راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز چهارشنبه۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۹

امروز بیشتر رسانه‌ها از موضوعی صحبت کرده‌اند که چند ساعت قبل از آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد؛ حکم اعدام برای دو اخلالگر بازار خودور، سکه و ارز. این ماجرا ما را یاد اعدام دیگری می‌اندازد؛ دو سال پیش در سال ۱۳۹۷ که بازار ارز دچار نوسان شد بود، سلطان سکه را اعدام کردند. حالا هم که چند روزی شاهد افزایش ناگهانی قیمت خودرو و ارز بودیم، رسانه‌ها از حکم اعدام دو اخلالگر، حبس مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس می‌گویند.

در این میان شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرو را هم اعلام کرده که روزنامه کیهان درباره جزئیات آن نوشته است. می‌توان گفت تا حدودی قا‌ئله خوابیده و حداقل تا مدتی، دیگر کسی از دلالی و احتکار خودرو حرفی نمی‌زند. دنیای اقتصاد نیز در خبری با تیتر «زمانی برای استراحت سکه و دلار؟» از کاهش شاخص ارزی گفته است:

در چهارمین روز هفته، دلار پس از ۳ افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت، هر چند که توانست سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کند. روز سه شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و بر روی عدد ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت. این کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که دلار طی ۳ روز ابتدای هفته حدود ۹۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود؛ نوسانات بازار ارز روز گذشته حالت رفت و برگشتی داشت و به نظر می‌رسید، توافق زیادی در مورد روند آینده قیمت میان معامله گران وجود نداشت.

با این حال برخی روزنامه‌ها هنوز بیخیال مافیای خودرو نشده‌اند و برخورد با محتکران را پایان ماجرا نمی‌دانند. سید علیرضا کریمی در سرمقاله آفتاب یزد نوشته است:

قرار نیست با برخورد با چند محتکر خودرو، بازار آرام شود. خیر.این ساده اندیشی است.محتکر خودرو احتکار می‌کند زیرا بازار مریض است.در بازار سالم محتکر مگر اینکه مریض باشد خودرو احتکار کند.زیرا خودرو در شرایط عادی و نرمال کالایی مصرفی است نه سرمایه‌ای.فلذا تصور نشود با دستور وبخشنامه و برخورد با چند محتکر بازار خودرو به سامان می‌شود. کماکان مشکل در عرضه و تقاضاست.

سید علیرضا کریمی

مهدی حسن زاده نیز در یادداشت خود با عنوان «تکرار نسخه شکست خورده برای خودرو» در روزنامه خراسان نوشته است: اکنون روی کاغذ با پراید 37 میلیونی و پژو پارس، 68 میلیونی مواجه هستیم ولی در عمل قیمت ها در بازار حدود 2 برابر این نرخ هاست. سوال این است که آیا نرخ های اعلام شده روی کاغذ خواهد ماند یا اجرایی می شود؟

اما خبری که این روزها دیگر کمتر در رسانه‌ها می‌بینیم، درباره ویروس کروناست. کرونا هنوز با ماست و به همین زودی‌ها هم قصد رفتن ندارد. آسیب‌هایی هم که تاکنون به اقتصاد ایران و جهان وارد کرده کم نیست. حدود سه ماه پیش بود که دولت، سامانه بیمه بیکاری را برای واریز حق بیمه به مشمولان راه‌اندازی کرد، اما تاکنون خبری از پرداخت بیمه به آنها نبوده است. دنیای اقتصاد امروز این موضوع را بررسی کرده است:

