دهندگان، طراحان و کارآفرینان سراسر دنیا را به این بهانه یکجا دور هم جمع کند.

با اینکه اصل این رویداد در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، اما استقبال از بخش اروپایی و آسیایی آن هم به‌قدری چشمگیر است که نمی‌توان فرق زیادی میان‌شان قائل شد.

جک دورسی، مدیرعامل و بنیانگذار اسکوئر درباره مانی 2020 می‌گوید: «استفاده‌ای که از مانی 2020 می‌توان کرد، صرفا مختص سخنرانی‌ها و گفتگوهایش نیست؛ بلکه شما می‌توانید با افراد جدیدی دیدار و ملاقات داشته باشید که با تفکر متفاوتی که دارند، می‌توانند دیدگاه شما را هم تغییر دهند.» پس اگر از تغییر ترسی ندارید، چهارگانه مانی 2020 جای مناسبی برای حضور است و مسلما تجربه متفاوت و خوشایندی در اختیارتان قرار می‌دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آمستردام

آمستردام بین سال‌های 1300 تا 1306، حقوق شهری را دریافت کرد. پرچم این کشور از سه صلیب سنت اندرو تشکیل شده است. همچنین نماد شهر آمستردام هم از عناصر و المان‌های تاریخی بسیاری تشکیل شده است. این نماد شامل یک سپر قرمز و یک نوار سیاه‌رنگ است که روی آن نوار سه صلیب سنت اندرو نقش بسته است. در بالای این سپر، تاج پادشاهی آمستردام وجود دارد و دو طرف سپر هم توسط دو شیر طلایی نگه داشته شده است و در پایین این دو شیر هم شعار آمستردام نوشته شده است.

[/mks_pullquote]

 

مانی 2020 لاس‌وگاس در سال 2018 در روزهای 21 تا 24 اکتبر یا همان 30 مهرماه تا سوم آبان 1397 و مانی 2020 اروپا، برخلاف دوره‌های قبلی در سال 2018 در آمستردام و از چهارم تا ششم ژوئن، 14 تا 16 خرداد 1397 برگزار می‌شود. مانی 2020 آسیا در سال 2018 در سنگاپور و 13 تا 15 مارس، 22 تا 24 اسفند 1396 و در نهایت مانی 2020 چین در سال 2018 هم 14 تا 16 نوامبر یعنی 23 تا 25 آبان در شهر گوانگ‌ژو چین آماده استقبال از مخاطبان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.