راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز ‌شنبه ۲۴ خرداد ۹۹

روزنامه‌های اقتصادی امروز ۲۴ خرداد درباره رشد منفی اقتصاد در سال ۹۸، بازار پرسود سیگنال‌فروشی، جان گرفتن دوباره مافیای تلفن همراه گفته‌اند که ما در این مطلب پس از مروری بر عناوین خبری به این خبرها و چند مطلب دیگر نگاهی داشته‌ایم.

ایران

  • ردپای «کرونا» در رشد اقتصادی / «ایران» از تغییرات فصلی رشد تولید ناخالص داخلی در سال 98 گزارش می‌دهد
  • با رویه غیرقانونی واردات گسترده موبایل از طریق مسافری / مافیای تلفن همراه جان دوباره گرفت
  • ورود شورای عالی فضای مجازی به حوزه «وی‌اودی»ها
  • اپ موبایلی فتوشاپ منتشر شد

دنیای اقتصاد

  • کارنامه اقتصاد ایران در ۹۸
  • پیشنهادی برای آزادسازی سهام عدالت
  • بازار «آتی سکه» باز می‌شود؟
  • عرضه‌های تابستانی بورس
  • ۲۰۲۰؛ سال «رکود بزرگ» دوم؟

هفت صبح

  • خداکند شاخص بورس همچنان بالا رود / گزارشی درباره بازار پرسود سیگنال‌فروشی، کانال‌های تلگرامی و کتاب‌های بورسی

جام جم

  • پولشویی روی پرده / بررسی پشت پرده ورود پول‌های مشکوک به سینما و شبکه نمایش خانگی

فرهیختگان

  • شعبده‌بازی بیمه‌ها

تعادل

  • مالیات از خانه‌های خالی

فناوران اطلاعات

  • حذف کاغذ از بیمه شخص ثالث

آفتاب اقتصادی

  • بازار داغ سیگنال‌فروشی در بورس
  • حباب به بازار موبایل رسید

رشد اقتصادی سال ۹۸ به منفی ۷ درصد رسید


اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۸، برای دومین سال پیاپی در رکود ماند. مرکز آمار عمق این رکود را در سال گذشته معادل منفی ۷ درصد اعلام کرده است. رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی نیز به ۶/ ۰ رسیده است؛ درحالی‌که پیش‌تر برخی دولتمردان پیش‌بینی می‌کردند که بخش غیرنفتی در سال ۹۸ از رکود خارج شود؛ اما فصل چهارم، برخلاف آن پیش‌بینی‌ها پیش رفت. رشد بخش غیرنفتی که در فصل سوم سال گذشته مثبت ۶/ ۱ درصد شده بود، در فصل چهارم به منفی ۵/ ۲ درصد رسید تا حجم اقتصاد غیرنفتی ایران منقبض شود.

احتمالات گوناگونی برای برهم زدن پیش‌بینی‌ها در فصل زمستان مطرح است؛ افت قدرت خرید و کاهش قدرت بخش خصوصی و فشار بودجه‌ای بر دولت، یک عامل توضیح‌دهنده است.
هزینه مصرف نهایی خصوصی در سال گذشته رشد منفی ۴/ ۵ درصدی را ثبت کرده است. نااطمینانی‌های ایجادشده در پاییز پارسال می‌تواند اثر خود را در زمستان گذاشته باشد. کما اینکه رشد سرمایه‌گذاری که در فصل سوم رشد صفر درصدی را ثبت کرده بود، در فصل آخر سال به منفی ۶/ ۳ درصد رسید.
عامل سوم توضیح‌دهنده، شیوع کرونا در ایران و جهان و اثر آن بر بخش تجارت و خدمات اقتصاد ایران بوده است. اغلب زیربخش‌های خدمات در زمستان گذشته، رشد منفی را پشت‌سر گذاشتند.

