راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد ۳.۱۳ درصدی همراه بود. در دیگر به تناقض‌گویی آمار بانک مرکزی و مرکز آمار درباره رشد اقتصادی، پیامدهای فساد در اقتصاد و دفاع جهانگیری از دلار ۴۲۰۰ تومانی اشاره شده که پس از مروری بر عناوین خبری نگاهی به آنها انداخته‌ایم.

ایران

  • استفاده از گزارش‌های مردمی برای شناسایی خانه‌های خالی / ریال به ریال تراکنش‌های بانکی رصد می‌شود / شرط بخشودگی خیریه‌ها از مالیات
  • با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات / ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • «کرونا» بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات آسیا را لغو کرد

دنیای اقتصاد

  • خانه‌های خالی در تور مالیات؟ / طرح‌های دولت برای بازار مسکن امروز در حضور رئیس‌جمهور بررسی می‌شود
  • دفاع دوباره جهانگیری از دلار ۴۲۰۰
  • روایت «رئیس‌کل» از رشد اقتصادی
  • بازده «دارا یکم» ۸۶ درصد / نخستین ETF دولتی چه عملکردی داشته است؟
  • لزوم پیشگیری از فساد در بازار سرمایه / نیما نامداری
  • پیامد ورود استارت‌آپ‌ها به بورس / دولت نباید از آمدن کسب‌وکارهای نوپا به بازار سرمایه هیجان‌زده شود
  • واکنش سبز بورس به قواعد جدید

هفت صبح

  • معرکه‌گیری اسکناس آمریکایی در خیابان فردوسی / صرافی‌های شناسنامه‌دار می‌گویند فعلاً برای خرید دلار ریسک نمی‌کنند

شرق

  • چکش ۱۵۰ هزار میلیاردی / عملکرد ۱۸ ساله خصوصی‌سازی از ارزان‌فروشی شرکت‌های دولتی حکایت دارد

مردم سالاری

  • سرگردانی مرم در پرداخت اقساط / بانک مرکزی: قسط ندهید؛ بانک‌ها: قسط با جریمه بدهید!

تعادل

  • در نخستین روز هفته فشار تقاضا بورس را به جلو برد / یک گام تا کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار

فناوران اطلاعات

  • جزئیات هوشمندسازی در سازمان مالیاتی اعلام شد

صمت

  • پیش‌فروش‌ها خودرو را ارزان نکرد

جهان صنعت

  • آشفتگی آماری / تناقض‌گویی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره رشد اقتصادی ۹۸

کسب‌وکار

  • وقت‌کشی در وضع مالیات بر عایدی مسکن

دفاع جهانگیری از دلار ۴۲۰۰ تومانی


معاون اول رئیس جمهور، در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با یادآوری تصمیم دولت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، گفته است:

هدف از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که کالاهای اصلی مورد نیاز جامعه با قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد. البته این تصمیم یک تصمیم صرفاً اقتصادی نیست. کسانی که این گونه تصمیمات را زیر سؤال می‌برند، کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند.
البته ممکن است این گونه تصمیمات با رانت و سوء استفاده همراه باشد اما کسانی که از این شرایط سوء استفاده می‌کنند باید به عنوان خائن به مردم معرفی شوند و به شدت با آنها برخورد شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روزنامه تجارت

جهانگیری در محور دیگر اظهاراتش از کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت در سال ۹۸ سخن گفته و رقم آن را حدود ۸ میلیارد دلار اعلام کرده است.


تناقض‌گویی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره رشد اقتصادی سال 98


تازه‌ترین برآوردهای مرکز آمار از افت نرخ محصول ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت در سال ۹۸ خبر می‌دهد. داده‌های مرکز آمار تعمیق رکود اقتصادی در زمستان سال گذشته را تأیید می‌کند به طوری که بخش نفتی و غیرنفتی به ترتیب با افت ۵ و ۱/۴ درصدی مواجه شده‌اند.
در حالی که سایه سنگین رکود در رشد منفی ۶/۰ درصدی بدون نفت و رشد منفی ۷ درصدی با نفت نمود پیدا کرده اما سیاستگذار پولی گزارش تحولات اقتصادی مرکز آمار را نادیده گرفته و از مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور در سال گذشته خبر داده است.
اگرچه بانک مرکزی گزارش رسمی در خصوص وضعیت اقتصادی منتشر نکرده اما نرخ رشد اعلامی از سوی رئیس کل بانک مرکزی تفاوت ۷/۱ درصدی با نرخ رشد اعلامی از سوی مرکز آمار دارد.

