راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک پاسارگاد تعرفه هر پیامک واریز و برداشت را به ۹۰۰ ریال تغییر داد / تعیین نرخ تعرفه، متکی به سیاست همان بانک

یکشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ بانک پاسارگاد در پی ارسال پیامی به مشتریان خود اعلام کرد از ابتدای سال ۱۴۰۱  به‌ازای ارسال هر پیامک واریز و برداشت ۹۰۰ ریال از مشتری اخذ خواهد شد. پس از ارسال این پیام، ابهاماتی درباره این سیاست شکل گرفت و سرانجام بانک پاسارگاد طی اطلاعیه‌ای تلاش کرد این ابهامات را برطرف کند.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به افزایش بیش از صددرصدی هزینه پیامک‌های سازمانی توسط اپراتورهای تلفن همراه در سال 1401 و نیز با توجه به جدول کارمزد‌های خدمات الکترونیکی بانک مرکزی، عادلانه‌سازی هزینه کارمزد دریافتی از مشتریان در دستور کار بانک قرار گرفته است. طبق بررسی‌ها، بالغ بر 70درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش‌های محدودی در حساب‌های خود دارند؛‌ به همین دلیل روش محاسبه کارمزد ضرورتاً باید از آبونمان سالانه به هزینه هر تراکنش اصلاح می‌شد. بنابراین برای محاسبه عادلانه هزینه‌های مشتریان لازم شد عملکرد هر مشتری جداگانه مبنای محاسبه و اعمال کارمزد قرار گیرد.»

طبق پیامکی که برای مشتریان بانک پاسارگاد ارسال شده از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه‌ به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک بر اساس تعداد پیامک واریز و برداشت تمامی حساب‌های مشتریان نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک‌بار به‌ ازای هر پیامک  ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد.

آخرین بخشنامه بانک مرکزی در خصوص تعرفه پیامک بانک‌ها، آذر ۱۳۹۹ صادر شد که بر اساس آن، بهای تمام‌شده ارسال پیامک برای بانک باید به‌علاوه ۳۰۰ ریال شود و مبلغ نهایی از مشتری کسر شود.

طبق اعلام بانک پاسارگاد، «یک مشتری که در هر هفته دو تراکنش بانکی انجام می‌دهد، اگر در سال حدود ۱۰۰ تراکنش داشته باشد با روش قبلی یعنی آبونمان ثابت باید ۵۰ هزار تومان در سال پرداخت کند، اما با روش جدید این میزان تراکنش در سال، فقط ۹ هزار تومان کارمزد برای مشتری هزینه دارد. با همین روش محاسبه هزینه تراکنش‌ها، اغلب مشتریان که تا حدود ۵۰۰ تراکنش در سال دارند رقم کمتری نسبت به روش آبونمان سالانه خواهند پرداخت. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود محاسبات هزینه بیش از ۷۰ درصد مشتریان کاهش یابد.»


بخشنامه جدیدی صادر نشده


 در انتهای این اطلاعیه تأکید شده که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر نکرده؛ بلکه آنچه در بانک پاسارگاد مورد اصلاح و اعمال واقع شده همان بخشنامه آبان سال 1399 بانک مرکزی است.

مصطفی قمری‌ وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توییتر درباره این موضوع گفت: «پیرو انتشار برخی گزارش‌ها درباره بخشنامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها، مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک‌ به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در این‌ خصوص نداشته و آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم‌الاجراست.»

این حرف درست است که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی صادر نکرده؛ اما در بخشنامه قبلی اعلام شده بهای تمام‌شده به‌علاوه ۳۰۰ ریال هزینه‌ای است که هر بانک می‌تواند از مشتریان خود اخذ کند یا دریافت آبونمان سالانه، که به گفته قمری وفا این بخشنامه همچنان معتبر است.


هزینه ارسال هر پیامک چقدر است؟


اپراتور ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۱۱.۹ تومان، به سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۳.۳ تومان، به سیم‌کارت پیام‌رسان‌های دائمی را ۱۴ تومان و سیم‌کارت پیام‌رسان‌های اعتباری را ۱۳.۹ تومان اعلام کرده است.

اپراتور همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۸۹ ریال و سیم‌کارت‌های اعتباری را ۱۰۶ ریال اعلام کرده است.

پیگیری‌های «راه پرداخت» نشان می‌دهد تعرفه ارسال پیامک برای بانک‌ها کاملاً متفاوت از افراد محاسبه می‌شود. هزینه پیامک برای افراد زیاد نشده؛ اما برای بانک‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. هزینه هر پارت پیامک همراه اول حدود ۲۶۸ ریال و ایرانسل حدود ۳۰۸ ریال برای بانک است و علاوه بر این ۳۰ ریال هم به‌ ازای هر پیامک بابت تبصره قانون بودجه ۱۴۰۱ به‌ حساب درآمدهای عمومی خزانه‌داری کل باید واریز شود.


هر بانک تعیین‌کننده نرخ تعرفه پیامک خود خواهد بود


با توجه‌ به بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها در تعیین نرخ دریافتی از مشتریان می‌توانند سیاست خود را پیاده کنند.

در مورد سیاست‌گذاری بانک‌ها، موضوع محاسبه متفاوت قیمت پیامک‌ها برای بانک‌ها درست است و بانک‌ها هر کدام بر اساس سیاست خود می‌توانند اقدام کنند.

مجموعه شواهد و شنیده‌ها حاکی از آن است که در پیامک‌های بانک پاسارگاد پیام تبلیغاتی وجود ندارد و ضمن کوتاه‌سازی حداکثری، سعی شده اطلاع‌رسانی لازم انجام شود. با این‌ حال هر پیام بین دو تا سه پارت است؛ بر این‌ اساس بانک پاسارگاد به رقم ۹۰۰ ریال بابت هر پیامک رسیده و حداکثر مبلغ کارمزد برای هر مشتری ۱۰۰ هزار تومان است.

البته در مورد سقف تعیین‌شده ۱۰۰ هزار تومان، قانونی وجود ندارد و به گفته یکی از کارشناسان بانک، این سقف مبلغ  تخفیفی بوده که بانک پاسارگاد برای مشتریان پرتراکنش خود در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است که پیامک‌های مربوط به رمز دوم پویا، ورود به اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک و سایر اطلاع‌رسانی‌ها رایگان است و هزینه‌ای از مشتری کسر نمی‌شود.

در انتها باید گفت نحوه پیاده‌سازی و اجرای این بخشنامه بانک مرکزی همچنان ابهاماتی دارد که باید توسط نهاد ناظر شفاف شود.

2 دیدگاه
  1. مسعود می‌گوید

    آیابانکهای خصوصی تحت دستورالعمل بانک مرکزی کارنمیکند؟چگونه سرخودتصمیمگیری میکند؟هرپیامک ۹۰ تومن؟چپاولگیریه؟بانک مرکزی قدرت اجرادربخشنامه ندارد؟یعنی هربانکی برای خودش قانون بگذارد؟ بهترین راه بستن حساب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.