راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اسکایپ، وایبر و iMessage از دسترس خارج شدند/ کافه‌ بازار و مایکت اقدام به حذف اینستاگرام و واتس‌اپ کردند+ به‌روزرسانی

شبکه اجتماعی اینستاگرام از ساعت ۱۷ و ۵۴ دقیقه روز ۳۰ شهریور از دسترس خارج شده و امکان دسترسی به آن تنها با کمک فیلترشکن امکان‌پذیر است.

دسترسی به اینستاگرام از عصر امروز با آی‌پی ایران از طریق اینترنت ثابت و همراه امکان‌پذیر نیست. به دنبال این اتفاق، گمانه‌زنی برای فیلتر این شبکه اجتماعی بیشتر شده است.

هنوز مشخص نیست از دسترس خارج‌شدن اینستاگرام در کشور مقطعی است یا این شبکه اجتماعی پرکاربر در ایران برای همیشه فیلتر شده است.

خبرگزاری فارس اعلام کرده با تصمیم شورای امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ از شب گذشته (۳۰ شهریور) از داخل ایران ممکن نیست.

فارس نوشته که «هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید؛ اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگونبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»

این اولین بار نیست که اینستاگرام در کشور با قطعی و اختلال همراه می‌شود. مردادماه نیز امکان دسترسی به اینستاگرام برای یک روز به دلیل کاهش پهنای باند با قطعی و اختلال شدید همراه شد. به دنبال این اتفاق وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا پهنای باند اینستاگرام کاهش پیدا کرده، اعلام کرد که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم هیچ سیاستی مبنی بر محدودیت پلتفرم‌های بین‌‌المللی اتخاذ نکرده‌ و در این زمینه تصمیمات گذشته اجرا می‌شود.

اختلال تقریباً یک‌روزه روی اینستاگرام در آن زمان باعث کاهش درآمد بسیاری از کسب‌وکارهای فعال روی این پلتفرم شده بود.

در همین زمینه شرکت پادرو در توییتی اعلام کرده بود که به‌دلیل اختلالات اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰درصد فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.

اینستاگرام در ۳۰ شهریور در حالی از دسترس خارج شد که بسیاری از کاربران از قطع اینترنت همراه نیز خبر می‌دهند. قطع اینترنت همراه در برخی مناطق در حالی رخ می‌دهد که وزیر ارتباطات امروز قطع اینترنت در روزها و ساعات آینده را تکذیب کرده بود.


به‌روزرسانی: واتس‌اپ فیلتر شد


از ساعت ۲۰ روز 30 شهریور واتس‌اپ روی اینترنت همراه و ثابت از دسترس خارج شده است. قطع دسترسی کاربران به اینستاگرام و واتس‌اپ در شرایطی رخ می‌دهد که این دو پلتفرم نه‌تنها محبوب‌ترین سرویس‌ها در بین کاربران بودند که عمده کسب‌وکارها نیز از طریق آنها کار خود را توسعه می‌دهند.

طبق گزارش اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیش از ۸۰ درصد کسب‌وکارها از اینستاگرام برای تبلیغ و فروش استفاده می‌کنند و پس از این شبکه‌ اجتماعی، پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام فیلترشده بیشترین محبوبیت را در بین کسب‌وکارها دارند.


به‌روزرسانی: لینکدین از دسترس خارج شد


از بامداد امروز دوم مهرماه لینکدین نیز از دسترس خارج شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دسترسی به لینکدین با آی‌پی ایران امکان‌پذیر نیست و تنها با کمک فیلترشکن می‌توان به این شبکه‌ اجتماعی دسترسی داشت.

لینکدین از جمله شبکه‌های اجتماعی بود که در ایران از تیغ فیلترینگ در امان مانده بود. این شبکه مخصوص مدیران شرکت‌ها و کارجویان است و به نوعی برای توسعه فضای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شبکه اجتماعی نزدیک 10 سال پیش به طور موقت در ایران فیلتر شده و سپس رفع فیلتر شده بود.

