راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تبدیل تخیل به واقعیت / توصیف جهانی که برای هر موجود جاندار و بی‌جانی بتوان هویت دیجیتال در نظر گرفت

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / زندگی در عصر حاضر به ما نشان داد شاید چیزی که امروز اسمش تخیل است، در آینده دور یا نزدیک به واقعیتی از جریان زندگی تبدیل شود و حتی این واقعیت می‌تواند به روندی تأثیرگذار بر همه جنبه‌های زندگی تبدیل شود.

اینترنت اشیا یکی از همین تخیل‌های قدیمی است که در حال حاضر به یکی از تأثیرگذارترین مفاهیم در شیوه کار کردن، وضعیت جسمانی و سلامت، خورد و خوراک، ورزش و به‌طور کلی شیوه زندگی افراد بدل شده است. اینترنت اشیا صرفاً مختص کامپیوتر‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند نیست؛ بلکه کلمه‌ای فراشمول است که از یخچال، ماشین لباس‌شویی، لامپ، تلویزیون و اسباب‌بازی گرفته تا حتی گیاهان و نباتات را دربر می‌گیرد.

هر چیزی را که بتوان به اینترنت متصل کرد و از دل آن داده و اطلاعات به دست آورد، در دسته‌بندی اینترنت اشیا قرار می‌گیرد. وقتی به پیش‌بینی‌هایی که مراکز و سازمان‌های معتبر درباره آینده این مفهوم در دنیا دارند، نگاه می‌کنیم، اعداد ارائه‌شده و آمار و ارقام به طرز باورنکردنی بزرگ است. تحقیقات استاتیستا نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا به 30.9 میلیارد دستگاه خواهد رسید.

همچنین تحقیقات جی‌اس‌ام‌ای حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۵، 1.1 هزار میلیارد دلار فرصت درآمدی از طریق اینترنت اشیا به وجود می‌آید. حوزه‌های مختلفی مانند خانه، حمل‌ونقل، زراعت و دام‌پروری، کارخانه‌ها و صنایع، بهداشت و درمان، شهرهای هوشمند، مدیریت زنجیره تأمین، ورزش، پوشاک و غیره از جمله حوزه‌هایی هستند که این فناوری توانسته آنها را در دنیا متحول کند.

در ایران در حال حاضر پروژه‌های اینترنت اشیای گوناگونی در استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها شکل گرفته است؛ هرچند شاید نتوان یک پروژه کامل اینترنت اشیا که کلیه مؤلفه‌های IoT در آن رعایت شده باشد را به‌طور دقیق نام برد. نو و بکر بودن این مبحث در ایران، پتانسیل بالای موجود برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا در ایران را نشان می‌دهد. مرکز تحقیقات اینترنت اشیای ایران طی یکی، دو سال گذشته نظرسنجی‌های جالبی در حوزه اینترنت اشیا در کشور انجام داد.

بر اساس داده‌های این نظرسنجی، مهم‌ترین چالش عنوان‌شده در راستای پیاده‌سازی اینترنت اشیا در کشور، فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم عنوان شده است. در نظرسنجی دیگری که این مرکز انجام داده، چشم امید اکثر افراد با استارت‌آپ‌هاست تا بتوانند به‌عنوان پیشرو در این حوزه در کشور شروع به فعالیت کنند.


شروعی خوب اما ناکافی


با اینکه در نظرات عنوان‌شده، شرکت‌کنندگان امیدی به روند رشد راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا در سال ۱۳۹۷ نداشته‌اند و آن را صرفاً یک موضوع هیجانی و تبلیغاتی می‌دانستند، اما اوضاع کمی در حال تغییر است.

اخیراً کنسرسیوم لینک‌نت به‌عنوان اولین شبکه عمومی اینترنت اشیا در کشور شروع به کار کرده است. این کنسرسیوم مهم‌ترین سرمایه‌گذاری است که روی شبکه اینترنت اشیا توسط سازمان فناوری اطلاعات و با حضور شرکت‌های شناسا و فناپ و استارت‌آپ فعال در این حوزه یعنی لینکپ انجام شده است.

این شبکه امکان اتصال طیف وسیعی از تجهیزات را برای هوشمندسازی شهرها و ساختمان‌ها فراهم می‌کند. پارکینگ هوشمند، آبیاری هوشمند، سامانه‌های ایمنی و امنیتی مجتمع‌ها، خودروهای متصل و غیره بخشی از سرویس‌هایی است که بر این بستر قابل ارائه هستند. اینترنت اشیا جزء روندهای اصلی و مهم در دنیاست.

شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری در هر حوزه دست به کار شدند و از این فناوری در فرایندها و خلق محصولات‌شان بهره بردند. برای مثال گوگل و آمازون در حوزه خانه‌های هوشمند، سامسونگ و گوگل در حوزه پوشیدنی‌ها و تسلا، اپل و بی‌ام‌دبلیو در حوزه خودرو، از پیشروهای اینترنت اشیا محسوب می‌شوند.

کنسرسیوم لینک‌نت شروع خوبی برای شکل‌گیری و توسعه اینترنت اشیا در کشور است، اما کافی نیست. چالش‌هایی که درباره این فناوری وجود دارد و پیش‌تر به آن اشاره کردیم، باید برطرف و راه برای توسعه این فناوری به سایر بخش‌ها هموار شود. زمانی می‌توان گفت که این روند در کشور به‌صورت جدی دنبال می‌شود که ثمرات و نتایج آن را به‌صورت ملموس در زندگی‌مان شاهد باشیم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
نویسنده / مترجم محدثه ده‌باشی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.