راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینترنت ثابت و همراه ملی شد / کسب‌وکارها در خطر خسارت دوباره

بعد از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ روی شبکه همراه و ثابت، اکنون دسترسی به دیگر سرویس‌های خارجی نیز فراهم نیست و تنها سایت‌ها و سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند قابل دسترس هستند. همچنین اکثر فیلترشکن‌ها نیز از کار افتاده است.

به گزارش راه ‌پرداخت، از شب گذشته اینترنت همراه اول به‌صورت کامل قطع و روی اپراتور ایرانسل نیز تنها به وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای داخلی و خبرگزاری‌های داخلی امکان دسترسی وجود دارد.

حالا از امروز (۳۱ شهریور) نیز امکان دسترسی به سرویس‌های خارجی ازجمله جست‌وجوگر گوگل، جیمیل و… از طریق اینترنت ثابت و همراه فراهم نیست. از سوی دیگر بررسی‌های راه‌ پرداخت نشان می‌دهد اکثر فیلترشکن‌ها نیز از دقایقی پیش از کار افتاده و امکان استفاده از آنها وجود ندارد. 

شب گذشته نیز اینستاگرام و واتس‌اپ برای کاربران داخلی ایران از دسترس خارج شدند و تنها با استفاده از فیلترشکن قابل دسترس بودند. هرچند برخی کاربران گزارش می‌دهند امکان استفاده از واتس‌اپ حتی با کمک فیلترشکن نیز از شب گذشته وجود ندارد. خبرگزاری فارس اعلام کرده با تصمیم شورای امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ از شب گذشته از داخل ایران ممکن نیست.

فارس نوشته که «هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید؛ اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگونبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»

اختلال اینترنت روی شبکه همراه و ثابت در حالی اتفاق می‌افتد که روز گذشته وزیر ارتباطات در بیانیه‌ای هرگونه قطعی اینترنت در ساعات و روزهای آینده را رد کرده بود. این بیانیه وزیر ارتباطات در حالی منتشر شد که خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود «پهنای‌ باند کاهش نداشته و به خاطر مسائل امنیتی این روزها، ممکن است گاهی محدودیت‌هایی با تصمیم دستگاه‌های امنیتی اعمال شود.»

قطع دسترسی کاربران به اینستاگرام و واتس‌اپ در شرایطی رخ می‌دهد که این دو پلتفرم نه‌تنها محبوب‌ترین سرویس‌ها در بین کاربران بودند که عمده کسب‌وکارها نیز از طریق آنها کار خود را توسعه می‌دهند.

گزارش اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که اواسط شهریورماه منتشر شد این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. طبق این گزارش بیش از ۸۰ درصد کسب‌وکارها از اینستاگرام برای تبلیغ و فروش استفاده می‌کنند و پس از این شبکه‌ اجتماعی، پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام فیلترشده بیشترین محبوبیت را در بین کسب‌وکارها دارند.

طبق این گزارش، اینستاگرام سهم ۸۴درصدی محبوبیت در بین کسب‌وکارها را به خود اختصاص داده و پس از این شبکه اجتماعی پرطرفدار، ۴۹ درصد کسب‌وکارها از واتس‌اپ و ۳۲ درصد هم از تلگرام برای فروش خدمات و کالای خود  استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر طبق گزارش نوین‌هاب که به تازگی منتشر شده، اینستاگرام با جمعیتی معادل ۴۸ میلیون ایرانی، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانی‌هاست.

 همچنین این گزارش نشان می‌دهد حد فاصل خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱، اینستاگرام با ۶۶.۶۸ درصد بیشترین سهم رشد را در بین شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران ایرانی داشته است.

 در این گزارش با اتکا به آمارهای مرکز پژوهشی بتا اعلام شده که هم‌اکنون یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند. از این میان، تعداد کسب‌وکارهای بزرگ ۲۰۰ هزار و تعداد کسب‌وکارهای بومی و استانی ۵۰۰ هزار است. یک میلیون صفحه هم در اینستاگرام وجود دارد که درآمد حداقلی دارند. بر اساس این گزارش، درآمد ۹ میلیون نفر به صورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است.

شرکت پادرو پلتفرم هوشمند پرداخت و ارسال سفارش‌های اینترنتی اوایل شهریورماه در رشته‌توییتی اعلام کرد به‌دلیل اختلالات اینترنت در مرداد ۱۴۰۱، فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰درصد فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.

در آبان سال ۹۸ و به دنبال قطع سراسری اینترنت برای یک هفته، خبرهای مختلفی در مورد خسارت میلیاردی به کسب‌وکارها منتشر شد.

برای نمونه در جلسه بررسی پیامدهای قطع اینترنت بر کسب‌و‌کارها که با حضور مسئولان وزارت ارتباطات و فعالان صنفی و کسب‌و‌کارها در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد جعفر محمدی، نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی وقت سازمان نصر اعلام کرد قطع اینترنت روزانه بیش از 2500 میلیارد تومان به صنعت آی‌تی کشور لطمه زده است.

1 دیدگاه
  1. مهدیه می‌گوید

    ملت مسخره خبر های متنوع شما نیستن فیلتر بشه ملی بشه بالاخره راه گریز هم داره مردم رو از تردید دربیارید دیگه اه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.