راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماشین‌های دست‌آموز / ترکیب موفقیت‌آمیزی از انسان و ماشین

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / نقش‌آفرینی پررنگ‌ یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و ورود ماشین‌های پیشرفته‌تر به عرصه‌های مختلف باعث می‌شود تا الگوریتم‌هایی که نه توسط انسان‌ها؛ بلکه به ‌وسیله ماشین‌های فوق پیشرفته طراحی شده‌اند، زمام امور را در دست بگیرند.

در فیلم بازی‌های جنگی اثر جان بد‌هام، پنتاگون تلاش می‌کند تا با اتکا به هوش مصنوعی، حمله هسته‌ای خود به اتحاد جماهیر شوروی را شبیه‌سازی کند. او تمام راه‌های ممکن برای این حمله را قبل از اقدام به حمله با استفاده از هوش مصنوعی امتحان می‌کند و در نهایت نیز به این نتیجه می‌رسد که «تنها راه موفقیت در جنگ هسته‌ای، شروع‌نکردن آن است»

این فیلم در زمان نمایش، فیلمی‌ بیش از حد آرمانی به نظر می‌رسید. در دهه ۱۹۸۰ میلادی (فیلم در سال ۱۹۸۳ در آمریکا ساخته شده است)، فناوری هوش مصنوعی چندان توسعه نیافته بود و هیچ‌کس باور نمی‌کرد روزی بتواند از پس چنین تجزیه‌و‌تحلیل‌های پیچیده و پیشرفته‌ای برآید. اما یادگیری ماشینی که این روزها با آن طرفیم، قدرتی فرا‌تر از حد تصور ما دارد و می‌تواند در مورد مسائل پیچید‌ه‌ای حتی در سطح کسب‌وکار‌ها و فرهنگ حرفی برای گفتن داشته باشد.

همه ما به نحوی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، برخوردی با یادگیری ماشین داشته‌ایم. پیشنهادهایی که سایت‌های خرید اینترنتی به شما می‌دهند، ویدئوهای پیشنهادی که برای مثال یوتیوب به شما نشان می‌دهد، پیشنهادهای سرمایه‌گذاری روی سهام مختلف که از طریق کارگزاری‌ها ارائه می‌شود، انجام احراز هویت غیرحضوری، کشف تقلب در سامانه‌های مختلف، مانند سامانه‌های بانکی و غیره، همگی از دل یادگیری ماشین برآمده‌اند.

حتی با یک جست‌وجوی ساده در موتورهای جست‌وجوگر، شما در حال استفاده از یادگیری ماشین هستید. بی‌شک موضوع هوشمندسازی کسب‌وکار و به‌کارگیری مفاهیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در همه فرایندها جزء مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین روند‌ها در سال‌های اخیر است.

با اینکه در ایران یادگیری ماشین عمیقاً جا نیفتاده، با این حال استفاده‌های جزئی از آن در برخی موارد دیده می‌شود. یکی از این موارد استفاده‌شده توسط سامانه فراشناسا بود که توانست با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عملیات تشخیص چهره و احراز هویت غیرحضوری را با موفقیت انجام دهد.

سامانه‌های کشف تقلب مبتنی بر هوش مصنوعی هم یکی دیگر از جاهایی است که یادگیری ماشین نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. سامانه‌های کشف تقلب به دو دسته مبتنی بر قاعده و مبتنی بر هوش مصنوعی تقسیم می‌شوند. از آنجایی که استفاده از روش‌های مبتنی بر قاعده کمکی به شناسایی رفتارهای متقلبانه نوین نمی‌کند، در نتیجه سازمان‌ها، به‌خصوص بانک‌ها، ناگزیر به استفاده از مدل‌های یادگیری ماشینی هستند که در همان مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گنجانده می‌شوند.

شرکت‌هایی مانند رادین، داتین و داده‌کاوان توسن با ارائه سامانه‌های کشف تقلب مبتنی بر هوش مصنوعی توانستند از یادگیری ماشین استفاده عملیاتی کنند. باید بپذیریم که ماشین قادر به یادگیری و تشخیص است و در دنیا به‌طور جدی دنبال می‌شود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
نویسنده / مترجم محدثه ده‌باشی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.