راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمایل مصرف‌کنندگان به احراز هویت به روش بیومتریک / اینفوگرافیک

شرکت‌ها از ده‌ها سال پیش نسبت به رونمایی از فرآیند احراز هویت به روش بیومتریک و استفاده از آن اقدام کرده بودند، ولی این فناوری برای اولین بار توسط گوشی‌های هوشمند برای عموم مردم در دسترس قرار گرفت. در سال 2011 شرکت موتورولا با ارائه‌ گوشی Atrix 4F از اولین فناوری احراز هویت به روش بیومتریک برای عموم مردم رونمایی کرد. این گوشی مجهز به اسکن اثر انگشت بوده و قفل آن از این طریق قابل باز شدن بود. مطالعه‌ای در این خصوص انجام گرفته که نتایج آن نشان می‌دهد از زمان ارائه این گوشی تا به امروز، موارد مصرف فناوری احراز هویت به روش بیومتریک به طرز خیره‌کننده‌ای رشد داشته است. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

استفاده از روش‌های بیومتریک در دستگاه‌های گوناگون: اغلب شرکت‌کنندگان در این مطالعه از فرآیند احراز هویت به روش بیومتریک در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. استفاده از این فناوری در آیفون‌ها (68 درصد)، گوشی‌های اندروید (25 درصد)، لپ‌تاپ‌ها (12 درصد)، تبلت‌ها (11 درصد) و اسپیکرهای هوشمند (5 درصد) بیش از سایر موارد رواج دارد.

روش ترجیح داده شده برای احراز هویت: استفاده از روش بیومتریک (اسکن اثر انگشت) در گوشی‌های هوشمند بسیار رایج است. اسکن اثر انگشت با کسب بیشترین امتیاز (63 درصد) به عنوان محبوب‌ترین روش در میان سایر فناوری‌های بیومتریک شناخته می‌شود. تشخیص چهره (14 درصد)، تشخیص صدا (2 درصد) و همچنین روش‌های سنتی مانند گذرواژه یا PIN (8 درصد) دیگر روش‌های پر استفاده هستند.

امنیت احراز هویت شونده: شرکت‌کنندگان در این مطالعه معتقدند که اسکن و شناسایی اثر انگشت (50 درصد) امن‌ترین فرآیند احراز هویت به روش بیومتریک بوده و فرآیندهای دیگری چون تشخیص چهره (14 درصد) و تشخیص صدا (4 درصد) رتبه‌های بعدی این فناوری را از لحاظ ایمنی در اختیار دارند.

استفاده‌های متنوع از بیومتریک‌ها: استفاده از فناوری‌های بیومتریک نه تنها بر روی گوشی‌های جدید گسترش می‌یابد، بلکه برنامه‌های کاربردی بسیار متنوعی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه علاوه بر باز کردن قفل گوشی به روش‌های بیومتریک (80 درصد)، استفاده‌های دیگری چون دسترسی به برنامه‌های کاربردی مانند اپلیکیشن‌های مالی (35 درصد)، پرداخت‌ها (31 درصد)، شبکه‌های شرکت (12 درصد)، مسافرت (11 درصد) و حوزه بهداشت و سلامت (10 درصد) نیز از این فناوری دارند.

 

موفقیت احراز هویت به روش بیومتریک بر روی شفافیت آن استوار است

با افزایش محبوبیت فناوری‌های بیومتریک در میان مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها باید به طور شفاف و واضح موارد استفاده از این اطلاعات شناسایی و همچنین نحوه‌ ذخیره‌سازی آن‌ها را شرح دهند. هنگامی که از شرکت‌کنندگان در مورد اطمینان آن‌ها به شرکت‌ها در خصوص نحوه ذخیره‌سازی و نگه‌داری ایمن داده‌های بیومتریک سوال شد، نتایج جالبی به دست آمد. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (57 درصد) در این مورد نامطمئن بوده و اظهار بی‌طرفی و بی‌اطلاعی کردند. تنها حدود یک سوم (35 درصد) از مصرف‌کنندگان با این موضوع موافقند که داده‌های بیومتریک آن‌ها به شیوه‌ای امن و اخلاقی ذخیره می‌شود.

