راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخشی از تحریم‌های تکنولوژی ارتباطی ایران رفع شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر امروز اول مهرماه با صدور یک مجوز عمومی بخشی از تحریم‌های تکنولوژی ارتباطی علیه ایران را رفع کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که معافیت شرکت‌های تکنولوژی از تحریم‌های ایران را گسترش می‌دهد تا شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی مختلف بتوانند خدمات بیشتری در اختیار مردم ایران قرار دهند. این مجوز به دنبال قطع اینترنت در ایران روی شبکه همراه و ثابت به دنبال اعتراض‌ها صادر شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دو مجوز کلی در رابطه با استفاده از اینترنت ایران دارد که در آن اجازه ارائه برخی تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدمات مربوط به مبادله ارتباطات شخصی از طریق اینترنت مانند پیام‌های فوری، چت و ایمیل، خدمات نرم‌افزاری، شبکه‌های اجتماعی و همچنین برنامه‌های خاص برای سیستم‌عامل‌های تلفن همراه، ابزار ضد سانسور، نرم‌افزار ضد ردیابی و سایر دستگاه‌ها را می‌دهد.

بر اساس دستورالعمل جدید، گروه بزرگی از شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل، فیس‌بوک و واتس‌اپ یا آنها که انواع خدمات از جمله وی‌پی‌ان ارائه می‌کنند و همچنین سیستم‌های عامل موبایل مانند ios و اندروید، اجازه دارند در زمینه‌های ذکرشده در این دستورالعمل به ایرانیان خدمات ارائه کنند.


معافیت‌ها شامل چه مواردی است؟


وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه جدید خود نوشته که از این پس استثناهای تازه شامل شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های همکاری، کنفرانس ویدئویی و خدمات مبتنی بر ابرهای اینترنتی (cloud-based) خواهد شد.

در این بیانیه اعلام شده که برای اطلاعات بیشتر بهتر است «دستورالعمل عمومی D-2» مشاهده شود. خزانه‌داری آمریکا در «دستورالعمل عمومی D-2» اعلام کرده که مبادلات مربوط به تأمین «برخی خدمات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ضروری برای ارتباطات»، در موارد زیر مشمول ممنوعیت‌های تحریمی نمی‌شوند:

  • تأمین خدمات رایگان یا بدون هزینه؛ صادرات یا بازصادرات رایگان یا بدون هزینه هرگونه خدمات ضروری برای ارتباطات اینترنتی (مانند ارسال پیام، چت و ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، انتشار عکس و فیلم، جستجو در اینترنت، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های هماهنگی، ویدئوکنفرانس، بازی‌های رایانه‌ای و پلتفرم‌های یادگیری اینترنتی، ترجمه اتوماتیک، نقشه‌های اینترنتی و غیره) چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم از ایالات متحده یا توسط یک شخص آمریکایی به ایران بلامانع است.
  • نرم‌افزارهای رایگان یا بدون هزینه؛ صادرات یا بازصادرات رایگان یا بدون هزینه هرگونه نرم‌افزار لازم برای ارتباطات اینترنتی مبنی بر اینکه آن نرم‌افزار مشمول محدودیت‌های صادراتی وزارت بازرگانی آمریکا نباشد، بلامانع است.
  • صادرات یا بازصادرات مستقیم یا غیرمستقیم خدمات اتصال اینترنتی تجاری یا تأسیسات انتقال ارتباطات راه دور (نظیر لینک‌های ماهواره‌ای یا خطوط اختصاصی که کیفیت خدمات را ضمانت می‌کنند.) بلامانع است.
  • صادرات یا بازصادرات مستقیم یا غیرمستقیم خدمات میزبانی وب برای وب‌سایت‌های تجاری مستقر در ایران یا برای خدمات ثبت دامنه برای افراد مستقر در ایران یا حکومت ایران بلامانع است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده که شرکت‌های فناوری می‌توانند برای خدماتی که در این دستورالعمل به آنها اشاره نشده به شکل موردی اقدام کنند.

کارشناسان حوزه فناوری و ارتباطی اعلام می‌کنند با رفع این تحریم‌های ارتباطی که باعث شده بود در زمان دولت ترامپ در آمریکا سرورهای شرکت‌های ایران به کشور منتقل شود، اکنون می‌توانند دوباره سرورها را به خارج منتقل کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود با رفع این تحریم، گوگل و آمازون ارائه خدمات زیرساختی خود به کاربران ایرانی را از سر بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.