وزیر کشور شب گذشته در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود که سرویس‌های اینترنتی به دنبال آنچه او «اغتشاشات» نامیده بود، محدود شده‌اند و این محدویت‌ها موقتی است.


به‌روزرسانی: اسکایپ از دسترس خارج شد


عصر امروز دوم مهرماه هم اسکایپ از دسترس کاربران داخل ایران خارج شد. البته برخی کارشناسان شبکه اعلام می‌کنند طبق داده‌های موجود، اسکایپ از شب گذشته در شبکه‌های ایران مسدود شده است.

اسکایپ یک پیام‌رسان متنی، صوتی و ویدئویی محبوب است که در دوران همه‌گیری کرونا، در ایران و جهان، برای برگزاری جلسه‌ها، کلاس‌های آموزشی و… بسیار مورد توجه قرار گرفت.


به‌روزرسانی: حذف برنامه‌های خارجی از فروشگاه‌ها ایرانی


بعد از اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ از دسترس ایرانیان داخل کشور خارج شد، حالا فروشگاه‌های ایرانی مایکت و کافه بازار نیز این دو اپلیکیشن را از فروشگاه خود حذف کرده است.  این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که از اول مهر ماه نیز اپ استور و گوگل پلی نیز از دسترس کاربران داخل کشور خارج شده است.

هنگام جستجوی این دو برنامه روی فروشگاه مایکت و کافه بازار، امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. هر دو فروشگاه در پیامی اعلام کرده‌اند: «متاسفانه در حال‌حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»

پاک‌شدن اینستاگرام و واتساپ از روی مایکت و کافه‌بازار، گمانه‌زنی برای مسدودشدن اینستاگرام و واتساپ برای همیشه را قوت بخشیده است.

اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی است که از سال ۹۷ صحبت‌هایی از فیلترینگ آن شنیده شده؛ اما در نهایت از تیغ فیلترینگ در امان مانده است.

به باور برخی کارشناسان، یکی از دلایلی که اینستاگرام تاکنون فیلتر نشده، کمک آن به رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است.

طبق گزارش اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اینستاگرام سهم ۸۴درصدی محبوبیت در بین کسب‌وکارها را به خود اختصاص داده و پس از این شبکه اجتماعی پرطرفدار، ۴۹ درصد کسب‌وکارها از واتس‌اپ و ۳۲ درصد هم از تلگرام برای فروش خدمات و کالای خود استفاده می‌کنند.


به‌روزرسانی: وایبر و آی‌مسیج از دسترس خارج شدند


شب گذشته ۵ مهر ماه پیام‌رسان وایبر هم به لیست سرویس‌های از دست خارج شده اضافه شد. اگرچه اختلال و قطعی اینترنت عملا استفاده از تمام سرویس‌های خارجی را با مشکل مواجه کرده با این حال این اولین بار نیست که این پیام‌رسان در ایران با محدودیت دسترسی مواجه می‌شود.

سال ۹۳ نیز بعد از افزایش استقبال کاربران برای استفاده از این پیام‌رسان حاکمیت برای کنترل این استفاده به جای فیلتر دائمی وایبر دست به اعمال کاهش پهنای باند آن زد، به طوری که پیام‌ها با تاخیر ارسال و پیام‌های حاوی عکس و ویدئو نیز امکان ارسال نداشت. قطعی و اختلال استفاده از این پیام‌رسان در نهایت باعث شد کاربران به سمت استفاده از پیام‌رسان دیگری یعنی تلگرام بروند. پیام‌رسانی که در نهایت به دنبال شکایت یک بازپرس در سال ۹۷ به زیر تیغ فیلترنگ رفت.

همچنین از عصر روز سوم مهر دسترسی کاربران سیستم عامل ios به پیام‌رسان iMessage با اختلال همراه بوده و اکنون نیز بدون استفاده از فیلتر شکن امکان استفاده از آن وجود ندارد.

iMessage یک سرویس پیام‌رسان ارائه شده از سمت شرکت اپل است که تمامی پیغام‌های ارسالی و دریافتی بین دو دستگاه آیفون مستقیماً از طریق اینترنت ثابت و همراه به‌صورت کاملاً آنی مورد انتقال قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.