ارائه‌ اطلاعات شفاف در مورد چگونگی ذخیره‌سازی داده‌های بیومتریک از جانب شرکت‌ها مسئله بسیار مهمی است. چرا که عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به این روش ممکن است باعث عدم پذیرش آن شود. در صورت عدم پذیرش این فناوری، شرکت‌ها فرصت بسیار بزرگی را از دست می‌دهند. استفاده از فرآیند احراز هویت به روش بیومتریک چند لایه‌ای یک شیوه بسیار قدرتمند و امن است که شکستن آن و سرقت هویت کاربران در آن امری بسیار دشوار و نزدیک به محال است.

مصرف‌کنندگان به خوبی از اهمیت امنیت روش‌های احراز هویت آگاهی دارند. 38 درصد از پاسخ‌دهندگان اذعان کرده‌اند که پیش از این قربانی سرقت هویت و داده‌های خود بوده‌اند. همچنین 44 درصد از پاسخ‌دهندگان عقیده دارند که با جایگزینی روش‌های بیومتریک به جای احراز هویت‌های سنتی مانند استفاده از گذرواژه، اطلاعات و داده‌های شخصی آن‌ها امنیت بیشتری خواهند داشت.

 

تفاوت نسل‌ها

اغلب شرکت‌کنندگان در این مطالعه (70 درصد) خواهان استفاده از روش‌های بیومتریک در محل کار خود هستند. با این حال ترجیحات نسل‌های مختلف سنی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

هر گروه سنی دارای دلیل متفاوتی برای استفاده از فرآیند احراز هویت به روش بیومتریک است. نزدیک به نیمی (46 درصد) از قشر جوان (زیر 35 سال) اهمیت بسیاری برای سرعت این فناوری قائلند. حدود 44 درصد از قشر میان‌سال (35 تا 55 سال) به دلیل گریز از یادسپاری گذرواژه ترجیح می‌دهند تا از روش‌های بیومتریک استفاده کنند. 30 درصد از شرکت‌کنندگان قشر مسن (بالای 55 سال) نیز امنیت بالای این فناوری را ستایش می‌کنند.

با وجود این که اغلب نسل جوان به عنوان یک نسل فناوری‌محور و دیجیتالی شناخته می‌شوند، در کمال تعجب حدود نیمی (47 درصد) از شرکت‌کنندگان جوان روش‌های سنتی مانند گذرواژه را به سایر فرآیند‌های احراز هویت به روش بیومتریک ترجیح می‌دهند. ترجیح به استفاده از روش‌های مختلف احراز هویت بیومتریک نیز در میان سایر گروه‌های سنی متفاوت است. 42 درصد از افراد میان‌سال استفاده از اسکن اثر انگشت را ترجیح می‌دهند. این درحالی است که 30 درصد از شرکت‌کنندگان قشر مسن شناسایی صوت را به عنوان محبوب‌ترین روش احراز هویت بیومتریک خود برمی‌گزینند.

قشر جوان (46 درصد) اغلب از روش‌های بیومتریک در حوزه مالی مانند اپلیکیشن‌های بانکی و یا خودپردازها استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از این فناوری در صنعت پرداخت (45 درصد) به صورت تنگاتنگی در رتبه دوم قرار گرفته است. در عوض قشر میانسال اغلب از این فناوری در حوزه سفر استفاده کرده (41 درصد) و قشر مسن استفاده از آن را در حوزه سلامت ترجیح می‌دهند (28 درصد).

طبق پاسخ‌های به دست آمده، قشر جوان (46 درصد) بیشتر از سایر گروه‌ها از داده‌های خود محافظت کرده و مورد سرقت اطلاعات قرار نگرفته‌اند. در این میان شرکت‌کنندگان نسل میان‌سال (47 درصد) بیشتر از نسل‌های دیگر قربانی نقض داده‌ها و سرقت اطلاعات بوده‌اند.

منبع: Paymentscardsandmobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.