راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹

امروز در میان روزنامه‌های اقتصادی دو اتفاق ناخوشایند عمومی هم دیده می‌شد. مرگ پدرسالار ایران و سه رقمی شدن دوباره آمار روزانه فوتی‌های کرونا. در این میان، دیروز عده‌ای از مالباختگان به‌واسطه خرید ارز نیمایی مقابل بانک مرکزی تجمع کرده‌اند. البته این اولین بار نیست که عده‌ای مقابل بانک مرکزی تجمع می‌کنند که در زمان ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی نیز مالباختگان مؤسسات پولی و مالی غیرمجاز بارها مقابل بانک مرکزی تجمع کردند. پس از مروری بر عناوین خبری، به این موضوع و چند موضوع دیگر اقتصادی از دید روزنامه‌ها نگاهی داشته‌ایم.

ایران

  • حداقل ارزش فروش ۳۰ درصد سهام عدالت ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان
  • با  اجرای مصوبه خدمات ارزش افزوده صورت گرفت، کاهش دریافت وس از ۴.۵ میلیون به هزار نفر

دنیای اقتصاد

  • بازتاب «رشد» در بورس تهران
  • ابهام‌زدایی از رویکرد بورسی مجلس جدید
  • استعلام دفترچه بیمه‌ها با ۶ روش غیرحضوری
  • ورود «دیوار» به عرصه مارکت‌پلیس
  • چالش حفظ اطلاعات کاربران در ایران

هفت صبح

  • شاخ و شانه برای دیجی‌کالا / درباره رونمایی از «دیوار فروشگاه‌ها» که به نظر می‌رسد نسخه واقعی‌تر آمازون در ایران است

آفتاب یزد

  • سونامی کرونا علیه وصول مطالبات بانکی

جام جم

  • فعلاً ارزی نیست / گفت‌وگو با تجمیع‌کنندگان مقابل بانک مرکزی که ۶ ماه است به‌دنبال دریافت ارز هستند

تعادل

  • اسامی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ و نیمایی
  • ورود روزنامه همشهری و شهروند به بورس کلید خورد

فناوران اطلاعات

  • وضعیت حفاظت از اطلاعات کاربران در ایران اسفناک است
  • جولان قاچاقچیان با طولانی شدن روند ترخیص تجهیزات

کسب‌وکار

  • تعبیر رویای بورسی شدن استارت‌آپ‌ها

اسکناس

  • دورنمای تاریک تورم

مشکل تجمع‌کنندگان مقابل بانک مرکزی چه بود؟


آنطور که روزنامه جام جم نوشته، علت اصلی اعتراض، سامانه نیما است که آن را با شعار «نیما خیانت می‌کند، بانک حمایت می‌کند» بیان می‌کردند. حتی در برخی موارد خواستار استعفای رئیس کل بانک مرکزی شدند. ماجرا از این قرار است که شش ماه پیش برای دریافت ارز از سامانه نیما درخواست داده شده اما هنوز ارزی پرداخت نشده است. برخی از این معترضان در واحدهای تولیدی و برخی دیگر در بخش‌های بازرگانی فعال بودند.

درخواست اصلی معترضان تخصیص ارزی بود که شش ماه پیش درخواست کرده بودند. آن‌ها معتقدند در این شرایط که دولت توانایی تخصیص ارز ندارد، اجازه ترخیص کالا را بدهد تا مواد اولیه منقضی نشود اما اجازه این کار داده نمی‌شود.

البته برخی دیگر از رسانه‌ها گفته‌اند که  این اقدامات و مسائلی که اخیراً علیه رئیس بانک مرکزی آغاز شده در واقع پشت پرده‌ای سیاسی و حتی اقتصادی دارد.


