راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز چهارشنبه۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۹

امروز بیشتر رسانه‌ها از موضوعی صحبت کرده‌اند که چند ساعت قبل از آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد؛ حکم اعدام برای دو اخلالگر بازار خودور، سکه و ارز. این ماجرا ما را یاد اعدام دیگری می‌اندازد؛ دو سال پیش در سال ۱۳۹۷ که بازار ارز دچار نوسان شد بود، سلطان سکه را اعدام کردند. حالا هم که چند روزی شاهد افزایش ناگهانی قیمت خودرو و ارز بودیم، رسانه‌ها از حکم اعدام دو اخلالگر، حبس مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس می‌گویند.

در این میان شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرو را هم اعلام کرده که روزنامه کیهان درباره جزئیات آن نوشته است. می‌توان گفت تا حدودی قا‌ئله خوابیده و حداقل تا مدتی، دیگر کسی از دلالی و احتکار خودرو حرفی نمی‌زند. دنیای اقتصاد نیز در خبری با تیتر «زمانی برای استراحت سکه و دلار؟» از کاهش شاخص ارزی گفته است:

با این حال برخی روزنامه‌ها هنوز بیخیال مافیای خودرو نشده‌اند و برخورد با محتکران را پایان ماجرا نمی‌دانند. سید علیرضا کریمی در سرمقاله آفتاب یزد نوشته است:

مهدی حسن زاده نیز در یادداشت خود با عنوان «تکرار نسخه شکست خورده برای خودرو» در روزنامه خراسان نوشته است: اکنون روی کاغذ با پراید 37 میلیونی و پژو پارس، 68 میلیونی مواجه هستیم ولی در عمل قیمت ها در بازار حدود 2 برابر این نرخ هاست. سوال این است که آیا نرخ های اعلام شده روی کاغذ خواهد ماند یا اجرایی می شود؟

اما خبری که این روزها دیگر کمتر در رسانه‌ها می‌بینیم، درباره ویروس کروناست. کرونا هنوز با ماست و به همین زودی‌ها هم قصد رفتن ندارد. آسیب‌هایی هم که تاکنون به اقتصاد ایران و جهان وارد کرده کم نیست. حدود سه ماه پیش بود که دولت، سامانه بیمه بیکاری را برای واریز حق بیمه به مشمولان راه‌اندازی کرد، اما تاکنون خبری از پرداخت بیمه به آنها نبوده است. دنیای اقتصاد امروز این موضوع را بررسی کرده است:

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد هم در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران جزئیات برنامه 2 ساله دولت برای مقابله با رکود کرونایی را شرح داده است. اودرباره برنامه‌های میان مدت دولت برای مقابله با رکود کرونایی گفته است:

احراز هویت کد بورسی سجام به کمک هوش مصنوعی، تعدیل سه هزار نیروی دیگر تاکسی آنلاین اوبر و درس‌های کرونا برای کشورهای جهان از دیگر مطالب روزنامه ایران است.

خبری که در یکی دو رسانه به آن پرداخته شده و خالی از لطف نیست آن را بگوییم، مربوط است به بورس و ادعایی بود که گفته می شد بازار بورس می تواند نقدینگی را کنترل کند، اما گویا پیش‌بینی‌های مدیران اقتصادی درست از آب در نیامده است. روزنامه اقتصاد سرآمد در چرایی عدم کنترل نقدینگی توسط دولت نوشته است:

روزنامه جهان صنعت نیز از رشد کم‌رمق شاخص بورس تهران و ورود پول‌های نوسانی نوشته است:

روزنامه تعادل به سراغ غلامعلی فرجادی، عضو هیات علمی موسسه مدیریت و برنامه‌ریزی رفته و او به موضوع مالیات‌ستانی از حساب سپرده‌های بانکی یا سهام اشاره کرده است:

علی حیدری هم در یادداشتی با عنوان «تامین اجتماعی و اقتصاد دیجیتال» از ضرورت استفاده از فناوری در دوران کرونا در صنعت بیمه گفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.