سازمان برنامه و بودجه کشور در ابلاغیه‌ای با مجوز خاص، ۱۲۸۶ میلیارد تومان برای صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد.
این مبلغ ۶/ ۷ درصد از اعتبارات ریالی یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای کمک به خسارت‌دیدگان ویروس کرونا است. این تخصیص در حالی انجام شده که در ۱۷ اردیبهشت در یک ابلاغیه، مبلغ اختصاص یافته برای صندوق بیمه بیکاری، ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که طی یک هفته با رشد ۱۵۷ درصدی در ابلاغیه دوم، به ۱۲۸۶ میلیارد تومان رسیده است.
این افزایش نشان می‌دهد صندوق بیمه بیکاری با تقاضای بیشتری در روزهای اخیر مواجه شده، حال آنکه برآورد قبلی دولت در گذشته کمتر از این رقم بوده است. اگر چه آمار رسمی از افراد بیکار شده به واسطه شیوع ویروس کرونا در دسترس نیست، اما افزایش ۵/ ۲ برابری منابع صندوق بیمه بیکاری در مدت یک هفته نشان‌دهنده نیاز این صندوق به منابع بیشتر برای پرداخت حقوق بیکاری افراد است.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد هم در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران جزئیات برنامه 2 ساله دولت برای مقابله با رکود کرونایی را شرح داده است. اودرباره برنامه‌های میان مدت دولت برای مقابله با رکود کرونایی گفته است:

این برنامه دارای پنج محور اصلی و زیربخش‌های متعددی است. «تأمین مالی تولید» به‌عنوان یکی از محورهای مهم این برنامه است. همچنین «تقویت سرمایه‌گذاری و ارتقای فناوری» دومین محور برنامه میان‌مدت دولت محسوب می‌شود.
همچنین «افزایش درآمدهای دولت و تعادل بودجه»، «سیاست‌های تجاری و ارزی» و «بهبود فضای کسب و کار» محورهای دیگر این برنامه هستند که دراین میان محور بهبود فضای کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمد علی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد

احراز هویت کد بورسی سجام به کمک هوش مصنوعی، تعدیل سه هزار نیروی دیگر تاکسی آنلاین اوبر و درس‌های کرونا برای کشورهای جهان از دیگر مطالب روزنامه ایران است.

خبری که در یکی دو رسانه به آن پرداخته شده و خالی از لطف نیست آن را بگوییم، مربوط است به بورس و ادعایی بود که گفته می شد بازار بورس می تواند نقدینگی را کنترل کند، اما گویا پیش‌بینی‌های مدیران اقتصادی درست از آب در نیامده است. روزنامه اقتصاد سرآمد در چرایی عدم کنترل نقدینگی توسط دولت نوشته است:

در حالی‌که اکنون که در روزهای اخیر بورس با مقداری افت مواجه شده، بازار طلا و ارز تحت تاثیر آن افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و با این حساب، این قضیه که رشد بورس مانع از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای دیگر می‌شود در محل تردید قرار می‌گیرد زیرا این بازار هم همانند سایر بازارها دچار تحولات و نوسانات می‌شود.
حسین عبده تبریزی، عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند نقدینگی را که از سمت سود موهوم نقد کرده به سمت تولید ببرد، می‌گوید: «سیاست انبساطی نباید در مسیری باشد که پول تولید شود بنابراین باید مجموعه‌ای از اقدامات در کنترل رشد نقدینگی صورت گیرد.»

روزنامه جهان صنعت نیز از رشد کم‌رمق شاخص بورس تهران و ورود پول‌های نوسانی نوشته است:

پس از آنکه شاخص کل بورس تهران تا حوالی کانال ۹۶۰ هزار واحد افت کرد اکثر نمادها به روند صعودی خود برگشتند اما بازگشت کم رمق خریداران از همان ابتدا نشان داد که نقدینگی وارد شده با هدف نوسان کوتاه‌مدت به بازار تزریق شده است. بر همین اساس نوسان‌گیران همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پس از گذشت دو روز در ساعات ابتدایی بازار اقدام به شناسایی سود کردند و بیش از نصف گپ مثبت شاخص در سطح ۱۳ هزار واحد پس گرفته شد. در عین حال ممکن است در روزهای آینده نقدینگی جدیدی با ماندگاری بیشتر وارد بازار شود اما آنچه مسلم است وضعیت شکننده فعلی بازار است.

روزنامه تعادل به سراغ غلامعلی فرجادی، عضو هیات علمی موسسه مدیریت و برنامه‌ریزی رفته و او به موضوع مالیات‌ستانی از حساب سپرده‌های بانکی یا سهام اشاره کرده است:

علی حیدری هم در یادداشتی با عنوان «تامین اجتماعی و اقتصاد دیجیتال» از ضرورت استفاده از فناوری در دوران کرونا در صنعت بیمه گفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.