وضعیت حفاظت از اطلاعات کاربران در ایران اسفناک است


مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از وضعیت حفظ اطلاعات کاربران در ایران منتشر کرده و تصویب قانون صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی را ضروری دانسته است:

در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، شبکه‌های مجازی ملزم به تبعیت از قوانین فضای مجازی آن کشورها برای صیانت از حریم خصوصی کاربران هستند و در صورت نقض آنها با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شوند.
برای مثال در سال ۲۰۱۳ فیس‌بوک در آمریکا به‌دلیل نقض حریم خصوصی کاربران و افشای نام و تصویر کاربرانی که تبلیغات Sponsored Stories را کلیک کرده بودند به پرداخت غرامت ۲۰ میلیون دلاری محکوم شد.
همچنین شبکه‌های اجتماعی گوگل و فیس‌بوک به موجب قانونی جدید در انگلیس، در صورت زیر پا گذاشتن حریم خصوصی کاربران ممکن است میلیاردها پوند جریمه نقدی شوند.
بنابراین در کشورهای پیشرفته برای صیانت از حریم خصوصی شهروندان در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی ملزم به پیروی از قوانین آنها هستند؛ اما در ایران مشخص نبودن مصادیق گردآوری، استفاده، نگهداری، افشا و مسئولیت‌های متولیان داده‌های شخصی از جمله شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را با سؤالات جدی مواجه ساخته است.


راه‌اندازی شعبه آنلاین برای فروشگاه‌های آفلاین


با شیوع کرونا در ایران از اسفند ۹۸ و تعطیلی کسب‌وکارها به‌واسطه قرنطینه، استارت‌آپ دیوار، پلتفرم آنلاین درج آگهی، سرویس «دیوار فروشگاه‌ها» را راه‌اندازی کرده است. سرویسی که می‌خواهد از یکسو بخشی از ضرر و زیان کسب‌وکارهای آفلاین را به خصوص در دوران کرونا پوشش دهد و از سوی دیگر تجربه جدیدی از خرید آنلاین را به‌کاربران ارائه دهد. اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار، در کنفرانس خبری آنلاینی که برای رونمایی از این سرویس برگزار شد، درباره راه‌اندازی سرویس دیوار فروشگاه‌ها توضیح داده است:

در دیوار تصمیم گرفتیم سرویسی در قالب مارکت‌پلیس را راه‌اندازی کنیم که امکان راه‌اندازی شعبه آنلاین را برای کسب‌وکارهای آفلاین فراهم کند.
در دو هفته گذشته بیش از سه هزار فروشگاه در این سرویس جدید شروع به فعالیت کردند. درحال‌حاضر سرویس «دیوار فروشگاه‌ها» به‌صورت آزمایشی در تهران راه‌اندازی شده است.

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار روزنامه دنیای اقتصاد

بازار سرمایه هم نتوانست نقدینگی را کنترل کند


در حالی که شاخص بازار سرمایه به رشد بی‌سابقه‌ای در اقتصاد ایران دست یافته، اما به موازات آن، نرخ ارز نیز در این روزها افزایشی تدریجی را تجربه می‌کند. در این بین این نگرانی وجود دارد که شاخص سهام در بورس به یکباره به هم ریزد، چراکه در این صورت نقدینگی انباشت شده در این بخش می‌تواند با سرعتی چشمگیر در بازار ارز وارد شده و نوسانات فراوانی را به اقتصاد ایران وارد کند.

مساله این است که مجموع بازارها یا در کنار هم رشد می‌کنند و یا افت. به این اعتبار باید گفت رشد بازار سرمایه باید خود را در بازارهای دیگر کشور نشان دهد.
به ویژه این امر در میان مدت خود را به وضوح نشان می‌دهد. درنتیجه بازاری چون بازار سرمایه وقتی رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کرده افزایش قیمت ارز اصلاً غیرطبیعی نیست.
اگر بازار سرمایه به روند کنونی خود ادامه دهد امکان دارد تا نقدینگی بیشتری هم جذب آن شود ولی به نظر نمی‌رسد این بازار امکان مقاومت داشته باشد و اگر دولت مدیریت مناسبی را در پیش نگیرد با اولین تکانه‌ها احتمالاً با فرار نقدینگی به سوی بازار ارز مواجه شویم.

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق بانک مرکزی روزنامه فرصت امروز

وحید شقاقی نیز در یادداشتی در روزنامه اسکناس با عنوان «نقش بازار سرمایه  در نوسانات ارزی» از تصور اشتباه دولت مبنی بر اینکه اگر نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند، مانع ورورد نقدینگی به بازارهای موازی دیگر می‌شود، نوشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.