راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر کشور: محدودیت روی سرویس‌های اینترنتی به خاطر اغتشاشات است

وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی خارجی، موقتی است و تا زمان ادامه به گفته او «اغتشاشات»، این محدودیت وجود دارد.

در حالی وزیر کشور تنها محدودیت ایجادشده را روی شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌داند که از روز ۳۱ شهریور اینترنت سیار و ثابت نیز قطع شده و تنها امکان دسترسی به اینترنت داخلی وجود دارد.

به دنبال اعتراض مردم، شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ از عصر روز ۳۰ شهریور از دسترس خارج شدند و از روز بعد آن نیز طبق بررسی «راه‌ پرداخت» و گزارش کاربران، تنها امکان استفاده از سرویس‌های داخلی روی شبکه ثابت و سیار وجود دارد. همچنین محدودیت روی دسترسی به اینترنت ثابت و سیار از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز نیز بیشتر می‌شود. 

در کنار از دسترس‌ خارج‌شدن شبکه‌های اجتماعی واتس‌اپ و اینستاگرام، اپ‌‌استور و گوگل‌پلی نیز از دسترس خارج شده‌اند و امکان دسترسی به بسیاری از سرویس‌های گوگل نیز وجود ندارد.

 همچنین از شب گذشته (اول مهر) لینکدین، شبکه اجتماعی‌ای که اساساً برای بهبود کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد از دسترس خارج شد و از سمت دیگر اکثر فیلترشکن‌ها نیز از کار افتاده‌اند.

پیش از این خبرگزاری فارس گزارش داده بود که واتس‌اپ و اینستاگرام با تصمیم شورای امنیت کشور مسدود شده‌اند و هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید.

 فارس اعلام کرده بود اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگونبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.

اکنون در جدیدترین اظهار نظر احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرده شبکه‌های اجتماعی که به گفته او «آتش‌بیار معرکه بوده و اغتشاشات را ساماندهی می‌کردند» محدود شده‌اند.

وحیدی در این مورد در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: «بعضی از این شبکه‌ها آتش‌بیار معرکه هستند و ساماندهی اغتشاشات را انجام می‌دهند و باعث خرابکاری می‌شوند. این شبکه‌ها با انتشار صحنه‌های تحریک‌کننده که بعضی مواقع نیز واقعی نیست، چیزهایی را به مردم یاد می‌دهند.»

او با اعلام اینکه در این شرایط باید دسترسی به این شبکه‌ها محدود شود، ادامه داد: «طبیعی است دسترسی به این شبکه‌ها برای حفظ امنیت مردم، حفظ حقوق شهروندی، حفظ نظم و امنیت و حفظ آرامش مردم محدود شود تا نتوانند مسیر اغتشاشات را سامان بدهند.»

او در پاسخ به سوال مجری که آیا این محدودیت‌ها روی همه شبکه‌های اجتماعی است، اعلام کرد: «اصل محدودیت‌ها روی شبکه‌هایی است که در اغتشاشات نقش داشته‌اند و با ساماندهی باعث تخریب می‌شوند.»

وحیدی در مورد اینکه این محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، توضیح داد: «این برعهده اغتشاشگران است و آنها موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند. طبیعتاً وقتی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست، این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.» 

البته او تأکید کرد که هرچند این محدودیت‌ها موقت است، اما دسترسی به سرویس‌های شبکه داخلی فراهم است و ارائه سرویس از این طریق بدون مشکل ادامه دارد.

در حالی وزیر کشور دسترسی به سرویس‌های داخلی از طریق شبکه ملی اطلاعات را بدون مشکل اعلام می‌کند که انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال قطع اینترنت و از دسترس‌ خارج‌شدن برخی سرویس‌های اینترنتی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «با توجه به وابسته‌بودن کسب‌وکارها به ابزارهای دیجیتالی خارجی، جایگزینی شبکه ملی اطلاعات در چنین موقعیت‌هایی مناسب نیست».

4 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    توی کانال بله نوشتید به گفته وزیر اغتشاشات هست و بنظر از نظر شما این آشوب و آتش زدن اموال عمومی اغتشاش نیست!

  2. حسین می‌گوید

    اینترنت بین المللی روی اینترنت ثابت شاتل و سیم کارت همراه اول برای من فعال است

  3. Sonn می‌گوید

    اینترنت داخلی به چه دردی میخوره چی داره بجز مزخرفات!! حیفه هزینه و وقت که بابت اینترنت داخلی صرف بشه

  4. رضا می‌گوید

    شماها چجور آدمایی هستین، ما از این راه داریم یک لقمه نون بخور و نمیر درمیاریم همونم بما نمیبینین؟؟ تیغ بران گر به دستت داد چرخ روزگار، هرچه میخواهی ببر اما مبر نان کسی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.