راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپ‌استور و گوگل‌پلی از دسترس خارج شدند

از عصر روز گذشته (۳۱ شهریور) اپ‌استور و گوگل‌پلی هم از دسترس خارج شدند. با این اتفاق دیگر کاربران ایرانی نمی‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها دریافت کنند.

از دسترس خارج‌شدن فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید و ios بعد از فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به دستور شورای امنیت کشور اتفاق افتاده است. همچنین قبل از فیلترشدن این دو پلتفرم محبوب کاربران ایرانی، از روز گذشته تنها امکان دسترسی به اینترنت ملی روی اینترنت ثابت و همراه فراهم است و بسیاری از فیلترشکن‌ها نیز از کار افتاده‌اند.

از دسترس خارج‌شدن اپ‌استور و گوگل‌پلی در حالی رخ می‌دهد که حالا بسیاری از کارشناسان نسبت به روی‌آوردن مردم برای نصب برنامه‌ها از طریق وب‌سایت‌های ناامن هشدار می‌دهند.

گزارش اخیر کسپراسکی (شرکت روسی ارائه‌دهنده خدمات امنیت دیجیتال) نشان داد که ایران در لیست کشورهای دارای بیشترین آلودگی بدافزاری موبایلی قرار دارد.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱ گوشی موبایل کاربران ایرانی بیش از دیگر کاربران دنیا به بدافزار آلوده شده و تقریباً از هر ۱۰ گوشی موبایل، چهار گوشی مورد حملات و آلودگی بدافزاری واقع شده است.

در حالی دسترسی کاربران ایرانی به اپ‌استورها و پلتفرم‌های خارجی محدود شده که محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده دسترسی به سرویس‌های ایرانی و پیام‌رسان‌های داخلی بدون مشکل فراهم است.

خوانساری گفته خدمات و امکانات لازم که برای رفع نیازهای روزمره مردم ضروری هستند در دسترس قرار دارند. به گفته او، استفاده از خدمات الکترونیکی، سایت‌های خریدوفروش، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات مالی و بانکی، خدمات حوزه سلامت و… بدون مشکل در دسترس هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.