راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 6 روند مهم کیف پول‌های موبایلی برای سال 2019 و بعد از آن

با رشد صنعت مالی و عرضه کیف پول‌های موبایلی برای تسهیل روند پرداخت، لازم است اطلاعات بیشتر در این زمینه و روندهایی از کیف پول‌های موبایلی که تصویری از آینده به ما نشان می‌دهند را بشناسیم.

از خدمات جاویژه برای مصرف‌کنندگان حرفه‌ای تکنولوژی گرفته تا روش پرداخت‌ متداول، پرداخت‌های موبایلی در پنج سال گذشته، رشد بالقوه‌ای داشته‌اند.

بر اساس گزارشی، ارزش تراکنش‌ کیف پول موبایلی در سال 2018، به 4,296 میلیارد دلار رسیده است. همچنین پیش‌بینی شده که این میزان ارزش در سال 2022 به 13,979 میلیارد دلار برسد.

نوآوری‌هایی که در حوزه پرداخت موبایلی وجود دارند. در سال‌های پیش رو، تکنولوژی‌های بیشتر و پیشرفته‌تر کیف پول موبایلی ظاهر می‌شوند و ممکن است به‌طور کلی، استفاده از پول‌های کاغذی را حذف کنند.

ببینید: نوآوری‌هایی که در مسیر آینده روش‌‌های پرداخت‌ وجود دارد

در نتیجه می‌توان انتظار داشت که ما با توسعه‌های جالب بیشتری در کیف پول‌های موبایلی روبه‌رو شویم؛ توسعه‌هایی که در نهایت می‌توانند در آینده‌ای نزدیک، پرداخت‌های موبایلی را امن‌تر و آسان‌تر کنند.

در این گزارش، به شش روند اصلی در کیف پول‌های موبایلی اشاره شده که در دو سال آینده می‌توانند تحولات بزرگی ایجاد کنند.

.

شش روند کیف پول موبایلی در سال‌ 2019 و پس از آن

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به پراهمیت‌ترین روندهای کیف پول موبایلی و اینکه چگونه یک شرکت توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایلی می‌تواند به پیشرفت این پلتفرم‌ها کمک کند.

.

1- بانکداری موبایلی

اولین روند کیف پول موبایلی در سال 2014 و پس از اینکه اپل، کیف پول اپل‌پی را راه‌اندازی کرد، آغاز شد. درست پس از پذیرش موفقیت‌آمیز آن، رقبا بلافاصله شروع به ساخت کیف پول موبایلی خود مبادرت ورزیدند و اپلیکیشن‌هایی مانند اندرویدپی، سامسونگ‌پی و مایکروسافت‌والت را ایجاد کردند.

هرچند که این روند کیف پول موبایلی در چند سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد، اما موسسات بانکداری سنتی نیز با کمک شرکت‌های توسعه اپلیکیشن موبایلی، اپلیکیشن‌های امن خود را برای کمک به مشتریانشان ایجاد می‌کنند.

ببینید: آینده بانکداری: اینترنت اشیاء، بانکداری خرد و بانکداری موبایلی

تراکنش‌های غیرنقدی، تحولی عظیم در صنعت مالی بوده است. همچنین از آن زمان، موسسات مالی با ایجاد راه حل کیف پول دیجیتالی خودشان، تغییرات لازم را ایجاد کرده‌اند.

.

2- برنامه‌های وفاداری

تخفیف‌ها همیشه مورد پسند افراد بوده است و برنامه وفاداری دقیقا به همین موضوع مربوط می‌شود. این روند یک استراتژی حفظ مشتری است که به‌واسطه آن، برندها مشتریان خود را ترغیب می‌کنند تا به برندشان وفادار بمانند.

در حقیقت، خرده‌فروش‌های سراسر جهان، این استراتژی را به‌طور گسترده اتخاذ کرده‌اند. بدین ترتیب که آنها، گزینه پرداخت موبایلی درون فروشگاهی ارائه دادند که مشتریان برای هر خریدی که انجام می‌دهند، امتیاز دریافت می‌کنند.

بنابراین هر چه پیش می‌رود، انتظار می‌رود که خرده‌فروش‌های بیشتری از این روند پیروی کنند. در غیر این صورت، آنها از بین می‌روند.

.

3- پایانه‌های پرداخت غیر تماسی

یکی از پیشرفته‌ترین‌ روند پرداخت کیف پول موبایلی، ارتباطات میدان نزدیک (NFC) است.

اساسا NFC برای دو دستگاه الکترونیکی، مثلا گوشی هوشمند و پایانه فروش (POS)، این امکان را فراهم می‌کند که حجم اندکی از داده را مبادله کنند.