روزنامه جهان صنعت

دنیای اقتصاد نیز در جدولی داده‌های رشد اقتصادی را از نگاه دو مرجع بانک مرکزی و مرکز آمار مقایسه کرده است:


فساد، ویروسی که جدی گرفته نمی‌شود


در ایران با وجود برگزاری دادگاه‌های متعدد، اعمال اشد مجازات برای سلاطین حوزه‌های متنوعی که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، همواره این پرسش مطرح است که چرا با وجود این تدابیر همچنان فساد در ابعاد مختلف رو به افزایش است و برخوردهای قضایی کارگر نیفتاده است.

روزنامه ایران با کارشناسان حوزه‌های مختلف در این باره صحبت کرده است. وحید شقاقی، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی معنقد است که با فساد علمی برخورد نکردیم و در این توضیح داده است:

در حوزه مسائل اقتصادی فساد می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد که این موضوع خود منجر به افزایش تورم می‌شود. همچنین فساد فرآیند سرمایه‌گذاری را کند می‌کند که این امر نیز موجب کاهش رشد اقتصادی می‌شود. از دیگر پیامدهای بروز فساد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که جذب سرمایه‌های خارجی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شوند و سرمایه‌گذار خارجی می‌داند که اگر وارد کشوری شود که درگیر فساد است، ریسک سرمایه‌گذاری در آن بیشتر است. پس فساد یک مانع جدی برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های خارجی است.

وحید شقاقی استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی

نیما نامداری نیز در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد از فسادی که ممکن است به‌زودی در بازار سرمایه هم رخ دهد گفته و در این باره نوشته است:

متاسفانه سنگ بنای سازمان بورس با مجوزدهی گذاشته شده است. هر چیزی در بازار سرمایه نیازمند مجوز است حتی تغییر در متراژ ساختمان یک کارگزاری هم نیازمند مجوز سازمان است. در سال‌های قبل بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری از سازمان بورس مجوز فعالیت گرفته‌اند که در زمان اخذ مجوز ضرورتاً واجد ویژگی‌های بارزی هم نبوده‌اند، اما از یک زمان به بعد دیگر به کسی مجوز داده نشد؛
در نتیجه هم‌اکنون کارگزارانی داریم که در طول سال حتی به قدر یک سوپرمارکت محلی فعالیت اقتصادی ندارند، اما چون بر سر یک سفره انحصاری نشسته‌اند، مجوزشان ارزش ده‌ها میلیارد تومانی پیدا کرده است.
طبعاً وقتی یک مجوز به افراد محدودی داده می‌شود انحصار ایجاد می‌شود. همین وضعیت کمابیش در مجوزهای تأمین سرمایه، سبدگردانی و نهادهای مالی دیگر هم وجود دارد.

نیما نامداری معاون توسعه و نوآوری ارتباط فردا

واکنش سبز بورس به چهره جدید


شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملات هفته را پرقدرت آغاز کرد و با رشد ۱۳/ ۳ درصدی همراه شد تا ارتفاعی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت شود. شاید این تغییر به تغییرات بازار سرمایه در زیرساختارهای معاملاتی برگردد. بازار سهام دیروز شاهد تغییرات زیربنایی در ریزساختارهای معاملاتی بود. بر اساس اعلام قبلی بورس اوراق بهادار تهران از دیروز (شنبه ۲۴ خرداد ماه ۹۹) تغییراتی در «سفارش‌های خریدوفروش، حجم نمایش سفارش‌های دو بخشی و حداقل تغییر قیمت» داشت.

حامد مددی، کارشناس بازار سهام درباره اثر مقررات جدید را بر روند حرکت بورس به دنیای اقتصاد گفته که به‌طور قطع وضع چنین قوانینی موجب افزایش شفافیت بازار سهام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.