روزنامه دنیای اقتصاد

رئیس کل بانک مرکزی دستور تشکیل کارگروه بررسی توسعه ابزارهای مالی را صادر کرد


رئیس‌کل بانک مرکزی دستور تشکیل کارگروهی را برای بررسی پتانسیل‌های توسعه ابزارهای مالی صادر کرد؛ دستوری که به‌نظر می‌رسد با تعامل همه‌جانبه مسئولان ۲ نهاد نظارتی یعنی سازمان بورس و بانک مرکزی می‌تواند به بازگشایی بازار آتی سکه منجر شود. دنیای اقتصاد در این باره نوشته که بازار آتی سکه در دوره قبلی مدیریت بانک مرکزی و پس از التهاب بازار با این گمان که به بازار نقدی سیگنال می‌دهد تعطیل شده بود، اما حالا ظاهراً نوسان‌های بازار نقد بار دیگر موجب شده سیاست‌گذاران به فکر بهره‌گیری از بازار آتی برای کنترل تقاضاهای سفته‌بازانه بیفتند.


همراهی بیمه‌ها با نیازهای جدید آنلاین


عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی به ضرورت حمایت بیمه‌های از کسب‌وکارهای آنلاین اشاره کرده و در این باره نوشته است:

با روش‌های سنتی نمی‌توان پاسخگوی نیاز جامعه بود و قوانین جدید باید برای حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین وجود داشته باشد. کسب‌وکارهای آنلاین امروز نیازهای جدید هستند و با تغییر شرایط نقش آنها بیشتر از قبل خودنمایی می‌کند. در دوران کرونا شاهد بودیم که بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی به کسب‌وکارهای آنلاین تغییر پیدا کردند. پس این الزام وجود دارد که سازمان‌ها باید به این شرایط تن بدهند و از آنها حمایت کنند.
بیمه‌ها نیز به‌عنوان یکی از سازمان‌هایی که نقش مهمی در ادامه فعالیت این مشاغل دارند باید با قوانین جدید به این فضا ورود کنند.

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران روزنامه کسب‌وکار

حباب به بازار موبایل رسید


بازار تلفن همراه این روزها بیش از اینکه به دلایل اقتصادی دچار افزایش قیمت شود، تحت تأثیر جو روانی نرخ‌هایش جابه‌جا می‌شـود. در حالی که هفته گذشته از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت برخی از مدل‌های تلفــن همراه به دلیل ترخیص موبایل‌های دپو شـده در گمرک خبر داده شد اما همچنان افرادی هستند که به شایعه افزایش قیمت موبایل دامن می‌زنند و ناخواسـته فرصت را برای سودجویان و دلالان فراهـم می‌کنند.

مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل علت پخش چنین شایعاتی را قطع شدن دست سودجویان از فروش گوشی‌های قاچاق که با سوء استفاده از کد اتباع رجیستر می‌شدند، دانست.

رزونامه آفتاب اقتصادی

بازار داغ سیگنال‌فروشی در بورس


هر چند تبلیغات رسمی در این زمینه امکان‌پذیر نیست اما سیگنال‌فروشان یا آنها که اطلاعات و اگاهی مناسبی از وضعیت شرکت‌ها دارند، این روزها بازار پررونقی را پیش روی خود دارند.

یکی از کسانی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به این کار مشغول است، گفته است: «از نیمه سال گذشته تا کنون مشتریان فراوانی داشته‌ام.» او با تاکید بر اینکه سیگنال‌فروشی کاری غیرقانونی است و حتی اگر در کانال‌های تلگرامی به صورت رسمی این کار را بکنید با مشکل روبرو می‌شوید گفت: «مشتریان من غالباً من را به همدیگر معرفی می‌کنند چون نتیجه کار را می‌بینند. او تاکید کرد به ازای معرفی یک شرکت که در شش ماه آتی سود بدهد و سهامش رشد کند، بین دویست تا سیصد هزار تومان دریافت می‌کند.»
او می‌گوید در این وضعیت رشد بسیاری از شرکت‌ها از چرخه رشد عقب مانده‌اند و در حقیقت من با شناسایی این شرکت‌ها تخصص و آگاهی خودم را به قیمتی ارزان می‌فروشم.

روزنامه هفت صبح
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.