این روش برای افراد غیر حرفه‌ای نیز به آسانی انجام می‌شوند. این مشتریان زمانیکه گوشی هوشمند خود را به پایانه پرداخت نزدیک می‌کند، پایانه پرداخت که تراشه NFC دارد، به‌طور خودکار مقدار هزینه خرید را از کارت اعتباری یا نقدی آن شخص کم خواهد کرد.

در نتیجه، مشتریان دیگر نیازی به ارائه شماره کارت برای هر خریدی که انجام می‌دهند نخواهند داشت.

امنیت و سادگی تکنولوژی NFC، الگویی خوب برای راه حل کیف پول دیجیتال بوده است.

.

4- بیومتریک‌ها برای امنیت

اگرچه تکنولوژی بیومتریک‌ در این 10 سال اخیر وجود داشته است، اما این تکنولوژی اخیرا در محصولات مصرف‌کننده رایج شده است. پس از اینکه اپل، اسکنر اثر انگشت را بر آیفون 5S خود راه‌اندازی کرد، تکنولوژی امنیت بیومتریک، به یک ویژگی اصلی در محصولات مصرف‌کنندگان امروزی تبدیل شد.

ببینید: تمایل مصرف‌کنندگان به احراز هویت به روش بیومتریک / اینفوگرافیک

تکنولوژی امنیت بیومتریک، یک مرحله امنیتی بیشتر به کیف پول‌های موبایلی اضافه می‌کند. زمانیکه این ویژگی امنیتی بیومتریک به درستی پیاده شود، دیگر نیازی به حفظ همه رمزعبورها نخواهد بود.

تکنولوژی بیومتریک، این امکان را فراهم می‌کند که پرداخت موبایلی فقط با یک اسکن اثر انگشت پردازش شود. بنابراین پرداخت موبایلی را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

.

5- هوش مصنوعی برای انجام خودکار تراکنش‌های روزمره

در سه تا پنج سال گذشته، هوش مصنوعی به‌سرعت پیشرفت کرده و به یکی از برترین تکنولوژی‌های نوظهور تبدیل شده است. در نتیجه، امروزه هوش مصنوعی می‌تواند تعاملات روزمره مشتری را به راحتی مدیریت کند.

یکی از مکان‌هایی که می‌توان با تکنولوژی هوش مصنوعی روبه‌رو شد، چت‌بات‌هایی است که توسط برندها و فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود.

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به شرکت‌ها کمک می‌کنند که مشکلات مشتریانشان را برطرف کنند. همچنین زمانیکه صحبت از پرداخت‌های موبایلی می‌شود، چت‌بات‌ها در ایجاد و اجرای تراکنش‌های اصلی، به‌صورت خودکار با تایید مشتری بسیار کاربردی هستند.

ببینید: هوش مصنوعی چطور به بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک کمک می‌کند؟

علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر به انجام دستورالعمل‌های صوتی است که کارهای روزمره را اجرا می‌کند. مثلا فرایند پرداخت حواله بین بانکی پایا (ACH) یا تایید شماره را بدون نیاز به گفت‌وگو با کسی انجام می‌دهد.

.

6- کریپتوکارنسی

امروزه، کریپتوکارنسی فقط مختص سرمایه‌گذاران انحصاری و برندهای حرفه‌ای تکنولوژی نیست، بلکه توسط کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ جهان نیز پذیرفته شده‌ است.

در حقیقت، چندین اپلیکیشن موبایلی وجود دارد که کریپتوکارنسی‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند. همانطور که انتظار می‌رود، کسب‌وکارهایی که با این تکنولوژی ادغام شده‌اند، عملکرد بهتری در درازمدت، نسبت به دیگران داشته باشند.

ببینید: کیف پول‌های معتبر کریپتوکارنسی داخلی و خارجی را بشناسید / از کیف پول‌های کلاهبردار در امان باشید

دلیل این امر این است که کریپتوکارنسی، نیاز به واسطه را در فرآیند پرداخت رفع می‌کند. در نتیجه، تراکنش‌ها را امن‌تر می‌کند که این موضوع امنیت همیشه دغدغه اصلی مردم بوده است.

.

نتیجه‌گیری

همه مواردی که ذکر شد، مهم‌ترین روندهای کیف پول موبایلی بود که قرار است در سال‌های آتی، در دنیای کیف پول‌های موبایلی را متحول کنند. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان در تکنولوژی، حرفه‌ای‌تر می‌شوند، اگر کسب‌وکاری بخواهد در رقابت باقی بماند، باید توجه ویژه‌ای به این روندهای کیف پول موبایلی داشته باشد.

به‌علاوه، بانکداری فین‌تک (Fintech banking) و بانکداری بازار (Marketplace banking) افزایش می‌یابند و خدماتی مانند راه‌حل‌های حساب‌های بانکی از راه دور، کارت‌های اعتباری دیجیتال و بانکداری دیجیتال را ارائه خواهد داد.

منبع: Payments Journal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.